A hét műtárgya: Mr. Furdancs multiszerszáma

2020.06.10. 05:05 | Írta: Mr. Furdancs

Nem titkolt szándákunk mai posztunkkal, hogy kedvet csináljunk a multiszerszámokhoz, úgy általában. Gyártótól, márkától, előnyök vs. hátrányok kivesézésétől függetlenül. Egyszerűen jó ha van multiszerszám az embernél. Ahogy az egyik gyártó egyik fejese egy interjúban elmondta: "egyszer legyen nálad egy hónapig multiszerszám, utána hagyd otthon. Egy héten belül hiányozni fog." Valahogy így szólt az okosság. Írtunk mi már ilyesmiről nem egyszer, de konkrét tapasztalatokat még nem osztottunk meg. A piacon szép számmal vannak jelen gyártók (Gerber, Leatherman, Victorinox), akik elvárható, vagy még annál is jobb minőségű multikat gyártanak. A kiválasztáskor sok szempontot vehetünk figyelembe: minőség, felszereltség, használhatóság, ár/érték arány, design. Furdancs úrnak elsősorban azért van olyan szerszáma, amilyen, mert ajándékba kapta. Másodsorban pedig azért, mert szerinte ez jól néz ki. Ennyit Mr. Furdancs jól átgondolt vásárlási szokásairól. Ezen a ponton átadjuk a szót a tulajdonosnak, meséljen ő, hogy miről is van szó.

Erről. Ez egy Leatherman - Blast típusú szerszám, helyes kis övre fűzhető bőrtokkal. Mint az már kiderült, ajándékba kaptam. Azon a karácsonyon jól érezhetően kettévált életem idővonala, multiszerszám nélküli és multiszerszámos időszakra. Addig is szerettem az ilyen kis kütyüket, de bevallom, akkor és ott a fa alatt csak forgattam a kezemben, mint mókus a makkot. Nem nagyon volt előttem, hogy én ezt mindenhova magammal fogom cipelni. Mára ez megváltozott, és általában kézközelben tartom. Ha véletlenül nincs nálam, akkor biztos, hogy kellene.

Ha jól belegondolok, így vagy úgy, de minden összetevőjét használtam már legalább egyszer. Vegyük sorra, hogy például a múlt nyáron miként vettem hasznát a multiszerszámomnak.

Igen, ez egy konzervnyitó. Sok szabadidős tevékenységnek megvan a jellemző szerszámigénye. Ilyen például a horgászat. Ha pontyra megy az ember és csalinak a kukoricát választja, azt bolti állapotában rendszerint egy konzervdoboz veszi körül. A mai napig léteznek olyan dobozok, melyek híján vannak a gyorsnyitónak. Jól jön tehát egy ilyen, ha úgy alakul.

Alap, hogy egy multiszerszámban található kés is. Ha a horgászatnál maradunk, akkor felidézném a tavaszi süllőzéseket, úszóval, halszelettel. Ugye, nem kell folytatnom, hogy mire kellett a kés. Emellett sok másra is jó, de a fentiek okán, már amennyiben sikerült kikövetkeztetni, érthető, hogy nem ezzel kentem meg a gyerek zsömléjét reggelente. Az íjat, és egy túrabotot, amit mogyoróvesszőből készítettem neki, viszont ezzel vágtam készre. Meglepően strapabíró darab, bár ennek a késnek a pengéjén felfedezhető némi folytonossági hiány. Sikerült úgy fényképeznem, hogy annyira ne legyen feltűnő. Aki látta a 127 óra című filmet, annak bizonyára beugrik, hogy mit lehet még levágni egy ilyen késsel. 

Normál csavarhúzóból kettő is van a Blastban. Ez itt a fotón a combosabb, amit lehet feszegetésre is használni. Én természetesen a kisebbiket használtam ilyesmire, ezért nem is teszem ide a fotóját. Vállalhatatlan állapotban van. Sokszor tett jó, ám kevéssé izgalmas szolgálatot.

Csillagcsavarhózó használata előtt mindig izgulok, hogy vajon az épp kezelendő csavar nyílásából vajon kiugrik-e, vagy csak simán elnyalja. Nem akarom nagyon futtatni a terméket, de ez a csillagcsavarhózó valahogy úgy sikerült, hogy viszonylag széles méretskálán használható. Egy nagy hátránya, hogy kinyitott állapotban a nyélhez képest asszimetrikusan helyzkedik el maga a csavarhúzó, ami sokszor zavaró, sőt idegesítő. Legutóbb egy polcot kellett felcsavaroznom vele, ami nagyobb erőkifejtést igényelt. Nem jött volna rosszul egy hagyományos nyéllel rendelkező szerszám, de azért megoldottam. Ráadásul szexin bedurrant a bicepszem.

