Porzsák házilag

2017.01.10. 05:00 | Írta: Ezermester.furdancs

A történet úgy kezdődik, hogy meglepem a feleségemet karácsonyra. Ez egy remek lehetőség, hogy mások mellett saját magamnak is örömet okozzak, ha tudok kettő az egyben ajándékot vásárolni. Na, nem egy sörbontóra gondoltam, hanem inkább egy porszívóra. Abból is olyanra, amit a körfűrészemre is hozzá tudok csatlakoztatni. Ugye, hogy tud a férfiember, ha akar?! Az öröm után, következett az üröm, amikor megláttam, hogy mennyi az ára a hozzá kapható papírporzsáknak (900-5000 Ft/db).

hazilag_porzsak_016.jpg

Úgy gondolom, hogy ez rablás, hiszen a Lidl-ben a kifli mellé ingyen adják a hasonló technológiával készült zacskót, de ez egy rendkívül jó lehetőség arra, hogy az árukapcsolás révén lehúzható legyen a vásárló, hiszen otthon nem igazán tud ilyet csinálni és az alapanyagok filléres dolgok és mindig kell belőle. Szóval ennyit az előzményekről és a magyar fifikáról.

Gondoltam utána nézek és megcsinálom magamnak, de nem eldobható, hanem mosható változatot. A dolog egyik legfontosabb része az anyagválasztás, háromféle anyagból kombináltam; belülről kifelé sűrűbb az anyagszerkezet és van egy rossz hírem: VARRNI KELL! Igen-igen, tudom most elveszítettem a férfi olvasók 70%-át, de már csak ilyen ez a porzsák téma. Figyelmeztetek mindenkit a poszt fekete öves buherátoroknak ajánlott, vagy akik eléggé elszántak, hogy ne csak elolvassák, hanem meg is valósítsák az itt leírtakat! Tudom, igen-igen, kevesen maradtak, de a többiek hasznát veszik az itt leírtaknak.

A hozzávalók (a sót és a borsot ízlés szerint használjuk, ahogy a receptek írni szokták):

hazilag_porzsak_001.jpg

A belső rész egy vászonszerű anyag (régebben pont ebből varrták a Rakéta porszívók zsákját). Bocsánat nem vagyok, varrónő a pontos nevét nem tudom szemrevételezéssel állapítottam meg, de az eladó is megerősítette.

hazilag_porzsak_002.jpg

A középső anyag vlies (ejtsd: vlíz, mert a boltban nagyon hülyén néznek rád az eladók, ha másként próbálkozol). Egyébként az eredeti porzsákot is vlies zsáknak nevezik.

hazilag_porzsak_003.jpg

A külső réteg pedig SB-100-as közbélés, bármit is jelentsen ez. Kicsit hasonlít a Szilvia papírtörlőre, de ez nem papír, hanem poliészter vagy polipropilén, vízben nem mállik szét.

hazilag_porzsak_004.jpg

Kivágtam a megadott méretre az anyagokat és gombostűvel egymáshoz tűztem. Nekem nagyobb porzsákom van, mint általában, aminek a mérete 410mm x 550mm, lyukátmérő 63mm.

hazilag_porzsak_005.jpg

Nagyon fontos az anyagok szűrőhatása, ellenállása, amit szemre nem lehet megállapítani, itt nagyon el lehet rontani az egészet! Gondoltam tudományosan kikísérletezem: a porszívócsövét nem a szívó, hanem a fújó részhez csatlakoztatom, és a csővégre rágumizom az eredeti porzsákot, lefixálom egy műanyag lap elé és amennyi a műanyag lapnak az oldal irányú elmozdulása, annyira kell az „után gyártott” rétegek számát is növelni. Azonban győzött a „nehézségi lassulás = lustaság” és az időhiány! Sokkal egyszerűbb megoldást alkalmaztam. Megszívtam szájjal az eredeti porzsák szimpla oldalát és összehasonlítottam az ellenállását a saját anyagommal. Ezért igazából nem is három, hanem négy rétegből varrtam össze (a középső vliest dupláztam). Ezeknek a szélét szegőöltéssel körbevarrtam és 10*10cm-es kockában besteppeltem.

hazilag_porzsak_006.jpg

Berajzoltam a cipzár helyét a zsák aljára és bevágtam.

hazilag_porzsak_007.jpg

Csökkenteni kellett a rétegek számát a cipzár helyén, hogy vissza tudjam hajtani a bevágott füleket, ezért a kivágásnál a felesleges rétegeket lemetszettem, így csak egy réteg van visszahajtva.

