3DPrint: Gépészet féláron

2016.07.01. 05:19 | Írta: kkm.furdancs

gepelem01.jpg

Nem szükségszerű, hogy a gépelemek fémből készüljenek.  A gyakorlatban számos példával találkozhatunk, ahol nem kell gigászi erők mikron pontosságú átvitelét megoldani és komoly gyártók is szívesen használnak fröccsöntött műanyagot. A legutóbb bemutatott elektromos láncfűrészt hozom fel példának, ahol a 7500 fordulatú motor hajtott fogaskereke is műanyagból készült. És még megy.

letoltocad9.jpg

Fantasztikus kincsre bukkantam a neten, amit ajánlok minden, gépészettel kacérkodó olvasónk számára. Részletes bemutatására külön kerítünk sort. Lényege, hogy az alkatrészbeszerzéseket megkönnyítendő, a nagyobb gyártók 15 éve létrehozták egy gépelem-katalógust. A Traceparts ingyenesen letölthető alkatrészrajzokat, méreteket és 3D modelleket társít a szabványos építőelemekhez. E nyomtatásra is használható CAD tervek felhasználhatók a tervezőszoftverekben és nem kell vesződni külön megtervezésükkel. Láthatjuk, mennyire megkönnyíti a tervezést, hogy csak be kell illeszteni egy szabványos csapágyházat a tengely tervébe. Már lehet méretezni és rendelni az alkatrészt.

gepelem02.jpg

Sajnos "A csapágyház nagyon drága, nem kapni a mi 'utcánkba" - tarja a gépészmondóka. Azonban a már fent említett - könnyű - terhelési követelmények akár a nyomtatott változatával is megelégszenek. Sokkal elfogadhatóbb a puszta fémben hívők számára, mikor eleve műanyagból készült alkatrészeket olcsósítunk. Mint például fogantyúk, marokcsavarok, kézi kerekek, végzáró elemek. Példának egy esztergához való, kétküllős műanyag kézikereket választottam.

gepelem055.jpg

Megtervezzük vagy letöltjük az ingyenes oldalakról. Azonnal nyomtathatóak az STL fájlok, de végezhetünk módosításokat is, melyet puszta átméretezéssel nem oldhatunk meg. Például a bemenő forgató tengely átmérőjét és alakját illeszthetjük a kerék agyához.

ztu.jpg

Miután betöltöttük a (szeletelő) programba, mely a nyomtató által feldolgozható formára alakítja tervünket, néhány paraméter megadásával egyensúlyba hozhatjuk a szilárdságot és költségeket. Legjobban a tárgy méretének csökkentésével spórolhatunk, mivel köbével növekszik a felhasznált anyag és nyomtatási idő. Tehát egy duplájára növelt tárgynál nyolcszor annyi idő és anyag kell.

vbvb.jpg

A végső költséget és nyomtatási időt az alábbi beállításokkal módosíthatjuk:
- Rétegvastagság. 0.05 - 0.3 mm vastag rétegeket épít a nyomtató. A finomságot határozza meg és kissé a szilárdságot, viszont az időt drasztikusan megnyújtja a vastagsággal négyzetes arányban. Itt 0.25 mm-t választottam. Kicsit durva, de nem nézni akarjuk, hanem tekerni azt a kereket.

- A külső felület vastagsága. 0.4-bármennyi. 1.2 mm már az erősen megmarkolható kategória, általában elég a 0.8 is, puszta nézésre már 0.4 is.

jhj.jpg

- Kitöltés. Meghatározza, hogy az anyag hány százalékban legyen tömör. Nullánál csak a héjat nyomtatja, 100% a teljesen tömör anyag. Minden más értéknél rácshálót képez. 40% egy csak kalapáccsal bontható tárgyat eredményez, tehát szó sincs kézzel elmorzsolásról.Élőben így készül a rácsháló:

rqvcs.jpg

A magasabb olvadáspont miatt kicsit bajlódósabb és számolnunk kell a zsugorodással, de mindenképp ABS nyomtatószálat ajánlok az éles felhasználáshoz. A fotókon látható piros Renkforce szálat nemrég szereztem be és nemcsak a nyomtatási bosszúságok szűntek meg egycsapásra, de anyagminőségével is elégedett vagyok. Határozottan.

gepelem05.jpg

Boltban 3000,- Ft a 100 mm átmérőjű típus, nyomtatással kijött 54 gramm * 9 Ft = 486 forintból. Nem kellett postaköltséget fizetni és megrendeléssel vesződni. Tehát a cím helyesen: Gépészet hatodáron.

gepelem03.jpg

Nem szeretném a kellékanyag kereskedők kenyerének elvételére buzdítani olvasóinkat, de néha a profi alkatrészek minősége meghaladja elvárásainkat, ennyi pénzt amúgy sem adnánk érte. Kár tehát nem éri a forgalmazót az elmaradt haszon miatt.

gepelem04.jpg

Mire jó még a nyomtatás gépelemeknél? Például ha vizuális típusok vagyunk és látni, próbálni szeretnénk a prototípust. Olcsóbb kinyomtatni, mint egyből megrendelni az építőelemeket. Illetve még a méretezhetőség sem elhanyagolható előny. 

