3D nyomtatás - Gombokkal szebb az élet

2020.06.08. 05:00 | Írta: Mr. Furdancs

Van nekem egy Toyotám. Már 14 éves, de én az a típus vagyok, aki nem vesz kétévente új autót. Mert minek, ha ez még működik. A Toyoták meg amúgy is tök jó autók. Ennek az autónak is nyilván van kulcsa. Két nyomógomb is van rajta. Nos, ezek a gombok először az eredeti, majd a pótkulcsból fogytak el. Gumiból volnának ugyanis. Így is működnek, de mint az a fotón is látszik, a mikrokapcsolókat, amiket hajdan a gumik működtettek, nem kimondottan egy öntész ujjaira optimalizálták. Nem mintha én öntész lennék, de nekem sem volt már kedvem az ujjaimat gyömködni a kis résekbe. Főleg körömvágás után volt nehéz elérni a mikrokapcsolókat.

img_7969_1.jpg

Na de térjünk a lényegre. Van a környezetemben egy 3D-nyomtató. Mivel kicsit még a tervezéshez is konyítok, arra gondoltam, hogy míg megérkezik az eBay-ről rendelt pótlás, készítek két kis gombocskát legalább az egyik kulcshoz. Szétszedtem a kulcsot, következett némi méregetés, hogy mégis mi mekkora.

img_7971_1.jpg

Ha itthon kimondjuk, hogy 3D-s tervezés, az körülbelül olyan, mint amikor Ausztráliában a  varázsló rámutat valakire a csonttal. Mindenki szétszalad, hogy ez neki magas, pedig bizonyos határig nem nagy varázslat. Mint már említettem, némi méricskélés után elkészült a terv, ami alapján majd a nyomat készül. Íme:

kulcs_06.JPG

A 3D-s nyomtatáshoz nagyon sok legenda fűződik. Az egyik ilyen, hogy nagyon lassú. Jó, ez nem legenda, az Eiffel-tornyot kinyomtatni életnagyságban, valóban időigényes produkció. Na de négy ilyen picike bizgentyűt mindössze 5 perc alatt le lehet tudni. Igen, négyet, hiszen kkm.furdancs kollégától megtanulhattuk, hogy milyen fontos dolog is a tartalékképzés. Íme a nyomat:

img_7970_1.jpg

Ezután mehettek a gombocskák a helyükre, összeszereltem a kulcsot, és magamtól meghatódva láttam, hogy minden tök jól működik. Na jó, nem szép, de engem például ez nem érdekel annyira. 

 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, kövess inkább a Twitteren!

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr7914560816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

abes 2019.01.28. 08:06:44

Fekete alapanyag nem volt?
Amúgy király. :-)

Mr. Furdancs 2019.01.28. 08:08:43

@abes: De volt, csak lusta voltam kicserélni a nyomtatóban. Tényleg igénytelen vagyok :)

Untermensch4 2019.01.28. 19:46:48

Mi az hogy "nem szép"? Ha gyárilag szürke gombbal csinálták volna akkor húdeötletes dizájnelem lenne hogy jól láthatóak a gombok... mármint ha az autósújságíró kedveli a tesztelt típust. Ha nem akkor "nem szép". :)

DeadEnd · http://dend.blog.hu/ 2019.01.29. 09:59:13

Corollámból ugyanígy kiesett nekem is. 1 dollár 30 centért lehet rendelni hozzá gumiszettet ingyenes házhoszállítással Kinából....

DeadEnd · http://dend.blog.hu/ 2019.01.29. 10:00:46

@DeadEnd: bocs most olvastam el alaposabban...

bobbafet 2019.01.29. 10:10:45

Nekem is ilyen kulcsom van, es az istennek sem tudom megjegyezni, melyik a nyitas es zaras (van egy ilyen fogyatekossagom, nem er csufolni). Eltero szinu nyomtatott gombok kiralyak lennenek (mondjuk piros es zold).

ijontichy 2019.01.29. 10:23:48

Szuper :-). Anno én jóféle (keményebb) radírgumiból vágtam pótlást barkácskéssel (arra a kis időre, míg a Singpost szállít), de ez kétségtelenül szebb és valszeg tartósabb is.

funtom 2019.01.29. 10:58:34

Ted már letölthetővé a 3d fájlokat légyszi, mert pont ilyet kellene nyomtatnom :)

GyMasa 2019.01.29. 11:22:35

A nyomtatas feluletet kisse simabba lehet tenni, ha az ember belelogatja a kesz termeket egy rovid idore Aceton gözbe.
(egy poharba ki kell önteni egy keves acetont, es lefedni. Es lebelogatni a gombokat.)

Valami? Amerika? Naná! 2019.01.29. 11:36:42

Ez nem más, mint kókányolás.
Miért nem rendeltél gyári új kulcsot? Megérdemelné az az autó, nem?
Ja, mert sz@rrágó vagy?