A műszerész csavarhúzó remek menekülési útvonal, amikor nem létező méretű csavarokkal találja szemben magát az ember. Legutóbb a gitárerősítőm lábkapcsolóját szereltem szét vele, mint utóbb kiderült, teljesen feleslegesen. Ez a kis fekete szár megfordítható és akkor egy normál minicsavarhúzóval dolgozhatok.

Egy vallomással tartozom, egyszer a beszakadt körmömet ezzel a reszelővel tettem vállalhatóvá. Annak tudatában merészkedtem el a való élet elvárásaitól ilyen távolságra, hogy egyik barátom nagymamája annak idején bicskával vágta a körmét. Én ehhez képest még így is úr tudtam maradni. A magam és mások szemében egyaránt. Szerintem.

Mióta kezembe kaptam a szerszámot, csak arra a pillanatra vártam, amikor a fűrészt is használhatom. Ez a pillanat tavaly nyáron el is érkezett, na nem először. A már említett mogyorófavesszőt ezzel választottam le az anyatermészet adta rendeltetési helyéről. A fűrész egyébiránt húzásra dolgozik, ami még izgalmasabbá teszi a munkát.

A végére hagytam ennek a szerszámnak a leglátványosabb mutatványát. Az összecsukott állapotú kütyüt széthajtogatva egyből egy kombinált fogó lesz a kezünkben. Ez önmagában, mindenféle szerelnivaló nélkül is nagyon szórakoztató játék. Tiszta Transformers. A fogó olyan szerszám, amit nem nagyon visz magával az ember csak úgy. Egy csavarhúzót még csak kerítünk valahogy, de egy kombinált fogót már nehezebben. Ennek hiánya pedig sokszor igen nagy kihívások elé állíthatja az embert.

Így a vége felé felhívnám a figyelmet a Blast oldalán található rovátkákra. Ez a szerszám megfelelő állásba nyitva, bizonyos határok között mérőeszközként is jó szolgálatot tud tenni Az egyik oldalon centiméterben, a másikon pedig inchben tudunk méricskélni. Nem mondom, hogy egy űrsikló illesztéseit ezzel a skálával lőném be, de nagyjából le tudunk mérni vele ezt-azt. 

Összegezve: mióta rendelkezem multiszerszámmal, elsőre mindig azt gondolom át, hogy ezzel az egy kütyüvel meg tudom-e oldani az előttem álló feladatot. Tévedés ne essék, elsősorban azért, mert lusta vagyok elővenni a szerszámosládát. Külső helyszínre meg nem is viszek magammal.

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr48763788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Untermensch4 2017.03.31. 08:42:00

Munkahelyen, ipari gyártó cégnél. A villanyász meg közvetlen főnököm álltak a szekrény előtt amihez nem volt spéci kulcsuk (ez nem a "lakossági" háromszöges hanem négyszög keresztmetszetű), a kombinált fogó meg nem fért a nyílásba. A multiszerszámomé meg igen... :) Tehát még az is előfordulhat hogy a normál méretűnél kisebb kombinált fogóra van szükség, az meg még abban a szerszámkészletben sem biztosan van amiben a normál méretű igen.

villanyember 2017.03.31. 10:35:19

Na hallod, szép kis cég lehetett! Egy villamos karbantartónak ugyanolyan alapfelszerelés a szabvány szekrénykulcs, mint a csavarhúzó. A halálom, amikor mindenféle alkalmi kütyüvel barmolják szét a zárat, amit aztán már a belevaló kulcs se nyit.

djz 2017.03.31. 13:33:34

@villanyember: Maximálisan egyetértek. Amúgy az úgynevezett hosszúcsőrű fogó alap, a kombinált fogó meg nem.

2017.03.31. 14:09:38

Nincs olyan probléma, amit egy 7.5 kilós kalapáccsal ne lehetne megoldani :)

Untermensch4 2017.03.31. 18:37:27

@Könyveslány: Itt a feladat része volt hogy utána vissza is kell zárni a delejtároló szekrényt, hogy munkavédelmileg ne lehessen szerszám nélkül kinyitni, de azzal igen. Egyébként egy percen belül rommá pajszeroztuk volna. :)

Untermensch4 2017.03.31. 18:39:48

@villanyember: Nem értek hozzá de ez kb szabvány volt, pár éve húzták fel az egész kócerájt eu-s támogatásból, gondolom kellett a dokumentáció hogy minden frankón szabványos. Ami hosszúcsőrű fogója volt a szakinak, az se fért bele.