 
   Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr128837694

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zooltek 2016.07.01. 19:29:42

"és komoly gyártók is szívesen használnak fröccsöntött műanyagot"

Igen. És amikor összef@ssa magát, az pont a garanciaidő +1 hónap. Az egyes alkatrészek élettartamát tervező mérnökök sok esetben többet keresnek, mint az adott cég igazgatója.

kkm.furdancs 2016.07.01. 20:20:56

@zooltek: Igen. És akkor most mit csináljunk? Fáklyákkal és vasvillával prédáljuk fel a Sony székházat?

KDNP a selejtek gyűjtőhelye 2016.07.01. 22:47:58

Azért ezek a játékszerek nagyon messze vannak a gépészettől.

zooltek 2016.07.02. 04:42:28

@kkm.furdancs: Én kiegyenesített kaszára gondoltam, de amúgy igen :)

kkm.furdancs 2016.07.02. 07:38:13

@KDNP a selejtek gyűjtőhelye: Ha hivatalosan definiáljuk, még olvasztott disznózsírból is készülhetnének, csak egyezzen a fogszámuk :)

kkm.furdancs 2016.07.02. 07:41:37

@zooltek: Igazságtalan voltam a Sony-val. Pont az járt az eszemben, hogy nekem Sony vagy Panasonic készülékem soha nem romlott még el, csak a szabványok avulása miatt került a padlásra. Pl. CD walkman vagy DVD player.

Prédáljuk fel a Bosch-t, azok is használnak műanyag vezetőhengereket a szalagcsiszolóban.

Netuddki. 2016.07.02. 13:56:41

@kkm.furdancs: Na most akkor döntsd már el végre hova menjünk!

Netuddki. 2016.07.02. 13:57:59

@KDNP a selejtek gyűjtőhelye: Látszik, hogy nincs 3D nyomtatód. Akkor meg minek ugatsz bele hülyeségeket?

zooltek 2016.07.02. 15:32:18

@kkm.furdancs: Nem csak a Bosch, az összes többi nagy márka is. Olcsóbb a művanyag, könnyebb is, ergo gyengébb motor is be bírja indítani, ergo még több spórolás. Egy 30 éves használt Bosch-t, B&D-t, Makitát nem adnék egy maiért. De ez a komment már megint a minőség/ár/gagyi téma felé megy, nem is ragozom tovább (Ráadásul a billentyűzetem minden 'space' után csinál egy automata 'home'-ot, kínszenvedés írni. USB/PS2 mindegy neki, minden billentyűzettel ezt csinálja. Ötlet?).

kkm.furdancs 2016.07.02. 15:55:35

@zooltek: Nagyon vágyik már annak a porszívós cikknek a megírására, csak azért lehet.

kkm.furdancs 2016.07.02. 15:56:39

@Tibi !: :) Haha! Sehova, mert meleg van. Majd a hűvös műhelyben megbecstelenítek egy Hyunday szalagcsiszolót bosszúból.

Untermensch4 2016.07.03. 11:27:37

@kkm.furdancs: Pont bosch-ról hallottam érdekes sztorit. Forrásom vmi öltönyke melót végezve elvetődött egy bosch gyárba és látva a készülő gépeket kérdezte, van-é itten jóáras bolt, közvetlenül a gyártótól? Mondták neki hogy a telephely mellett de most ne vegyen (asszem fúrót...). Miért? Mert ez Harmadszéria. Az első a piacralépő, drága de jó. A másod- az már itt-ott olcsósított alkatrészű, jó az ár-érték aránya. A harmad- az már kifutómodell-korában van, mindent amit lehet spórolósan raknak bele (így születnek a legmárkásabb gép belsejébe kerülő leggagyibb alkatrészes epizódok) mert addigra már a koppintós noname kínaiakkal versenyeznek, az új elsőszériás piacralépő termék gyártásának megkezdéséig. Úgy egyébként a külső megjelenése a három szériának ugyanaz.
Na most ugyebár ez egy leellenőrizetlen történet, messziről jött ember azt mond amit akar. Csak akitől származik azt ismerem, háztartásigép-szerelő szaki is mondott ezzel egybevágó epizódokat, így aztán én is bírok némi felprédálási hajlammal.
Az igazán forradalmi megoldás a kompakt helyett moduláris tervezés egyre hangosabb követelése és a saját kezű barkácsolás felmagasztalása lenne.

