RTA96-C: egy gigantikus hajómotor

2019.03.25. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

A motorhiba nem jó dolog. Ülünk a dugóban, araszolgatás, aztán széles vászonra kívánkozó, drámai robbanás közepette vagy épp hangtalanul leáll az autó. Szinte azonnal felharsan mögöttünk a kürtszó és abba sem marad, míg az autómentő el nem vontat a forgalom útjából. Kínos és költséges, de lehet fokozni.

ab9a3e2e59f515140136d20e55666df4.jpg

Például egy tengerjáró monstrum főmotorja hibásodik meg az óceán közepén, fedélzetén 4-6000 utassal vagy 16000 konténerrel, melynek egy része kritikus, sürgősen továbbítandó tartalmú? Hétvégén hasonló történt a Viking Sky utasszállítóval. Forgatókönyveket inspiráló szituáció. Az éjszakai vihar tombolásától felkorbácsolt hullámok hátán irányíthatatlanul sodródó hajótest, pattanásig feszült idegek... és akkor megkezdődik az irtás a mentés. Feltűnően ritkán fordul elő hasonló meghibásodás a tengereken, miközben  konténerszállítók tízezrei hasítják a hullámokat egy időben. Ennek okáról és a vitathatatlanul impozáns hajómotorokról tárunk fel néhány érdekességet.

Vannak fődarabok, melyek kifejlesztése olyan idő- és költségigényes, hogy inkább bevált gyártmányokat vásárolnak - akár a konkurenciától - minthogy éveket várjanak saját mérnökeik fejlesztésére. Komoly ország nem is kezd harckocsi fejlesztésbe például, míg fel nem töltötte raktárait Rheinmetall L-sorozatú lövegekkel, mert ezek a legjobbak. Még jellemzőbb a belső égésű motorok piaca. A finn gyártmányú Wartsila-Sulzer RTA96-C gigantikus dízelmotor is kivívta ezt a népszerűséget. Kínától - Európáig bevált szokás, hogy a hajóépítők vesznek egy ilyen motort és köré építenek egy tengerjárót.

largest_diesel_engine_in_the_world.jpg

A 14 hengeres változat 2006 szeptemberében került bevezetésre az Emma Mærsk fedélzetén, mely maga is rekorder volt mérete miatt. A motor főtípus (RTA96) kétütemű, turbófeltöltő kis sebességű dízel. Nagy konténerszállító hajókra tervezték, amelyek nehéz fűtőolajjal üzemelnek. Legnagyobb, 14-hengeres változata 13.5 méter magas, 26.59 m hosszú. Súlya 2300 tonna, teljesítménye 80 kW MW (107.030 LE). 

"Egy nagyobb hajódízel egy méter körüli furattal és akár három méteres lökettel készül: egy-egy henger mérete tehát igen jól közelíti lakásunk legkisebb helyiségének dimenzióit, azaz nem csak ülve, de állva is elférne benne a tisztelt Olvasó".- írja a Totalcar régebbi cikke és jellemzőitől - beindításáig sok érdekes olvasnivalóval szolgál.

614.jpg

Ez a nem túl fordulatos filmecske körbejárja a gépházat és fogalmat alkothatunk hatalmas méreteiről.

A tengeri szállítás nagyon környezetszennyező. Néhány évvel ezelőttig "tengerész temetést" kapott az összes fáradt olaj, szennyvíz, hulladék, ami fedélzetükön termelődött. Mondhatnánk, hogy "De hát az óceán oly hatalmas, mit számít az a néhány mázsa konyhai maradék". Mikor azonban olajsár hajtású hajók tízezrei járják a kedvelt útvonalakat, halott vízi sivataggá ölik - ölték a kereskedelmi csapások környezetét, nem beszélve az óránként 7000 kg elégetett üzemanyag légszennyezéséről. A Harmony of the Seas luxushajó például naponta 363 ezer liter nehéz dízelolajat fogyaszt és a hozzá hasonló óriások érezhetően rontják a kikötővárosok levegőjét.- figyelmeztet ez a cikk. Az is meghökkentő, hogy "Többet szennyezünk 16 hajóval, mint egymilliárd kocsival" és ez a tény csökkenti a lelkiismeret furdalást, hogy nem szelektálunk tőlünk telhető módon, igaz?