Egyébként meg nem is igaz a poszt, egy Toyota sosem romlik el! Még a kulcsa sem!

nyikk 2019.01.29. 13:16:19

Díjazom az ötletet, de én mondjuk már átálltam volna bicskakulcsra...

Májkül 2019.01.29. 13:41:37

@theveryguest: @Valami? Amerika? Naná!
Helyettetek is elolvastam a cikket:
"...míg megérkezik az eBay-ről rendelt pótlás,..."
Szívesen. :-)

SH4RK 2019.01.29. 14:38:34

@Valami? Amerika? Naná!:
"Miért nem rendeltél gyári új kulcsot? Megérdemelné az az autó, nem?"

Látom tudod, hogy ezekhez nem igazán lehet csak kulcsházat, elektronika nélkül rendelni, vagy ha lehet is eBay-ről, olyan minőségűt, hogy 3 használat után eltört nekem.

Májkül 2019.01.29. 16:48:31

@Valami? Amerika? Naná!:
Nálam a riasztó háza tört el kb. 12 év után, igaz, az nem Toyota. Az eredeti kb 15k lett volna márkakereskedésben, bontóban 5k-ért adtak volna egyet, az ebay-en 1 500-ért küldtek ugyanolyant, mint az eredeti. Ha ez szarrágás, akkor inkább legyek az, mint balek.

Mr. Furdancs 2019.01.29. 17:41:17

@theveryguest: "...arra gondoltam, hogy míg megérkezik az eBay-ről rendelt pótlás, készítek két kis gombocskát..."

Mr. Furdancs 2019.01.29. 17:43:11

@Valami? Amerika? Naná!: Egy új autót szerettem volna rendelni, de szarrágó vagyok, úgyhogy maradt a kókányolás.

kkm.furdancs 2019.01.29. 21:25:56

@Mr. Furdancs: Ez csak az ABS-re igaz, a PLA-ra nem. Sőt, a PLA csak annyira durván rákkeltő anyagokkal oldható, hogy szinte már az aktív eutanázia szinonimája.

Untermensch4 2019.01.30. 08:52:37

@Valami? Amerika? Naná!: "Ez nem más, mint kókányolás." Ideiglenes megoldás amíg a posta megteszi azt a félfordulatot.
Vagy kopóalkatrész cseréje egyedi formatervezésűre, tehát TUNING :)

GyMasa 2019.01.30. 10:04:48

@kkm.furdancs:
"Ez csak az ABS-re igaz, a PLA-ra nem. Sőt, a PLA csak annyira durván rákkeltő anyagokkal oldható, hogy szinte már az aktív eutanázia szinonimája."
Akkor szolj neki is, meg meg a tobbieknek is :-)
www.youtube.com/watch?v=HEnz8CWxyjc

kkm.furdancs 2019.01.30. 11:30:33

@GyMasa: OK, nem szállok vitába, mert bizonyos mértékig tényleg oldja.
"Az aceton a PLA-t nem igazán oldja fel, inkább csak lazít a szerkezetén és valami gumiszerűen nyúló trutymóvá alakítja."
Forrás:
fns.csokolade.hu/2013/04/08/3d-nyomtatas-takaritunk/

De ezt is elhiszem egy hivatásos nyomtatósnak:
"A PLA oldószere a THF (tetra-hidro-furán), amely sajnos erősen mérgező és rákkeltő anyag, így a műveletet jól szellőztetett helyiségben védőjesztyű és maszk viselése közben lehet csak végezni."
Forrás:
parametric-art.com/2014/03/18/3d-nyomtatott-generativ-szobrok/

GyMasa 2019.01.30. 11:58:45

@kkm.furdancs:
OK, de a cel most pontosan az volt, hogy meglazitsuk a nyomtatvany feluletet, es ezzel "kisimitsuk" a technologiabol adodo apro lepcsoket.
Tehat, habar igazad van, jelen esetben az aceton is tokeletesen megfelel a celnak!

kkm.furdancs 2019.01.30. 12:38:28

@GyMasa: Köszi, ki fogom próbálni. Bár ez az oldószeres fényesítés inkább esztétikai jellegű nyomtatványoknál hasznos, az én dolgaimnál számít a méretpontosság is.

Untermensch4 2019.01.31. 09:55:59

@GyMasa: @kkm.furdancs: Rájöttem egy kompromisszumos lehetőségre. Acetonnal nedvesített felületű 500-as csiszolóvászon :)

kkm.furdancs 2019.01.31. 17:43:32

@Untermensch4: Mint a pángalaktikus gégepukkasztó hatása? Mintha fejbe vernének egy szelet citrommal, amit másfél kilós fejsze fokára erősítettek? :)

GyMasa 2019.02.01. 09:03:40

@Untermensch4:
Aaaa, az faraszto!
Miert nem inkabb acetonba martott flexkorong?
Azzal hipp-hopp meglenne!
süti beállítások módosítása