Muszáj-e gépesíteni?

2017.02.07. 05:15 | Írta: Gyökösi Attila

Ez a poszt egy hirtelen ötletből született. Kávéfőző vásárlás előtt állok. Korábban egy szivattyús gépem volt, erről (illetve a javítási kísérletekről) írtam is itt többször már. Azóta volt mindenféle kölcsön, használt masina, de most épp nincs egy se, és kéne nagyon, mert én kávéval működöm.

bialetti_brikka.jpg

Pesten, a szülőknél egy nagy, darálós, automata gép van. Igaz, szinte folyamatosan villog valami hibajelzés a kijelzőjén, mindig van valami nyűgje, de ettől kávét még csinál, és hát nagyon kényelmes, amikor csak egy gombnyomás az egész, és ott a friss gőzölgő krémes kávé… Ugyanakkor én 70-100 ezer pénzt most biztos nem adnék egy hasonló komolyabb gépért. Egy barista barátomat kérdeztem arról, hogy mit érdemes nézni.

Ő egy Bialetti kotyogóst ajánlott, méghozzá a Brikkát, ami ugye szeleppel is rendelkezik, és ha összeszokunk, akkor nagyon szép krémes-habos kávét tud kotyogni. Jópofa is, csak ugye rá kell készülni, hogy akkor most nem gombnyomás lesz, hanem hagyományos főzőlapra odarakás, aztán figyelés, hogy a kellő időben az ember le tudja venni a lapról. (Tudománya van ennek, de ez most nem fér ide.) Egy ilyen főzőbe persze nem akármilyen kávé dukál, tehát kéne végre egy rendes kávéőrlő is. Fontos, hogy nem sima daráló kell, amolyan acélkéses valami, hanem egyenletes minőséget biztosító rendes őrlő. Ami gépesítettben megint csak nem olcsó, ráadásul egy ilyen, elvileg profi felhasználásra kitalált gépet végképp nem tudnék kihasználni otthon. Vannak ugyanakkor nagyon jól működő kézzel tekerős őrlők is. (Megjegyzem, most is ilyet használok, de ez még háború előtti antik, örökölt darab, igazából már múzeumban lenne a helye, nem aktív használatban, minden eresztéke mozog, csak nagyon odafigyelve lehet használni.)

hario-skerton-ceramic-kahvimylly_orig.jpg

Végül is ezt is választottam, egy eredeti 'made in japan' örlőt. A kézi őrlés, és a kotyogós főzés egyfelől sokkal jobban visszaadja a kávézás »szertartás« jellegét. Másfelől viszont végiggondoltam azt is – és ez a poszt apropóját adó gondolat – hogy szükséges-e egy nyilván igencsak bonyolult és komoly munkával előállított gépet használni egy ilyen egyszerű feladatra. Ha azt mondjuk, érdekel a környezet és a jövő, ha felháborodunk azon, hogy Trump éppen milyen környezetvédelmi programot dob félre, akkor ezt igazán beláthatjuk.

Túl sok gépet használunk, és túl bonyolultakat. Itt a blogon rendszeresek a szerelős, meg a gépmegmentős írások. Mert bizony egy gép időnként elromlik, és akkor vagy cserélni kell, vagy megpróbáljuk a benne fekvő (vagyis a létrehozásához szükséges) szellemi és fizikai munkát tovább használni, és megpróbáljuk megmenteni kidobás helyett. Ugyanakkor pontosan tudom, hogy nagyon sok olyan munka van akárcsak itthon is, amihez nem veszek elő gépet, mondjuk akkus csavarhúzót, vagy épp egy dekopirfűrészt, hanem megcsinálom egy egyszerű kéziszerszámmal, sőt, sokszor a mindig az övemen lógó multiszerszámmal, mert sokkal egyszerűbb, mint elővenni az adott gépet a kofferjéből, bedugni, esetleg hosszabbítót keresni. Miközben egy kézi fűrésszel pont két perc alatt elvégezhető az adott vágás. Sokkal kevesebb macerával, sokkal kevesebb kosszal és pakolnivalóval...

