Matiné: Zsibbant övcsat házilag

2019.06.18. 05:00 | Írta: zsibbant

2010-ben úgy éreztem, hogy a férfivé válásom folyamata még korántsem ment végbe. Az egyik dolog, ami hiányzott, egy dögös övcsat. Emlékeztem, hogy a közeli bevásárlóközpont egyik folyosóján van egy stand, ahol mindenféle dili övcsatokat árulnak. Elmentem megnézni.

dscn8645.JPG

A kínálatot drágának és gyenge minőségűnek ítéltem meg. És akkor valahogy beugrott, hogy csinálok magamnak. Még abban az évben megcsináltam a legelsőt, amolyan prototípust. Aztán még egyet, majd még egyet. Majdnem mindegyikről készült bejegyzés a saját blogomon. 

Mindig fejlődött az összerakás folyamata. Persze ennek a fejlődésnek, vagy nevezzük inkább fejlesztésnek, mindig erős határokat szabott a rendelkezésre álló szerszámpark, illetve a képzetlenségem. Nemrég amolyan áttörést jelentett, hogy egy esztergás haverom csinált nekem egy olyat, hogy 2x1x1 centis vasdarabokba hosszában szépen menetet fúrt, ami egy övcsattól független barkácsolásomhoz volt kulcsfontosságú elem. Na de miért ne használnék fel ezekből a kis akármicsodákból pár darabot az övcsathoz is? Ugye? 

image9.jpg

Korábbi csatok

Két neuralgikus pontja van az övcsat készítésnek, legalábbis abban az esetben, ha én csinálom. Az egyik a beakasztó pöcök. Volt ez már 40-es szög (vagy 60-as?, mindegy), metrikus csavar, aztán most legújabban a 100-as szög vált be. Egy neuralgikus pont maradt, még pedig a kallantyú, aminél fogva az derékszíjra felszerelem a csatot. A kallantyút magát kerítés vezető drótból kalapálom ki. De mivel rögzítem? Mivel rögzíteni kell. Ha-ha. Tehát, először vékony vaslemezből kalapáltam ki leszorítót. Aztán anyacsavarokat hegesztettem az övcsat hátuljára. De amit össze-vissza bénáztam. Ehhez a bénázáshoz hozzátartozik, hogy nem én fogom megnyerni az év hegesztője versenyt. 

zs1.jpg

További korábbi csatok

A folyamat így néz ki: lehegesztem az egyik beakasztót, a kallantyú egyik végét belerakom. A kallantyú másik végére ráhúzom a másik beakasztót és csak ekkor hegesztem le. Ha először lehegesztem mindkét beakasztót, akkor nem tudom belerakni a kallantyút. És ebből volt sok bénázás. Volt, hogy sikerült a beakasztóba hegeszteni a kallantyút. 

Szóval a beakasztó kezdetben kalapált vaslemez, majd anyacsavar volt, jelenleg pedig a haver által készített kis izéke. A videóban láthatjátok, hogyan készült el a legutóbbi 2 övcsat. Ami háromnak indult, de kettő lett belőle. Persze azóta rájöttem, hogyan tudom kikerülni a bénázást. Sablonokkal! Hogy milyen sablonokkal? Ezt majd egy következő videóban mutatom meg. De addig még be kell fejeznem pár dolgot, amikről szintén láthattok majd videókat a közeljövőben.

zs2.jpg

Puszi a lányoknak, pacsi a fiúknak!

Üdvözlettel: Zsibbant 

     Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr5512776686

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scsaba1 2017.09.23. 18:46:57

Nekem az jön be a legjobban, extra industrial stílusú.
Izmosabb vörösréz lemezből, rézszegecsekből meg egyéb biszbaszokból lehetne csinálni steampunk stílusút is...

anonymouse. 2017.09.26. 12:54:53

Kreatív a bordás lemez újra hasznosítása, ötletes, de van egy gyengéje az emberi izzadságra nyáron inkább rozsdásodik a hátulja és ezzel együtt a nadrág is.

zsibbant 2017.09.26. 13:54:34

@anonymouse.: Halló!
Amikor ülök, akkor valóban hozzámér a csat egy része, és valóban megindul némi korrózió, de évente kétszer átcsiszolni nem jelenthet problémát, vagy gyenge pontot a mi fajtánknak. Ha és amennyiben be van tűrve az ing/póló a nadrágba, akkor még ennyire se "vészes" a dolog. Kissé tartottam én is még az elején a rozsdásodástól, de aztán kellemesen csalódtam, hogy csak mostanság jelentkezett némi rozsda. Persze, egy nálam finnyásabb embernek ez nagyobb probléma lehet, bár tudni kell rólam, hogy simán harapok egy darab fokhagymát a kolbász mellé, amit egy bögre hideg instant kakaóval boldogan öntök le (ha már finnya :D )

zsibbant 2017.09.26. 13:55:58

@scsaba1: Elgondolkodtató. Hogy ez még nem jutott eszembe... :)

zsibbant 2017.09.26. 13:56:34

@zsibbant: Ha majd meg tudom oldani otthon a galvanizálás kérdéskört, akkor meg már ennyire se lesz gond a rozsda. :D

anonymouse. 2017.09.27. 09:02:38

Megoldást jelenthetne, ha matt lakkal le lenne kenve a vas. Bár elég kopásállónak kellene lennie, hogy hosszútávon jól szuperáljon. Esetleg a foszfátozással lehetne próbálkozni. Én a Makita övtáskámon is észrevettem a szegecseken a rozsdásodást, amikor nyáron dolgoztam benne, pedig az elméletileg galvanizálva van.

kkm.furdancs 2017.09.27. 11:20:40

@anonymouse.: Hol jártál mostanában? Várjuk az új posztjaidat! :)

Untermensch4 2017.09.30. 16:38:28

@zsibbant: Egyszer melóhelyen gyártottunk övcsatot az egyik kollégának, mókás volt. Rézből, az eredeti övcsatról negatívozott öntőformával. Vszeg a cégnek olcsóbb lett volna ha postán rendelnek egyet, akárhonnan.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.06.20. 14:57:20

@zsibbant: Bróhaha, csatornafedél tényleg rulez... :D
A rozsda ellen én spec úgy fédekeznék, hogy lelakkoznám az egészet.Úgy csillogna, mint a Salamon töke.Szprével legalább 5 perc is lehet a művelet.
:-))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.06.20. 14:58:32

@geegee: Na, közben látom, más is említette már, csak tovább kellett volna olvasni.
süti beállítások módosítása