...de kisvasútnál kispályásoknak is. A termithegesztés nem tartozik a mindennapok barkácsolás-eszköztárába, ezért érdekességként egy összefoglalót megérdemel, mert ha nem járunk vasúti- vagy villamos pályafelújítások közelében, kimarad életünkből ez a látványos és hatékony hegesztési módszer.
Száz évesnél is régebbi technika, melyet vasúti sínek összehegesztésére használnak leginkább. A 2500-3000 fokos "termitvas" még a fokozott terhelés szinonimájaként ismeretes vasúti követelményeknek is eleget tesz és évtizedes (-százados) élettartammal olvasztja össze a sínszálakat. A termithegesztés folytonos, megszakítások nélküli sínpályát eredményez, ezért is kedvelik városi kötött pályás vonalak építésénél vagy felújításánál. Így ha zakatol a vonat, akkor a sínek végeit még másképp (oldható hevederkötéssel) illesztették össze.
A vasoxid és az alumínium por alakú elegyét termitpornak nevezzük. Ha meggyújtjuk, hevesen ég és olyan nagy hőt fejleszt (kb. 3000 °C), hogy mind a vas, mind pedig a keletkezett alumínium-oxid megömlik. Az ömlesztő termithegesztés során a termitvasat hozaganyagként használjuk. A termitporból képződő folyékony fürdőt alulról megcsapolva olyan tűzálló formába folyatjuk, amely a kb. 10 mm távolságra egymás után elhelyezett pl. sínvégeket körülfogja, a közöttük levő réseket kitölti és összehegeszti őket. A sajtoló termithegesztés segítségével a munkadarabokat képlékeny állapotában nyomással egyesítjük.
Ezen a jó minőségű felvételen nyomon követhető mindegyik fázisa a munkának. Láthatóan gyors és egyszerű munkamódszer, célszerszámok segítségével folyamatosan építhető a nyomvonal. A következő videóban már automatizálták a hegesztést, pusztán rá kell illeszteni a szabad sínvégekre a gépet.
Budapesten és Szegeden járva a Közeg blog megörökítette fotókon és érdekes leírással körítve közreadta a látott termithegesztési jeleneteket. Azt is megtudjuk belőle, hogy miért csörömpöl a villamos, még termittel hegesztett pályán is.
Természetesen nem maradhat ki a vasútmodell-kiegészítők kínálatából sem
Ismeretes nyomóhegesztés, olvasztóhegesztés és nyomó-olvasztó hegesztés, melyek jellemzőit és gyakorlati kivitelezésüket a Vasúti sínkötések című szakdolgozat taglalja, a többi (elektromos, oldható, stb.) bevált összeillesztéssel együtt. Rövid és érdekes mű, ajánlom figyelmükbe.
Szilárd, biztonságos kötése miatt nem kizárólag járműveknél, de nagy nyomásnak kitett csővezetékek és tartályok összehegesztésére is használatos. A következő bemutató a már szinte házilagos módszert mutatja be egy vezető illesztésére öntöttvas csőhöz.
A sok "égető" kérdés után már csak egy jármű-technológiai dilemma maradt függőben:
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, kövess inkább a Twitteren!