Hasítsunk!

2021.12.01. 05:00 | Írta: Gyökösi Attila

Ma megérkezett a tél. És bár újra városi lakóként a fahasogatás jelenleg nem képezi a reggeli rutinom részét (hízom is mint a...) azért tudom, hogy vannak akik továbbra is űzik ezt a sportot. Némi aktualizálás után ÚJRA töltjük hát a témában írott posztunkat. (Sárkánylábasárga nevű olvasónk/kommentelőnk felhívta a figyelmünk, hogy ezt továbbra is jelezzem a poszt elején.) Az igazi, mondhatni »hardcore« fafűtést használóknak persze nemigen lehet újat mondani a témában, de mindig vannak olyanok, akik csak most kezdenek bele e szép és igazán nemes sport űzésébe.

balta1.png

A fahasogatáshoz elsősorban egy megfelelő fejszére vagy baltára van szükségünk. Persze, ha nem kuglizott fával kezdünk a sportba, hanem komplett ágakkal, vagy mondjuk méteres hosszakra vágott fatörzsdarabokkal, akkor fűrészelnünk is kell, szükségünk lesz egy jó kézifűrészre, még inkább motoros láncfűrészre, meg egy alkalmatos fűrészbakra is. Most azonban főképp a hasogatás terén szerzett tapasztalataimról írnék pár szót. (Megjegyzés: A balták és fejszék különbözőségére több eltérő információt is találunk a neten, most maradjunk annyiban, hogy a fejsze a nagyobb, kétkezes szerszámok elnevezése, a balta meg a kisebb, egykezes eszközöké.) És hogy hogyan és milyet válasszunk? Nézzük csak: 

Baltát meg fejszét már mindenki látott. Így néz ki, már az őseink is ilyennel hasogatták a mamutgulyásos bogrács alá való gyújtóst:

balta0.jpg

Ezekkel a hagyományos formákkal egy baj van, ha nem csak már felhasogatott rönkökből készítünk vele ujjnyi vastag gyújtóst, hanem nedves rönköt is hasogatunk velük, a körülmények szerencsétlen összjátéka esetén (vagyis gyakorlatilag mindig) szeretnek beszorulni a rönkbe. Minél élesebbek, minél profibb a megmunkálásuk, annál mélyebbre jutnak a rönkben, ahol aztán szinte részévé válnak annak, és semmilyen rábeszélés hatására sem akarnak onnan kiszabadulni. Különösen nedvesebb, csomókkal, göcsökkel teli rönköknél ez szinte elkerülhetetlen. Egy csapással elhasítani egy göcsös, gyökér feletti vágású rönköt ugyanúgy a legendák közé sorolható, mint az, ahogy mondjuk egynémely japán filmekben egy katana suhintással félbevágnak egy embert.

A tudomány persze nem pihen, és jó ideje elérhetőek már az ezt a megszorulást kiküszöbölni szándékozó, hasító fejkiképzéssel rendelkező fejszék és balták. Ez a nagy, valóban komplett rönkök megmunkálására szolgáló, több kilós fejjel rendelkező és általában méteres nyelű fejszéknél korábban is ismert volt, de mostanra már az egész kis méretű, valóban gyújtós hasogatására való balták is elérhetőek ilyen fejkiképzéssel.

A lényeg látható a képeken, itt egy fanyelű hasítófejsze látható, ahol gyakorlatilag egy hasító ék van a fejbe kombinálva. A fej éle vág, aztán az ék hasít. Fontos, hogy a fej nem az egész oldalfelületén érintkezik a fával, így még ha valami mégis közbejön, akkor sem tud mozdíthatatlanul belegyógyulni a rönkbe.

balta2.png

balta3.png

Persze nem csak a fej ami lényeges, ugyanilyen fontos a nyél anyaga is. Eredetileg ez persze fából készül, a bükktől az észak-amerikai hickory faanyagokig rengeteg változatuk van, egy közös van bennük, hogy előbb-utóbb elvásnak. Egyszerűen a faanyag nem nagyon tűri a mechanikai behatásokat, ha félrecsúszik az ütés, az bizony mindig koptat/roncsol pár mm-nyit a nyélből, rendszerint a szerszám nyakánál. (A fenti képen is látható, hogy az igazából még szinte vadiúj fejsze nyele sem makulátlan már a fejnél...)

Erre is van persze megoldás, jó ideje terjednek a műanyag, többnyire üvegszál erősítésű nyelek, amelyek a gyártók szerint mindent elviselnek, gyakorlatilag túlélik a gazdájuk. Jómagam anno a híres-nevezetes Fiskars szerszámoknál találkoztam mindkét technológiai újítással. Náluk minden méretű szerszámnak van hasító, tehát a beszorulást kiküszöbölő fejkialakítású változata. Használok is ilyen szerszámokat, némelyiket már 8-9 éve, és valóban tökéletesek, a fej tényleg nem szorul be a rönkbe, hanem hasít, a nyél pedig gyakorlatilag mindent elvisel, látható külsérelmi nyom nélkül. Persze, ezek a szerszámok nem is olcsóak, hiába, a jól csengő névvel kombinált minőségnek mindig is megkérték az árát.

