Én gépem: Fúrónapló 2.

2016.06.27. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

Legutóbb bemutattam egy komolyabb oszlopos fúró érkezését és jellemzőit. Nem öncélú a sorozat, szeretném megismerni és megismertetni a belsejét, valamint extrákkal kibővíteni (mint például az újrafestés, szerszámhűtés, világítás). Előtte azonban a kedvezményes árral járó problémákat kell elhárítani.

furo2_08.jpg

Kezdődik mindez az oszlopon végigfutó hegesztési varrattal. Gazdája szerint leesett és eltört. Bár nem kételkedem indoklásában, mégis nehéz elképzelni egy ilyen masszív szerkezet eltörését. Honnan esett le? Egy kamionról? Vagy kimenekült a selejtezésből?

 Aztán mások meggyőztek, hogy az öntöttvas tényleg törékeny. Belső részei és a felső, finomabb mechanika nem sérült szerencsére. A meghegesztés nyomainak eltüntetése először csak puszta hiúságból merült fel, azonban jobban megnézve még az én szemmértékem is kiszúrta a tárgyasztal ferdeségét.

furo2_16.jpg

A lábazat simára csiszolása gyorsan megtörtént. Az asztal gyárilag dönthető és forgatható, azaz már csak forgatható, miután a letört csonkot mozdíthatatlanul (a fúróhegyhez képest a már említett ferde helyzetben) visszahegesztették.Ó, hogy mentél volna inkább horgászni! - üzentem az elkövetőnek, majd körbecsiszoltam és belevágtam az alkatrészek sejtett találkozásánál.

furo2_07.jpg

furo2_06.jpg

Nagyjából pontosan sikerült leválasztani és Olvasók számára is feltárul, hogyan működött eredetileg. Az asztal alatt egy csavart meglazítani, elfordítani, vissza tekerni és meghúzni.Látjuk a fotón, hogy a vájatok vezetik a szögelfordulást, míg egy M12 csavar a teherbírást szavatolja.

furo2_02.jpg

Sajnos ránézésre nyilvánvaló, hogy ezt a csavart már csak a gravitáció tartja, mert elrepedt a homlokfal.

furo2_03.jpg

 Kis piszkálgatásra már ki is jött...

furo2_04.jpg

..aminek ki kellett jönnie.

furo2_01.jpg

A remény hal meg utoljára. Próbálkoztam felfogatni, odahegeszteni, azután a letört, félkör alakú alkatrészt visszahegeszteni. Egyrészt nem sikerült stabilan, illetve rájöttem, hogy a darabolásnál már amúgy is megsérült a pontos, köríves elfordulást biztosító vájat, tehát csak kotyogna össze-vissza.

furo2_09.jpg

Így (mint a sebész, aki meglátja a beteg máját) lemondóan odavetettem magamnak: Varrják össze a sebet, ez már menthetetlen. Ezután két oldalt derékszögbe állítottam az asztalt egy tokmányba fogott köracéllal, majd érezve a remélhetőleg egyszeri pillanat varázsát, visszahegesztettem az asztalt a helyére. Izgalmas pillanatok voltak, mert az én derékszög-állítási tehetségem és a hegesztés okozta vetemedés miatt visszaferdülhetett volna eredeti helyzetébe.

furo2_19.jpg

Sajnos csak az operáció után érkezett meg a digitális szögmérő, melyre rég fájt a fogam. A pontos derékszög és gyakran előforduló szögek (30,45,60) beállítására használhatunk mágneses szögbeállítókat, vonalzókat, vízmértéket. Viszont előfordulnak egyedi konstrukciók vagy szerszámbeállításhoz kell mérnünk, lásd a különféle fűrészlapok eltérései.

furo2_12.jpg

A vízmértékhez képest ráadásul komoly előnye a relatív szögmérés. Nevezetesen, ha a fúróm asztala nem pontosan vízszintesen fekszik a talajon, a vízmérték a tárgyasztalt is ferdének mutatja.

furo2_17.jpg

Ezért a szögmérőt először a talpra tettem, majd lenulláztam. Ha a talp gyárilag merőleges a fúró oszlopára - és ezáltal a fúróhegyre - akkor a tárgyasztalnak ugyanúgy nulla fokot, vízszintes helyzetet kell elfoglalnia.

furo2_13.jpg

Jóleső büszkeséggel nyugtáztam, hogy hegesztésemnél véletlenül nem összeadódtak a hibák, hanem kiküszöbölték egymást.  Az eszköz pontossága ±0.1°, így a lehetséges 0.1/0.3 fokos ferde fúrásért nem fogok panaszkodni.

furo2_18.jpg

Korábban ódákat zengtem a mágneses szögállító előnyeiről és máig is számos felhasználási területét fedeztem fel, azonban egy pontos mérőműszer ellenőrzésre és törtszögek mérésére elkél a műhelyben. Következő alkalommal a Morse-kúppal csatlakozó, emberes fúrótokmány kerül szemlézésre, mert kicsit üt, de nem érzem, hogy a a hajtóműhöz csatlakozó tengely kotyogna. A kúp környékén lehet probléma.


   Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr288844316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tomsawyer3131 2016.06.28. 10:03:13

Ha kínai gyártmány akkor nem szabad csodálkozni. Rendkívül rosszminőségű, rideg öntöttvasakat használnak. Csak érdekességképp, de a fateromnak sikerült valamelyik nagyáruházban öntöttvas baltát is vásárolni. Természetesen az első ütésnél eltört :-) . Pontosításképp: A szerszám megnevezése a fúró (csigafúró) és nem fúróhegy.

kkm.furdancs 2016.06.28. 20:09:55

@tomsawyer3131: Szerintem a kínaiak nem használnak öntöttvasat, csak vaalmi helyettesítő anyagot :) Ez nem kínai.

halaloszto 2016.07.04. 11:19:14

Ezt a derékszöget egy Z alakra hajlított dróttal be lehet állítani az 0,1 foknál pontosabbra :-)

befogod a tokmányba, lehajtod hogy érintse az asztalt. Ha körbeforgatva mindenütt csak érinti, akkor pontos.

Ha 10 centi sugáron 0,5mm pontosan csinálod, akkor 0,3 fok pontos. Ha tudod növelni a sugarat vagy van egy mérőórád a drót helyett, akkor messze a tizedfok alá lehet menni.

Vajk

2016.07.04. 11:23:35

@halaloszto: Mester vagy, komolyan :) Nincs ellenvetésem, de a gyári derékszögek kéznél voltak.
süti beállítások módosítása