Hajlamosak vagyunk nagyvonalúan túlbecsülni gépeink munkában töltött valós idejét. Itt van ez a fűkasza, már hét éves és semmi gond nem volt vele - mondjuk - bezzeg ez a &#^˘°˘^° flex elromlott két év után. Közben pedig a kaszát csak fél éves szezonban használjuk havi két alkalommal, átlagban fél órát pörgetve. Zsenge füvön, melynek szilárdsága messze áll a zártszelvényétől.
Szemben a sarokcsiszolóval, mely felébredve hibernált álmából, azonnal egy erős terhelésű "vág-tisztáz-csiszol-políroz-másképp csiszol" helyzetben találja magát. Spórolásból vagy a szükséges teljesítmény alábecsülése miatt nincs erőtartaléka és csak nyomják-nyomják kíméletlenül az anyagra életlen koronggal, amíg egyszerű kis élete tragikus hirtelenséggel véget ér. (Elképzelt, drámai szituáció, de szerintem eléggé életszerű).
Csupa western cím ötlik fel, ahogy a halom leselejtezett sarokcsiszolóra tekintek. A Jó, a Rossz és a Csúf vagy Nevem Senki. Senki a legbecsületesebb mindhármuk közül, mert nem dicsekszik hívságos márkanevekkel. Vagy tíz éve vettem olcsón, márkája nincs, de tette a dolgát, ahogy kell. A Makita már eleve holtan került hozzám, javítása gazdaságtalan. Végül a Straus korán halt, még bepiszkolódnia sem volt ideje rendesen. Tüneteiket és javítási kísérleteiket követhetik figyelemmel az alábbi írásban.
Amikor masniba kell kötni és hozzászorítani a géptesthez, mert csak egy bizonyos pozícióban megy a motor, egyértelműen a vezeték vagy más, belső elektromos vezető kontakthibája. Le is metszettem Makitáról a hidegben nem keményedő és kellően hosszú, gumi tapintású (azaz gumi) tápkábelt, hogy beültessem a pillanatnyilag szakaszosan működő csiszolóba.
Barátságosan megközelíthető és cserélhető a kábel. Néhány fúrógépnél a párhuzamosan csatlakozó zavarszűrő kondenzátor vezetékei bezavarnak a képbe és visszaépítéskor tanakodhatunk, melyik vezeték hova megy. Itt csak be kell fűzni és a korábban eltávolított régi helyébe bekötni.
A kapcsoló/nyomógomb helyretoló rugója (mint az AMD 65/5-nél) egy mikrokapcsolónak tart ellen.
Végül rögzítem a kábelt a szorítóbilincs segítségével. Rendesen megtervezett szerkezet. Nem esik darabokra szétszereléskor és könnyen azonosítható minden alkatrésze. Csak dicsérni tudom.
Így fest a Makita-Noname "vegyes utcai keverék" típusú, javított sarokcsiszoló.
Webes vásárlás során vettem egy Straus-dílertől 4500 forintért. Az ár meglehetősen barátságos és finoman, puhán, kellő fordulatszámmal működött, amíg működött. Egyszerre viszont füst kíséretében rángatni kezdett, mintha a forgórész ide-oda dobálódna a belsejében. Csapágyas, gondolom.
Négy csavar meglazításával egyszerűen kiönthetjük belőle a forgórész és hajtás blokkját. Kis kattanások hallatszottak a másik végéből, ahogy a szén (bronz) keféket már nem szorította vissza a kommutátor és ők boldogan ugrottak fejest a csapágy helyére.
A forgórész belsejéből szemcsés port ráztam ki. Még nem égett szét a tekercselés, hiszen forgott szétszedés előtt, csak épp mechanikailag nem viselkedett tökéletesen.
Ej, te szomorú csapágy, de megfeketedtél - tartja a gépésznóta. Elforgatva érezhető, ahogy megakad minden fordulatnál többször is. Ilyenkor ellipszisre koptak a csapágygolyók, vagy mi történik? - kérdezem a gyakorlati szakembereket. Mintegy kegyeletből, a szétszedés feletti fáradság miatt megpróbáltam WD-vel, műszerolajjal sikamlósra kezelni, de persze nem segített. Talán be sem jutott a kenőfolyadék a csapágyba.
Mielőtt szemügyre vennék a szénkefe tartó konstrukciót, tekintsék meg egy átlagos sarokcsiszoló elkészítését. Ilyen mértékű automatizálás mellett - még a csavarokat is robot csavarja be - nyilvánvaló, hogy különbség két márka között a beépített anyagok minősége közt van. A szerelési költség elhanyagolható és ha minden marketing- és szállítási költséget, árrést, a reciklálási valamint vállalati szexuális zaklatási perekre félretett összegeket is hozzáadjuk, talán kissé sokallhatjuk egy jobb flex 60e+ árát, nem?