Azonban látjuk azt is, hogy mostanra sok gyártó kezdett el hasonló eszközöket készíteni, időnként bizony jóval kedvezőbb áron, mint a finnek tradíciókban gazdag gyártója. Most épp az Extol választékéban bukkantunk ilyen eszközökre, ezekből néhányat ki is próbáltunk.

Ezeknél a szerszámoknál a műanyag nyél ráadásul általában körbeöleli a fejet, tehát nem ékelve van a fej a nyélre, így nem is lazulhat ki idővel, itt is spórolhatunk egy sor bosszúságot. A fejek úgy vannak kialakítva, hogy ékszerűen védjék a műanyag nyelet. Ezáltal a hasítóék funkció is meglesz.

8871140_jpg_800x600_q85.jpg

Otthoni használatra most már mindenképp ilyen szerszámokat ajánlanék csak. Persze a méret kérdéses, a tapasztalatok alapján minimum két szerszám lenne az ideális, egy nagyobb, méteres nyéllel és mondjuk két kilós fejjel rendelkező hasító a durvább munkákhoz, és egy kisebb, 50 centis nyéllel és 8-900 grammos fejjel rendelkező az igazi gyújtós készítéséhez. Mindazonáltal volt időszak amikor jómagam is egy eszközt használtam csak, épp egy X17-es Fiskars szerszámot, ami egy egykilós fejjel, és 60 centis, műanyag nyéllel rendelkező modell, mostanában egy ilyen mintegy 20.000.- Ft körüli áron elérhető. Igazi mindenes, ami azt jelenti hogy mindent megoldhatunk vele, de azt is, hogy nem feltétlenül ideális megoldás sok feladatra. Ugyanakkor ennyi pénzből olcsóbb, feltörekvő gyártó választékéból két különböző szerszám is kijön, ami azért nem rossz ár-érték arányt mutat. (Hogy minőségben azok milyenek, az persze nem tudható, tényleg bármi lehet a biznisz eredménye.)

A cikk elején bemutatott hosszú, fanyelű Extol hasítófejsze például már 7000.- Ft körül elérhető, ami igazán kedvező összeg, különösen, hogy ennek valóban jó a fejkialakítása az igazán makacs rönkökhöz is. (A műanyag nyelű verzió sem drágább). A műanyag nyelű, hasogató balta 45 centis nyéllel, 900 grammos fejjel 6-7000.- pénz, ez sem rossz ajánlat. Ráadásul van választék rendesen, többféle műanyagból készülhet a nyél, fejből is találunk akár edzett acélból készültet is. 

Persze, mindenki maga kell eldöntse, mit és mennyit vásárol, bízik-e a feltörekvő, épp ezért (még) olcsóbb termékeket kínáló gyártóban, vagy ragaszkodik a már bizonyított prémium márkákhoz. Igaz az is, hogy fejszét és baltát nem egy szezonra vesz az ember, de azt gondolom, az általam most kipróbált szerszámok mindegyike sok évet kiszolgál majd. Mint minden szerszámnál, itt is érdemes kicsit a gondjukat viselni, legalább szezononként megélezni, figyelni arra, hogy fémet, pláne betont ne nagyon érjen a vágóél. A vásárláskor érdemes megtudni, miből is készül az adott szerszám feje, különböző edzettségű anyagok vannak, ezek néha más bánásmódot igényelnek. (Épp mint a késeknél, minél éltartóbb, minél keményebbre edzettebb, annál kényesebb is lesz a fej.) 

Fát hasogatni egyebekben jó móka. Fogyunk tőle, szemmel látható eredménye van, és bónuszként közben sem fázunk. A balta ráadásul abszolút multifunkciós eszköznek tekinthető, hiszen jó szolgálatot tehet akkor is, ha mondjuk tényleg jön a cikk elején említett medve.

A cikk végére ideteszek egy videót, amelyben láthatjuk, hogy nem csak apró fát lehet hasogatni egy ilyen kézi eszközzel...

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr2212034349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zooltek 2016.12.12. 05:56:49

Fiskars FTW! Nekem 3 is van, volt egy a cikkben is említett X17, Majd vettem egy X21-est, mert ajándékba adták hozzá a kis szekercéjüket, ami az árát tekintve igen komoly akció volt. Ez a 3 méret itthon minden igényt kielégít. Jó pár éve megvannak már, egy rossz szót nem tudok mondani egyikre sem. Az ára persze húzós, de ezek minden pénzt megérnek. (+ az asszony varrónő, a Fiskars-okon kívül már minden ollót rég kihajigáltunk, azóta rákaptam a konyhakéseire is) (Ja, ez tapasztalat, nem reklámkomment, sem én, sem a rokonaim nem forgalmazzuk, és részvényeink sincsenek :D)

kkm.furdancs 2016.12.12. 06:21:54

@zooltek: Pedig-pedig! Hány reklámot láttunk már, amelyikben hitelesnek látszó sztereotípiákkal és kék köpennyel felöltöztetett szerelők aggódnak: "142 éve foglalkozom mosógépek javításával és állítom hogy a vízkő megöli a mosógépet. (Kovács Zoltán Nobel-díjas mosógépszerelő)"
:)

zooltek 2016.12.12. 06:33:30

@kkm.furdancs: Na de kérem! Én már 143 éve javítok mosógépeket, de egyik sem a vízkőtől halt meg! Viszont a vízkőoldó árából lehetne venni egy újat! Épp van is itt nekem egy a raktárba'...