hazilag_porzsak_008.jpg

Belevarrtam a cipzárt.

hazilag_porzsak_009.jpg

Majd a cipzárra varrtam egy takarófület a maradék négy rétegű, összevarrt anyagokból. Egyrészt, hogy kíméljem a portól, másrészt, hogy a por ott se távozhasson.

hazilag_porzsak_010.jpg

Közben 2 db 3mm vastag rétegelt lemezből elkészítettem a porzsák szívócsonkjára a csatlakozó lapokat. Egyik a porzsákon kívül, a másik a porzsákon belül lesz. A lemezeket egy kreatív hobby boltban vettem meg 70 Ft/db áron. Rárajzoltam a méreteket, a középső kört 2mm-rel nagyobbra rajzoltam.

hazilag_porzsak_011.jpg

Amikor ez kész volt a másik lappal már nem akartam ugyanezt megtenni, spórolni akartam, így egy kis cselhez folyamodtam: kétoldalú ragasztóval összeragasztottam a lapokat és így csak egyszer kellett rajzolni és dekopírfűrésszel kivágni.

hazilag_porzsak_012.jpg

Ezeket lefestettem, hiszen a jómunkás ember mindent lefest az utókornak!

hazilag_porzsak_013.jpg

A lapokhoz dekorgumiból vágtam tömítést (ezt is egy kreatív hobby boltban vettem – ha jól emlékszem 90 Ft/db), a belső kör átmérője -2mm-rel kisebb, mint a szívócsonk. Majd a méreteket rárajzoltam a zsákra.

hazilag_porzsak_014.jpg

Ezután kivágtam, és ezt is a cipzárnál hasonló módon beszegtem. Utána a kettéhajtott anyagot a fonákján duplán körbevarrtam (három oldalon) huroköltéssel és visszafordítottam a színére az anyagot.

hazilag_porzsak_015.jpg

A véghajrában 4 db laposfejű csavarral és 8 db fakötésű alátéttel összecsavaroztam az elkészült zsákot a lefestett rétegelt lemezekkel.

hazilag_porzsak_016.jpg

Upsz, és már benne is van a porszívóban! Persze ez azért nem ment olyan gyorsan. Ami a lényeg, hogy az egész anyagköltség (a festéket és a cérnát leszámítva) még talán ezer forintba sem került. A vlies-nek és a többi anyagnak a métere 310-350 Ft körül mozgott (ahol én vettem). Dekorgumi, rétegelt lemez, cipzár és elszántság kell hozzá!

hazilag_porzsak_017.jpg

Ha valaki keményen nyomja a kókányolást, akkor a szívócsonk csatlakozását awab bilinccsel és a porzsák végét binder csipeszekkel is meg tudja oldani, így a munkaidő háromnegyedét meg lehet spórolni!

U.i.: Bocs a képek minőségéért, nem vagyok egy gasztro-blogger profi fotóstúdióval a hátam mögött!

 

   Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr8812111057

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zooltek 2017.01.10. 06:26:20

Csak a lényeg maradt le a cikk végéről: bevált? Amúgy clap-clap-clap!

kkm.furdancs 2017.01.10. 07:53:19

@zooltek: Annyira gondosan és tervszerűen lett megcsinálva, hogy szerintem igen :) Ráadásul találkozik a társadalom igényével, mert tényleg arcátlanok a porzsák árak.

Bela Bence 2017.01.10. 11:35:46

Pár hónappal ezelőtt én egy vastagabb,sürübb szövésű lepedővászonból.Az eredeti keményebb kartonra rögzitett csőcsatlakozó gumit technokol rapiddal ragasztottam rá,majd a könnyebb ürités érdekében egy kisebb méretű,egy már elhasználódott ruhanemű zippzárját sűrű öltéssel rávartam a vászonra.Kitűnöen bevált,nem kell ezreket évente kiadni a boltban kapható 3 db-os kiszerelésért.Én minden porszivózást követően űritem,jól kirázom és a szóvóhatása a porszivómnak Zanussi,kiválló,a parketta tisztitására szinte odatapad a paadlóhoz.

Ezermester.furdancs. 2017.01.10. 18:44:22

@zooltek: Tesztelés alatt van jelenleg, idáig minden hiba nélkül működik. Amit beszív elől azt természetesen nem fújja ki hátul, ez biztos!

zooltek 2017.01.10. 18:50:18

@Ezermester.furdancs.: A teremburáját! Most már tényleg meg kellene írnom a porszívós cikket! De tényleg gratula a munkádhoz!

