Magyar úr Angliában (3.): Benzines vágógépet minden kőműves kezébe!

2017.08.25. 05:00 | Írta: Pajer

angol3_15.jpg

Be kell vallanom, hogy nem csak a szakmámhoz kapcsolódó szerszámokból mutattak, vagy kezdtem el használni újat Angliában, hanem a hozzánk a kölcsönzőhöz kapcsolódó szakmák szerszámaiból, ötletes megoldásaikból is láttam olyanokat, amivel már elvétve találkoztam, de valahogy a hazai munkások szívét nem melengette meg.

  • Benzines vágó
  • „Lábon álló” betonkeverő
  • Hidraulikus bontó kalapács
  • „Aszfaltozó” talicska
  • Lapvibrátor nem csak térkőhöz
  • Egyes úthenger saját utánfutóval és hidraulikus törővel
  • Kisteherautók hátsó kabinjának átalakítása
  • Dömper

Most az első 5 eszközt vesézném ki egy kicsit bővebben. Egy régi posztjában Diggerdriver elég részletesen kifejti a különbséget az angol és a hazai építkezési formák között, én azért ilyen mélységekbe nem  mennék bele, de azért vannak nüánsznyi különbségek, hogy hol mit használnak szívesen.

Szerintem minden országnak megvannak a szerszám használati szokása, így kis hazánkban szerszámok királya a flex, azaz a sarokcsiszoló. Szerintem nincs olyan kőműves, vízszerelő, akár favágó brigád ahol legalább egy sarokcsiszoló ne lenne, vagy ennek magasabb komfortfokozata az áramfejlesztővel kombinált változat. Szerintem a legkevesebbet használják arra, amire kitalálták és méretezték ezt az eszközt, azaz a vas darabolására és hegesztések csiszolására, de ezen felül minden másra a kő darabolásától kezdve a beton csiszolásáig, egészen a spéci kiegészítővel zsalufa darabolásáig. (szerintem ez pont a múlt héten lett kivesézve). Na, ilyen eszköz Angliában a Stihl, amit hazánkban a láncfűrésszel azonosítanak (még a kínai szarokat is), ez itt a benzines daraboló. Itt ezzel oldanak meg szinte mindent a falbontástól a téglavágás és kátyúbontáson át a minden feldarabolásáig.

yyx.jpg

fotó: stihl.hu

Amikor elkezdtem dolgozni, feltűnt, hogy a közel 100 tömörítő és 50 aszfaltvágó gép mellet kettő, azaz kettő darab 5-6 kg-os vésőgép árválkodott. Kérdeztem is hogy ez elég, mert otthon a cégnél a 10 db is kevés volt néha. És elég, mert a gépre szerelhető 300 –s azaz 30-cm tárcsa vágási mélysége kb 9 cm,így ezzel az itt használt kisméretű téglákból épült házaknál két oldalról tökéletes nyílás tudnak vágni. Nálunk a 350 tárcsaátmérős változat van forgalomba a maga kb 10,5 cm vágási mélységével, ugyan így is hiányzik kb. 15 cm, hogy átérje két oldalt a B36-os téglát, de szebb felületet kapunk még így is mint a nálunk használatos 230 tárcsával szerelt sarokcsiszolóval történt vágás esetén, aminek a vágási mélysége nincs 7 cm és így kénytelenek vagyunk a maradék 22 cm t kivésni. Nem is beszélek arról, hogy a iszonyatos por ami képződik és a gép a hűtése érdekében átszívja magán  ezt a finom téglapor, szépen tönkretéve a forgórészt is. Ezzel ellentétben a benzines vágógép esetében a por mennyisége víz használatával csökkenthető. Persze ilyenkor jön bölcs szaki, hogy „nem akarok kipufogó gáztól megfulladni” oké, de téglaportól meg igen, ugyanúgy szellőztetni kell. 

angol3_09.jpg

Persze nem csak Stihl létezik, de itt az a legelterjedtebb a Husqvarna és Makita mellett, emellett néha belefutok egy-egy Solo vagy Partner típusba is. Ezeknek az összehasonlítására szentelek egy külön posztot, mert megérdemlik.