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2016.12.12. 08:08:01

@zooltek: Nagyon úgy van, ráadásul én árultam Fiskars termékeket, igaz, sok éve már, de a mai napig az akkori beszerzéseket használom, pont így, mint ahogy írod, balták, ollók, kések. (Az ollókról írtunk is anno egyszer itt, a Fiskars olló igazából nem is ebből az univerzumból való, ember ilyen tartós dolgot nem tud készíteni.)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2016.12.12. 08:13:35

@kkm.furdancs: Na, beszúrtam még egy videót a poszt végére. Lenyűgöző, legalábbis én otthon nem esnék neki egy ilyen fatörzsnek, pedig mint látható, a dolog működik. - Mondjuk sokat olvasok Traven könyveket, ahol a gyakorlatilag rabszolgaként tartott mexikói indiánok a monteriákban fejszével írtják a dzsungelt (méteres átmérőjű, támasztógyökeres fatörzsek), ami az elpuhult fehér lelkemnek szintén elképzelhetetlen, de hát ott hullanak is az emberek...

Jutiput 2016.12.12. 17:05:20

Ezt a videót nézni is fáj. Amíg az ember fiatal elbohóckodik a fával. Mi is fával tüzelünk, kell hozzá egy láncfűrész, egy kis balta a gyújtóshoz, meg egy rönkhasító. Ezekkel még én is megbirkózom nő létemre.

safranek 2016.12.12. 17:11:57

Apám emsélte, hogy amikor ácsnak tanult az egyik feledat az volt, hogy derendát kellett hasítani. A mester hózott egy vonalat a gerendára és szekercével végig kellett ütni a vonal mentén, de úgy hogy a vonal az mind a két darabon látszódjon.

anonymouse. 2016.12.12. 17:29:45

@kkm.furdancs: Hát ha a mosógépet nem is, max a fűtőszálat hosszú távon. Pontosabban inkább rárakódik. A negyedik doboz cal...onnál már veszteséges lehet a mosógép védelmi projekt, ha egy olcsóbb géped van (kicseréled). Kivéve, ha hegyi patakból mosol.

anonymouse. 2016.12.12. 17:34:04

@csentecsa: Bocsánat előre is! Nem tudom, hogy melyik bolygóról jöttél, de ilyen szamárságot felesleges írni. A Fiskars kést meglehet élezni ez nem vitás, ha nem tudod, akkor képességbeli problémáid vannak. Minden közepes vagy jó minőségű késacélt meg lehet élezni jól. Ha valamit nem tudsz inkább kérdez meg valaki okosabbat.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2016.12.12. 17:36:26

@anonymouse.: Hát, ha csak egyetlen egy dolgot választhatnék az általam tökéletesen feleslegesnek ítélt dolgok listájáról (hosszú lista pedig) ami a felesleges pénzkidobás non-plus-ultrája, az abszolut motherfucking király ebben a szegmensben, akkor az a Calgon volna. :)
Talán írtam is erről már itt még régen. Pedig nálunk tényleg kemény a víz, a csapok szűrőit hetente kell megszabadítani a szikláktól, és mindenen szép kis meszes bevonat keletkezik. De a plusz vízlágyítót sosem látott 16 éves mosómasa ragyog belül, és a fűtőszála is makulátlan. Fura ez, néha rosszul is érzem magam emiatt.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2016.12.12. 17:46:30

Basszus, kedves Thoreau, miért nem egy héttel ezelőtt írtad ezt a posztot? Nem egészen egy hete vettünk egy fejszét, az van ráírva, hogy Widerway, 1.8 kilós fejjel, de sajnos hagyományos élkialakítással, made in P.R.C. Ha korábban megírtad volna a posztot, akkor tudtuk volna, milyet vegyünk.

