Egész test, egész élvezet!

2017.08.21. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

Az autó- és repülőszimulátorok (nevezik cockpitnek, fülkének is) széles árspektrumban, élethűségben és szolgáltatásokkal kaphatók. Legegyszerűbb - statikus - változat egy fémváz, amire ülést erősítenek, illetve állítható tálcára tehetjük a kormányt és sebváltót, pedálblokkot.

A csupasz vázat maximum optikai tuninggal lehet csábítóbbá tenni, az ülés megmozdítása egy nagyságrendet jelent árban, játékélményben is. Egy professzionális kiképző berendezés (a kiképző repülőszimulátorok) minimum 100-1000 megaforintba kerül, ami érthető, hiszen egész szobányi, gyári műszerekkel hitelesen berendezett térfogatot mozgatnak, a több négyzetméteres kijelzőket pedig szerverközpont látja el számítási teljesítménnyel. E kínálatból csemegézünk mai videóválogatásunkban.

Első példában egy álló, de autóbelsőt élethűen imitáló szimulátort és építését láthatjuk. Egy autóbontóból csemegézve, némi karosszériás segítséggel igazán csinos és a valódi autóvezetés látványát, érzését megközelítő élményt kaphatunk.

Receptünk így kezdődik: végy egy Opel Astra műszerfalat és építsd favázra. Tégy rá ajtókat és a játékkormányt csatlakoztasd a gyári kezelőszervekhez, mint kormány, pedálok, kapcsolók. Tulajdonképpen ez nem is nagy kihívás, hiszen az autókormányt kis mechanikai stabilizálással a játékkormányra rögzítjük, a többi pedált és kapcsolót pedig a joystick megfelelő kapcsaira kötjük. Szerencsére az oprendszer és játékok rugalmas beállítási lehetőségeket, testreszabást nyújtanak.

Szimulátor-építésben az egyensúly a lényeg, hogy minél kisebb nyomatékot kelljen kifejtenie az erőforrásnak. Ha két dimenzióban mozgatnánk ülésünket, egy háromtámaszú tartónak elégnek kell lennie. Jelentős erőforrásokat spórolhatunk, ha a felhasználó tömegét és kiterjedését egy kiegyensúlyozott origóra helyezzük, így nem 60-100 kilót kell megmozdítani, hanem csak a súlypontról kilógó tömeget. Itt egy igényes megoldást látunk, ahol a kijelző is együtt mozog a játékossal. A videón látszik, hogy erőteljes mozgató mechanikát tartalmaz, hiszen gyorsan arrébb hajítja az ülést, minimális holtidővel.

Erre vágytunk gyermekkorunkban és kicsit később is. Teljes kabin 180 fokos elfordulási lehetőséggel. Ez a minimum, ha egy Tie vadász pilótájának képzelnénk magunkat, mely a császár dicsőségére harcba indul a lázadó kutyák ellen. Bár az ötlet és kivitelezés tiszteletre méltó, de orsózási sebessége maximum lovaskocsi felborulás-szimulátorra elegendő és az orr billentése nem is lehetséges. Kellő erőt és dinamikát  csak pneumatikus vagy hidraulikus hajtás képes kifejteni, az elektromotoros nem.

 Az oldalra billegésen túllépni, azaz fel-le irányba meghódítani a levegőt már egy termet kell elkülönítenünk. Viszont megkapjuk az élethű gyorsulás élményét. Ennél a szerkezetnél 1.5 g erő hat ránk, a viilanyszámlára pedig 348 kW fogyasztás.

Túránk végén az ipari repülésszimulátorok egyikét, az Eclipse 500 repülőtípus szimulátorát láthatjuk, mely ilyen tartályban, látszatra is tiszteletre méltó hidraulikus lábakon tornyosul a kiképző központban. Áráért cserébe a belső berendezés és a megjelenített környezet élethűsége garantált.

 
   Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr678762732

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Untermensch4 2017.08.21. 05:18:26

Áráért cserébe a belső berendezés és a megjelenített környezet élethűsége garantált.
Néhai atyám buszt vezetett, a cég szert tett egy körpanorámás szimulátorra, lehetett benne szimulálni a buszvezetést itt a városban. A sofőrök akik évtizedek óta vezetnek, millió km körül csak busszal, összeütköztek a szimulációban más járgányokkal, meg hányingerük is lett.

kkm.furdancs 2017.08.21. 07:14:10

@Untermensch4: Agresszív utasok, behugyozó hajléktalanok, zsebtolvajok nem voltak szimulálva? :)

Untermensch4 2017.08.21. 20:51:30

@kkm.furdancs: Azok nem kellettek. Már ott szétvált a szimuláció elméleti világa a gyakorlattól hogy (sajna nem ismered a kereszteződést...) a valódi teherautósofőr látja hogy a busz kanyarban ki fog lógni a sávból és nem megy neki. Meg úgy általában a legtöbb ember csak azért mert zöldre vált a lámpa nem fog belegyorsulni egy busz oldalába merőlegesen, megvárja amíg arrébb gurul... (*) Az AI csak megy mert "neki van elsőbbsége, a záróvonal meg betonfal" :)
(*) persze vannak kivételek, néhány éve egy nagyon versenybringás zöld lámpánál állórajttal beleugrott egy előtte balról keresztben elhaladó téglaszállító teherautó pótkocsijának első kerekébe... és lepattant :)
süti beállítások módosítása