Ezermester.furdancs. 2017.01.10. 18:50:40

@Bela Bence: Gratula! Én több anyagból varrtam az enyémet, mert jobb szűrőhatást akartam elérni.

prim 2017.01.11. 09:02:17

Nagyon jó bejegyzés!! Viszont az SB-100-ra a gugli minden szart kiad de szövetet nem...jobban mondva csak ezt a fudancs blogot:)) Honnan szerzted be?? szóval lehetne egy kicsit bőviteni rról az infót??

Bela Bence 2017.01.11. 11:21:26

@Ezermester.furdancs.: Való igaz,hogy sebtében kellett valamit kitalálni,hirtelenjében ez az ötletem támadt.Foglalkoztat egy másmilyen összetételű és kialakitású is,de 7 x-el mögöttem nem sok időm van rá.Egyenlőre megteszi a céljának,funkciójának megfelel.Soha sem adtam fel,mindig is szerettem ezermesterkedni.Mikor még zsebrádió sem volt,én már akkor késziettem P13 tranzisztorokból,azon hallgattam a nyugati adót,a beatlist,meg még sok mást.

Mr. Waszabi 2017.01.11. 11:58:46

Nem szervezted picit túl a projektet? Az ember bemegy egy háztartási gép boltba és vesz egy olyan textil porzsákot, ami méretben megfelel és csavarozva van rá a csonkcsatlakozó lap. Sztem utángyárottat, 1500-2000-ért. Nekem egy LG-hez valót sikerült vennem. Az anyaga nem vlies, hanem dzseki szerű, 1 vékony réteg, még is tökéletesen benntartja a port. A zipzárnál belülről van egy szivacscsík varrva.
Csak annyi a feladat vele, hogy vesz az ember 1-es alulemezt, átrajzolja a porszívó papírporzsákjának profilját, azután dekopírfűrész, furógép, majd némi csiszolás. Nuku varrás :)

kkm.furdancs 2017.01.11. 14:38:38

@Mr. Waszabi: Van, aki tökéletességre törekszik, ez egyáltalán nem baj. Az is melengető érzés, ha valaki az elejétől a végéig végigvisz egy projectet és még spórol is rajta. Nekem tetszik ez az alaposság. Főleg, mert idő és tehetség gyanánt néha gányolást mutatok be :)

Ezermester.furdancs. 2017.01.11. 17:41:20

@prim: Igen ezt én is tapasztaltam. Az anyag, amit vettem itt van: www.kephost.com/image/vLG2
De ha a Mentatext boltra keresel, akkor is egy csomó ezer éves sz@r telefonszámot kiad a Google a tudakozó oldalakon, ami már nem él, mert megváltozott, de hirtelen most nekem sincs meg. De itt van a neten hasonló: www.szilvifoltvarras.hu/wp-content/uploads/2015/06/vliseline-S320.jpg ez is egyfajta Vlies. De ha egy nagyobb méterárú boltba bemész ott szerintem van.

Ezermester.furdancs. 2017.01.11. 18:18:43

@Mr. Waszabi: Nézőpont kérdése, ha szeretsz barkácsolni, akkor nem. Ha sokat keresel és kevés időd van, akkor igen. De alapvetően lehet ez hozzáállás, képesség kérdése is.

- Van valami gondod?
- Igen!
- Meg tudod oldani?
- Igen!
- Akkor ügyes vagy és a kezed munkája áldás!

- Nem.
- Akkor másokra szorulsz!

De nem probléma, ha valaki talál egy ügyes kompromisszumot és egy félig kész dolgot használ fel. Én nem találtam ilyen boltot a környezetemben, de írd megy hogy hol vetted, ahol sokféle textil porzsákot közül lehet választani, lehet, hogy másnak hasznos lesz.

Walterhal 2017.01.11. 23:20:56

Régen ezt az anyagot molinónak hívták az iparban, sok gyárban helyben varrtak belőle porzsákot, szárítózsákot stb-t. Hasonló hozzá, de finomabb a sifon, ami a lepedők alapanyaga. A sifon fehérített, finomabb fonalból készül, a molinó lazább szövésű is.