Azért köszönet a posztért, így is hasznos volt.

flatbar 2016.12.12. 17:47:01

Jó a Fiskars, de azért nem tartom jobbnak egy mezei acélnál a fejét. Baumaxban sokfélét árultunk és egyszer csak úgy próbaképpen belevágtam az egyiket egy raklap szélébe. Rögtön ki is csorbult az éle. Pedig még csak nem is fenyő vagy akác volt, hanem egyszerű nyárfa, ami azért nem egy veszedelem kemény fa :) Egyébként nagypapám 60-70 éves metszőollója is van olyan tartós, mint a mai legjobbak. Nyilván kevésbé komfortos a fogása, meg nem olyan szép színes, de mikor még kicsi gyerek voltam, akkor is ugyanúgy vágta el a gallyakat mint ma. Pedig tanyán nem keveset használjuk.
De a kedvenc emlékem a Fiskarsról: vásárló kérdezi:
-Van-e Fiskars fenyőnk?
-Fiskars fenyőnk? Nem hallottam még ilyesmiről, mi ez, valami ajándéktárgy a termékhez?
-Nem, fenyő - mondja.
-Hát ilyen nincs nálunk és még a karácsonyi szezon sem kezdődött el.
Arra jön közben a kolléga, neki is mondja, ő is néz, aztán a fejéhez kap és kérdezi a vásárlót:
-Fenőt keres?
-Igen, fenyőt... :)

dunántúli gyerek 2016.12.12. 17:55:59

Fiskars cuccokat mi is használunk, baltát, fejszét pont nem, de kiváló minőségüek. Az áruk elsőre megdöbbentő, de aki napi/heti szinten vagdos fát, annak simán megéri a legjobb minőség. Ég és föld ezekkel meg a jó öreg baaatával dolgozni.

szajberpiraty 2016.12.12. 17:59:41

Ugyanilyen 4kg-os Extol hasítófejszém van! Valami nevetséges 4000 Ft-ért vettem, és nagyon megérte. A 4 kg teszi a dolgát, átüti a görcsöt, mindent. Nagyon gyorsan fel lehet vele dolgozni a kuglizott fát, a másik felével idény nyáron betont törtem fel. Ajánlom mindenkinek!

tommirra · http://redsavina.blog.hu/ 2016.12.12. 18:26:27

van otthon egy x27 és egy x11. 5-6 éve használom nagy megelégedéssel.
nekem az x11-nek kicsit hosszú a nyele.
ha van rá keret akkor ne sajnáld megvenni az x27-et. az x25 olcsóbb de rövidebb is.

Macskond 2016.12.12. 19:20:50

Anyám kárpitos, már nyugdijas. Az utolsó ~8 évet leszámítva végig egy Fiskars ollóval dolgozott, amit aztán meg is tartott tovább is (neki adták,mert már le volt írva többszörösen) magán praxisban is tovább használta, illetve használja a mai napig. Természetesen mi a gyerekek nem kaphattuk meg hétköznapi használatra, de a mai napig _tökéletesen_ vág, és abszolút ergonomikus a fogása. (egy kicsit különbözik a ma kapható, elsőre ugyanilyen változatától, picikét robosztusabb)

Szóval ha olló akkor egész biztos hogy csak ilyet vennék.

Pont emiatt az első pár késem is Fiskars lett a konyhámban és teljesen jó minőségűek. Osztanám azt a véleményt hogy az a kommentelő aki arra panaszkodik a többiek ellenében hogy "de bezzeg az övé sz@r volt" az hamisítványt vett.

A poszt témájához kapcsolódva.
Mifelénk fordítva van az értelmezés a balta az ami hosszúnyelű kétkezes, és a rövid nyelű a fejsze. illetve a fejszének szélesebb a pengéje, a baltáé keskeny.

További kommentem, hogy ok-ok, klassz cucc lehet a 2-4kg-s fejű fejsze, de azért ne hagyjuk szó nélkül hogy azt bizony emelgetni is kell.
Már említett szülőm fával tüzel és már sokat nyavajgott hogy nagyon nyűgös a favágás.
Vettem neki a piacon egy könnyebb fejű baltát. egyszerű fanyéllel, és azt mindjárt tudja használni is rendesen.
Ehhez kapcsolódó kiegészítésem hogy a Hickory-t valamilyen okból többfelé "tölgy"-ként tartják számon. Több találat is van tölgyként említve. De most pont emiatt utána olvasva valóban dióféle... ezzel "ma is tanultam valamit" kategóriába lépett a poszt.... :-)

Egyáltalán nem mellékesen a hasítóékes fejkiképzés is hasznos leírás volt. Eddig nem gondolkoztam rajta hogy vajon mitől jobb az a fejkialakítás, azon kívül hogy jobban hasít.
Mivel eddig nem próbáltam az nem jutott eszembe hogy nem szorul be annyira.
Szóval THX x2! :-)

igazi hős 2016.12.12. 19:54:08

"nedves rönköt is hasogatunk velük" Tűzifa nem ráér fél-egy évet? Tavasszal kell megvenni (mert olcsóbb) és nyár végén/ősszel felvágni (hogy télig már száradhasson), ha nem nagyon sürgős. Itthon kivágtam a fenyőt, feldaraboltam (motorosfűrésszel, nem bohóckodunk kézi fűrésszel), 2 év múlva vacak baltával is könnyen fel lehetett darabolni. (A kivágott barackfa is szárad még 1-2 szezont ponyva alatt, az is nagyon türelmes fajta.)
Megjegyzem, a víztartalmat is ki kell fizetni, hiszem mázsára veszed a fát, már csak ezért is szárazat kell venni, meg tüzelni se jó a friss fa. Van olyan ismerősöm, aki fával fűt, favásárláskor megkérdezi, hogy mennyi a víztartalma, majd a válasz után (simán bemondanak 15%-ot, amikor 25 a valós) előveszi a nedvességmérőt, levonja a különbözetet a fa árából.
A videó nagyon látványos, de nincs olyan aki ezt nem promóciós célból, hanem mindennapos munkaként csinálná, hiszen egy rönkhasító gép úgy tízszer gyorsabb. Otthonra meg pláne nem kéne egy ilyen balta, mert nagyon ritkán építünk máglyát, amihez méteres hasábok kellenek.

