Szép emlékek: Orsós magnók

2017.07.07. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

Az orsós magnók gyönyörűek és már ránézésre sem spóroltak az anyaggal tervezésük idején. Amekkora erő kellett egy AKAI GX-4000 indítógombját eltekerni, azzal most kezünkben maradna bármely mai műanyag berendezés letört fele. Rendkívül precíz gépek voltak fénykorukban, hiszen a vékony magnószalag stabil megvezetése és a kategória némileg magasabb hangminőség-igénye ezt kívánta.

Mai posztunkat ezen finommechanikai művek előtti tisztelgés inspirálta. Néhány elszórt fotó és videó között némi nosztalgikus felhanggal szeretném felsorolni saját magnóimat. Őstörténet olyan elemekkel, melyeket sokan egyszerűen nem értenek, mert nem tapasztalták meg kor aktuális technikai fejlettségét és azt, ami ebből a nyolcvanas évek Magyarországára leszivárgott.

Tizenévesként kaptam szüleimtől egy Unitra ZK140 mono szalagos magnót. Nevezetessége, hogy az összes funkciót egyetlen forgatógombbal valósították meg. Kompakt berendezésként beépített erősítőt és hangszórót tartalmazott, így könnyen elcipelhettük. Hamis nosztalgia megszépíthetné az emlékeket, s mondhatnám: "Szerény tudású gép volt, de nekem az jelentette a mennyországot." Nem, nyiladozó értelmű gyermekként is teljesen tisztában voltam vele, hogy ez a magnó szar, csak a szüleimnek nem telt jobbra.

Valódi zenei élményért ezért a helyi gyermekkönyvtárba zarándokoltam el, ahol egy Revox B77 szolgáltatta a műsort a másik teremben elhelyezett fejhallgatókon keresztül. Anyagilag jól eleresztett könyvtár lehetett (igényes gyermekek számára), hiszen akkoriban a svájci Studer cég félprofi HiFI berendezései a felső polcot jelentették.

Átlagembernek még akkor sem termett babér, ha volt forintja (valutát nem birtokolhatott legálisan). A nyolcvanas évek Magyarországán a "kemény valuta" hiánycikk volt, ezért nyugati termékeket csak módjával lehetett kapni. Ha valamelyik talpraesett külkereskedő tudott bartelben csirkéért vagy Rába kamionért szerezni, akkor vettek egy vagon decket és szétosztották a boltokban. Helyettük használhattuk a KGST magas színvonalú (irónia) elektronikai tömegcikkeit. (Voltak egészen magas színvonalú, saját gyártmányú stúdióberendezéseink, mint a BRG magnók, de az más, kis szériás kategória). Talán a Kashtan orosz magnó volt egyedül, ami már szemre is hasonlított kicsit nyugati tesóira.  Messziről, félig behunyt szemmel.

Játékból utánaszámoltam az MNB infláció- és valutatörténeti számológépével, hogy az utolsó nagy analóg nekirugaszkodás, az emberiség akkori mechanikai és elektronikai tudását szinte ikonként megjelenítő Technics RS-1700 1983-ban (itt a tesztje) 4000 (naná, hogy nyugatnémet) márkás ára ma 3 millió forintot érne. 9.000 euró egy lejátszóért még ma is tételt jelent bármely ország audofiljének.

Következő magnómat már csak a meglévő szalagok újrahallgatása miatt vettem, mivel egy becsületes, oda-vissza player AIWA kazettás magnót nyűttem már. (Egy mellékszál: elmentem két hétre otthonról. A magnó olyan üzemmódban maradt, hogy áramszünet után elkezd játszani. Végtelenítve. Bekapcsolt erősítővel. Hazaérve már a lépcsőházban hallottam kedvenc Divine kazettámat szólni. A szomszédhoz szaladtam rögvest esedezve elnézésért. "Egy hete szól, kicsit untam már, de amúgy jó zene"). A Tesla B700 nem volt akkora élmény, hiszen közben volt egy (politikai és kazettás) rendszerváltás, minden más jobban szólt nála.