Rudymester · http://retrofaktor.blog.hu 2017.01.12. 07:11:32

Ez valóban hasznos, ha műhelyben is használod a gépet, de otthoni üzemre szerintem nem praktikus az üríthető porzsák. Miután kiszórtam a tartalmát a kinti nagy kukába, utána azt a zsákot ki kell rázni alaposan, akkor meg mindenem tiszta por. Nekem megéri az a pár száz forintot zsákonként a kényelem.

Egyébként gratulálok, szép munka.

Mr. Waszabi 2017.01.12. 18:04:45

@kkm.furdancs: hát értem én és tisztelem is a hozzáállásodat, csak sztem a varrás az nem kimondottan furdancs-paraméter. Ha annak számít, akkor nagyon magasra teszed a lécet itt sokunk számára :) Úgy vagyok vele, mint a mosógéppel - megboldogult férjkoromban csak javítottam azt is, meg a varrógépeket is, de nem igen használtam. Aztán mosógép lett az új saját háztratásomban, de varrógép nem lett - így nem is tanultam meg varrni. (Azt ne mondd, hogy kézzel varrtad, mert látom, hogy nem :)
Mindenesetre: Kalap megemel e pluszért előtted, az hétszentség :)

Mr. Waszabi 2017.01.12. 18:07:48

@Ezermester.furdancs.: alkotni szeretek. Se ez jobbára az asztalos munkákban és egyéb férfias tevékenységekben merült ki, meg a betojt gépek reparálásában. De a varrás, na az nagyon messze áll a szerszámérzékemtől. Nálunk anno a feleségem volt abban kreatív, az ő asztala volt ez - nekem csak a varrógép javítása jutott - ahogy a többi gép esetében is. De hát, ahány ház, annyi szokás.

Ezermester.furdancs. 2017.01.12. 21:05:05

@Mr. Waszabi: A varrás csupán nőies munka lenne, ebben nem lennék biztos?! Öregapám egész életében vart, cipész volt. De régebben rengeteg férfi szabó volt. Sajnos elég sok szakma kihalt mára és valahogy most jobban nőies szakmának tartják a varrást. De ahogy a bevezetőben írtam, tudom a varrás manapság nehéz falat a férfiaknak. A varrógép szerelés pedig kihívás, engem elbűvölt az ipari interlock varrógép működési elve, briliáns a mechanikája.

Ezermester.furdancs. 2017.01.12. 21:09:30

@Rudymester: Ezt a gépet akár ipari körülmények között is lehet használni és olyankor ez elég sok papírzsákot megenne naponta, de ha akarom otthon is használhatom, mert nem olyan ormótlan nagy. Egyébként meg mosható a zsák.

maradokapénzemnél 2017.01.13. 12:34:39

Nagyon ügyes! Mennyire jött így ki egy db?

Ezermester.furdancs. 2017.01.13. 20:07:13

@maradokapénzemnél: Fent írtam, hogy ezer forint sem volt az anyag, ebben nincs benne a festék és a cérna.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.01.30. 17:17:53

Örülök, ha sikerült megoldani a dolgot, de én spec textil dvorzsákot akkor lássak, amikor a hátam közepét.Gyerekkoromban a szülői házban mindig nekem kellett kivinnem a porszívó dvorzsákját a kukához kiüríteni.Eta textiles porszívónk volt, hát, egy rettenet volt azt maradéktalanul kiüríteni.Olyan sűrű "füstje" volt, amikor a maradék makacs cuccokat próbáltam belőle kirázni, hogy azt egy lakásban embertelen takarításnak kellett volna követnie.Szilikózis garantált lett volna.
Én inkább előre tájékozódtam volna megvétel előtt, hogy mennyibe kerül a géphez a dvorzsák, és annak tudtában vásárolok, avagy nem...
(Elnézést kérek a lengyel zeneszerzőktől, ez nálam ilyen becsípődés... :D )

sámsonfater 2017.12.24. 15:34:15

Minden tiszteletem a készítőnek!

Arra lennék kíváncsi, hogy milyen tapasztalaid lettek a zsákkal így egy év távlatából?

Üdv!

lory01sec 2021.06.08. 15:21:05

Ezt szuper lett!
Én találtam faragható univerzális papír és mikroszálas zsákot is! Bazinagy a karton felület és simán kivágtam a régi porzsákom karton alakjára!

www.zsakos.hu/termek/iz-bag04-univerzalis-invest-papir-porzsak-5db-csomag
www.zsakos.hu/termek/univerzalis-mikroszalas-porzsak-5db-csomag
süti beállítások módosítása