eßemfaßom meg áll 2016.12.12. 20:07:05

Fiskars kést soha. Hálistennek ingyen volt az a szett ami van de a piacos "solingen" from kína fanyelü lemezdarabok is jobb konyhai eszközök. Elhiszem, hogy 20éve még jó késeket gyártottak és aki akkor vett az nem tudja elhinni, hogy ma egy kalap szar de ettől még egy kalap szar amit ma Fiskars néven árulnak.

hasitófejszéből nekem az első fanyelűfajta van, asszem tán 3500 volt pár éve az aldiban kickory nyéllel, manapság is kb ebben a nagyságrendben mennek műanyag nyéllel. Ritka, hogy kétszer oda kelljen vele csapni.

eßemfaßom meg áll 2016.12.12. 20:10:24

@igazi hős: "Itthon kivágtam a fenyőt, feldaraboltam (motorosfűrésszel, nem bohóckodunk kézi fűrésszel), 2 év múlva vacak baltával is könnyen fel lehetett darabolni."

A fenyő nem tüzifa. Másrészt fát nem szárítunk hasogatás nélkül.

eßemfaßom meg áll 2016.12.12. 20:16:20

@anonymouse.: " Fiskars kést meglehet élezni ez nem vitás, ha nem tudod, akkor képességbeli problémáid vannak."

Ja meg lehet élezni meg borotvára fenni, csak ezt addig tartja amig az ember kicsit szigorúbban nem néz rá a pengére. Kemény 4500forintos CS Premiumot vettem a fiskars mellé/helyett, oszt rögtön nem kellett minden második szelet karaj után fenegetni.

Leylandi 2016.12.12. 21:00:16

@igazi hős: " Tavasszal kell megvenni (mert olcsóbb) és nyár végén/ősszel felvágni"

Biztos nem!
A rendes tűzifa ha megszárad, pont 10x akkora munka felhasogatni, mint élőnedvesen. A gyertyán pl. frissen még viszonylag hasad, de megszáradva nincs az a fejsze, ami viszi. A bükköt, akácot (ami vizesen hasad, mint a tök) ha csomómentes, szárazon is még úgy-ahogy el lehet hasítani, de ha csomós, már nem, tölgy szintúgy. Csak a cser hasadásában nincs nagy különbség, meg persze ami nem tűzifa, a fenyőében - még a nyár, meg pláne a hárs is nehezen hasad szárazon, pedig tűzre semmit se érnek.
A másik: a hasogatott fa kiszárad, a hasítatlan meg inkább korhad, ugyanis vastagon nem tud könnyen/hatékonyan száradni. (A gombát, húst se hobbiból szelték föl régen szárítás előtt, hanem azért, hogy ne rothadjon.)
Szóval a vásárolt fát először hasogatni, utána száradni hagyni.

zooltek 2016.12.13. 05:32:39

A kommenteket elnézve úgy látom index címlapos lett ez a történet :) A Fiskars késekkel kapcsolatos fanyalgókat nem igazán értem, még tavaly is bővítettem a készletemet egy nagy szakácskéssel, és hibátlan. Van itthon Solingen, Schwibo, Dicks és Martini is, mégis a Fiskarsokat preferálom. Az élezésről meg annyit, hogy van Fiskars élezőm, egy hagyományos, amit egy hentestől kaptam, van porcelánrudam is, meg köszörű 26 millió féle koronggal, mégis egy vésnök barátomhoz viszem élezni a késeket. Évente egyszer. Évente. Egyszer.

Vegha 2016.12.13. 08:21:25

Valaki meg tudná mondani, hogy milyen anatómiai tényezőket érdemes figyelembe venni a megfelelő hasítófejsze kiválasztásánál ?
Felhasogattam kb. 2 m3 száraz cser-tölgyet egy retro, fanyelű, ~90cm hosszú és 2500gr fejsúlyú fejszével. Kicsit hosszúnak éreztem, de a súlyával nem volt különösebben problémám. 178 cm vagyok és 67 kg, vékonkásabb. Ha a Fiskarsnál teszem le a voksom, akkor fentiek tekintetében az X25 lenne a megfelelő választás ? Az egyik barkácshiperben volt valami mutatós tabella a megfelelő fejsze kiválasztását segítendő, de az inkább nevetségszámba ment. Több X25 tulajtól olvastam, hogy utólag már inkább eggyel nagyobbat, X27-et vásárolna. Egy baráti jótanács is így szólt: a lehető legnagyobbat kell venni.
Ez igaz ?