wartsila.jpg

Ha a motoron keresztül sikerült felkelteni érdeklődésüket a valóban nagy hajók iránt, ajánlom figyelmükbe a Hatalmas hajók /Mighty Ships/ című, hét évadot megért sorozatot. Legalább az epizódok fele igazán érdekes és kevésbé bulváros, így kissé konzervatívabb elvárásoknak is megfelel. Ajánlója szerint "Ez a dokumentumfilm exkluzív bepillantást enged a világ néhány legizgalmasabb úszó munkahelyének belső világába. Páratlan lehetőség, hogy megismerjük mindazt, ami a fedélzet alatt található, kezdve a modern tengerjárók mechanikájától az emberi tragédiákig, amelyekkel a tengerészek szembesülnek ebben a világban. Legyen szó akár konténerszállító hajókról, jégtörőkről vagy élőállat-szállító hajókról, a Hatalmas hajók azt mutatja be, ami a hajók belsejében történik egy út során.  

 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, inkább kövess a Twitteren!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr3014713929

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akiga 2019.03.26. 02:29:02

Értem, hogy a cikk a Viking Sky-ra reflektál, és csak a legekkel foglalkozik.
Csak a rend kedvéért jegyzem meg, hogy Magyarországon is van számos méretes motor erőművekben. Érdemes lenne blog szerzőjének beszélni velük, és ellátogatni egy 32 ezer órás karbantartásra, amikor darabokra szedik.
18-20 henger, 32 cm! hengerátmérő. Méghozzá: Győr, Algyő, Sopron, Szombathely, Algyő, Újpalota, Tatabánya. És sok magyar fiú javít ilyeneket a tenger közepén, is 35-40 fokos géptérben a fejük búbjáig beöltözve, sisakban és fülvédőben 12 órában, miközben a másik motor embertelen zajjal, hővel, és rezgéssel 3 méterre tőlük üzemben van. Ennek ellenére a gépek szerelmeseinek ez a mennyország is lehet. Egy ekkora motorban sétálni is lehet...
Érdekes szakma ez, én ilyesmiket tervezek.

jagger3 2019.03.26. 05:10:56

@Maga Lenin: úgy ám bizony!
De még a lóerőre való átszámoláskor sem vette észre. Nyilván OKJ szakember a posztoló.

molyos1 2019.03.26. 05:12:59

@Maga Lenin: Roppant idegesítő, hogy a fordítók/újságírók ennyire nincsenek tisztában a nagyságrendekkel és a prefixumokkal, lásd még ismeretterjesztő TV csatornák filmjeit.
Általános iskolai számtan, persze ma trendi jópofizni azzal, hogy az érettségin megbuktam matekból...

gigabursch 2019.03.26. 06:16:33

A környezetvédelmi duma erősen sántít.

Béláim! Rátoltuk! 2019.03.26. 07:19:53

@Zsíros Bödön:
Ödon bazd meg, mér vagy ilyen közönséges bazmeg!?

kkm.furdancs 2019.03.26. 07:26:59

@jagger3: @molyos1: @Maga Lenin: Hát igen, kínos. Főleg, hogy magam is szívesen felhánytorgatom a billion/milliárd átszámítási hibát a Discovery fordítóinak. Javítva.

kkm.furdancs 2019.03.26. 07:32:14

@akiga: A Viking Sky hányódása adta a témaötletet, és ez szombaton volt, tehát gyorsan kellett összeszedni a hátteret.
Az is csodás kihívás, hogy érdemes pótalkatrészeket vinni az útra, mert nem lehet a sarki műhelybe beugrani tömítésekért, gondolom :)
A motorok, amit említettél mire szolgálnak? Terheléskiegyenlítő vagy saját energiaellátó célra?

