B-típusú odú cinkéknek (is)

2017.03.08. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

madar2_6.jpg

Kedvenc énekesmadaraink már keresik a tavaszi fészkelőhelyet. Ha van helyünk és lehetőségünk, magunk is készíthetünk mesterséges odút számukra. "Nézzük, ahogy más dolgozik" rovatunk keretében egy szabványos "B-típusú" példány rohamszerű építését mutatom be.

madar00.jpg

Tavaly is készült néhány spontán, minden tudományos alapot nélkülözve barkácsolt fadoboz. Egyetlen darab volt elég mély és szűk nyílású, hogy madár is beleköltözzön. Azt az egyet alapos takarítás után megtartottam, majd másik kettőt készítettem mellé.

madar2_2.jpg

A szakirodalom szerint ideális cinegék számára egy 12x17 cm alapú, 25-30 cm magas doboz. Számít a bejárat átmérője is, 32-35 mm maximális nyílást vágjunk az előlapra. Alapanyagnak OSB-lemezt választottam, mert időjárásálló, vékonyan is szilárd és nem volt itthon más.

madar2_1.jpg

Az előlapba a fenti készlettel martam lyukat. Talán nem a leggyakoribb szerszám a műhelyben, de ilyenkor jó szolgálatot tesz és nem kell fúrni-vágni-reszelgetni a szívesen lehasadozó OSB-t. Így egy menetben elkészült a cinkeméretű nyílás, nem fognak seregélyek és más fészekfoglalók beférni.

madar2_3.jpg

Egyszerű szögeléssel illesztettem a lapokat. Nem vesződtem levehető tető méricskélésével. Jövőre egyszerűen lefeszítem a tetejét takarításkor, majd visszaszögelem. A takarítás fontos, mindenféle rovar mászott ki a tavalyi fészekben felhalmozott derékaljból. A madárkák is kihordják a természetes odúkból az előző lakó szemetét, de ha már szívességet teszünk, maximalizáljuk azt.

madar2_4.jpg

Egy kis pihenő - nekirugaszkodó ág befúrásával elkészült az odú. A bejárat tájolásával és más fontos tudnivalókkal a fenn idézett könyv szolgálhat, de a neten is találunk elegendő tanácsot leendő házi madaraink becsalogatásához, madárdinasztia alapításának első lépéseihez.

madar2_5.jpg

Már csak a festés maradt hátra. Vizes alapú festékkel kentem rá egy réteget a tisztesség kedvéért, illetve hogy az OSB levágott élén képződött morzsás felületet eltömítsem. Szeretem a vizes festéket. Egyszerű csapvízben el lehet mosni az ecsetet, nem büdös és gyorsan szárad. A környezetet sem szennyezzük az ecsetmosó víz kiöntésével.

madar2_7.jpg

Ez alkalommal nem vesződtem HILTI-szalag hurkolásával, hanem alul-felül facsavarral rögzítettem a dobozokat. Ez egy nagyon vastag kérgű fa - jegyzem meg, nem lett bántva az élő növény. Ha nincs otthon körfűrész és műhely, vegyenek egy gyári odút, egy újabb látványosság a kertben, mely naponta új meglepetésekkel - változatossággal szolgál, ahogy a madárpár felfedezi, majd belakja a mesterséges költőhelyet. Sok sikert!

   Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr8312317965

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Untermensch4 2017.03.08. 08:22:03

"Nézzük, ahogy más dolgozik" rovat? Akkor lehet hogy a babaház-építésem is megjelenhet a nagyközönség nagyobb derültségére? :)

kkm.furdancs 2017.03.08. 10:40:05

@Untermensch4: Mindjárt válaszolok a megadott címen!
süti beállítások módosítása