Kamionvonatok

2018.12.21. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

17.jpg

Holnap kezdődik a hivatalos nyár - déli féltekénken - és bár messze az aratás, jó indok bemutatni a forró ausztrál, brazil, mexikói utakon közlekedő kamionvonatokat. Az út széles, hely bőven van a gyér forgalom mellett, így nemcsak terményeket, de érceket és kereskedelmi árukat is felpakolnak az akár 30 méter hosszú, 90 tonnás járműszerelvényre. Maximum 100 kilométeres sebességgel döngethetnek  azokon a tájakon, ahol az elszórt, apró településekre nem éri meg vasutat vezetni, illetve a kisebb méretű szállítmányokon kisebb a nyereség.

Első ajánlatunk 44 percen keresztül mesél az ausztrál kamionosokról, kamionvonatokról. Írásunk további részében impozáns vontatók bemutatása és néhány, közúton lekapott jelenet szerte a világból, ahogy indulnak, kanyarodnak vagy végigvágtatnak a kietlen utakon.

"42 kerék és közel 100 tonna" címmel ír a HVG a Scania különleges, kamionvonatok húzására kifejlesztett modelljéről. Impozáns telejesítmény-adatok és videós bemutató.

14.jpg

"Ausztrália outback néven ismert „Isten háta mögötti” részén egy 52 éves nagymama ül egy három hajtott tengelyű Volvo FH16 kormánya mögött egy 175 tonna össztömegű road train, azaz közúti vonat élén." A Volvo hivatalos oldalán mutatják be az FH16 típusú vontatót egy érdekes, életérzést közvetítő cikken keresztül. Olvassák el, kedvcsinálónak a négy pótkocsis országúti vonat műszaki jellemzői tömören:
Teherautó motor: 700 lóerő, 3150 newtonméter, I-Shift váltóval.
Vontató: 10×6 (két kormányzott, három hajtott) tengely. / Pótkocsi: félpótkocsi, dolly, félpótkocsi, dolly és egy B-dupla (hét elemből álló szerelvény). / Tömeg: 175 tonna szerelvény-össztömeg.
Terhelés: >113 tonna. Hosszúság: 53,5 méter. Kerekek száma: 84.
Üzemanyag: akár 1840 literes kapacitás (szinte sehol sem lehet tankolni a különböző bányák és Port Hedland között, gyakoriak a 800 kilométert meghaladó utak).
Jellemzők: Forró és extrém környezethez igazított kivitel.

kamionszerelveny2-2.jpg

 Fotóválogatás kamionszerelvényekből

Végül egy elsőre kudarcos átkelési kísérlet a gázlón, mikor a kapaszkodó végére elfogyott a lendület. Már a puszta próbálkozás tiszteletre méltó ilyen nehéz terepen, hiszen jogosan felháborodunk hazai futómű-gyilkos kátyúinkon, melyek apró foltnak tetszenek ehhez a szakaszhoz képest. Szinte már csak a nyolcas út külső sávját (Veszprém közelében) tudnám hozzá hasonlítani, de olvasóink is ajánlhatnak még szerte az országból, hátha ideköltözik valamelyik kamiongyár.

 a_vilag_leghosszabb_teherszallito_kami_03.jpg

És néha egyetlen vontató kevésnek bizonyul...

 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, kövess inkább a Twitteren!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr5714486946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geeeteee 2018.12.22. 17:19:56

Eddig csak olvasó voltam, de ehhez a poszthoz kellett írjak. Talán elrontottam valamit, a második hozzászólásom még nem jelent meg. Lehet csak moderációra vár, vagy a linkek nem megengedettek. Addig is egy kis furdancsos az oldalbillencsesekhez.
A pótkocsik hidraulikáját levegővel vezérlik, a légszelepeket pedig elektromos kapcsolókkal. Négy póthoz akkor kell négy háromállású kapcsoló ( a PTO-n túl) legalább. Ugye már ez sem alapértelmezett egy nyerges vontató műszerfalán még Ausztráliában sem. Hidraulikus fedeles pótokhoz mégegyszer ennyi kapcsoló kell, azaz nyolc. Ha ilyen nincs, akkor bizony fel kell cimkézni a légcsöveket és kiszállni átdugdosni.

kkm.furdancs 2018.12.22. 18:11:17

@geeeteee: Szia! Talán a böngésződ vagy a blog.hu nyelte be, nálunk nem bukkant fel a komment. Mivel a gyári specifikációban szerepel a három pótkocsi (a Volvo-nál), ezért biztosan megoldották gyári beépítésekkel. Láttam az utolsó fotón szereplő transzformátor szállításáról készült filmecskét. Dél-Afrikában szállították és ha jól emlékszem, összehangolták a vezérlést, mint a vonatoknál. Semmi sem lehetetlen, csak még nem láttunk mindent :)

Burgermeister 2018.12.23. 19:52:22

Ausztrilában láttam ilyeneket, elég félelmetes.