Persze kényelmesek vagyunk és lusták. Meg persze szeretjük a csilli-villi formatervezett okos gépeket sok világító leddel, meg az apró egérmozikkal. De biztos, hogy szükségünk is van rájuk? Nekem van egy rakás kéziszerszámom, amit még apámtól örököltem, van köztük 30-40 éves is. Kicsit kopottak, de használhatóak. És használom is őket.

Szóval, ami ennek a kis szösszenetnek a lényege, hogy talán néha tehetünk egy-egy lépést visszafelé, és egy-egy vásárlás előtt azért végiggondolhatjuk, biztosan szükségünk van-e arra a bizonyos gépre...

 Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr6812173500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

korosde 2017.02.07. 08:31:56

Használt Jura automata gépet vettem 4 éve 35000Ft volt. Azóta 1x javították 15000Ft ért. Igen kér vizet meg kávét, meg 15 kávénként 1x ki kell üríteni a zacctartályt. Szeretjük.

Terézágyú 2017.02.07. 12:17:22

@korosde: Jesszusom 50000 forintot költeni egy kávéfőzőre...??????? :-O

Terézágyú 2017.02.07. 12:19:24

"Szóval, ami ennek a kis szösszenetnek a lényege, hogy talán néha tehetünk egy-egy lépést visszafelé, és egy-egy vásárlás előtt azért végiggondolhatjuk, biztosan szükségünk van-e arra a bizonyos gépre..."

Ott a pont!

orient 2017.02.07. 13:00:39

Hat van gepem is, kotyogom is, Nespresso is. Alapvetoen a kotyogot hasznaljuk. A japan orlo az nagyon jo. Ha jo kavet teszel bele, jol fozod meg (nincs elegve...stb.) a kotyogos a legjobb. Ezt csak tenyleg a profi gepek verik szerintem ami kavehazakban van, vagy otthon 100,000 felett kezdodnek. Annyit meg nem er a dolog. En mondjuk nem vagyok Brikka rajongo. Szerintem a hagyomanyos Bialetti jobb kavet csinal, kevesbe erzekeny, es hozza a stabil jo kavet minden reggel. De ez csak szemelyes velemeny.

karpatikaligula 2017.02.07. 13:03:53

Jó meglátasok vannak a cikkben, a környezettudatosság nem csak fontos, hanem lényegi önérdek. Viszont a presszókészítéssel kapcsolatban félrevezető lehet a gondolat. A brikka jó, de sok a selejt belőle, amivel megint csak szemetet gyártunk. Jó kávét lehet így készíteni, de közel sem espresso-t. Egy "nagy" gép ugyan annyira lehet örök élet, meg egy nap, ha minimálisan karbantartjuk... szóval nem, nem muszáj gépesíteni, de akkor a jó presszóról is le kell mondani/kompromisszumot kell kötni.

karpatikaligula 2017.02.07. 13:06:09

Még egy apróság: a Bialetti sose gyártott "kotyogó"t, pláne nem kotyog. Az magyar találmány és Szarvasi nevéhez köthető, más elven működik, mint a moka.

orient 2017.02.07. 13:32:23

@karpatikaligula: magyar nyelvben a Bialetti elven mukodo kavefozok a kotyogok. Teljesen mindegy hogy a szarvasi terjesztette el a gyenge verziojat a szocializmusban, de a magyarok 99,9% kotyogokent ismeri. Az utobbi evekben elkezdtek Moka-nak hivni ami az eredeti neve, es mi kavesok megertjuk de az emberek nagy resze nem fogja. Nekem semmi bajom azzal ha valaki a Bialetti-t kogyogosnak hivja. Egyebkent kotyog mert ad egy ilyen szurcsolo hangot mikor kijon a kave, ez miatt hivtak kotyogonak.

2017.02.07. 13:35:12

Azért érdekes hogy a cikkíró lebeszél a csillivilli gépekről, de ő maga egy drága kotyogóst ajánl venni, holott elvileg semmi különbség nem lehet az alap a brikenbrakk között..

gabardin 2017.02.07. 13:36:38

A kotyogós kávé teljesen más, mint a presszó.
Nekünk is van kapszulás, kotyogós, automata (160eFt volt, ha ez jelzi valamilyen szinten a minőséget?) mindegyiknek van előnye és hátránya is.
Én az automatát preferálom, nagy a család, sokszor van vendégség...