Leylandi 2016.12.13. 10:03:59

@Vegha: igaz. Úgyis csak felfelé emeled, lefele jobbára már a fejsze dolgozik, a lendülete meg a gravitáció. Könnyű fejsze hamar megáll a fában anélkül, hogy teljesen elhasította volna. Hasogatásra igazából 2-5 kg közötti fejsze alkalmas (csak a vasról beszélek), termettől függően. Az X27 ezt is csak alulról súrolja. (Ha órabérben hasogatsz/sz.rakodsz, a könnyű fejsze jó, mert nem fáradsz úgy el. Ha azonban magadnak, és a teljesítmény a cél, akkor a nehezet. Jobban elfáradsz, de sokkal hamarabb végzel.)

Medgar 2016.12.13. 10:30:59

Csak csendben jegyzem meg a Fiskarst is hamisítják, ahogy minden más márkát.

Hosztoló 2016.12.13. 11:22:32

@szajberpiraty:
Így van! Én is ezt (Extol 4kg hasító) használom.
Sokat dolgoztam vele (tavaly 12 m3), még újszerű. Haladós, megbízható. Jó szerszám.
Egyszer sem szorult bele.
Ha göcsöt fog is, kíméletesebben üt vissza, mint a fa nyél.
Jó szívvel ajánlom.
(Gyujtóshoz nem való.)

Leylandi 2016.12.13. 11:37:29

@Vegha: egyébként ha már, akkor inkább X37-es... ez is még csak 2,5 kilós fejjel van.

Bogs (a skot zsido) 2016.12.13. 13:43:06

A hasito fej azert is jo mert a keskeny hasitoelnek a hasitoelhez kepest, kissebb a surlodasa. A vizes faba is ezert akad bele jobban.

Bogs (a skot zsido) 2016.12.13. 13:44:48

@Bogs (a skot zsido):
Akarom mondani a hasitoellel nem rendelkezo fejhez kepest.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2016.12.13. 19:41:11

@anonymouse.: Ajjaj. Neked válaszolok, de persze nem csak neked szól. Szóval azt mindenképp köszönjük, hogy véded a Furdancsot, de... Jómagam most már csak ritkán írok ide, és az sem véletlen, hogy a saját klubkoncertes blogom egy saját portálra költöztettem. Itt az indexnél valahogy túl frusztráltak az olvasók, legalábbis én nem gondolom, hogy rendben van az, hogy két ismeretlen egy kés vagy egy olló, meg egy finn cég miatt egymásnak essen. Csentecsa kolléga persze elég markánsan nyitott, de én normálisan válaszoltam, amire ő is jól reagált. (Lehet hogy egy normális világban ezt hívják párbeszédnek?) Pusztán egy szerencsétlen nyitásra válaszul rögtön odaállítani a saját tüzérségünket, vagyis egy vélt agressziv hangnemre agresszívan reagálni, nos ez pusztán a helyzet eszkalálódását hozhatja magával. Ami viszont nem old meg semmit, akkor már jobb kimenni a kocsmába, és belekötni valakibe, kicsit agyonverjük egymást, de legalább TÉNYLEG kiadjuk a gőzt. (Amúgy a Fiskars sem csak aranyat árul ám, az olcsó késeik között vannak huncut dolgok, de persze ez szinte mindenhol így van. Vannak gyártók, akik adnak magukra, ők eleve nem gyártanak olcsó termékeket. Nem is lesznek soha akkorák mint a Fiskars.)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2016.12.13. 20:03:18

@eßemfaßom meg áll: Az anonymousenak írott válaszom akár neked is küldhettem volna. Most tényleg azt gondolod, hogy egy Fiskars késekkel elégedett júzer számára szerencsés lehet egy "Fiskars kést soha" indítás? Szerintem ezzel pont a saját későbbi, amúgy akár fontos és jó meglátásaid előtt csukod be az olvasód fülét. Ez lehet cél is, csak nem látom miért jó... Fiskars késből van drága és jó, van olcsó és kevésbé jó. Meg ezek mindenféle közbülső állapota, keveréke, miegymás. Jómagam, ha egy bármilyen autós támájú oldalon azt látom, hogy valaki azzal nyit, hogy mondjuk XY márka kategórikusan szar, vagy pláne egész nemzeteket (vagyis az általuk gyártott autókat) fikázza, akkor az illető véleményét onnantól ignorálom, mint abszolút komolytalan illetőjét. Így megy ez. Más véleménye persze lehet másoknak, de csak saját próbán, és körültekintő tájékozódáson alapuló. Ha ez hiányzik, akkor a vélemény csak pipafüst. És pont annyi súlya is van.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2016.12.13. 20:23:52

@Kovacs Nocraft Jozsefne: :) van egy barátom, akinek ha bármilyen velem a közelmúltban történt dolgot mesélek, (legyen az bár autóalkatrész vásárlás, vagy épp a megfelelő csontkovács keresése, szóval bármi) akkor azt válaszolja, "hét miért nem szóltál, én tudtam volna..." és jön az aktuális jó ismerős, tapasztalat és kijárt ösvény ismertetése.
Hát, most válaszoljam ezt én is? :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2016.12.13. 21:13:29

@Thoreau:

"Hát, most válaszoljam ezt én is? :)"

Csak nyugodtan, megérdemlem. :)

eßemfaßom meg áll 2016.12.14. 07:05:37

@Thoreau: "elégedett júzer számára szerencsés lehet egy "Fiskars kést soha" indítás?"