zooltek 2016.07.04. 07:13:43

@kkm.furdancs: Mehh, ami a csövesek alatt zajlik, ezek után bele se merek kezdeni :) Hiszen jó ha vagy száz porszívót javítottam csak, a "szívókarakterisztikájukról" meg mit sem tudok :)

kkm.furdancs 2016.07.04. 16:48:09

@zooltek: Én is lemondtam a mai zongoratakaró-varrás megörökítéséről, tízmillió varrónő hazája vagyunk.

Untermensch4
Sajnos kevesen vagyunk és szervezetlenek.
Csodálatos, hogy mennyire igaza volt a nyolcvanas évek pesszimista Scifi íróinak. Nagyjából mindenben.

Untermensch4 2016.07.04. 20:50:04

@kkm.furdancs: Ha Asimovnak is igaza volt akkor a telepes-űrlakó (mentalitásbeli) ellentét ott lappang bennünk. Segítenünk kell hogy felszínre törhessenek a "telepes" attitűdök.
"Sajnos kevesen vagyunk és szervezetlenek." Van az a klasszikus sztori amikor vki bemutatja hogy az emberiség kapcsolati hálója olyan szoros hogy ő maga is öt lépésben "ismerős ismerősén keresztül" el tud jutni az amerikai elnökig... a szervezetlenség meg miért probléma? A mérnöki megközelítésnél az de a barkácsolás elbírja.
"Mindig ezek a negatív hullámok." :)

2016.07.04. 21:05:26

@Untermensch4: Sajnos csúnyán kell fogalmaznom. Szóval a kapcsolati hálódnál már a második láncszem szarik a megosztásaidra és bárkiére, természetesen.
A netet legyőzték a cicák. Semmi más nem képes felkelteni az érdeklődést :)

Talán..."Ez itt Józsi, a cica. Józsinak elege van a műanyag szarokból és a profit miatt erőltetett technológiai ugrásokból. Józsi kedden fog egy kanna benzint és felgyújtja a picsába a Műszertechnika telephelyét. Légy te is Józsi"
Lehet, hogy ez így hangzott el a kilencvenes években, csak még nem volt Facebook.
:)

kkm.furdancs 2016.07.04. 21:07:32

@Könyveslány: Annak is van magyarázata (blogtechnológia+figyelmetlenség), hogy miért Könyveslány néven válaszolok, de gondolom kitalálod ki írt.

Untermensch4 2016.07.05. 10:20:58

@kkm.furdancs: Nem találtam volna ki...
Az optimista elképzelésem az hogy vmennyi (sok) ember csak halványan érzi a problémát de nem tudja megfogalmazni, ha viszont találkoznak a megfogalmazással, hirtelen minden világos lesz számukra (adott esetben hogy a piac vmekkora hányadát a moduláris szemléletnek kellene uralni). Mint az iskolai nyelvtanoktatás esetében, a legtöbben csak nagyon érzik hogy vmi k*rvára nem stimmel de kevesekhez jut el a hozzáértő nyelvészek felvilágosító szava ami fellebbentené a fátylat. A feladat óriási, nem is biztos hogy elvégezhető de ha indulás helyett feladjuk akkor biztos bukás.
Sztem a starwars sem csak kis népsűrűség, középkori ruhák és az energiabőség miatt népszerű, az egy olyan világ ahol a technika moduláris (soha nincs kompatibilitás-probléma!).
Tehát első teendő egy, a témába vágó cicás mém megalkotása... :)

kkm.furdancs 2016.07.05. 13:53:13

@Untermensch4: Úgy fogalmazol, mint Morpheus a Mátrixból :)
Sajnos, akárcsak a mezőgazdaságnál, az igényesség és nemes anyagok használata ott veszett el, mikor nagyon elszaporodtunk és ekkora népességet már nem lehet zöldségeskertből vagy manufaktúrákból, bőr- és acél felhasználásával kielégíteni.
Másik ok egyértelmű, ha elromlik, másikat veszel helyette. A politika megvesztegetésével a fogyasztóvédelmi standardok is enyhültek, lásd a TIPP történetét.

anonymouse. 2016.07.05. 17:41:36

@zooltek: Rossz a billentyűzeted, ki kell cserélni (gyárilag is vannak ilyen laptopok).

