Elektromos ágfűrész teszt

2019.11.15. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

Bemutatok egy frissen vásárolt, elektromos hálózatról működő gépet. A típus kiválasztásának dilemmáiról előzőekben írtam, most vegyük részletesen szemügyre a gépet. Nem reklám, hasonló berendezést a 23-40e forintos kategóriában több gyártó kínál. Ez viszont piros és még elégedett is vagyok vele, tehát jó szívvel ajánlom!

00_2.jpg

Maximum 5 centi vastag ágaktól, gallyaktól akarom megszabadítani a hosszabbítóval elérhető gyümölcsfákat. Az ember mindig nehezebben fog metszésbe-gallyazásba vagy gyümölcs szüretelésébe, ha gyakori helyváltoztatással kombinált létramászás szükséges hozzá. Ezért fogadják meg a szakkönyvekben ajánlott módszereket és eleve ne hagyják megnőni a fákat.

A meghajtás szerinti kiválasztás szempontjai az alábbiak voltak:
- Lehetőleg hanyagolom a hőerőgépeket háztartásomban, mert jóval több karbantartást, szakértelmet kíván üzemeltetésük, könnyebben szennyeződnek és mennek tönkre. A nyél alján elhelyezkedő motor és a fűrészfej közötti távolság áthidalása sem annyira problémamentes, mint egy kis teljesítményű fűkaszánál.
- A márkás, mechanikus - ollós megoldás túl drága (motoros fűrész árával vetekedő) ahhoz, hogy még fárasszam is magam kézi metszéssel, a meghosszabbított nyél erőátviteli rendszere hibalehetőséget szül, ráadásul nagyon pontosan kell illeszkedniük az ollópengéknek.
- Az akkumulátoros hajtás rokonszenves addig, míg kiderül, hogy a hirdetett gép ára nem tartalmazza a drága akksit és töltőt. Néhány (hétszilva-) fás kerteknél azoknak ajánlom, akiknek öngyulladással fenyeget zsebében a rengeteg dohány, illetve gazdálkodóknak, ahol realitása van a befektetés megtérülésének.

A hálózati táplálású fűrésznek egyetlen hátránya van csak, a hosszabbító szabta hatókör. Viszont minden fontos része a fejen található, ami - szemben a benzinessel - könnyű konstrukció és a hajtásmechanizmus is rövid. Nem kell üzemanyaggal, olajkenéssel vesződni, csak a láncolaj utántöltésére figyeljünk. Mivel a gallyazás sok nézelődésből és pozíciófoglalásból áll leginkább, maga a vágásmunka rövid ideig tart, ezért alacsony karbantartási igénye miatt hosszú évekig használhatjuk.

Körbenézve a kínálatban, a HECHT 971W reklámjára bukkantam. Amikor megláttam az ízes cseh kedélyességgel előadott bemutatót, már tudtam, hogy új barátság kezdődik, amennyiben a gép teljesíti az ígéreteket.

Műszaki jellemzői: teljesítmény [W] 750, láncvezető hossza [cm] 30, tömeg [kg] 3,2. A  teleszkópos nyél 200 -280 cm közötti tartományban állítható. Az elektromos láncfűrészek 1800+ W teljesítményűek, de itt deklaráltan vékonyabb ágak leszegetésére ajánlott.

agvago24.jpg

agvago01.jpg

A fotón látható alkatrészek, kombinált szerszám és kiegészítők alkotják a csomagot. Aki látott már láncfűrészt, nem okoz fejtörést összeállítása. Ha még nem találkozott ilyennel, most láthatja fázisait.  Így fest összerakva:

agvago12.jpg

Kezdjük a fejjel. A kombinált szerszámmal kicsavarjuk a fekete védőborítás két önzáró tartócsavarját. Láthatóvá válik a lánchajtó tengely és a feszítőmechanizmus.

agvago02.jpg

A két csavarra ráillesztjük a láncvezetőt. Egyezzen a két Hecht felirat szövegiránya, de csak azért, hogy vizuálisan koherens képet mutasson, egyébként mindegy. A két furat ráillik a láncfeszítést végző csapra, a láncvezető furatai tükrözve vannak és a lap megfordítható.

agvago03.jpg

Tegyük rá a láncot! A lánc helyes vágásirányát a műanyagházból kidomborodó ábra segíti, de a fotón is látható. Talán elsőre túl feszesnek hat megfeszítetlen állapotban is, de nyugalom, nyúlni fog, csak győzzük utánaállítani (ez még nem ennek a konkrét gépnek, hanem a láncfűrészeknek általában a tapasztalata).