Figyel Castro 2017.02.07. 13:42:24

@Terézágyú: a mi darálósunk 300 vót... na mi romlott el rajta? A TFT kijelzö... tök sötét lett. Ügyhogy most sötétben kell KV-t főzni, meg takaritani, amit viszont ritkán kell.

Figyel Castro 2017.02.07. 13:44:11

@Figyel Castro: ja, mi azért vettük, mert annyi KV-t iszunk, hogy a Nespresso fajlagosan dragabbra jott ki.

gruppensax 2017.02.07. 13:47:47

csak a kávéíz minőségéből kiindulva szólnék a tök jó és gondolatébresztő poszthoz
Őrlő : jó és szép a hario de mivel az alsó tengely nem rögzített a kávéörlemény minősége ( méretének konzisztenciája ) nem igazán jó. Vannak ezt kiküszöbölő kézi őrlők a piacon. ( tipp. a nagy tejfölös doboz műanyag fedele pont ráillik némi szabás után a harióra, így nem pattognak ki belőle a szemek őrlés közben.
Ha valaki lemond az espressóról mert gép és pénzigényes ( kotyogó brikka stb. nem készít espressót ) akkor próbáljátok ki az áztatással készült alternatív ( mellesleg ősi/hagyományos/autentikus) kávékészítési módszereket. Mindegyik kézi erővel megy és alig kell hozzá valami eszköz és pénz.
Ha kicsit is érdekel milyen kávét iszol otthon akkor kóstolj meg kávékat valamelyik specialty kávézóban hogy legyen referencia ( eszpresszó és brew coffee is)
és már többen is írtátok valóban, mindegy mivel főződ ha amit beleteszel silány, túlpörkölt stb.

karpatikaligula 2017.02.07. 13:55:41

@orient: nem a köznyelvet igyekszem rwformálni, de szerintem egy témába vágó bejegyzés megteheti, hogy konkretizál, sőt, illene is. A magyar nyelvben is ott volt már a moka, és a gejzír is, a kotyogó később jött, s maradt - helytelenül. A kotyogást a súlyszelep adja, aki hallott már ilyet, nehezen tévesztu össze a bialetti pöfögésével. + a Brikka ugye pukkan egyet a szelep miatt...

orient 2017.02.07. 14:01:25

@karpatikaligula: nem a lelkedbe akartam gazolni csak velemeny volt. Nez meg a kommenteket itt. Emberek akik adnak a kavejukra de senki sem hasznalja a Moka, Gejzir kifejezeseket. Mindenki kotyogonak hivja mert ez maradt koznyelveben, es en szemely szerint nem tartom helytelennek. Jogod van megemliteni es korrigalni, de en ezentul is kotyogonak fogom hivni mert kulonben senki sem erti mirol beszelek, altalaban. Ja es Brikka nem egyenlo Moka-val. Bialettinek van sok termeke, Brikka Moka csak az egyik. Hagyomanyos fozoik kotyognak, legalabbis szerintem.

orient 2017.02.07. 14:15:30

@gabardin: valaki vegleg ezt is leirta. Igen a lenyeg, hogy ne almat hasonlitsunk kortevel. Nyilvan nehez egy kavehazi Lamarzocco kavegepet hasonlitani egy otthoni Bialettivel. De azert van olyan napoly-i aki a vasarnapi ebed utan inkabb egy sima kotyogos-moka-t iszik meg mint a sarki kavezo profi retretto-jat. Nem azert mert jobb csak mert mas. En kiomondottan szeretem a Bialetti kavemat otthon, de sokszor erzem, hogy egy jo presszot akarok inni valahol a kornyeken. A leginkabb azonban a kave minosege szamit, mert a kavehazi kave is szar ha a kave silany, es az otthoni egyszeru is lehet fenomenalis, ha igazi jo porkolest vesz az ember.