Ugye ez egy vélemény. Erre lehet értelmes ember módjára is reagálni, meg lehet úgyis, hogy "a termék tökéletes, aki szerint nem annak képességbeli problémái vannak" Ráadásul egy olyan terméknél ami minimum kétes megítélésű, nem egyedi vélemény, hogy szar hanem igencsak visszatérő és nem csak olyanoknál akik a kinaipiacon vásárolják a hamisítványokat hanem a konkrét termékkategóriába bebuzultak körben is akiknek azért megvan a képességük a termékkategória kezeléséhez.

Szóval nem az ellenvélemény a probléma hanem a default személyeskedés.

anonymouse. 2016.12.14. 08:21:25

@Thoreau: Oké, elfogadom a válaszod és elnézést, ha túl lakonikusan válaszoltam. Csak sajnáltam volna, ha elszabadul az oldal spammelése fals információkkal, mert erre azért van esély és tényleg eléggé frusztráltak sokszor az Indexes olvasók. Más oldalaknál is tapasztaltam, hogy elindul, jó tartalmak jelennek meg rajta azután egy csomó hu:lyeséggel teleszórják a kommentelők. Lehet, hogy érdemes lenne azon elgondolkozni, hogy a válaszokat lehessen súlyozni. Van már erre példa a Gyakori kérdések pont hu-nál.

eßemfaßom meg áll 2016.12.14. 11:59:44

@anonymouse.:
"fals információ"= nem a te véleményeddel egyező tehát irtandó
"csomó hülyeség" = nem a te véleményeddel egyező tehát irtandó

ha jól értem

Egyébként ez a blog 4 éven át egész jól elvolt az iránymutatásod nélkül is.

Untermensch4 2016.12.14. 12:15:25

@anonymouse.: @eßemfaßom meg áll: Izé, csaxólok hogy írásban nem ugyanúgy jönnek-mennek a gondolatok mint hangzó beszédben. Ha az élőszavas kommunikációval hasonlítjuk össze akkor a szó (ami elszáll...) 3, a kommentelés 5 hibalehetőséget rejt egy-egy közlés során. És ez még nem tartalmaz olyan bónuszokat ami a két alany közvetlen fizikai környezetéből adódó zavaró hatás. Meg a legjobban úgy tud két ember összeveszni hogy mindkettőnek igaza van csak vmennyire elbeszélnek egymás mellett.
Thoreau sztem jól ráérzett a frusztráció mint népbetegség problémájára, meg kellene fontolnotok, nyugodtan.
Úgy egyébként teljesen elképzelhetőnek tartom hogy nem hamisítvány minőségi termék között is átcsúszik néhány selejt, alapanyag-gyártás és megmunkálás alkalmával is. Meg a kettő együtt. Murphy szereti az ipart is :)

Vegha 2016.12.14. 17:42:50

@Leylandi:
köszi. Az X37-et túlzásnak érzem és ahogy nézem annak a nyele sem olyan kimunkált. Akkor marad az X27.

Vegha 2017.01.03. 19:01:53

@Leylandi: A Fiskars szerint így kell fejszét választani: www.youtube.com/watch?v=mYn8hFGz5Ug

csokis1971 2019.08.29. 12:59:59

Nem tudom van-e még itt valaki? Nekem sikerült eltörnöm az üvegszálas nyelű fejszémet.
Kapott több ütést a fej mögött és megadta magát. Szerintetek lehet ilyen nyelet kapni?

GyökösiAttila 2019.08.29. 13:34:08

@csokis1971: Nemigen hiszem. Eleve ezek általában bele vannak öntve a fejbe. Én még nem láttam ilyen nyelet külön.

zooltek 2019.08.29. 14:35:22

@csokis1971: Az üvegszálas nyél egybe van öntve a fejsze fokával. Vagy kivésed a régit és helyettesíted egy fanyéllel, vagy veszel egy új üvegszálast.

kkm.furdancs 2019.08.29. 17:57:25

@zooltek: @GyökösiAttila: @csokis1971: Minden megoldás jobb, mint a kilazuló fanyéllel vesződni. Minden!