A fenti képekből kiderül, ezt a sarokcsiszólót nem gyakori szétszedésre gyártották. A korábban látott szénkefe tartó megoldásoktól különbözik, de nagyon frappánsnak tartom a tekercsrugós adagolót. Elektromos vezetőképessége megkérdőjelezhető a hagyományoshoz képest (amikor egy rendes rugó szorítja a forgórészre a kefét, mely fonott réz vezetőn keresztül csatlakozik a táphoz). Játszani kellett vele, hogy mindkettőt helyén tartsam (az elsőt dróttal kötöttem helyére, míg a másikkal bíbelődtem), de végül sikerült. A csapágy továbbra is halott, pont ilyen méretű nincs itthon. Különben sem tudom, hogy vegyem le. Egyszer majd megnézem a Makitáét, hátha csereszabatos, illetve addigra biztosan meghibásodik valami azonos méretű csapágyas gép.
Most azonban előre nézzünk, ne hátra. Vettem egy másikat és minden reklám nélkül, pusztán az első benyomásokra hagyatkozva értékelem. Ahogy a címben és bevezetőben is célozgattam rá, a flex korán hal, ezért jobban járunk tartalékot képezve, akár kettő-három darab üzemben tartásával. Amilyen tapasztalatokat szereztem néhány webáruházban, előfordulhat, hogy az állításuk szerint raktáron lévő, 2 napos szállítású terméket még csak most fröccsöntik Tajvanon, aztán jövő hét csütörtökre ér ide. Másrészt jobban halad a meló, ha vágó / varrat tisztázó / simító korongokra van külön berendezésünk. Luxusnak tűnik, de kényelmes.
Megjelenése mint egy dögös vörös pösze szöszke, piros koktélruhában, fekete retiküllel az oldalán. Ezzel nem tárgyiasítani akarom a nőket szexuálisan, csak hasonlat, mennyire látványos dizájnnal készült ez a gép. Ebben az árban 125-ös tárcsaátmérőjűt is vehettem volna egy másik sorozatból, de az nem volt ennyire csinos.
Einhell TE-AG 115 a típusa. Einhell barkácsgépeknél a TH- (home) és TC- (classic) típusmegjelölés a barkács- illetve otthoni felhasználási területet jelenti, a TE (expert) pedig a féliparos felhasználást, igényes kidolgozást és masszív hosszú élettartamú anyagok felhasználását jelenti - írja a termékismertető. Mertek nagyot álmodni, mert az Einhell 1+1 év teljes körű garanciát biztosít minden elektromos és benzines termékére. Ez kiterjeszthető még egy évvel, tehát bíznak saját gyártmányukban, jó jel.
Szolgáltatásai: tengelyzár, alacsony a rezgések, lapos fém hajtóműház, fő fogantyú puha markolattal, kiegészítő fogantyú is felszerelhető 3 pozícióban. Hát, ilyen fogantyúból már összegyűlt egy dobozzal, szeretem a géptestet markolni inkább. Markolásról: gumit sejtető bevonatot kapott, mely puhának tűnik, de most még kicsit ragad. Majd ha bepiszkolódik, pont jó lesz tapintása. Sokkal jobb és biztosabb érzés fogni, mint a csúszós fröccsöntött műanyagházakat. Nagyvonalúan hosszú és vastag, de hajlékony kábellel szerelték, így a hosszabbító feje nem akad be nagyobb méretű szerkezeteken dolgozva.
Nyelében tarthatjuk a korongcserélő kulcsot, nem valami stabil szorítással. Inkább ne kockáztassuk, hogy kiesik.
Mechanikus biztosítású folyamatos üzemmód kapcsoló. Hátrahúzzuk és kissé oldalra tolva beakad a helyére.
Praktikus a csavarhúzó nélkül is egy mozdulattal állítható vagy levehető védőborítás. Persze, ne vegyük le, mert marhára nehéz ujjak (vagy homloklebeny) nélkül tárcsázni a mentőket, mikor szétrobban a vágólap és nincs semmi a repeszek útjában.
Nem tudok nyilatkozni gyakorlati tesztjéről, mert még csak terhelés nélkül próbáltam ki működőképességét, megforgatva a nehéz tisztázókoronggal. Kicsit csörög, azaz hallható, hogy fogaskerekek dolgoznak benne. Teljesítménye 720W, fordulatszáma 11000. Kímélős használatra vettem, azaz inkább csiszolni, mint varratot lereszelni és ehhez (valamint a pénztárcámhoz) méreteztem a vásárlást. Tényleg egy fillért nem kaptunk gyártójától és a kereskedőtől a reklámért, de itt és ezt vásároltam, ha kíváncsiak műszaki jellemzőire.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.