koala kóla 2017.02.07. 14:50:48

szicíliai lakótársam sima kotyogóst használ, sima fekete főzésére

- jó? nem jó. olyan kb. amilyet a nagyanyám is főzött

- kézmüves barista haver európa-világ-univerzum bajnok kávéja semmi különös

- patronos gépekbe való töltény drága de nekem finom

- komoly irodai automata gépek, ha drága KV-t tesznek beléjük akkor jót főznek (nem 100ezer forintos gépek)

Nazareus 2017.02.07. 14:55:15

Én is sokáig gondolkodtam, hogy milyen kávéfözöt vegyek. Végül leszoktam a kávéról.

karpatikaligula 2017.02.07. 15:00:07

@orient: nem bàntasz, csak vitázunk. De hogy tiszta legyen: én az írás pontossága miatt említettem a köznyelvi fogalmi keveredést.

orient 2017.02.07. 15:04:17

@karpatikaligula: nem is akartam. En sem szeretem a kotyogost kifejezest, de barmikor mast hasznalok magyarzkodnom kell. Maradt kotyogos :)

korosde 2017.02.07. 15:11:57

@Terézágyú: Igen 4 év alatt, és még a kávé meg a víz nincs is benne :). Egy ilyen gép újonnan, olyan 150000 ft lett volna hasonló karbantartási költséggel. A kényelmet meg kell fizetni. Szerintünk megérte :)

Kicknick 2017.02.07. 15:15:33

Ilyenem van nekem is. Akkor vettem mellé nespressót amikor reggel álmosan magamra rántottam a forró kávét. Azóta nem használom, nem ér annyit hogy leégjen a tököm miatta. Most megnyomom a gombot és kész. 110Ft meg nem sok egy kapszuláért.

Potpolett 2017.02.07. 15:26:53

A Mülleres 2 személyes kotyogós nekünk nagyon jól bevált. :) Kapszulásat nem vennék soha, gépet se szívesen (egyiket a Földünk miatt, másikat a helyhiány miatt).

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2017.02.07. 16:14:51

@Potterjamessyrius: De hát van hozzá gyári szilikon fedő, középen lyukkal a tengelynek, épp a kipattogás megelőzésére. :)
A brew sajnos nem jön be, pedig vannak érdekesek, igaz, próbáltam többet. Igazából én tejeskávés vagyok.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2017.02.07. 16:17:43

@karpatikaligula: Igen, jómúltkorjában hallottam egy riportot a rádióban a hazai kotyogós fejlesztőjével, aki elmesélte, hogy kifejezetten a hangra mentek rá a tervezésnél, tehát az eredeti magyar valóban kotyog. Dehát ez a köznyelvi elnevezés-story állandóan előjön a blogon, lásd 'Flex' 'Hilti' és társai. :)

szkepi 2017.02.07. 16:21:01

milyen ez a japcsi őrlő?
nekem egy 30éve Pavoni europiccolám van, de ha nem lenne 1000% a Bialetti. Volt korábban Mokona, szuper kávé csöpögött ki belőle

TommyGun77 2017.02.07. 16:37:16

Szerintem ha vesz valaki egy Bialettit meg egy kézi örlőt és nem a 400ft-os omniát veszi az már nagyon sokat tett azért hogy minőségi kávét igyon.

hvuk 2017.02.07. 16:41:49

@szkepi: Nekem az álmom egy europiccola. Milyen a mindennapi életben? Reggel, felkelés után van időd/kedved használni? Milyen kávét főz?

rfbzs 2017.02.07. 16:45:49

A mi gépünk olasz, automata, Saeco. Drága volt, de évek óta jól működik.
Hogy milyen ízű kávét főz? Attól függ, milyen szemeskávét rakunk bele.
Azt hiszem, bármi módon főzünk is kávét , meghatátozó az, hogy miből.