Ferenc Valenta 2017.03.31. 20:31:54

Nekem van tobb ilyenem is (mit mast kaphatnek ajandekba), es nem javaslom. A fogo meg elmegy, de a csavargyalazoja es a tobbi resze szinte hasznalhatatlan.

attila7575 2017.03.31. 20:55:54

Nekem van egy Leatherman Surge-öm (kicsit nagyobb, nehezebb) és egy Leatherman Rebar-om (kicsit kisebb, könnyebb). Nem hiszem, hogy az elmúlt években elmentem volna úgy évi szinten 3-nál többször itthonról, hogy ne lett volna nálam valamelyik. Jók a nagyobb Leatherman-ek, mert van hozzájuk speciális lapos helytakarékos bitkészlet, és aránylag jó kombinációt tud az ember magával vinni egy biciklizéshez. Egy kisebb, könnyebb változat meg a tokjában egész nap hasznos tud lenni egy csomó mindenhez.

Mr. Furdancs 2017.03.31. 22:01:01

@Ferenc Valenta: Én csak ezt a márkát ismerem, de ahogy azt a cikkben is írtam, nekem bevált. Nyilván nem hasonlítható össze egy jól felszerelt szerszámosládával, de ekkora helyre viszonylag hatékonyan lettek összesűrítve a szerszámok. Meg aztán lehet, hogy a különböző méretű kütyük különböző erőkifejtésre alkalmasak pl.
Nekem a konkurens márkák termékeivel voltak inkább fenntartásaim, de ugyebár kinek mi jön be és mi áll kézre.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2017.04.01. 06:48:16

mindig van nálam egy ilyen FŰRÁLLEFELLE

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2017.04.01. 11:00:49

A 127 óra című film után már nem tudok ugyanúgy ránézni egy multiszerszámra sem, mint előtte...

2017.04.01. 12:33:00

Van egy Gerberem, medvére is jó. Ha jön a medve, átvágod a dróktkerítést, és elszaladsz.

Mr Eggs · http://farmprojekt.blogspot.com/ 2017.04.01. 15:59:06

Nálam is mindig van egy pontosabban a hátizsákomban. Nem azt mondom, hogy nélkülözhetetlen, de sokszor jól jött. Azért ha komolyan akarok valamit szerelni azért oda megyek inkább a szerszámoshoz.

Wregister 2017.04.01. 16:07:16

Van Blastom, nem tetszik. Nagyon nehez, a kes macerasan nyilik, a finom csavarhuzo silany minosegu es a fogo erosebb rafogasnal osszeszorul. Az olloja szuper eles, viszont az is nehezen erheto el. Mivel a fogot ritkan kellett hasznalnom, vegulis lecsereltem egy Victorinoxra. Nem bantam meg.

fda 2017.04.01. 22:20:14

Most komolyan, miért kell reklámozni egy ilyen mindenrejódesemmirese gagyit?
Miért jó az, hogy szétbarmol valaki csavarokat a zsebében talált univerzális izével?

Az 100 darabos bitkészletek azért vannak, mert kismillió féle csavarfej van: ha nem megfelelővel nyúlsz hozzá, tönkremegy. (Persze a szerszám is, ahogyan a cikkíró is elárulta.)

Untermensch4 2017.04.01. 22:41:15

@fda: Nekem a csavarhúzómhoz 6 db-os bitkészletem van, eddig elég volt. Egy másik, ugyanilyen 6 db-os bitkészlethez képest a minőségi különbségét viszont már érzékeltem. Lehet hogy a multiszerszámnál is van ilyen különbség, nekem csak gagyi és félgagyi volt, utóbbi eddig bevált.

Ferenc Valenta 2017.04.01. 22:43:00

@Mr. Furdancs: Nem a kezreallassal van a baj, hanem a kidolgozottsaggal, Pl Philips csavarhuzo igen ritkan illik bele akarmilyen csavarba. Nem jol van kidolgozva a vege. Nem jo a szoge, kifordul a csavarbol. Sima csavarhuzotol elfogadhatatlan minoseg. Az egyik itt van a kezemben, a csavarhuzot valoszinuleg "ontottek", ugyanabbol az anyagbol mint a tobbi reszet is. Semmi precizios megmunkalas, feluletkezeles a vegenel.
Meg lehetne jol is csinalni, csak akkor draga lenne :(

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2017.04.02. 14:04:07

Többen beszéltek úgy, mintha ez a kis szerszám arra ajánlkozott volna, hogy mindenre jó. Pedig ez a kis gyönyörűség azért van, hogy "vészhelyzetet" megpróbálhassunk megoldani vele. Nekem is van egy hasonló darab, márkajelzés nélküli, nem is ennyire komplett, és közel sem ilyen öreg. Kiegészítettem egy kulcslyuklámpával is. Afféle férfiszívnek kedves kabalakütyü az ilyesmi olyan embereknél, akik otthon sokféle bütykölésbe belefognak, esetleg be is fejezik.