angol3_10.jpg

A következő csoda amire felfigyeltem, a lábon álló betonkeverő, azaz a Belle Mixer. Azon kívül, hogy szétszedve fele akkora helyet foglal a teherautón és nagy részük benzinmotorral szerelt van egy óriási előnyük az, hogy a teherautó platójára öntött kész betont simán bele lehet lapátolni. Aki ezzel foglakozik, az tudja menyivel egyszerűsíti az életet. Bevallom őszintén, még használnom nem kellett, így a többi használhatóságát nem tudtam ellenőrizni.  

angol3_11.jpg

angol3_12.jpg

 Jöjjön egy másik kedvencem a Power Pack . Azt először én sem értettem, hogy mire jó, hiszen egy benzinmotorra erősített hidraulika cucc két dög nehéz hidraulika tömlőn keresztül hajt meg egy kézi bontó kalapácsot. Magyarországon két lehetőség volt arra, hogy az ilyen jellegű bontási munkákat megoldják, egyik az áramfejlesztő és egy kétkezes elektromos Makita vagy Bosch véső, vagy kompresszor és levegős kalapács. Be kellett látnom, hogy az előbbi nem annyira hatékony, sőt egy kínszenvedés néha vele bontani, addig az utóbbi hasonlóan macerás, de lényegesen drágább mulatság. Méretéhez képes nagyon hatékonyan bont és ha már össze van szerelve és elkezdtél vele dolgozni, semmivel nem macerásabb mint a hosszabbító kábelt az elektromos esetében.  

Itt egy aranyos összehasonlítás a JCB-től, de csak maradjunk a száraz tényeknél azaz a számoknál. Ha az elektromos verziót választom  akkor az áramfejlesztő az kb  50 kg , egy Makita HM 1800 kb 30 kg azaz  80 kg és ebből ki tudunk préselni 55 J  ütési energiát addig a power pack  össztömege hasonló csak itt a motor egység a nehezebb és a bontókalapács 10 kg-val könnyebb, ütési  energiája pedig a kétszerese. Ebből vontam e azt a következtetést, hogy ami elsőre elrettentő lehet, hogy az a jó megoldás.

angol3_13.jpg

Itt érdemes megemlíteni, hogy egy kisvállalkozó teherautója egy 3,5 tonnás, 3 vagy 5 személyes platós, jó esetben egy  billencs. Ami majdnem mindegyiken megtalálható, az a csatorna lefolyóból eszkábált lapáttartó, egy Stihl vágó amivel pik-pak kivágják a javítandó kátyú vagy a kábel-tv bekötés helyét. A Power Pack-kal feltörik, a szükséges munkát elvégzik, beindítják a Belle Mixert, jöhet a  készbeton, előkerül a gázlánggal melegített talicska, amiben a felbontott aszfaltot felmelegítik egy adalék hozzáadásával és ez megy vissza, persze nem bakancs taposásos tömörítéssel, hanem lapvibrátorral.  

angol3_14.jpg

angol3_15.jpg

angol3_16.jpg

Ennek két tanulsága is van az egyik, hogy számomra érthetetlen módon hazánkban a felbontott aszfalt nem kerül vissza helyére, hanem veszélyes hulladék gyanánt elszállításra kerül, a másik, hogy a lapvibrátor nem csak térkő tömörítésre használható, hanem aszfalt tömörítésre is, azaz főleg arra. Persze ennek függvénye, hogy az aszfalt alatt lévő tömörítések és anyagszükségletek meglegyenek. Én először lapvibrátorral kátyúzni (szépen) kb 15 éve Bicskén láttam és a szervizbe se nagyon hoztak be aszfalttól koszos gépet, pedig feltételezem, hogy az eljárás ismert volt a szakik körében. Talán csak a lustaság döntött, hiszen egyszerűbb taposva .

angol3_01.jpg
Magyarország

angol3_02.jpg

Nem Magyarország

És ha már szóba került a talicska, meg kell említeni, hogy ez itt is egy barkács megoldás, bár megjegyzem, külön gázégőt lehet kapni alá.  Itt valahogy nem ment ki a divatból a „szort” aszfalt és amit még nem tudtam megfejteni -  de ígérem, meg fogom - hogy az elkészült felület minősége is más. A kis brigádok egyszeri eszköze egy sima üstház, gázégő, spéci gereblye, öntő vödrök és persze a talicska.