NeLa 2017.02.07. 16:54:29

A cikkel nagyjából egyetértek, de azért lenne pár kiegészítésem: hajnalban két gombot benyomni még megy, de a kotyogós összerakása már kihívásokat szokott jelenteni. Ráadásul még meg is kell várni amíg elkészül, ami a rohanásban nem mindig egyszerű. A kávéfőző ezzel szemben csendben, gyorsan és hatékonyan teszi a dolgát. A másik pedig, hogy anno mi is vettünk egy bialettit, éppen a cikkben említett típust, viszont első használatnál folyt mellé a lé. Majd csere után a cserekotyogósnál is. A harmadiknál kértük a barista boltban, hogy ugyanmár próbálják ki ők, lehet mi vagyunk a hülyék a kávéfőzéshez, de ott is ugyanez volt a probléma, az egész széria, amit amúgy romániában gyártanak hibás volt. Ekkor letettünk a bialettiről, és vettünk egy sima kotyogóst. Szerintem a legjobb ha van ez is, az is és akkor egyéni ingeranciától függően lehet szertartásosan vagy gépiesen kávét főzni.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2017.02.07. 17:00:44

@NeLa: Ennek én előre utánaolvastam a neten, tudtam, hogy hogyan kell finomítani a főzőt, ha esetleg eresztene. (Eredetileg két tömítés volt benne, de az újakban már csak egy van, és a síkbacsiszolással is lehet gond. Dehát erre való a net, utána lehet nézni mindennek) Aztán kiderült, hogy ez már módosított tipus, és nincs is vele semmi gond.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2017.02.07. 17:05:18

@KUNTYI: A cikk nem a filléreskedésről szól ám. A minőségnek, a minőségi kivitelezésnek, általában ára van. Erről rengeteg szó esett már itt a blogon, hosszabb távon mindig az olcsó a drágább.

NeLa 2017.02.07. 17:07:07

@Thoreau: Egy 13 ezer forintos kotyogósnál nem akartunk házilag barkácsolgatni. Ami vettünk utána noname 4 ezer forint volt, és három éve használjuk hibátlanul.

Tamás Lászlók 2017.02.07. 17:12:42

Nekem is Brikka van, csak nekem Hario kézi őrlővel. Nem fogod megbánni, hasznos kellékek. Ráadásul már egy közepes kávéból is jobb minőséget kapsz kevesebbért, mint az alternatívákkal.

RnYk 2017.02.07. 17:26:47

Jo ez a kotyogos / moka felvetes. Nekem sajna elektromos fozolapom van mire azzal felmelegitek barmit is reggel addigra a koffein hiany fog elintezni engem :D

Tudok jo kavezot ahol adnak finomat es van valasztek ha igazan jot akarok a mindennapokra meg ott a nespresso.

drabanten 2017.02.07. 18:22:32

Aki szivén viseli Bolygónk sorsát, és igazán környezetbarát kávéfõzõre vágyik, annak melegen (vagy hidegen, jéggel, ahogy tetszik) ajánlom a vietnámi csúcstechnológia csodáját, az itt megtekinthetõ zseniális kávéfõzõt:

www.youtube.com/watch?v=qLXXh8ohYHU

Egyszerű és nagyszerű, nem fogal sok helyet, sõtt, könnyen hordozható, nem kell hozzá semmi más csak õrölt kávé és forró víz (nem, áram nem kell), a dzsungel közepén is kitűnõen működik. Én már 8 éve ezt iszom itt Vietnámban, és rajtam kívül még kb. 50 millió vietnámi (ha csak a felnõtteket számolom), akkor már rossz nem is lehet. Persze, mint ahogy már sokan említették, a leglényegesebb dolog az, hogy milyen kávét teszünk bele. De mivel hogy Vietnám a világ második legnagyobb kávé exportõre, ez itt egyáltalán nem gond. Tisztelettel.

