A halott fűtőszál

2020.06.19. 05:00 | Írta: qty108

fsz.jpg

Az áldozatra a félig átsült pizzák hívták fel a figyelmet. Látszatra minden rendben működött, szépen világított, meghitt melegséget és csodás illatokat árasztott a kombinált tűzhely elektromos sütője, ám a saját készítésű pizzák alja mégis nyers maradt. Egyéb ötlet híján átcsúsztattam őket egy teflonserpenyőbe és a gázrózsán, némi utókezelés által kerültek fogyasztható állapotba. A javítást ebéd utánra hagytam, mikor már kihűlt a sütő.

Az első döbbenetet a tűzhely sarokból való kihúzása után elém táruló látvány okozta. A brazíliai esőerdők még érintetlen mélyéhez hasonlatosan ez a tájék is kívül esett a takarítószerek által sűrűn bejárt területeken. A csempén a megannyi ételköltemény alkotóelemei, porcicák és némi pókháló elegyével, évgyűrűszerűen alkotott színes márványszerű rajzolatokat. Mivel az erről készült képek kimerítenék a nyugalom megzavarására alkalmas képi elemek meghatározást, és a posztunk fő témája sem ez, ennek a bemutatásától inkább eltekintenék. Azért már ezen a ponton elhatároztam, hogy az esetlegesen kellő alkatrészbeszerzés után, hideg zsíroldóval (ezzel bánjuk gumikesztyűs kézzel) és némi ecetes tisztítószerrel fogok visszatérni a helyszínre.

A következő lépés némi felületes tisztogatás után a hátlap eltávolítása volt, amit mindössze két csavar és az alul beakasztható fülek tartottak. Ez mögött találhatóak az elektromos alkatrészek csatlakozói ill. vezetékezései.

 

Mivel maga a sütő működött a hibát a programkapcsoló, vagy az alsó fűtőszál okozhatta. A fűtőszál csatlakozóján mérhető volt a hálózati feszültség, így a kapcsoló kipipálva.

Feszültségmentesítés után lehúztam a csatlakozókat, és ellenállást méréssel folytattam a hibakeresését, ami szakadást jelzett. A fűtőszál kiszerelése sem volt bonyolult, mindössze egy csavart kellett kitekerni.

Valószínűleg a képen látható repedésen lehelte ki a lelkét.

Hála a tervező mérnököknek,  mindössze egy csavarhúzó és egy multiméter volt a szerszámigénye a javításnak.

Vasárnap lévén másnapra maradt az alkatrész beszerzés. Jó szívvel ajánlom ezt a lelőhelyet, széles választékuk van a háztartási gépek alkatrészeiből, Budapesten több üzletük is található.

Másnap az új fűtőszállal (5090 Ft) és a hideg zsíroldóval felvértezve 45 perc alatt, (40:5 a zsíroldó javára a fűtőszállal szemben) újra higiénikussá és eredeti teljesítményével működővé alakítottam a tűzhelyet és környékét.

Remélem a javítás után újabb 13 év gondtalan gasztronómiai élvezet  következik.

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr218763358

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nagyon_Komoly 2016.07.12. 21:52:20

A villamos biztonságtechnikai felülvizsgálat pedig az ablakban. Hiszen az emberélet nem számít. A megpiszkált szerelvények előírásaira is teljesen felesleges odafigyelni, hiszen egy 13 éves csúszósaru gond nélkül újrahasznosítható minden következmény nélkül...

Vagy mégsem?

aluf 2016.07.12. 22:26:37

A fütőszálat egy csokival nem lehetett volna olcsóbban összekötni. Én kenyérpirítónál már használtam.