szepipiktor 2019.03.26. 07:38:38

Ezek a témák lennének a bloggerkedés egyik irányai!
A poszt alapja is roppant érdekes, ezért kár, hogy a szerzőnek fogalma sincs a műszaki alapokról - és itt nem a kW hibát emelném ki, ez lehet elírás is -, helyette a jutubos top10-es bulvárirány alkalmazza. Bozalmas a "legnagyobb" jelző szándékos hatávadász használata is.
Ugye konkrétum nincs is a történetben, akit érdekel, majd utána néz saját maga...
A példának bemutatott típusnál sem a teljesítmény a legfontosabb paraméter, igaz az ilyen témákban nem a "tudományos csatornák" bulvárszarai az iránymutatók, az "Így készül" és a hasonlók, ahol szintén a 3 gőzmozdony tömegű meg a 10 focimálya méretű jelzőkkel butítják a nézőket.
Nem lett volna érdemes kitérni a MIÉRT-tekre? Hogy ezek a hajómotorok direkthajtásúak, ezért hatalmas nyomatékra van szükéség (amihez meg kell a hatalmas lökettérfogat) és nagyon alacsony fordulatszám (ami meg adódik a hatalmas méretből)? Hogy ahogy a repülők légcsavarjainál, a helikoptereke forgószárnyainál, úgy a hajók csavarjainál sem léphető át egy adott fordulatszám, ami behatárolja a hajtómű üzemi fordulatszámát. Hogy ezek a monstrumok nem önállóan vannak beépítve, mert csak a nyílt tengeri haladásnál működnek, indulásnál/érkezéskor nem... Hogy - főleg a katonai területen - a méretcsökkentés miatt alkalmazázzák a gázturbina-elektromos hajtást (megfelelő teljesítmény, alacsony fordulatszám).
Egy lépésre van a szerző a "garázsvadász" bulvárműsoroktól, a szobaméret - mint arányosítás - már tettenérhető.

kkm.furdancs 2019.03.26. 07:57:03

@szepipiktor: Probléma, hogy nem érted ezt a műfajt - blogot - mint olyat. Amit leírsz, rendben, én sem szeretem, ha egy tudományos - ismeretterjesztő műsorban afrikai elefánt a tömeg mértékegysége vagy a klasszikus "olimpiai úszómedence" fordulat a térfogatra.
De hogy a francba lehetne 2000 karakterbe belezsúfolni csak a kérdésed kifejtését bővebben, nemhogy magyarázását. Elmondom: igény sincs sincs rá. Fordított arányosság áll fenn a téma mélysége, annak kibontása, a terjedelem / látogatottság között, csak szólok.

Persze, kikerül a címlapra, idejártok fikázni, hogy minden paraszt magasabb rendűnek ítélhesse magát, mert észrevett egy elírást. Gratulálok! :)

Két megoldást javaslok a probléma megoldására: beiratkozást a BME adott szakára vagy az elvárásoknak megfelelő saját blogot indítani heti öt megjelenéssel egy munkatárssal. Szinte biztos, hogy tudományos igényű publikációk fognak napvilágra kerülni, naponta akár több is. Ja, nem!

kkm.furdancs 2019.03.26. 08:06:53

@kkm.furdancs: A "paraszt" kifejezés konkrétan az ordenáré tagra vonatkozott, valami Zsírosbödön nicckel. Már nincs fenn a komment, kinek a puszta stílusa megnyugtat, hogy nem a kritika számít, hanem hogy ki adja :)

Pierr Kardán 2019.03.26. 08:48:20

Az is az igazsághoz tartozik, hogy ezeknek a böhöm nagy hajómotoroknak már kezd leáldozni a csillaga. Manapság már egy ilyen óriási méretű 80 MW teljesítményű motor helyett inkább 2 db 30 - 35 MW teljesítményű motort építenek be a teherszállító hajókba. Ennek az oka az, hogy a 2 kisebb motor 2 külön lévő propellert hajt a hajó hátuljának 2 oldalán, ami a rakodótér sokkal jobb kialakítását teszi lehetővé, szemben azzal, hogy középen van egy hatalmas motor, ami egy középen lévő hatalmas propellert hajt meg.

A tankerekben persze maradhat a középen lévő motor - középen lévő propeller kialakítás, ott könnyű a motor melletti tereket is kihasználni olajtartálynak.

kkm.furdancs 2019.03.26. 08:58:42

@Pierr Kardán: Igen! És ott egy másik kényelmetlen jelenség, hogy egy nagyon hosszú tengelyt kell közbeiktatni az egyensúlyi pont miatt előrébb elhelyezkedő motor és a propeller között. Felmerül a kérdés (most, e pillanatban), hogy ezek a dízelek nem generátort hajtanak és az a villanymotort? Akkor minek a tengely? :)

Sőt, több hajónál láttam (ismterj. filmben), hogy a forgatható villanymotor hajtás kormánylapátként a hajó alatt helyezkedik el. Mind a kettő.