Kelly és a szexi dög 2017.02.07. 18:24:29

La Pavoni Europiccola...de teljesen ne nehezítsd meg a dolgodat - válaszd a középutat, vegyél inkább Elektra félautomatát

Csecse Becse 2017.02.07. 18:27:51

Emberek! Itt senki nem használ dugattyús kávéfőzőt? :D
Mindössze két ropi a tacskóban és pikk-pakk kész van vele a vágyott nedű. Jó, mondjuk ahhoz őrölt kávé szükséges, de a kotyogósba is azt kell tömni. Sőt, tisztítani is lényegesen gyorsabb és egyszerűbb.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2017.02.07. 19:40:33

@drabanten: Na jó, de forró víz honnan leszen? :) Mondhatod, hogy a csapból, de hát oda is elektromos melegítés után jut el... Tüzet mégse rakok a konyhában, meg aztán az ugye füstöt is termel, az megintcsak nem környezetbarát. A legjobb mégiscsak, ha elrágunk pár zöld kávébabot...

vizsla_barat 2017.02.08. 03:14:18

Van egy $65-s Wal-Martos kv főző kombonk: az egyik felén mi teát főzünk a másikon "espressot". Persze olasz kvt veszünk. A munkahelyen klasszik brew van: egy kis zacskó kvn át folyik egy gallon forró víz. De ingyen van na. Igaz a kv termoszom se cukrot se mosószert nem látott kb 2 éve. Kísérlet eddig túlélve.

vtec 2017.02.08. 11:14:13

Vagy egy French Press, az is nagyon finom kávét csinál. Egyébként van egy eladó ilyen brikkám, 9k, vagy Hario Mini mill őrlővel együtt a kettő 17. A brikka max 20x volt használva, elmosva pihen, a Hario napi használatban van. Érd: vtechun@gmail.com

n3spr3ss0 2017.02.08. 12:49:48

Jó kávéhoz jó kávé /7-8000 Ft/kg/ és jó gép kell.Az nem kávéfőző,amelyiken átszalad a víz.Jó kávéhoz min.15-19 bar nyomáson kell készülnie.A kapszulás gépek nagyon jók,csak az árat a kapszulában kell megfizetni,viszont állandó a kitűnő minőség.A többi duma.

herut 2017.02.08. 19:12:54

2011-ben vásároltam Bialetti Brikkát és és a képen is látható Hario japán őrlőt.Tökéletes. Minden reggel egy frissen őrölt kávéból készült főzetet készítek. Szuper!

kenshikun 2017.02.08. 20:41:31

Egy 25 éves automara jura gépem van, teljesen jól szolgál, eddig 200.000 kávé van a számlálójában (igen, sokat iszunk). 1 spéci szerszám kell a megbontásához, minden más kapható hozzá könnyen. Eddig csak tömítést kellett benne cserélni kétszer, évente egyszer nagytakarítás, tömítések zsírozása, amikor kéri vízkőtelenítés vagy zsírtalanítás 1-1 tablettával, automatán. A gépek újonan drágák persze, de a törődést meghálálják.

n3spr3ss0 2017.02.09. 08:57:13

@kenshikun: Helyedben lágyított vizet használnék hozzá.

kenshikun 2017.02.09. 09:00:31

@n3spr3ss0: azt használok, de attól még karban kell tartani.

plümpike 2017.02.09. 09:26:21

Bialetti brikkát használok, és kerámiafejes kézi darálót.

Reggelente, ha nagyon álmos vagyok (azaz 99%-ban) a kb 2 percig tartó darálásra, a kézi kar helyett egy kiszuperált SKILL akkus csavarozóba befogom a hexagon szerszámtartó fejet, és azzal darálok.

A brikka 7000 forint volt olaszországban, a darálót kaptam, a csavarbehajtó pedig az akku végelgyengülése miatt más feladatra alkalmatlan.

Cirrus 2017.02.09. 21:18:49

@TommyGun77: átlag 800 Ft egy Omnia, csak szólok.

Denise Hogyisdugják 2017.02.11. 16:12:31

automata van. kényelmes, kéthavonta egyszer kitakarítom és a jóféle kávéból jóféle kávét-capuccinot-lattét csinál. a kávéfőzés "szertartása" korábbi életem okán inkább csak nyűg. elsők között vettem anno kapszulás kávéfőzőt, szerencsére találtunk megfelelő balekot a családban, aki nemhogy elfogadta de még örült is neki. azóta nem nagyon beszéltünk :-)