Körömcsiga 2016.07.12. 22:41:31

Az igazi kaja nyilt lángon sül ;)

zsolaxxx2 2016.07.12. 22:54:57

Azért avval a multiméterrel se nagyon méregetnék. Biztosan jól mér, de azok a mérőkábelek... Nem egy életbiztosítás. 1000Ft-tól olyat mérőkábeleket lehet kapni elektronikai boltban, aminek ez a közelébe nem ér. Nem egy nagy ráfordítás az életért cserébe.

mayt200 2016.07.12. 23:52:51

@Nagyon_Komoly :
Miért mi a baj a csúszósaruval, meg ezzel az egész szereléssel ? ( Csak laikus vagyok, és komolyan kérdezem )
@zsolaxxx2 :
Itt meg mi a gond a multimeter kábeleivel ? Nekem is hasonló van, ezért kérdezem.
Mert ha tényleg életveszélyes akkor cserélném, de ezt honnan, vagy miből látod kívülről és ilyen kevés képből ?

Untermensch4 2016.07.13. 02:31:24

@Nagyon_Komoly: Ha a fűtőszál bírta volna még, sztem az a saru ott lett volna 5-10-akárhány év múlva is...
A villamos biztonságtechnikai felülvizsgálat bizonyára megtörtént csak az nem olyan érdekes hogy poszt szülessen róla. :)

WhiteFalcon 2016.07.13. 05:50:19

@Nagyon_Komoly: Miféle biztonságtechnikai felülvizsgálat? Hivatalos kereskedelmi forgalomban, típusazonos alkatrész került bele. Ezt az alkatrészt páran átvizsgálták, mielőtt a boltba került. A beszerelést saját maga végezte, de ha hivatalos márkaszerviz szakembere cserélte volna, az se csinált volna ÉV-EBF mérést.

Tefan 2016.07.13. 06:27:50

@mayt200: Ne foglalkozz velük, ők a mindenkinél okosabbak!
A sütő gyártását csúszósaruval engedélyezték, oktondiság lenne lecserélni főleg "csokira", ami legtöbbször nem is hőálló!
A műszer mérőzsinórjának is van forgalomba-hozatali engedélye, felesleges az aggódás!
A villamos biztonságtechnikai felülvizsgálat hiányának felvetése, meg ismét dőreség. Gondolom, a kommentelő ezzel is foglalkozik, és pang a piac!

qty108 2016.07.13. 07:58:02

Csak hogy megnyugodjak, felsorolnád nekem a megpiszkált szerelvényeket és azok biztonságtechnikai kockázatát?
A csúszósarukat nem kell. Azokon látni lehet ha cserére szorulnak. Nem lötyögtek, nem oxidálódtak el, a képen is látható hogy a vezetékeken nyoma sincs melegedésnek v. visszaégésnek, azok azóta is tökéletesen működnek.

Pirx 2016.07.13. 07:58:56

@mayt200:
A csúszósaruval semmi baj. Egyértelműen el lehet döntetni, hogy laza-e vagy sem. ha ige, akkor cserélni kell, de akkor viszont rendes krimpelő szerszámmal illik feltenni. Nem javasolt a fogóval való nyomorgatás a csere helyett, vagy épp krimpelő bszerszám helyett.
A műszerzsinórral sincs semmi baj. Persze nem a legjobb, de senki nem akar -legalábbis normáli ember - mérni vele 1000V-ot. A hálózati feszültséghez elegendő. Igaz, a hosszú szigeteletlen tüske zárlatot tud okozni, ha lecsúszik a mérőpontról, de az nem életveszélyes, csak kellemetlen.
A műszer balkézben tartása sem annyira aggályos, én speciel jobbkézzel se szeretem ha megráz a villany. Persze jobb lett volna máshogy megoldani a fényképezést, de jelentlezzen az a szakember, aki még soha nem csinált ilyesmit!
Amúgy 18 éve dolgozom ennél nagyobb, igaz 1000V alatti feszültségekkel.

Pirx 2016.07.13. 08:00:27

@Untermensch4: Milyen biztonságtechnikai felülvizsgálatra gondolsz pontosan?

Pirx 2016.07.13. 08:01:15

@Nagyon_Komoly: Újrahasznosítható. Ellenérv?

qty108 2016.07.13. 08:04:15

Mint például a szílvásgombóc!
De igazad van, akinek van kemencéje abban süssön pizzát.

qty108 2016.07.13. 08:08:13

Gyári kábelek, jó a szigetelésük, nem repedezett , nem törött, nincs toldva, mi a gond?
Tegnap is mértem vele, még élek!

