Az öreg pad felújítása - 2. rész

2016.06.28. 05:03 | Írta: Mr. Furdancs

Az előző epizód végén ott fejeztük be, hogy a kiszemelt, jobb sorsra érdemes lócát szétszedtük, elszállítottuk, szemrevételeztük. Jöhet az anyagbeszerzés, aminek mindenképpen pazarlás lesz a vége. Másképp fogalmazva: tartalékképzés. Ez abból adódott, hogy mint azt említettem, a szaküzletben csak kétméteres fenyőléceket tartanak, nekem pedig 170 cm hosszú ülőfelületre volt csupán szükségem. Ez alkalommal én tüzeltem fel Ágit, társamat a munkában, hogy jöjjön el velem bevásárolni. Mondanom sem kell, hogy a vásárlás szó hallatán csak úgy röpült. Itt jegyezném meg, hogy a lányok, asszonyok mostanában valami eddig nem tapasztalt és nem is bizonyított csillagállás miatt imádnak férfias boltokba járni. Legalábbis az én környezetemben. Ági például többet jár barkácsáruházba mint én. Senki ne gondolja, hogy őt például meg lehet vezetni. Olyan felkészült, ebben a hölgyek halmazán idegennek gondolt környezetben, hogy én kérek elnézést. Bevágódtunk a kombiba és irány a közeli barkácsbolt, melyet előre feltérképeztem, hogy ne érjen meglepetés. Mindent lehet kapni amire szükség volt a munka megkezdéséhez. Legalábbis a telefonban ezt mondták. Most következhetne egy fordulat, hogy nem volt minden, de nem fog, mert volt. 

photo_2016_05_13_17_46_04.jpg

A boltban a megszokott jópofáskodó, ám kellően pökhendi eladó kalauzolt bennünket. Végülis segítőkész volt, csak amolyan idegesítően vicceskedő módon. Miközben meghallgattuk, hogy milyen hülyék a vevők, elérkeztünk a faárukhoz. Pontosan olyan vastag és széles léceket szerettem volna beszerezni, mint amilyeneken eredetileg pihentethette a fenekét az ember. Pont ilyen méretű darabok azonban csupán írásos formában, a falra akasztott árlistán szerepeltek. Improvizálnom kellett, így az eredeti méretezéshez legközelebb álló kombinációkból válogattam. Számokat nélkülözve így nézett ki a dolog: szükség volt egy széles, két kevésbé széles és hat még annál is keskenyebb lécre. A vastagsága mindegyiknek 2 cm. Tudom, tudom műszaki világegyetemben milliméterben adjuk meg a méreteket. Ezen mondjuk azóta gondolkodom, amióta a szakrajztanárom felvilágosított erről. Vajon egy 25 méter magas bányagép esetében is milliméterben határozzuk meg a munkadarab méretét? 

Térjünk vissza a lécekhez. Kicsit pontosítva a dolgot, a méretezés az alábbiak szerint alakult.

HOSSZ VASTAGSÁG SZÉLESSÉG
2 db 170 cm 2 cm 9 cm
1 db 170 cm 2 cm 8 cm
6 db 170 cm 2 cm 6 cm

 

A meghitt félhomályban kiválogattam a megfelelő minőségű léceket. Igyekeztem úgy tenni, mintha értenék hozzá. Nem akartam én is "hülye vevő" lenni. Forgattam a fákat, mint mókus a makkot. Megnéztem, hogy egyenes, szép erezetű-e a léc. Büszke voltam rá, hogy még cseréltem is egyet, mert a saját magam által felállított meglehetősen ködös minőségi elvárásoknak nem felelt meg. A fenyős szeánsz után jött a lényeg: a kapupántcsavar! Ügyes voltam, mert rám nem jellemző módon azt is előre lemértem, hogy az átmenő csavaroknak mekkora távolságot kell áthidalniuk. Nem volt nehéz számolás. A fa 2 cm vastag, a pad fémből készült állványzata szintén. Kis ráhagyással az 50 mm hosszú és 5-ös méretű csavarok mellett döntöttem. Szerencsére az eladó is egyet értett velem. Vettem vagy ötven darabot, hogy legyen. Anyákat és alátéteket is kértem hozzá. Én még úgy tanultam a szakiskolában, hogy alátét nélkül nem teszünk fel anyát! 