Azonban volt még egy reneszánsza a szalagos magnók iránti csodálatnak, vettem egy AKAI GX-4000 magnót. Nyolcvanas években a vas-műszaki boltok királyaként feszített kazánok és Yunoszty tévék mellett (9999,- forintba került, két havi átlagfizetés.), mint azon szórakoztató-elektronikai kevesek egyike, melyek áttörték a vasfüggönyt. Kaptam hozzá néhány BASF és AGFA szalagot is. A fémborítás, a hatalmas csévélő orsók, a fém és fa szerkezeti elemek már első látásra lenyűgöztek. 

Bekapcsolás utáni finom sziszegés - melynek hiánya talán túl sterillé teszi a digitális zenét - és az első taktusok hallatán szinte felsírtam. Mindig szerettem a magas hangokat, de maximumra csavarva a hangszínszabályozót, ez az üveghangú csicsergés szinte már sok volt nekem is. Semmilyen, korábbi készülékek fejbeállító-csavar hangolgatásával el nem érhetően tiszta és dinamikus zenét játszott vissza. A hanglánc további elemei a Videoton EA 7386S erősítő és DC2050 hangfalak.

  

 

Sokáig használtam, majd mikorra már fejemre nőtt új szalagok beszerzésének szükségessége, inkább túladtam rajta. Azonban egy igazi szép emlék maradt az analóg korszakból. A nosztalgia és az újkori árszínvonal máig rányomta bélyegét a minőségi szalagos magnók használt áraira, 100000,- Ft alatt alig akad eladó példány. Lakberendezési elemnek még mindig igazán hatásos kiegészítő lehet egyik-másik üzemképtelen darab.

Szeretné ezeket műremekeket élőben is látni? Ajánlom figyelmükbe az Orsós magnó múzeumot. Írtunk már róla korábban, azóta magánadományokból és a világ számos országából érkezett magnókból tovább nőtt a bemutatóterem és a gyűjtemény is. Nagyon rokonszenves társaság és a cél is, amiért dolgoznak.

 Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr7012642769

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nagymoli 2017.07.07. 20:50:20

Nagyon szép gépek! Nálunk Tesla B93, Tesla B101, Tesla B100 magnók voltak itthon, több nyűg volt velük, mint öröm időnként. Nyugatról származó magnókról nem is álmodtunk, kazettás meg akkoriban még a Teslák hangzását sem érték el. Aztán jött a Technics RS-BX701, majd AZ7 kazettás csodák, és a derék szalagcsévélők kukában végezték... (Nem rajtam múlt, én eltettem volna emlékbe őket)

Urb 2017.07.08. 09:56:57

Fénykorukban abban reménykedtem majd ha elavulnak kilóra vehetek egy ilyet, hát ez nem jött össze, a régi csöves erősítőkkel sem...

exterminador 2017.07.08. 10:04:01

Máig ezekről lehet a legjobb minőségű hangot visszahallgatni. Jobbak a cd-nél és a vinylnél is.

udvaros · https://udvar.wordpress.com 2017.07.08. 10:22:14

Szerencsés voltál az Unitrával, mert az én szüleimnek csak a kazettás MK-25-re futotta. Sanyarú sorsomon úgy enyhítettem, hogy 20-30 forintért évente megvásároltam Csabai Dániel: Magnósok évkönyve című ismeretterjesztő művét, és ezt olvastam rongyosra, meg persze csorgattam a nyálamat a képeket nézegetve. Jó minőséget képviselő gépekből hozzáférhető közelségben a MechLabor STM sorozatú magnói lettek volna, amiket a korabeli regék szerint a pécsi gyáregység kerítésén átdobált alkatrészekből a gyáriak otthon szereltek össze sutyiban (direct drive, Papst motorral - nem lehetett rossz cucc). Ezzel a lehetőséggel akkor még nem élhettem, mert kicsi voltam, később meg jött a rendszerváltás. A MechLabor megszűnt, Hantarex lett belőle, ahol inkább katódsugárcsöves monitorokat gyártottak.

kkm.furdancs 2017.07.08. 13:08:20

@udvaros: :) Elhatároztam, ha valaki beszól, hogy miért nem teljes leírást adunk a szalagos magnókról, üzenem neki: olvasgasd Csabai Dániel, Magnósok évkönyvét :) Kötelező irodalom volt, akárcsak a nagyon színvonalas HiFI-Magazin és a nyugati katalógusok. Mennyire szép fotók voltak bennük.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2017.07.08. 13:43:16

Húú, igen, a szalagos magnók nem véletlenül értékesek ma is: örök használatra és profi hangvisszaadásra gyártották ezeket még.