Pirx 2016.07.13. 08:08:30

@aluf: A csoki csavarjait időnként illik ellenőrizni, hogy kilazult-e? A vezetékre ha sdrtt, érvéghüvelyt kell feltenni. A csoki nem hőálló.
Nem véletlen, hogy például a szüntementes áramforrások akkumulátorai is nagyjából 12Ah-ig csúszósarusak, pedig ott akár 40-50A egyenáram is folyhat. 18Ah-tól viszont csavarkötést alkalmaznak. De például az AC kondenzátorok is csúszósarusak.

John Doe3 2016.07.13. 08:51:27

@Pirx: VDE 0701. Röviden:
-- védővezető ellenállásának vizsgálata 200mA+ áramerősséggel
-- szigetelésvizsgálat 500V-on
-- levezetési áram mérése (<3,5mA I. ÉV osztály esetén).
A vizsgálatot dokumentálni kell, a dokumentumot megőrizni. A vizsgálat elvégzése javítás után kötelező. A vizsgálatot a 10/2016. (IV.5.) 19.§. írja elő, eszerint még a szerelői ellenőrzést is csak a MSZ 1585 szerinti legalább IV. csoportba tartozó szakember végezheti.

Természetesen, ha a javított készülék balesetet okoz ÉS nincs dokumentált javítás utáni ellenőrzés, akkor annak büntetőjogi következményei vannak. Hadd utaljak a nemrég történt balesetre, amelynek során egy barkács fúrógép okozott halálos balesetet. A szigetelésvizsgálat ezt megelőzhette volna. Kínából már 4-számjegyő Ft-összegért behozatható a célnak megfelelő feszültségvizsgáló (BM500A típus). Szvsz ez az abszolút minimum, ami nélkül erősáramú kf készülékhez nem szabad nyúlni, még egy amatőrnek sem.

John Doe3 2016.07.13. 08:53:13

Bocs, kimaradt: 10/2016. (IV. 5.) *NGM* rendelet

John Doe3 2016.07.13. 08:56:23

Még egy korrekció (még nagyon reggel van, bocs): a BM500A természetesen *szigetelésvizsgáló*

Ezo T. Erika (törölt) 2016.07.13. 09:02:33

Ilyen helyre minimum Cat II de inkább CAT III minősítésű multiméter kell. Valódi, nem olyan, amire csak úgy ráírták. Nem elsősorban a 230 volt a gond a mérőzsinórral, hanem maga a műszer. Ha éppen bejön egy tüske a hálózaton (teljesen legálisan jöhet!), ezek a kína csodák úgy robbannak fel a kezedben, hogy utána nem győzöd számolni az ujjaidat.
Nincsen bennük sem rendes túlfesz védelem, szikraköz, MOV, sem rendes, megfelelő ívoltással rendelkező HRC biztosíték. (Youtubon van egy csomó videó ilyen elpukkanásokról)
Persze nyilván kicsi az esélye, hogy éppen akkor történik, de ilyen eszközzel én nem mérnék törpefeszültségnél nagyobbat. Pontosabban, itt nem a feszültség számít, hanem az energia, tehát 1000V-ot meg lehet mérni vele egy villanypásztorban, de nem lehet rákötni a hálózatra, mert egy túlfesz tüskét nem tud lekezelni, valahol átüt, majd szép ívhúzás közben szó szerint felrobban.

Ezo T. Erika (törölt) 2016.07.13. 09:28:23

@Ezo T. Erika: Még annyit hozzátennék, hogy nem muszáj hálózati tüskének lennie, egy hibás kapcsolás, pl. ellenállásmérés állásban rámérve a 230-ra, szintén érdekes tűzijátékokat tud okozni. Ez pedig benne van a pakliban, véletlenül tovább tekered a kapcsolót, vagy hasonló. Egy megfelelő multiméter ezt minden további nélkül kibírja.

Valahogy így: youtu.be/glzLlPO6CjY?t=482

alfacharlybravo 2016.07.13. 09:55:18

@zsolaxxx2: Egy kézzel fogja a szaki és jól szigetelő cipőben van.