Térültem fordultam és azt vettem észre, hogy Ági nincs sehol. Nyilván elment "nézelődni". Hamarosan meg is jelent, kezében egy flakon lenolajkencével, amit végül nem használtunk, mert a vékonylazúr mellett döntöttünk. Bepakoltuk a kombiba a portékákat és irány haza. Kezdődhetett az érdemi munka. Na persze nem azonnal. Rá kell pihenni az ilyesmire. 

screen_shot_2016-06-26_at_11_12_38.png

Elérkezett a nagy nap. Elsőként a pad ülőfelületét és háttámláját képező léceket szabtam megfelelő méretűre. Sajnos így pazarlósra sikerült a dolog, mert maradtak 30 centis fadarabok. Majd építek belőle madárodút, vagy valami még hasznosabbat. Dekopír fűrésszel estem neki a léceknek, viszonylag hamar végeztem. 

Amikor ezzel megvoltam, bejelöltem az átmenőcsavarok helyét és ki is fúrtam a fákat. Később derült ki, hogy a pad tartószerkezetén található lyukak köszönőviszonyban sincsenek a szépen kimért kis furataimmal. Összeszereléskor tehát mélyen vallásos lettem és fekete kakast is áldoztam,  hogy a furatok és a csavarok el tudják látni feladatukat. 

photo_2016_05_16_9_49_38.jpg

 

photo_2016_05_16_9_44_49.jpg

Ági már startállásban készülődött a lécek festéséhez. Azt meg kell jegyeznem, hogy ha valamit utálok, az a festés. Bármely formájától hidegrázást kapok. Amikor pedig valaki, ebben az esetben Ági, felveti, hogy két rétegben kell felvinni a lazúrt, akkor én mélyen magamba szállok, hogy ne kezdjek el őrjöngeni, hogy minek ez a faxni. Ági, mint azt említettem, tanár és megvannak a megfelelő mondatai, hogy meggyőzzön az általam nem kedvelt tevékenységek hasznosságáról. Na de ne szaladjunk ennyire előre, hiszen előbb még finomítani szerettem volna a lécek élein. Géppel kezdtem, de végül kevésbé zajos és legalább annyira hatékony megoldást választottam. A maradék fák egyikére ízlésesen rátekertem egy darab közepesen durva csiszolóvásznat és végig csiszoltam a léceket. Mindet! Persze arra ügyeltem, hogy csak a fenekem felőli részt kerekítsem le. A pad aljára nem ül ugyebár senki. Segítségem is akadt: a kislányom segített csiszolni. Mostanában rákapott a barkácsolós, kétkezi dolgokra. Télen például teljesen rágyógyult az Autókereskedők című sorozatra. Mint említettem lány, és tizenegy éves!

photo_2016_05_13_17_45_07.jpg

Amíg mi csiszoltunk, Ági nekiugrott a frissen beszerzett, kromofághoz hasonló vegyszerrel, hogy a fémvázról lekapja a már említett trikolór-szerű festékrétegeket. Tekintve, hogy ezt a munkafázist sem kedvelem, nem fektettem megfelelő mennyiségű energiát annak kigondolásába, hogy miként lehetne tökéletesen eltávolítani a festéket a fémvázról. Nem jutott eszembe például a drótkorong, ahogy azt az előző epizód egyik kommentelője javasolta. 

photo_2016_05_13_17_45_37.jpg

Nagy nehezen azért sikerült a vasat megszabadítani eredeti ruhájától. A fenti fotón látható állapothoz képest még nagyon messze volt a vége. Ági ezek után gyorsan le is fújta az előre megálmodott színre a vázat. Két rétegben!!! Ez a mániája. Később azért kiderült, hogy igaza van. 

photo_2016_05_13_18_25_41.jpg

Jöhetett az szépen éltelenített lécek festése. Középdió színű viaszos vékonylazúrt használtunk. Ehhez a szürke vázhoz ez illett leginkább. Egy kiszuperált ruhaszárítót használtunk festőállványnak. Tökéletes megoldás volt. Egészen addig, amíg össze nem csuklott. 

photo_2016_05_16_11_14_28.jpg

 

photo_2016_05_16_11_20_52.jpg

Végül belenyugodtam a kétrétegű pácolásba, ám e ponton Ági olyat mondott, amire én nem is gondoltam. Javaslata az volt, hogy a két réteg felvitele között, az összes lécet csiszoljam át nagyon finom csiszoolópapírral. Ez két dolog miatt fontos. Az egyik, hogy a lazúr felvitele után a nedvességtől "felszálkásodik" a fa. Ezeket a harisnyaszaggatókat lehet így eltüntetni. A másik előnye az eljárásnak, hogy a fa apró pórusait is el lehet így tömíteni, ezzel javítva a fa időjárásállóságát. És egyébként tényleg!