advocate1 2019.03.26. 09:51:13

A fentebbi kardozást olvasgatva lehet, hogy senkit nem érdekel, de mivel nagyjából a témába vág, gondoltam leírom. 84-88 között volt szerencsém a megboldogult hajózási szki-ban koptatni a padokat. Gyakorlati órákon a szintén jobb létre szenderült Magy Hajó- és Darugyár tanműhelyében szerelgettünk motorokat, persze hatványokkal kisebbeket mint például a Csepel művek vagy a Rába Vagon és gépgyár által gyártott motorokat. Sőt, még volt szerencsém a Láng Gépgyár által gyártott, akkor még működő toló/vontató hajók motorjait szerelgetni (6LD 315R) Ebből a "6" a hengert az "LD" a Láng dízelt a "315" a lökethosszt az "R" pedig a reverzálhatóságot jelölte. Hengerfejeket újítottunk fel és nyomás próbáztuk. Imádtam hallgatni, különösen mikor a sűrített levegő elindította azt a monstrumot, az tényleg zene a füleknek. (már annak aki szereti)

slowMotion 2019.03.26. 09:58:09

Ja es ezeket hogy inditjak? Suritett levegovel?

Eugene Horse 2019.03.26. 10:38:46

@szepipiktor: te erősen összetéveszted műszaki szakirodalmat a blog műfajával. Ami azért furcsa, mert egy blogposzt alatt kommentelsz. Tudod, hogy hol vagy virtuálisan éppen?

Medgar 2019.03.26. 11:18:19

@kkm.furdancs: Szerencsésebb lenne alacsony fordulatú dízelt írni a kis sebességű helyett. És igen ezek a mamutok még közvetlenül a hajócsavart hajtják meg: 3kbo302xo3lg2i1rj8450xje-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2009/08/no-info-here.jpg

kkm.furdancs 2019.03.26. 11:49:09

@advocate1: Annyira érdekes emberekkel futni össze itt. Nekem csak 50 kW benzines áramfejlesztő indításnál használatos palackokat volt szerencsém látni, de mennyire frappáns ötlet, ha belegondolunk. Kevesebb a gond vele, mint az akkumulátorokkal.
Írták fentebb az 50000 órás nagyjavítást, mit tudsz vagy tapasztaltál: folyamatosan üzemeltetve (a hajózásra ez a jellemző) mennyire voltak üzembiztosak ezek a kisebb gépek? Ha csak az állandóan besülő dugattyús kismotoromra gondolok, már az utca végére nem merek elmenni belső égésű motorral, nemhogy egy Hongkong-Rotterdam útra :)

@slowMotion: Ott a link a Totalcar cikkéhez, szépen kibontották a motorok bemutatását, az indítást és a megbízhatóságot is.

@Medgar: Igaz.

gigabursch 2019.03.26. 13:48:37

@slowMotion:
Igen.
Egy átlagos folyami hajómotort ~30 bar nyomással indítanak
www.vezess.hu/magazin/2019/03/17/jegtoro/
totalcar.hu/magazin/szerelem/sopron/

@kkm.furdancs:
Nem az egyensúlyi pont a fő kérdés. Igaz nem szemponttalan, de nem az a fő kérdés!
Hanem az, hogy hol van az a pont(sorozat), ahol a hajócsavaron keletkező tolóerőt a támcsapágy(ak)on át tudod vinni a hajó szerkezetére úgy, hogy az ne görbítse szerte-szana a hajó szerkezetét.
Aztán egy meghátrázás során meg ne szakítsa le a hajócsavar magát a tengelyről.

Egyszer kiszámoltam, hogy mekkora a forgatónyomaték a fenti Sopron m/s egy motorjánál (110 kNm => forum.index.hu/Article/viewArticle?a=146471283&t=9011160); aztán azt is, hogy mekkora az EmmaMaersknél (40.425 MNm => forum.index.hu/Article/viewArticle?a=146485974&t=9011160).
Ennek kapcsán világosított fel az egyik ilyen (magyar) VLC kapitány, hogy ez szerényen azt jelenti, hogy 20 csomós sebesség (kb 36 km/h) esetén másodpercenként 404 tonna vizet passzíroz hátra a főgép a sebességentartáshoz.
Épp ezért felejtős a Z-hajtómű a legtöbb géphajó esetében.

gigabursch 2019.03.26. 13:53:47

@kkm.furdancs:
Voltak ám magyar dízel-elektromos hajók, így pl Baross g/s és Széchenyi g/s.

kkm.furdancs 2019.03.26. 14:24:38

@gigabursch: A szerkezeti deformáció kérdése valahogy nem érte el eddig az ingerküszöbömet, de valóban! Légy szíves, áruld el: milyen vastag lemezből épülnek a hajók? Mintha az egyik kanadai filmben 20 mm vastagságot említettek volna, de tévedhetek. Mindenesetre igaz, hogy az egész szerkezet méreteihez képest papírvékonyságúnak számít és minden facsarás veszélyes lehet a szerkezetre.