Az Aiwa deckkel nekem is megvolt egy hasonló sztorim: az egyik volt osztálytársam, amikor megtudta, hogy villamosmérnökként tanulok (biztos értek hozzá...), elhívott, hogy nézzem már meg az Aiwa AD-R450 deckjét, mert mindig elindul magától, amikor bekapcsolja. Volt nagy csodálkozás, amikor azt a kis 3 állású, üzemmódválasztó gombot egy pillanat alatt arréb toltam és egyből megjavult a ketyere! ;)

eztkapodd 2017.07.08. 14:11:20

Ugyancsak a cikk elején említett szar Unitrával kezdtem a 70-es évek elején és örültem, hogy van egyáltalán. Talán '76 környékén lett lecserélve egy ugyancsak Unitrára, ez azonban már emlékeim szerint valami 8 sávos cucc volt. Hangminősége sokkal jobb volt az előzőnél, de ennek is volt egy orvosolhatatlan hibája: úgy nyávogott mint egy bagzó kandúr. Hiába hordtam a Gelkába, képtelenek voltak a nyávogást tartósan megszüntetni. Ezért aztán a nyolcvanas évek elején beruháztam egy Akai GX-4000 D-re. Ez akkor kerek 14000 jó magyar forintomba került ami elég sok pénznek számított. Ennek ellenére nem bántam meg a vételét hiszen egy- számomra addig nem tapasztalt- hangminőséget adott. Jó sok pénzt lehetett elkölteni fém orsókra és minőségi szalagokra, de lassanként csak összejött minden. 5 évig birtokoltam a cuccot, aztán úgy alakult az élet, hogy meg kellett válnom tőle. Utána még volt egy Aiwa kazettás rádió, azután pedig jött a digitális idő, a CD-k kora ami számomra jókora csalódás volt, mivel Csabai alapján sokkal de sokkal jobbra számítottam.

2017.07.08. 14:14:04

@bestpixel: volt olyanom, pár hónapjaa dobtam ki :(

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.08. 14:31:08

"Bekapcsolás utáni finom sziszegés - melynek hiánya talán túl sterillé teszi a digitális zenét"

Nemcsak túl sterillé, hanem magashiányossá is, legalábbis az én fülem ezt érzékeli. Annyira hozzászokott a fülünk a sistergéshez, hogy szinte fájt a hiánya.

Egyébként ma is kevernek digitálisan generált zajt a jelhez a digitalizálás előtt. Ez persze sokkal gyengébb, mint anno a szalagzaj. Ennek célja igen kis jelszinteken a kvantálási torzítás/zaj csökkentése (dithering).