2016.07.13. 10:25:37

Nem kell magyarázkodni. Tudhatnád, hogy lehetsz okos, de 1000000 villanyszerelő mindig készen áll az ilyen írásoknál, hogy megvédje az életedet és ők sokkal okosabbak. :)

2016.07.13. 10:26:23

@Könyveslány: A szerzőnek szólt, persze.

qty108 2016.07.13. 10:57:48

@Ezo T. Erika: Ez bármilyen eszközre, szerszámra igaz. Ha valamit nem a rendeltetésének megfelelően használunk, akkor az rendellenesen fog viselkedni. Az elektromosságnál (is) oda kell figyelni.
A videóban szándékosan tönkretett műszer azért messze volt az újjletépős, robbanásos tűzjátéktól. Ha 6.17-nél nem csavarozza szét, valószínűleg a pukkanáson kívül nem történt volna semmi.

qty108 2016.07.13. 11:08:17

@Könyveslány: Mindig jól jönnek a hasznos észrevételek, építő jellegű jó tanácsok.
Minden hozzászólásból lehet ezt-azt tanulni.

Ezo T. Erika (törölt) 2016.07.13. 11:09:48

@qty108: Ez volt az első találat a youtube-on. Van ennél durvább is. Itt egyébként viszonylag ki energiával tették tönkre, ha ez mondjuk egy 400V-os betápon történik, ott olyan ívet húz és ég folyamatosan, hogy csak na.
Természetesen bármilyen eszközre igaz, hogy csak rendeltetésszerűen lehet használni, te mondta. De én is ezt mondom. Ennek a mérőműszernek nem biztonságos rendeltetésszerű használata a 230-ra rákötés. Ilyen helyekre valódi Cat III eszköz kell.
Ettől persze még nem hal meg rögtön mindenki, de veszély van. Nyilván nem várom el mindenkitől, hogy Fluke 87-ekkel merjen csak bloggolni, de egy mondat kéne, hogy kínai minősítetlen eszközt nem dugunk nagyenergiás hálózatra.

qty108 2016.07.13. 11:32:51

Ennek a mérőműszernek speciel volt KERMI minősítése, számlája, 1 év garanciája. A több min tíz éves használatából adódó tapasztalat pedig azt bizonyítja, hogy teljesen biztonságosan lehet vele mérni a háztartási hálózatokon.

Nagyon_Komoly 2016.07.13. 11:52:18

@qty108: Ez semmit nem bizonyít. Amíg csak a saját életedet veszélyezteted, a Te ügyed. De, ha másokat veszélybe sodró "tanácsokat" adsz, akkor ne csodálkozz, ha a megfelelő természettudományos ismeretek illetve vonatkozó előírások birtokában lévő személyek ezt nem hagyják annyiban.

A biztonság és a hamis biztonságérzet között ránézésre nincs különbség egészen az utolsó pillanatig, amikor viszont megtörténik a baj. És azt nem tudod, hogy ez 5 perc vagy 100 év.

É2I 2016.07.13. 12:55:04

Már csak azt felejtettétek szakértőkéim belinkelni, hol székeltek és mennyi nálatok egy fűtőszál csere, ÉV méréssel. Remélem a tanúsítványaitokat hozzátok magatokkal, mert amíg be nem mutatjátok és le nem ellenőrzöm a névsorban, addig a kapuban fogtok ácsorogni.

Szép persze, hogy felhívjátok a figyelmet az érintésvédelemre, de az_alapvető_az, hogy aki kicsit se ért hozzá, az _ne_is_kezdjen_bele.

Ilyen például csokis barátunk. Milyen csoki is legyen? Mogyorós vagy tej?

Mondjuk feszültség/áram mérés közben még valamilyen fényképezőt is egyensúlyozni; lehet egy végzetes hiba.

djz 2016.07.13. 13:14:01

Én CR2032-es méréséhez is Duspol Digital LC-t használok, IP64-es védelemmel. Sajnos ennek is csak 500V-ig van CAT IV minősítése, és 690-ig CAT III.
Ezért kritikusabb helyzetekben (>9V) rajtahagyom a mérőcsúcsokon a védősapkát, a tüske, az tüske.
A módszer a mérési eredményeket kicsit meghamisítja, de még nem is robbant fel!