Untermensch4 2019.03.26. 22:13:23

@kkm.furdancs: Én jobban kedvelem a bazinagy motoroknál a vitorlásokat... :)
index.hu/tudomany/til/2018/09/09/rotor_hajo/

akiga 2019.03.26. 23:56:12

@kkm.furdancs:
A legnagyobbak (6 illetve 8 MW-os hagyományos szikragyújtású gázmotorok) Magyaroszágon kombinált hő és áramtermelésben, erőműként dolgoznak. A motor generátort hajt, a hőt pedig betáplálják a távhőbe, a füstgázból, a hűtővízből, és a kenőolajból is. Ezáltal ezek az erőművek relatíve magas hatásfokon működnek.
A villamosenergia rendszerben jól használhatóak szabályozásra is, mert gyorsan változtatható a teljesítményük, indulásuk másodpercek alatt megtörténik, és teljes terhelésen működnek akár néhány perc után.
Sok kisebb motor pedig közös "cégbe" tömörülve virtuális erőműként jelenik meg a piacon.

gigabursch 2019.03.27. 04:04:23

@kkm.furdancs:
Ez elsősorban a hajó feladatáról és a lemez hajóban betöltött szerepéről függ.
Általában egy folyami géphajó legvastagabb lemezei a medersornál, a géptalpnál, az orrnál és a támcsapágyaknál vannak
De míg pl egy vontatóhajó akkor elöl nem kell vastag akkor lennie, addig egy tolónál bizony kell a lemez vastagság mind a bordázaton, mind a héjazaton.
Ugyanis az erőt át kell vezetni.
Viszont egy vontató ál a vontató csörlő környezete fent a tetőn bitang vastag tud lenni, hisz ott kêp fel az ellenzatás, ami a hajócsavaroktól indul és a támcsapágyaknál nyomja előre a hajót.
Ehhez kêpest meg egy jeges ezer más okból (lásd a jeges cikkben belinkelt videókat) máshol is bitang vastag kenezekből áll.

Szóval nem tudok egyértelműen válaszolni.

De a 20 mm egyáltalán nem ritka.

kkm.furdancs 2019.03.27. 07:27:41

@gigabursch: @akiga: Köszi, érdekes! Szerintetek hol tárolódik az a tudás és aktualizálható-e, ha ismét hajót akarnánk építeni? A szakemberek kihalnak, a jogi környezet és szabványok változnak. Egyébként a MAHART tengerhajói vásárolva lettek, vagy mi készítettük és leúsztak a tengerig?

@Untermensch4: Ez jelentősen meghaladja az Onedin családból származó nosztalgikus emlékeimet egy tipikus vitorlás hajóról :)

gigabursch 2019.03.27. 08:07:20

@gigabursch:
bocs az elgépelésekért, okostelefonról ment...

gigabursch 2019.03.27. 08:14:13

@kkm.furdancs:
A mérnöki tudás megvan a BME-n és a SZIF-en is, sőt a MAHART hajójavítóban és a Balatonfüredi Hajógyárban alighanem egész jól megvannak a régi dokumentumok.
Ha csak a hazait nézzük. És igen, lementek a saját lábukon a tengerig.

Egyébiránt sok hajó épült itthon is tengerre, de a legutolsó három tengeri hajója a MAHART-nak (Pannon Star, Pannon Sky és Pannon Sun) orosz építésüek voltak, szovjet államadósság fejében készültek.

Bővebben:
www.hajoregiszter.hu/

.
megjegyzés:
Mérnöknek ugyan mérnök vagyok, de csak hajóbolond vagyok és nem hajózási szakember,

Arcade Macho 2019.03.30. 23:43:41

@Medgar: bocsika, de ezen pont nem egy vonalban van a ket tengely, mondhatnam mintha egy fogaskerek attet oda beferne, igen pont az altalad linkelt kepen lehet azt latni

gigabursch 2019.03.31. 13:44:18

@advocate1: ha toló-vontató és Láng, akkor a Szolnok m/s lehetett, mert a többi az át lett SaKáL-ozva a toló-vontatók közül.

gigabursch 2019.03.31. 13:49:27

@Arcade Macho:
Igen. Két oka lehet (legalább)
Hőtágulás
Rezonancia.