J.Wolfram 2020.04.01. 00:00:29

A Fiskars konyhakések tényleg kritikán aluliak. Papírvékony acél, nyeklik-nyaklik. Amíg új addig végül is vág, de hát az ujját az ember egy A4-es lappal is el tudja vágni. Én kipróbálás után továbbajándékoztam anyukámnak a szettet, aki örült is nekik, azóta már letört a hegye a nagynak, de a kicsinek is kihajlott oldalra. Én nem vettem a kezembe azóta sem, nem esik jól vágni vele, hogy közben úgy hullámzik, mint egy vízisikló.
A Fiskars ollókat viszont szerem, volt egy klasszikus nagy ollóm, csak valaki ellopta. Nemrég vettem egy ugyanolyat, most mit mondjak? Az közhely ugye, hogy régen minden jobb volt? De emlékeimben még a hegye közelében is elviszi a 80g-os papírlapot. Vagy csak az idő szépít meg mindent...?
A fejszékről, baltákról csak jót hallok, tetszik a laminált acél, a közepén egy 55HRC maggal, a szélein meg talán 50, és az X7 v.2 szériánál rájöttek, hogy egy kis peremmel védeni lehet a műanyagot. Sajnos sok gyártó lerántott a leplet a királyról, megmutatták, hogy ugyanazt (a megoldást egy fogyasztói problémára) ki lehet hozni kevesebb, mint a feléből is. Viszont a Fiskars fejszéről messziről látszik, hogy menő a gazdája.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.01. 10:11:23

@J.Wolfram:

"az ujját az ember egy A4-es lappal is el tudja vágni. Én kipróbálás után továbbajándékoztam anyukámnak a szettet,"

Hadd vágja el inkább Édesanyád az ujját vele, mi?

Bocs, ezt a magas labdát nem lehetett nem leütni. :P

J.Wolfram 2020.04.01. 10:21:26

Nem, nem hinném hogy elvágta. És én sem, nem ezért ajándékoztam al :D Az csak egy metafora volt, hogy végül is vágni, a szó tágabb értelmében mindennel lehet. Még egy papírral is el tudja vágni az ember az ujját. Szóval az, hogy vágni lehet egy késsel, önmagában még nem erény. A vágás minősége is lényeg, és az, amilyen érzést az emberben kelt az eszköz használat közben. Én például sosem vágok semmit fűrészes késsel, feláll tőle a hátamon a szár. Mint ahogy a Fiskars késtől is kirázott a hideg. Időnként megélezem anyukám késit is, de ezt nem szoktam, mert nincs értelme. Különben is annyira vékony az anyaga, hogy már csak azért is vág.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.01. 10:43:01

@J.Wolfram:

Értettem én, csak a poén kedvéért trollkodtam.

A Fiskars fejszéket én is nézegettem a webáruházakban, de sokalltam a Fiskars árát, így aztán akciós áron Extol hasítófejsze lett belőle:

edigital.hu/fejsze-balta/extol-premium-hasito-fejsze-910mm-8871287-p529299

Tény, hogy nem olyan kemény az anyaga, de ez vsz. inkább csak akkor jön ki, ha göcsörtös fát kell hasogatni, azt meg hasogassa az, akinek 5 anyja van.

J.Wolfram 2020.04.01. 12:31:14

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ez komolynak tűnik! Én vetem egye hasonlót a Lidl-ben, igaz, csak 2kg-os, hasonlóan hasító fejűt, és most akarok venni még kettőt, egy Hecht 570g-os (30cm), és egy 1170g-os (60cm) hasítót. Az elsőt túrázni, meg aprófához, a nagyobbat meg kerti, háztáji használatra. (Fiskarsban X7 és X17 ekvivalens). Az X5 és X7 feje ugyanakkora, csak az X7-nek hosszabb a nyele, ami sem súlyban, sem hordozhatóságban nem nagy különbség, a túl kicsit szerintem nem érdemes venni. Még 900 g-oson gondolkodtam, (X10 méret), de szerintem a másik kettő feleslegessé teszi. A Hecht-ekről tapasztalt embertől hallottam, hogy nagyon jó anyagból vannak, éltartók, strapabírók és jó súlyeloszlásúak. Valahol láttam akcióban 30cm Gerbert is, ami Fiskars X7 átlogózva, csak szürke-fekete nyéllel (10eFt). Az eredeti X7-ből a v2.0 új verziót érdemes venni, az réginek nem volt műanyagot védő kiszélesítése a fején.
Ennyit tudok mondani Vietnamról.

Wildhunt 2021.12.02. 01:26:10

Három balta kell : egy 2-3 kiló közötti a rönkhasításhoz, egy 1.5 kiló körüli a rönkök széléból szeletelni+gallyazni, meg egy fél kiló körüli gyújtóst hasogatni meg néha szekercének. A legkisebb legyen fanyelű, azok rendszerint jobban vannak kiegyensúlyozva.

sárkánylábasárga 2021.12.02. 07:49:13

@GyökösiAttila: Köszönöm szépen a kiemelést, jól esett.
Ezt a posztot pedig a felmelegítés ellenére is megnyitottam és elolvastam ;-)
süti beállítások módosítása