Duplaxiii 2017.07.08. 18:15:25

Nagyon szép megemlékezés!
(Csabait azért ne...)
Sajnálom, hogy a saját élményeidet, tapasztalataidat egy pici műszaki vonallal nem támasztottad alá! (nem paramétertáblázatokra gondoltam, hanem koszrakonként az aktuális technikák összevetése...)
De ismételem, szép emlékezés, a posztot eltárolom...
Nekem szerencsém volt, kikerülhettem ezt a vonalat, hamar megismertem, hogy mekkora terhet is jelent ez! Maradt a lemez, az sem volt olcsó mulatság és az "építkezés"! Én napi zenéléshez egy Unitra kazettást vettem, de full átalakítottam, szinte csak a mechanika maradt, az is modifikálva. Rendberaktuk az elektronikát, még zajcsökkentőt is kapott, de a Philips DNR-jét is beépítettük. Így olcsón (természetesen dollárért beszerzett FeCr kazetákkal) megugrotta a Tesla B100-as minőségét és a ZK-k a fasorban voltak...
Aztán a hihi videók irányába léptem, egy 6 fejes, FM technikás, hangfelvételre is gyártott készülékkel a ReVox-ok 19 cm/s sebességű minősége is olcsón és tartósan elérhető lett. Így csak csorgattam a nyálam a roppant szép szalagos gépekre, de már nem vágytam rájuk. És hát azokhoz a minőségi szalag beszerzése...
Majd lett egy komplett minőségi Technics/Sony/Lenco konfom, ezt az elmúlt években ajándékoztam el.
Ma már csak fejhallgató és kizárólag AKG... A Sennheiserrel is próbálkoztam, de azonos áron az AKG sokkal jobb.
Már régen rájöttem, a minőségi zene pénz kérdése. És a legkisebb hallható változtatás súlyos százezrekbe kerül.
A szalagos magnók maradtak meg, mint a vágy tárgya, mert roppant szépek és egy csaj bugyija hamarabb suhan a padlóra, ha a háttérben egy szépen megvilágított szalagos cuccról szól a romantikus zene... Talán egyszer egy B77-es egy tekerccsel...

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2017.07.08. 18:33:17

@hullajelölt88: Nekem még mindig megvan. ;) Kb. 1988-ban vettem a Budai Skálában,újan, de 6000 Ft-ra leárazva, mert a vezérlőcsip elszállt. Megjavítottuk és ugyan ma már csak az egyik oldalon játszik le, de nincs szívem kidobni...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.08. 18:35:54

@Duplaxiii:

A DAT-ot teljesen kihagytad? Igaz, soha nem volt mindenki hangrögzítője, ahhoz mindig is túl drága volt.

kkm.furdancs 2017.07.08. 19:27:15

@bestpixel: A forgófej is potenciális hibalehetőség volt. Nem is gyakorisága miatt, hanem mert akkora erővel fordult, hogy szakított, ha valami nem passzolt. Nekem R450 és egy F220 volt egyszerre. Fura utólag visszanézni, hogy mennyire gagyi külsejű volt a 450 :( De nekem az volt a mennyország
:)

kkm.furdancs 2017.07.08. 19:36:35

@Duplaxiii: Sennheiser. Van itt egy korábbi Thompson rádiós fejhallgató tesztünk.
furdancs.blog.hu/2017/06/13/fuleljetek_ram_radios_fejhallgato_teszt

Beszerzésekor legfontosabb szempont volt, hogy ha nem is rádiós átvitelű, de legalább a fejhallgatótesten is legyen Jack-hüvely. Önfeledt zongoratanuláshoz :)

A potenciálisok közé bekerült egy Sennheiser típus is, mert nagyon jól cseng a neve és az ára is barátságos volt. A Thompson is jól szól, csak sajnos félig süket vagyok, így nem mérhetem fel hitelesen a teljes frekvenciaspektrumban minőségét. Mindenesetre a Trust hangszórókészletnél jobban szól és a 2400 forintos fejhallgatónál is. Késleltetést sem nagyon hallani.

sasvarisandor 2017.07.08. 19:45:33

A szalagos magnóknak köszönhetjük Elvis Presley és sok más előadó csodás felvételeit.
Gyakran jut eszembe ha akát mp3-at hallgatok.

Albert Ejstejn 2017.07.09. 11:26:38

Oke hogy ezek jo minosegu magnok, de honnan van hozza jo minosegu felvetel ?
Arultak hozza musoros szallagokat ?
Mert ha lemezrol kellett atmasolni, akkor azert megkerdojelezheto az egesz ertelme, mert miert nem az eredetit hallgatjak ? Leszamitva persze azt, hogy termeszetessen jo szorakozas lehet egy ilyen kezzel foghato nagy vassal ugykodni, nezni, kapcsolgatni.

kkm.furdancs 2017.07.09. 14:59:54

@Albert Ejstejn: Van az úgy, hogy az embernek egy lemezről csak egy szám tetszik :)
süti beállítások módosítása