Az öreg pad felújítása - 1. rész

2016.06.07. 07:00 | Írta: Mr. Furdancs

Ahogy a poszt címe is elárulja, ezúttal egy évtizedek óta kertről kertre vándorló pad felújítását örökítettem meg. Az írás nem arról szól, hogy hogyan kell csinálni, hanem arról, hogy én hogyan csináltam. Mielőtt belefognék, az olykor rémtörténetbe illő leírásba, hadd mondjam el, hogy az egész a szomszédommal kezdődött. Ő valójában a főbérlőm, de az olyan bénán hangzik. Legalábbis nekem, mert veletek ellentétben én ismerem őt. Sokkal fontosabb ennél, hogy kiváló tanár, és ezt a hétköznapokban sem tudja levetkőzni magáról. Persze nem is kell, egy dolgot viszont megtanultam vele kapcsolatban: soha ne mondj a jelenlétében olyat, hogy valamit "meg kéne csinálni". Ebben a mondatban ugyebár benne van az, hogy bár fel kellene szerelni azt a karnist, de valójában ráér az még egy-két hetet, hónapot, évet is akár. Ő egy ilyen mondatot meghallva játszóruhába öltözve már hozza is a szerszámokat és akkor nincs mese, neki kell állni. Alapvetően szeretem ezt a hozzáállását a dolgokhoz. Ezért is gondolom, hogy kiváló tanár: nem hagyja, hogy alkotó gondolataim gondolatok maradjanak. 

Szóval Ági, a fent említett hölgyet így hívják, még januárban feldobta nekem, hogy van nekik egy igen viseltes, használatom kívüli padjuk, és milyen jó lenne az nekem a kertbe. Csak át kell festeni. Aha, mondtam magamban. Ezek azok a mondatok, amik magukban rejtik a teljes felújítás lehetőségét. Kívűlről úgy nézett ki, mintha el akarnám odázni a dolgot, de a tavasz közeledtével exponenciálisan szaporodtak Ági részéről, a "mikor jössze le megnézni a padot" tartalmú megkeresések. Ha eddig nem említettem volna a pad vidéken volt. Nagy nehezen eljutottam a munkadarab fellelési helyére, akkor már azzal a tervvel, hogy szétszedem és hazaviszem. Íme, így nézett ki akkor:

img_2023.jpgAz ott Mr. Furdancs rövidnadrágos lába 

Miután kibányásztuk a büntetését a sufni mögött töltő kerti padot, kezdetét vette a szokásos, körtánccal megbolondított szemrevételezés. Hamar kiderült, hogy a léceket a fémvázhoz rögzítő csavarokat még személyesen Lenin szerelhette be. Akkoriban még csak a hornyolt fejű csavar létezet, mára ezeket hatóságilag tiltanám be. Van már annyi szép kulcsnyílás, minek erőltetni az utálatos és elavult megoldásokat. Nagy nehezen kibányásztuk a deszkákból, az egyébként profi módon láthatatlanná tett átmenő csavarokat. Végülis a csavarhúzón kívül csak villáskulcs, fúró, kalapács és fűrész kellett hozzá. 

photo_2016_05_13_15_45_12.jpgIlyen "remek" állapotban voltak a csavarok

Ami még feltűnt, hogy az évek során felhasznált festékrétegek pofás kis színorgiát alkottak a szerkezeten. Tekintve, hogy piros, fehér és zöld szín is szerepelt a repertoárban, arra következtettem, hogy annak idején a pad aktuális felújítói, egy évtizedeken átívelő, festékrétegekből megalkotott nemzeti színű trikolórral kívánták erősíteni a nemzeti öntudatot. A fenti fotón ez is jól megfigyelhető.

Lassan szétkaptuk tehát a padot. Már itt eldőlt, hogy új léceket kap az ülőalkalmatosság. Ági finanszíroz, közösen szerelünk. Ez a közös szerelés a későbbiekben ismét szerepet kapott a felnőttkori nevelésemben. Megúszós munkavégzésről szó sem lehetett. Ha Ágin múlik, akkor biztos. Megalkottuk a felújítás menetének ördögi tervét, ami a következőképpen nézett ki. 

- A szétszedett pad elszállítása majdani rendeltetési helyére

- Méricskélés

- Új lécezet és egyéb hozzávalók beszerzése

- Érdemi munka: festékrétegek eltávolítása a fémrészekről, lécek csiszolása, pácolása.

- Összeszerelés

- Próbaülés

Felkerült hát a pad a fővárosba. Meggyalázott testét úgy dobtuk be a sarokba, mint egy lelőtt vaddisznót. Következő lépésként ki kellett fundálnom, hogy milyen széles legyen a pad, szem előtt tartva, hogy a szaküzletben kétméteres léceket lehet kapni általában. Ez ugyebár túl hosszú ahhoz, hogy ne törjenek el ha ráül az ember. Azt eddig még nem említettem, hogy az eredeti terveim között szereplő keményfa helyett, fenyőlécek mellett döntöttem. Az ülőfelület rögzítését fetisizmusom tárgyával, kapupántcsavarral terveztem megoldani. Van nekem egy megmagyarázhatatlan, mágikus vonzódásom ehhez a kötőelemhez. Hogy egy képzavarral éljek: adjatok egy marék kapupántcsavart és kiforgatom sarkaiból a világot.