Norpert 2017.02.11. 21:14:55

A tévésorozatok alapján, IKEA bútorokkal berendezett modern lakás elengedhetetlen kelléke a kapszulás kávéfőző. A múltkor egy ilyen lakásban megkínált egy hölgy kávéval, és amikor mondtam, hogy nem baj, hogy kapszulás, azt is megiszom, mert finom, akkor felháborodott, hogy mi az, hogy nem baj, amikor az a legtutibb csúcsszuper kávé. A kávé és a kapszulás ital közötti különbségek mellett levezettem neki a csinovnyik elméletemet, amivel tovább vágtam magam alatt a fát. :))))) Szerintem Kopi Luwak alatt nincs iható kávé... :DDD Igyon mindenki olyan kávét amilyet szeret! Aki meg unatkozik az versenyezzen a többi hasonlóval, hogy ki a nagyobb kávésznob, kinek van drágább gépe, ki tud minél drágább kávét inni... Nem tökmindegy, hogy kotyogósnak nevezik vagy mokának? A vékonyra vágott szalonnát is békönszalonnának hívják, pedig az is baromság.:DDD

Velato 2017.02.12. 18:01:09

...legközelebb a postodat is egy kézzel írt fecnin add be, ha már annyira büszke vagy a kézi fűrészelésre. :)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2017.02.16. 14:14:23

@Velato: Nem vagy törzsolvasónk, látszik. Akkor tudnád, hogy a posztok egy 1910-ben gyártott, Royal #10 írógépen készülnek. Ajánlom, neked is rendkívül megbízható masina.
halakjelleme.blog.hu/2014/09/03/royal_10

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2017.02.16. 14:22:03

@Velato: Hahó! Közben megnéztem, miket írogatsz kommentként. Ejnye. Nem vagy híve a pozitív hozzászólásoknak, úgy látom. Ez sajnálatos. Ha gondolod, privátban szívesen ajánlok olyan szakembereket, akik tudnak ebben - mármint hogy kicsit kellemesebb, barátságosabb legyen a világnézeted - segíteni. Szólj, ha érdekel. Jön a tavasz, madarak, rügyek, virágok, miegymás. Ne legyél morci.

Velato 2017.02.19. 23:26:40

@Thoreau: köszönöm, első lépésben az is elég lenne, ha értékelhető cikkeket olvashatnék itt az Index2-n. Kedves hogy utána jártál a véleményeim históriájának, azonban én nem vagyok hivatásos vagy rendszeres kommentelő. Viszont akik ide írogatnak, úgy látom, komolyan veszik magukat, annak ellenére is, hogy engedni sem szabadna őket egy ilyen újság blog ágazatának címlapjára kerülniük. Na, amikor ilyet látok, valóban kicsusszan belőlem a kendőzetlen vélemény. Ugyanakkor az efféle vélemény nyilvánítás is a műfaj része, tessék ezt elfogadni, buta sértődött válaszok helyett pedig esetleg konzekvenciákat levonni... Vagy figyelmen kívül hagyni a nem jogos kritikákat. ;)

anonymouse. 2017.02.20. 11:48:03

@Velato: Egyetértek veled, ami az utolsó mondatodat illeti. Ha feltűnt egy barkács blog. Itt nem a Bosch labormérnökei írogatnak, hanem olyan emberek, akik szeretnek barkácsolni, talán a többit nem is kellene magyarázni...

kkm.furdancs 2017.02.20. 16:54:17

@Velato: Azért bájos, mikor egy elismert asztalosnak megmagyarázod a szakmát és még csodálkozol, ha nem tetszik neki. Neked az Index2 is alacsony színvonalú, tényleg, miért olvasod? :)

zooltek 2017.02.20. 17:02:37

@Velato: "Vagy figyelmen kívül hagyni a nem jogos kritikákat. ;)"

Ehh, ha nem jogos, akkor egyáltalán miért írod le?