Volt már olyan helyzet többször is, amikor éppen jól jött. Ha valaki szerette az Olsen-filmeket, az talán emlékszik arra, amikor a dagi, akit a felesége persze megint fogyókúrára ítélt, lopott egy lefóliázott ételadagot egy reptéri catering kocsiról. És utána vissza-visszatérve hozzá láttuk, ahogy vinnyogva, egyre kétségbeesettebben próbált hozzáférni a nyújtható, mégis eltéphetetlennek bizonyult fólián át az ínyencfalathoz. Nála is lehetett volna egy ilyen apró szerszám. Egyszer én is kerültem ehhez hasonló gondba. :-))

A svájci bicska a maga poénból használhatatlanná duzzasztott eszközkészletével szimbólummá vált. Annak sincs több értelme, csak többen ismerik.

anonymouse. 2017.04.03. 10:45:13

@Könyveslány: Ezen jót röhögtem, és végül is igaz, ha az ember brutálba nyomja! :) Vagy... ha nem működik vegyél elő egy nagyobb kalapácsot... :)

Egyébként lehetne egy multiszerszám összehasonlítást is végezni itt a Furdancson. Férfiember rajong az ilyenért, benne lennétek a legelső top találatokban. Egy-két márkát megkeresni, hogy ajánljanak fel "nemes célokra", tesztelésre ilyen eszközt a furdancsosoknak, mindenki jól járna! :)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2017.04.07. 11:55:52

@anonymouse.: Ez olyan lenne, mint a német-japán autók összehasonlítása, az összes fanatikus megtalálna minket és elküldene mindenfelé. Ráadásul tök mindegy, mit írnánk, ez lenne az eredmény. (Van a késes blogokon elég összehasonlítás, de igazából én például már nagyon kiábrándultam a szuperacélok összehasonlításából, acél-acél, csak éles legyen). De az igaz, hogy sok kommentet kapnánk. :)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2017.04.07. 11:59:24

@Ferenc Valenta: Milyen érdekes, hogy kinek milyen tapasztalata van. Én egy korábbi, még nem bites Wave-t használok, és a csavarhúzóját a legjobbnak tartom, sokáig munkához is használtam PZ (!) csavarokhoz is, de még most is előfordul, hogy a Makita-Piranha bitek között nem találok tökéletest, ezzel a kéziszerszámmal viszont el tudom indítani a csavart kifelé...

midnightcoder2 2020.06.10. 15:00:32

@fda: Az ilyen 120 darabos bitkészletek akkor jók, amikor spiáterből vannak...

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2020.06.10. 20:54:24

Nekem Ganzo G302B típusú multim van. Oké kínai, de azok közül a jobbfajta. Ehhez pl van 10 db bitfej gyárilag a tokban, így a csavarhúzó univerzálisabb. Nagyon alapfeladatokhoz jó, de múltkor egy 8-as csavarról anyát kellett volna leszedni, ahhoz már kicsi volt a fogó, túl nagyra nyílt, nem tudtam rászorítani. Nem hurcolom, otthon van az előszobában, inkább a kést és a fogót használom (van mellette egy sokbites Stanley csavarhúzó is, meg egy fázosceruza)

KAMA3 2020.06.12. 10:54:55

Hát nekem volt valami hasonlóm évekkel ezelőtt, de vagy ellopták, vagy elhagytam, vagy beesett a folyóba, nem tudom. Végülis azóta sem hiányzik. Oké, hogy mindenre IS használható, de nem az igazi. A hibafeltárást el lehet vele kezdeni, sok esetben átmeneti javításra is alkalmas, de ha normálisan kell kijavítani, akkor muszáj egy rendes szerszámkészlettel odaállni.

WildBear 2021.01.01. 21:42:41

@Ferenc Valenta: Hát őszintén: igen.
Leathermanom és SOG-om van, mindkettő a top márka a multitoolok között, de egy normál, jó minőségű fogóhoz/csavarhúzóhoz/késhez képest sehol sincsenek sajnos.
Inkább "szerethető férfikabalák", mint ahogy írta is egy hozzászóló.
Sajnos nagyon drágák.

Egy WIHA stubby csavarhúzó 5000Ft, 6 db szabvány 1/4es bit van benne.
Egy Knipex 10 vagy 15 centis vízpumpafogó fogó 7500Ft
Egy Olfa rozsdamentes sniccer, szénacél pengékkel 2500Ft

Ez árban kb. fele egy márkás multitoolnak, és profi, ipari szerszámok.
süti beállítások módosítása