Untermensch4 2016.07.13. 13:20:05

@Pirx: Egészen de egészen pontosan a 10/2016. (IV. 5.) *NGM* rendelet forradalmi mentalitású figyelmen kívül hagyására gondoltam amikoris saját életének kockáztatásával demonstrálja vki hogy a túlszabályozás nem default állapota a civilizált létezésnek. Ha az emberiség további fejlődését szem előtt tartva elő kívánná segíteni a téma további kutatását akkor pedig elmondja az általa végzett javítás esetét olyan vkinek akit vszeg nem fog vele együtt megdelejezni a tűzhely.
Nincs örök élet, ingyen sör és teleportálás. Ezirányú vágyainkat vagy visszaszorítjuk vagy a lehetetlen eléréséhez vezető úton a költségek exponenciális növekedésbe kezdenek.
A konkrét esetben az kritikák (leszámítva az érintésvédelmi vizsgálatokat végző egyén jól felfogott piaci érdekét) a felsoroltak közül az "örök élet" utáni vágytól motiváltak.

qty108 2016.07.13. 13:31:30

@Nagyon_Komoly: Értem amit mondasz, és abban igazat is adok neked hogy csak megfelelő minőségű szerszámokkal, jelen esetben műszerrel dolgozzunk.
Tanácsot senkinek nem adtam, pusztán közzétettem, hogy én miként milyen eszközökkel javítottam meg a tűzhelyemet.
Abban viszont továbbra sem értünk egyet amit te a fénykép alapján megállapítottál a műszerről, miszerint is annak a minősége akkora kockázatot jelentene, hogy ne tenné alkalmassá a hálózati feszültség mérésére.
Szerintem bármely készülék a gyakorlati használata alapján bizonyítani képes a céljának megfelelő alkalmasságát. Az enyém megtette.

zsolaxxx2 2016.07.13. 20:31:32

Ez a mérőműszer, legyen bármilyen engedélye is, a legalja kategória a boltokban. Lehet vele mérni, természetesen, de kb. 2-3e Ft-tal drágábban nagyságrendekkel jobb és biztonságosabb műszert lehet vásárolni. Én akkor vettem ilyet (sőt még a mini változatát is), amikor nem volt nálam az enyém, és hirtelen kellett valahol multiméter. De szigorúan csak egy alkalommal, utána ment a polcra vésztartaléknak. A 220V-os hálózati feszültséggel üzemelő összes gépnek komoly földelt és duplaszigetelésű érintésvédelme van, ha megbontasz bármilyen betáp kábelt, minimum kettős szigetelése van. A többi a kínai karácsonyfafüzér kategória. A műszer mérőzsinór szigetelése újkorában hiába 2mm vastag a rézvezeték körül, elég egy véletlen odacsípés, megvágás éles tárggyal, amit észre sem veszel, és már nem ér semmit.
Nem vagyok favágó, de ezek a "gyári" mérőkábelek nálam kéthavonta törtek meg és szakadtak el a csatlkozásoknál és a mérőtüske aljánál, a drágább műszer kábele is kb. egy évet bír, utána veszek szaküzletben másikat. Nem nagy tétel, 1-2e Ft-os kiadás. Mindenki eldönti magának, hogy mennyit ér az élete.

djz 2016.07.13. 22:06:41

Amiről a blogban szó van, konkrétan hogy a fűtőszálhoz elér-e a feszültség, tipikusan ellenőrizhető egy próbalámpával is. Ahogy száz éve csinálják.

zooltek 2016.07.14. 04:51:24

@djz: És a próbalámpa azért is jó, mert terhelve tudsz vele vizsgálni. Nem egyszer megjártam már, hogy a multiméter mutatta a 230V feszültséget, de a gép mégsem működött, mert egyetlen amper sem jött át. Egy próbalámpával sok órányi káromkodástól megkímélhettem volna magam.