De ettől még direkt lehajtás, mert nincs oldható tengelykapcsoló, fokozatváltás és irányváltás

advocate1 2019.04.01. 13:11:52

@kkm.furdancs: Őszinte leszek, a suli elvégzése után csak egy rövid ideig hajóztam, azután az Állami Béke Fenntartó Vállalat, ismertebb nevén a Magyar Néphadsereg biztosított másfél évre kosztot meg kvártélyt, és mire leszereltem már az állami nagy vállaltok szétcincálása javában folyt. Egyébként is a fedélzet mindig is jobban vonzott mint a gázolaj szag. Sajnos nem tudom Neked pontosan megmondani, hogy mennyi üzem óránként volt a nagyjavítás, amit bent csináltak az újpesti öbölben általában, de azt tudom, hogy egészen komoly javításokat végzet maga a gépészeti személyzet is a gépüzem vezető vagy más néven "üzemes" vezetésével. A gépházak tetején volt egy láncos daru, amivel akár a több száz kilós alkatrészeket (hengerfej stb.) tudták mozgatni. Ami a segéd motorokat illeti, ismereteim szerint a nagyobb hajókon két hengeres Jendrasik motorok (Jendrasik György által tervezett) "Jendrók" voltak. Ez egy rendkívül igénytelen szerkezet ami miatt pont megfelelt a céljának. Talán a régi fekvő lámpás (123-as) merci motorhoz lehetne hasonlítani, ami elmegy a holdig meg vissza csak legyen benne olaj meg víz. Kisebb önjáró hajókon "Z"-ken például az ún. MIB motorokat használták áramfejlesztésre, meg csörlőzési faladatokra. Ezt még volt szerencsém beindítani, kézi kurblival kellett a megfelelő fordulatra feltekerni, majd rátolni a dekompressziós kart és jó esetben elindult. Külön érdekessége volt, hogy visszafelé is be tudott indulni, vagyis a kipufogón szívott a légszűrőn meg okádta a füstöt. Télen úgy kellett beindítani, hogy volt a hengerfejen egy furat amibe bele volt hajtva egy kis tartó elem amire rá lehetett tenni egy ún. szivart. Ez úgy néz ki mint egy mostani slim cigaretta. Meg kellett gyújtani, ez egy kicsit bemelegítette az égésteret, aztán levenni a légszűrőt, belefújni egy kis "startpilot"-ot. Jól megtekerni a karral, aztán vagy elindult vagy nem...:-)

advocate1 2019.04.01. 13:27:47

@gigabursch: Rég óta nem vagyok már benne ezekben a dolgokban, az apám hajózott évtizedekig a Dunán, tőle tudok sok mindent. Én úgy emlékszem, hogy SKL csak a kisebb vontatókban került kicserélésre az ún. "csiribiri" vontatókon, amelyek általában valamelyik magyarországi hegy nevét viselték. (Mátra, Vértes. Mecsek stb.) A három nagy toló (Pécs, Paks, Miskolc m/s-ok) szerintem Lángos volt meg a nagy vontatók is, mint az Eger a Sopron vagy a Komárom sőt szerintem még a Gyöngyös meg az Inota is, de a hajóregiszteren biztos van erről bővebben adat.

gigabursch 2019.04.02. 04:42:11

@advocate1:
Van bőven adat a hajóregiszterben.
A tigrisek közül a Komárom át lett sakálozva.
A Pécs-Paks-Miksloc dettó.
A középdunaiak java szintén.
A csiribirik eleve, de azok kis sakálok voltak.
A Gyöngyi és az Inota az Lángos maradt.

A vontatócsörlő motor indítási jelszava meg a:
Koktél-szivar-chemotox volt.

Talán még emlékszel rá.

advocate1 2019.04.02. 11:52:31

@gigabursch: Igen emlékszem! Istenem de jót nevettem!:-)))))
Ezek szerint szakmabeli vagy, hajózol, vagy csak érdekel a téma?

gigabursch 2019.04.04. 07:04:13

@advocate1:
Fentebb írtam.
Műkedvelő hajós vagyok.

De hajtottam végre ilyen műveletet.
Rendes népszopás - 10°C-ban, tütülő szél mellett.

anonymouse. 2019.08.13. 12:08:23

Nem tudom, arról volt-e már szó, hogy ezek a konténerhajók motorja 2 vagy 4 ütemű?