photo_2016_05_16_14_44_45.jpg

Időközben, ahogy az lenni szokott, egyéb tárgyak is lefestődtek. 

photo_2016_05_16_15_24_17.jpg

photo_2016_05_16_11_47_51_1.jpg

 

A második réteg felvitele után szépen sorakoztak a frissen pácolt lécek az időközben összecsuklott állványon. Következhetett az összeszerelés. Ismételten mélyen magamba kellett szállnom, ugyanis az előzetesen a léceken szépen kimért furatok néhány helyen egyáltalán nem passzoltak a padon található lyukakhoz. Itt kezdődött az igazi kreatívkodás. Utánfúrás, csavarfűrészelés és még sorolhatnám. Önbecsülésemet megóvandó, ezek részletezésétől eltekintenék. 

photo_2016_05_18_20_01_32.jpg

Az első léc felszerelése felért egy komoly tornamutatvánnyal, pedig a végére már hárman voltunk, hogy a helyére illesszük a deszkát, majd a csavarokat.

photo_2016_05_18_20_10_34.jpg

 

photo_2016_05_18_20_19_25.jpgItt már egészen úgy néz ki mint egy pad

 

A lécek felszerelése után jöhettek az alsó támasztékok. Ezeknek a furatait nem jelöltem ki előre, tekintve, hogy a fémszerkezet meglehetősen önálló életet élt. Inkább átjelöltem a furatok helyét, ügyelve a szimmetriára. A rögzítéshez itt is kapupántcsavart használtam. 

photo_2016_05_20_18_28_14.jpg

photo_2016_05_20_18_45_09.jpgIgen, tudom, túl hosszú a csavar, de alul nem látszik.

 

Így már tényleg késznek tűnt a pad, de hogy funkcióját biztonsággal be tudja tölteni, fel kellett szerelnem a merevítőket. Ezek fogják össze a léceket így segítve a rájuk nehezedő súly egyenletes eloszlását. Az ülőfelületre ment  két merevítő, a háttámlára pedig egy, középre.

photo_2016_05_20_19_05_56.jpg

A pad elkészült és elnyerte végleges helyét a lakókörnyezetben. Messziről jól néz ki, a gányolásokról pedig úgyis csak én tudok. 

photo_2016_05_20_19_39_14.jpg

Emlékeztetőül, ilyen volt eredetileg:

img_2023.jpg

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni. 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr248766808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

plümpike 2016.06.29. 16:37:25

Lenne egy hülye kérdésem:
minek kellett 170 cm-re levágni a léceket? A két fémváz között nincs acélmerevítés, így akkora léccel szereled össze, amekkorával akarod...
Az utolsó előtti képen meg az is látszik, hogy helyhiányról sincs szó.

Ráadásul még egy hülye megjegyzésem is van: érdemes a megvett léceket darabonként kicserélni a régivel a csiszolás, festés, stb előtt, és így összepróbálni a furatokat, csavarokat egymással, kb amolyan prototipus-szereléshez hsonlóan.

plümpike 2016.06.29. 16:39:04

Ja, egyébként szép lett. Hogy ne csak okoskodjak.

mpl 2016.06.29. 17:29:53

A fának póRusai vannak, pólusa a mágnesnek és a Földnek van.
Egyébként két réteg között tényleg csiszolni kell, Áginak igaza van ;-))

Mr. Furdancs 2016.06.29. 17:41:43

@mpl: Igazad van, tök véletlen volt nyilván pórust szerettem volna írni. Köszi, hogy szóltál

Mr. Furdancs 2016.06.29. 17:45:11

@plümpike: Azért vágtam le a léceket, mert a fémváz meglehetősen rozoga állapotban volt és a kétméteres fesztáv sok lett volna neki. Eredetileg is ilyen széles volt a pad. A második kérdésedre a válasz, az hogy már az elején látszott, hogy hiába mérem össze a régit az újjal, annyira elfuserált egy szerkezet volt, hogy valahogy mindenképpen szívás lett volna összerakni. Igazából nem is értem, hogy ezt eredetileg hogyan rakták össze.