Velato 2017.02.21. 09:59:16

@zooltek: na, ez már aztán tényleg értelmetlen kötekedés: az Általad nem jogosnak vélt... :)

Velato 2017.02.21. 10:04:52

@kkm.furdancs: ne haragudj, de a legnagyobb butaság az az érvelés, hogy ha valami szerinted rossz, ne olvasd - ezer oka lehet annak, hogy valamit miért olvasunk vagy miért nyilvánítunk véleményt. Sajnos itt számtalan olyan cikk van, aminek hangzatos a címe, aztán kattintás után szembesülök vele, hogy lelkes amatőrök írják le, hogy szerintük így, szerintük úgy. Ja hogy ezek blogok, ne várjak tartalmas, szakmailag helytálló és új ismereteket adó cikkeket? Tök jó, viszont akkor élve a műfaj által adott lehetőségékkel, én meg elmondom a véleményem. Lehet, hogy ez engem legalább annyira szórakoztat, mint a lelkes szerzőket az írás...

zooltek 2017.02.21. 19:56:55

@Velato: "Ja hogy ezek blogok, ne várjak tartalmas, szakmailag helytálló és új ismereteket adó cikkeket? Tök jó, viszont akkor élve a műfaj által adott lehetőségékkel, én meg elmondom a véleményem."

Ez pontosan így van. A blogger ír valami posztot, aztán a kommentelők leírják a véleményüket, hozzátesznek tartalmat, vagy kiigazítják a hibákat. Leírják a véleményüket, ez így működik. Lett egy kotyogós vs. automata poszt, lett 50 hozzászólás, erre te utána ideírod:

"...legközelebb a postodat is egy kézzel írt fecnin add be, ha már annyira büszke vagy a kézi fűrészelésre. :)"

Ez nem szabad véleménynyilvánítás, hanem egyszerűen egy kibeb@szott troll vagy.

/És most én is, mert egy ilyen kommenttel "szennyezem" a hozzászólásokat./

kkm.furdancs 2017.02.21. 20:13:41

@zooltek: Mint egy kis pont a Furdancs Tröszt Korporésön gigantikus hierarchiájában, bátorítlak, szennyezd csak, te megteheted :)

Két dolgot nem értenek sokan a blog, mint műfaj működésében. Egyik, hogy terjedelemben korlátozott, egy témáról nem kehet 10k szavas, egyenletekkel és grafikonokkal dúsított szakdolgozatot írni, maga a szerkesztőség humán- és anyagi lehetőségei sem teszik lehetővé. Másik, hogy a szponzorált posztokra (ez már facebookos probléma), amiből lecsorran néha egy kis támogatás (ami pont arra elég, hogy ne zárjunk be), még véletlenül sem kattintanának rá. Annyira kínos, mikor a cukiság kampány keretében vicceskedő életképek és hasra eső szakmunkások begyűjtenek 20-100 lájkot, addig a cikk, amibe belefektettél 8 órát és fontos lenne a hirdetők ellentételezésében, talán kettőt.

Ezért is van most a kb másfél hónapja tartó cukiságkampány, ha észrevetted. Könnyedebb témák, kevesebb tudomány. Nem örülök felhőtlenül, de így gyakran kerülünk az ajánlóba és esetleg fajsúlyosabb témákra jobban marad idő.

Velato 2017.02.22. 07:12:49

@zooltek: dehogy vagyok! :)
Csúnyán beszélni nem szép dolog ám!
Egyébként elég sok kotyogót végigjártam már, de még egyikkel sem tudtam rendes krémes presszót gyártani. Úgyhogy amíg nem lesz rendes, karos eszpresszó gépünk itthon, marad a kapszula sajna-bajna. Az ikea bútorokat viszont kizárólag akkus géppel vagyok hajlandó összerakni!

zooltek 2017.02.24. 18:57:24

@kkm.furdancs: Tehát ha követlek titeket a nagy arckönyvön, és minden reggel nyomok egy lájkot, azzal nektek egy icipicivel jobb lesz? Ezen ne múljon, nem szoktam minden nap nézni az arckönyvet, de ezentúl úgy lesz. Csak like kell vagy kattaintsak is a FB-ról a blogra, amit egyébként is nézek minden reggel 5-kor?

kkm.furdancs 2017.02.26. 10:34:21

@zooltek: Nagyon kedves vagy és mindenki hozzon egy másik embert is :)
süti beállítások módosítása