Hát nem gyönyörű?

Mára legyen elég az izgalmakból. A következő részben az anyagbeszerzéssel kapcsolatos kalandjaimat olvashatjátok.

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr98766738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Untermensch4 2016.06.08. 21:50:31

"kétméteres léceket lehet kapni általában. Ez ugyebár túl hosszú ahhoz, hogy ne törjenek el ha ráül az ember. Azt eddig még nem említettem, hogy az eredeti terveim között szereplő keményfa helyett, fenyőlécek mellett döntöttem. Az ülőfelület rögzítését fetisizmusom tárgyával, kapupántcsavarral terveztem megoldani"
Van egy ötletem. A lécekre alulról középen "T" keresztmetszetűvé változtatás céljából hozzáoldhatókötve másik léc. Kapupántcsavarokkal. Akár steampunkos szegecselt-látszatig lehet kapupántcsavarozni végig az ülőfelületet.

anonymouse. 2016.06.09. 10:01:27

A "T" keresztmetszettel nem lesz ormótlan? Akár kültéri fapadlóból vagy wpc deck-ből is meglehetne oldani amit festeni sem kell, de ilyenkor a kérdés, hogy mennyire rentábilis egy ilyen munka? Borovi esetleg?

zweitakt 2016.06.10. 10:46:42

Üdvözlet!
Én nemrég újítottam fel egy kísértetiesen hasonló padot az óvodának, ahova a gyerkőceim járnak/jártak. Tőmondatokban:
Egy oldalon gyalult szélezetlen akác deszkát vásároltam. (kb. 25mmvastag - Dunakeszi határában a fatelepen válogathattunk kedvünkre,és helyben le is gyalulták az egyik oldalt) Abból szabtam magam a léceket, és gyalultam, fózoltam. A próba összeszerelés, lyukak fúrása után Boróka mélyalapozó, majd színtelen Boróka lazúr került rá 3 rétegben. Az akác nagyon jól bírja az időjárást, és erős is. Sajnos vágás közben kajszult, így a deszkákat "forgattam, mint majom a zseblámpát" mire összeállt, hogy hogyan mutat szépen, ne ordítson, hogy emez erre kojsza, amaz arra görbe.
A vas részeket flexszel drótkorongoztam, majd Dunaplaszt Kerítésfestékkel (Egrokorr) kezeltem 3x. (közvetlen mehet a rozsdára, alapozó és zománc egyben. Szeretem ezt a festéket, bevált már sokszor. Kissé hígítani kell LB-nel, mert nehezen kenhető, sűrű, és ha túl vastagon kenem, nem szárad át. De kis figyelemmel vékonyan kenve remek festék! -Itt barnát használtam, mert az a legolcsóbb, és az Ovinak kevés a pénze;-))
210cm lett a pad hossza. A terhelést felveszi a lábak haránt-merevítője is, illetve megerősítettem a szerkezetet egy meghajtott laposvassal, amit a pad közepén az ülőfelületi lécek mindegyikéhez oda csavaroztam, és felhajtottam a támláig, és azokhoz a lécekhez is odafogattam egy-egy kapupánt csavarral. Így a legnagyobb terhelésnek kitett középső részt a támla is viseli, ami ebben irányban szinte túlterhelhetetlen. Valamint a lécek összekötése a terhelést eloszlatja a lécek között. Nem utolsó sorban a lécek közti hézag egyenesebbé tehető így.
A vas vázra szintén 6mm kapupánt csavarokkal rögzítettem a léceket.
Legutóbbi óvodai rendezvényen 6 óvónéni ült rajta egymás őlében, és meg sem nyekkent!;-)

Képet hova küldhetek róla? ;-)

Mr. Furdancs 2016.06.10. 14:55:50

@zweitakt: Szia! Jól hangzik, amit írtál. Ide küldj fotót: furdancsblog@gmail.com

Mr. Furdancs 2016.06.10. 14:57:42

@Untermensch4: @anonymouse.: itt is vannak merevítők, ezeket is használtuk. A következő részekben minden kiderül :)

anonymouse. 2016.06.10. 23:00:44

@zweitakt: Az akác jó ötletnek tűnik. Így mennyibe került az anyagköltség összesen? A fóti útiba vetted az akác deszkákat?

zweitakt 2016.06.10. 23:47:27

@anonymouse.: Dunafa Trade KFT
Faanyag egy oldali gyalulással, festék, lazúr, favédő alapozó, csavar, ecset, csiszpapír, LB, összesen 20.000,- Ft volt.
süti beállítások módosítása