Untermensch4 2016.07.05. 22:31:39

@kkm.furdancs: Moduláris megközelítésnél az "igényesség" mindössze annyi hogy a véges számú elterjedt szabványon belüli és szerelhető legyen. Az igényes anyagválasztás mellőzhető (csak egy rossz példa mert rosszul emlékszem: MZ motorkerékpárhoz vmiféle fogaskerekek, német utángyártott és noname távol-keleti is kapható, ha utóbbi kikopik hamar akkor újabb szerviz de otthon... akinek van türelme gyakran szerelgetni az vehet minden alkalommal "kicióccót").
"Másik ok egyértelmű, ha elromlik, másikat veszel helyette."
Itt lépne színre a környezetvédelemmel indokolt pénzbehajtás. Kompakt késztermék - magas adó, alkatrész - alacsony adó. Persze nem ilyen egyszerű de ha a garanciális rész is hasonlóan játszik (késztermék meghibásodása - nagy hatósági zaklatás, alkatrész-hiba - legyen minimális raktárkészlet a garanciális cseréhez ) akkor a hatások kumulálódnak. Anno a ford-T kapható volt "szettben" is, olcsóbban. Postás bácsi hozta a dobozt, autó vhogy összerakódott, a gyár meg hatékonyan sorozatgyártott. Ma a kompakt autókhoz egyre több garanciaidőt és "aszisztanszt" akarnak eladni. A gyártó/forgalmazó egyetlen ajánlatára mondott igen vagy nem a "választék". Ez sztem kisebb verseny mintha özön autószerelő küzdene hogy hozzá vidd a kocsit egy-két évente és a biztosítóknál nézegethető lenne hogy adott szakinak mióta van szakmai felelősségbiztosítása (hibás teljesítésre) amit még nem kellett érvényesítenie.

zooltek 2016.07.06. 05:30:20

@anonymouse.: "USB/PS2 mindegy neki, minden billentyűzettel ezt csinálja." Nem laptop, desktop :) Gyanítom, hogy az alaplap lesz a ludas.

anonymouse. 2016.07.06. 08:48:00

@zooltek: Akár az is lehet, de érdemes ezt is kipróbálnod a komfortos furdancs posztoláshoz: www.keyboardtester.com/

zooltek 2016.07.06. 19:15:04

@anonymouse.: OFF Köszi a linket, de már nincs értelme. Most már az USB billentyűzet mellett lehal az USB-s egér, 2-10x kell kattintani vmire, mire észbekap. Így már jócskán 90%, hogy az alaplappal van gond :( Csak annyira régi a gép, hogy tulajdonképp mindent cserélni kellene :(
ON

Amator 2016.07.07. 10:39:44

@KDNP a selejtek gyűjtőhelye: Nem kell azért lenézni ezt a technológiát, F1-es autóknál is használnak bőven nyomtatott alkatrészeket, picit pontosabb gépeken, és mérethűbb anyagok felhasználásával. Persze az is igaz, hogy nem erőátviteli elemeknél.

bloglegelő 2016.07.07. 11:29:30

@Amator: vagy éppen, hogy az erőátviteli elemeknél, törőelemnek (persze nem egy száguldozó járműben).

Ezt viszont nem értem:

"Legjobban a tárgy méretének csökkentésével spórolhatunk, mivel négyzetesen növekszik a felhasznált anyag és nyomtatási idő. Tehát egy duplájára növelt tárgynál négyszer annyi idő és anyag kell."

Az anyagszükséglet a térfogatból adódik, az viszont a méret köbével arányos. Vagy itt valami nagyon "3D-printer szerű" a fogalomhasználatban ?

Amator 2016.07.07. 12:21:45

@bloglegelő: Igazad van, az euklideszi geometriát nem tudja átlépni a 3D-s nyomtatási technológia sem. :) Szerintem itt a szerző kicsit jobban koncentrált a rétegezésen alapuló
építésre, ami azért szintén 3D-s geometria, hiszen a 2D-s rétegnek is van vastagsága.

kkm.furdancs 2016.07.07. 12:44:59

@bloglegelő: Igazad van. Bár általában csak kitöltés nélküli tárgyakat nyomtatok, tehát a héj növekszik, de annak is van térfogata és az 2 a harmadikon növeli az anyagfelhasználást. Javítom.
Tehát a 20*20 mm-es kocka 2 gramm anyagot kér, a 40*40-es 8 grammot. 2*2*2. Rosszul emlékeztem, javítom.
süti beállítások módosítása