angol3_03.jpg

xxxxyxx.jpg

Ha a megrendelőnek olyan igénye van, a hőség idejére (bár ez itt sűrűn nincsen) a kész aszfaltos bejáró kap egy műgyantás kavicsos bevonatot.

angol3_07.jpg

A jövő héten folyatnám a kezdetben említett felsorolás maradék három eszközének bemutatását. Ízelítőképpen egy fénykép, hogyan van felpakolva egy „ brigádautó". És egy kérdés, hány lakatot találsz képen, mivel ezek így állnak éjszaka az utcán...

angol3_08.jpg

  

    Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr5112776798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

halor 2017.08.25. 10:49:43

Erősen hangulatkeltő a cikk, nálunk is tökre használják útjavításoknál a lapvibrátort, és nem veszélyes hulladék a bontott aszfalt, ugyanúgy újrahasznosítják. A cikksorozat többi részébe kerülhetne objektivitás is majd, nem csak visszafeléköpködés.

Pajer 2017.08.25. 17:50:24

@halor: Nem akartam hagulatot kelteni, sem visszafeléköpködni csak a magam tapasztalatát írtam le. Amedig nem központosították a Közut beszerzéseket, 15 évig javítottuk a gépeiket, volt is nekik lapvibro a kocsiba, de tul "nehéz" votl kivenni, elvétve ha használták. Nem általánosítok csak egyszerű adat, itt 90% ban aszfaltos lapvibrót javítunk és 10 % egyebet, ez az arány, igaz két éve (lehet, hogy már változott) Budakeszi, Budaörs, Törökbálint viszonylatában fordíott volt.

Untermensch4 2017.08.26. 09:37:28

@PajerWorkshop: Nálunk megyeszékhelyen kb 10 éve pályázott angol-finn cég, kátyújavításra. A "bakancsoshoz" képest két ember egy furgonnal (magyarország, zárt furgon, egy lakat...) kb az általad leírt módon kátyút javítana, 5 év garancia. Esélyük sem volt, ha 5 év múlva megkérdezné mindenki hogy ha a kis négyzetek erősebbek mint maga az út akkor miért nem a kátyúzókkal építtették az utat.. :)

Pajer 2017.08.26. 17:01:24

@halor: Elnézést, a veszélyes hulladék kérdésre nem reagáltam, igazad van 2012 óta nem nem minősül veszélyes hulladéknak, de ha csak simán az új 2012 -s hulladék törvény szigorú szabályok vonatkoznak rá és már csak hulladék akkor a bontás helyszínén nem dolgozható vissza, csak ha megfelelő módon és engedélyek birtokában "kezelve van"
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=a1200185.tv

Az igaz, hogy a visszanyert aszfalt alkalmazásával kapcsolatban Magyarországon felemás a helyzet. Szakmai körökben egyre inkább elfogadott az aszfaltkeverékekben történő alkalmazása, de a vonatkozó jogszabályok nem egységes értelmezése, néhány esetben félreértése miatt hulladéknak minősítik. Például az új elektronikus építési naplóba vagy nem íród be a bontási mennyiséget (és ezzel csalsz), vagy igen, de akkor hulladéknak minősül és nem dolgozhatod vissza a helyszínen, hanem igazolnod kell, hogy bevitted a közeli aszfaltdaráló telepre, ahol persze vehetsz mart aszfaltot és onnan kiszállítva felhasználhatod ugyan azt.

Mr. Waszabi 2017.08.27. 11:47:50

Érdekes, hasznos cikk volt, köszi :)

anonymouse. 2017.09.02. 22:53:15

@halor: Ez a cikk minden, csak nem hangulat keltő. A m.o-i aszfalt javításokról pedig ódákat lehetne zengeni, hogy milyen pocsék sok helyen. Ahol én lakok ott sokszor a javítás, miatt bomlik jobban az aszfalt. Az M3-as bevezetője fölött a Shell kútnál van egy olyan 50 méteres szakasz, ahol vagy kétszáz javítás, folt van!!! Olyan, mint egy patchwork kézimunkás asztalterítő.