kkm.furdancs 2016.07.14. 06:28:26

@zooltek: Akkor meg az lenne a probléma, hogy "Jaj, csupasz rézvezetékkel böködi fémtárgyakat, mi lesz, ha elhajlik a vezeték és zárlatot okoz".
Ha tagadjátok egy KERMI engedéllyel forgalomba helyezett, 600V mérési határhoz tervezett berendezésnek a feszültség jelenlétének és mértékének megállapítására (tehát még csak nem is nem árammérésre) vonatkozó alkalmasságát, mert kínai, akkor kezdjétek nyugodtan kidobálni az LG tévéket meg autóitokat, csak szóljatok, hova fog esni.

zooltek 2016.07.14. 06:49:27

@kkm.furdancs: Fék, fék! Nekem semmi bajom az akármilyen multiméterekkel. Kisgépeket javítok egy gagyit épp meghaladó Maxwell-el. Nem, egy szénkefe csere után nem vizsgálom be ÉV a gépeket és papírt sem adok róla. A próbakábelem végén meg 2 szigeteletlen krokodilcsipesz van. Na most jöhetnek a fikázós kommentek :)

kkm.furdancs 2016.07.14. 07:21:11

@zooltek: Tény, hogy mikor a 17000 forintos multiméteremmel ugyanígy próbalámpáztam a bojler-javításos posztban, ugyanúgy eltartott kisujjal finnyogott valamelyik.
Van ugyan egy 505/2 épületvillamossági szerelő végzettségem, de inkább hobbigépészként kérek egy kávét az elektront bármilyen formában tartalmazó írásoknál és csak a kommenteket figyelem :)

qty108 2016.07.14. 10:20:16

Kedves Mindenki!
Köszönöm a hozzászólásokat és hogy nem ment el az eszmecsere a durva személyeskedés irányába. Örülök hogy ilyen jól elbeszélgettünk. Most éppen a kazánházunk átépítésén dolgozom.
Az alapokig vissza kellett bontanom a malter helyett sárral tapasztott göbe falakat, úgyhogy volt itt minden az alap betonozástól a strandpapucsban ívhegesztés, félmeztelenül de védőkesztyűben flexel betonvágáson keresztül a tetőfedésig.
Amint lesz rá időm összerendezgetem a képanyagot és megosztom majd a "bakácsolást" kedvelő értő közönséggel.

kkm.furdancs 2016.07.14. 13:38:44

@qty108: A minap majdnem kiszúrta a szemem egy faág, mikor lehajoltam a locsolócsőért. Nem is értettem, nemrég még szemhéjjal kaptam el flexelés közben a vasreszeléket, most pedig simán belenéztem a gallyba. Ajánlatos tehát védőszemüveg viselése a kesztyű mellett, akár félmeztelenül is :)

qty108 2016.07.14. 13:51:37

@kkm.furdancs: Bizony-bizony, fő az emberélet és a biztonság! Valamint először a Nőket és a Gyerekeket mentsük! (Nem, nincs benne semmi irónia, max. egy csipetnyi)

kkm.furdancs 2016.07.14. 17:24:02

@qty108: Pont ma hallottam a rádióban, hogy a "Legfőbb érték az ember" szólást Sztálin használta először, de valószínűleg nem gondolta komolyan :)

zooltek 2016.07.14. 18:02:05

@qty108: "Bizony-bizony, fő az emberélet és a biztonság! Valamint először a Nőket és a Gyerekeket mentsük! (Nem, nincs benne semmi irónia, max. egy csipetnyi)"

Ez így van. Először a nőket és a gyerekeket. Utána a férfiak csendben ki tudnak dolgozni egy megoldást. (OMG ezért mit fogok kapni.)

zsolaxxx2 2016.07.14. 23:26:44

én is csak annyit akartam evvel, hogy nagyon kicsi pénzzel többért nagyságrendekkel biztonságosabbat lehet venni. Mindenki saját maga eldönti, hogy mennyit ér az élete.
Áldás békesség:-)

Untermensch4 2020.06.25. 17:58:13

Így néhány év elteltével újra lehetne taglalni az érintésvédelmi aggályokat... :)
süti beállítások módosítása