mpl 2016.06.29. 17:55:06

@Mr. Furdancs:

;-)

festékmaratásra nekem a kromolux gél vált be, nem csorog és jól fellazítja a régi festéket.
Felkened és hagyod hatni 10-20 percig, aztán akár dörzsivel is leszedheted a festéket.
Persze gumikesztyűben, mert azért elég durva anyag

2016.06.30. 16:05:26

Minden évben meg kell majd ismételni a lazúrozást! A fenyőlécek így is csak pár évig fogják bírni. Kültérre keményfa, akác vagy tölgy való, az bírja 20 évig is. Igaz, lényegesen drágább.
Amúgy nagyon szép lett.

Untermensch4 2016.06.30. 23:39:01

@Mr. Furdancs: Messziről jött ember azt mond amit akar. Könnyű máséval a csalánt verni. Utólag könnyű okosnak lenni.
Ezeket így magamnak írtam mert kötözködni fogok. Nem működött volna az hogy mondjuk kettő lécet alulról, hozzá kapupántcsavarozott (a fémkeretet figyelembe véve kb 1900 mm hosszú :) )merevítőlécekkel "T"-profilúra alakítván megnövelendted volna a szerkezet szilárdságát?
Ez lécenként egy-egy sorozat, teljes hosszanti szegecselést imitáló kapupántcsavar felhasználását tette volna lehetővé. Az egységes hatás miatt lehetett volna tenni akár az összes lécre is (kapupántcsavart, a leghátsónál mondjuk hátulról a merevítés és a csavarsor is gázul nézne ki...)

Mr. Furdancs 2016.07.01. 08:07:08

@Untermensch4: Minden lehetett volna, de nem volt célom a pad hosszának megnövelése. Abból indultam ki, hogy annak idején csak megtervezték ezt a szerkezetet és nem véletlenül lett ilyen méretű. Később kiderült, hogy ha meg is tervezte valaki ezt a padot, akkor valószínűleg tök részeg volt, vagy tervezés közben félúton agyvérzést kapott és kimaradt pár fontos rész a tervezésből. Egy szó mint száz, a pad jól funkcionál és ha nem írtam volna le, hogy levágtam a lécekből, akkor néggyel kevesebb komment született volna :)
Mindenesetre köszönöm az ötletelést. Ági egyébként beszerzett két új kerti széket, amihez a kárpitozott támla és ülőfelület helyett kellene valami más megoldást kitalálni. Van ötletem, de sajnos nem vagyok asztalos így nagyon törnöm kell a fejem, hogy mit találjak ki.

2016.07.01. 10:07:48

@Mr. Furdancs: Egyértelmű, hogy kapupántcsavar a megoldás :)

Untermensch4 2016.07.01. 10:10:24

@Mr. Furdancs: Csak azért írtam mert úgy tűnt, pszichológiailag komoly teher volt hogy csak 2méteres lécek kaphatóak és le kell vágni belőle.
Kárpitozott kerti szék? Nem szív be az a kárpit túl sok nedvességet?

Mr. Furdancs 2016.07.01. 10:47:39

@Untermensch4: :) Azért nem volt akkora teher, kimeditáltam magamból könnyedén.

Na ezt a kárpit dolgot én sem értettem, ahogy megláttam az eredeti darabot. Most olyan megoldást keresünk, ami időjárásálló. Természetesen a sék olyan, mint egy VW bogár. Nincs rajta két párhuzamos rész, így aztán lehet majd méricskélni. Mondjuk ez egy komolyabban megtervezett darab, mint a pad volt

Untermensch4 2016.07.01. 13:27:27

@Mr. Furdancs: "Most olyan megoldást keresünk, ami időjárásálló." Kb 7-8 éve festéskor a kagylóba cseppent egy kevés diszperzit. Először azt gondoltam nem fog megszáradni a nedves környezetben, majd a kefe lehozza ha nem a niagara. Aztán azt gondoltam hogy majd idővel csak kopik. Ma már azt gondolom hogy ha emlékeznék a márkájára akkor vmi kültérit is lefestenék ezzel (az egyébként beltéri) kencével, vajon mit bír? :)
Lehet hogy kéne egy "Kerti székek felújítása 1.rész" poszt hogy a kommentelők jól beleszólhassanak mit hogy kéne. :)
süti beállítások módosítása