agvago05.jpg

Igyekezzünk egyben tartani az összeállítást, miközben visszahelyezzük a fedelet. Tegyük rá a csavarokat, de ne húzzuk szakadásig, csak tartsa a fedőlapot. Tövig visszaengedve a lapot, kis holtjátékot mutat a lánc.

agvago06.jpg

A szerszám csavarhúzó részével tudunk láncot feszíteni. Jobbra csavarva egy menetes szár kifelé tolja a láncvezetőt. Legyen feszes, de ne szoruljon a fűrészlánc.

agvago07.jpg

Végül erősen húzzuk meg a csavarokat.

agvago08.jpg

A gépbe biztonsági elemeket is beépítettek, mint láncfék, a vezeték feszülését megakadályozó fül.

agvago23.jpg

A gép automatikus lánckenéssel rendelkezik. Ha nem akarunk első alkalommal egy hosszú száron lógó fejjel bohóckodni, még a nyél összerakása előtt feltölthetjük láncolajjal. Ez a kenés hiányában felforrósodó és meglágyuló láncot óvja. Drágább mint a sima kenőolaj és gyorsan is fogy.

Az étolaj főzésre való, eszükbe se jusson használt étolajat tölteni bele! Kapható környezetvédő bio láncolaj, ami eléggé abszurd életkép ahhoz képest, hogy egy fát akarunk kivágni. Persze ez csak vicc, a láncolaj szanaszét spriccel és bármilyen fáradt- vagy hagyományos kenőolaj károsítja a talajt, aljnövényzetet. Kapunk hozzá mérőedényt, amit ha teletöltünk és abból adagoljuk az olajat...

agvago15.jpg

.. még marad is. Az olajszint könnyen ellenőrizhető az átlátszó jelző (az olajbetöltő nyílás feletti ablak) segítségével. Az olajtartály csak 1.1 dl folyadékot képes befogadni, érdemes figyelemmel követni ürülését. Én a "FIELDMANN MOL Dynamic Forest Láncolaj, 0,6 l" (1190 Ft) választottam, mert ez volt épp kapható a gép mellé.

agvago16.jpg

 Egy utolsó pillantást vetve a fejre, találunk egy gombot, amivel A vágórész szöge 0 és 40 fok között állítható, így megkönnyítve munkát. De sokkal jobban megkönnyítené, ha úgy elforgathatnák, hogy a láncvezető párhuzamos legyen a talajjal. Így lehetne könnyedén csonkolni, hogy az ágcsonk ne valamilyen szöget zárjon be a függőlegessel, hanem felfelé nézzen. Kisebb sebfelület és kevésbé hasonlítana kihegyezett nyárshoz, amin az óvatlanul letottyanó madarak karóba húzzák magukat (bár ennek csekély a valószínűsége). Jár hozzá láncvédő is.

agvago11.jpg

Szintén tartozéka egy imbuszkulcs, amivel a fejet nyélre erősíthetjük öt plusz egy csavar segítségével. Az elektromos csatlakozást jól szigetelt érintkezők biztosítják a nyél belsejében.

agvago22.jpg

agvago10.jpg

Üzem közbeni tárolóhelyet is kialakítottak rajta a kulcsnak, hogy autóba téve ne kelljen keresgélni a szerszámot. A teleszkópos megoldással 200+80 centire állíthatjuk a hatásos magasságot egy erős anyagúnak tetsző marokcsavarral. Vagy hátrébb állunk. Lényeges, hogy vastag, jól megmarkolható, tapadós fogórészt kapott a nyél, így erősen ellent tudunk tartani teljesen kihúzott magasságban is. 

agvago09.jpg

Végül a nyél alján találjuk a véletlen megnyomás ellen biztosított hálózati kapcsolót-kart.  Ez is biztos fogású, a szükséges helyen lágyított műanyagbetéttel csúszásmentesített kialakítású. Egyébként az egész borításra jellemző a szilárd és vastag kialakítás.

agvago14.jpg

agvago13.jpg

Még egyszer az összerakott, vállszíjjal felszerszámozott gép fotója. Kábele rövid, mint minden kerti gépnek. Ennek oka talán az, hogy magunkkal húzva láb alatt van és ha ráléptünk, inkább essen ki a hosszabbító dugaljból, mint hogy saját kábelét nyomorgassuk.

agvago12.jpg

Egy magas diófa volt tesztalanyom, melyről lecsüngő és/vagy korhadt ágak várják a szabadulást. Könnyű megtartani és új lánccal derekas gyorsasággal lehet szeletelni. Éles, tiszta vágásfelület keletkezett. Soha nem volt szerencsém a láncfűrészekkel, felnézek a favágókra láncélezési tudásukért. Ezért és biztonsági tartaléknak egy "Hecht 33E33E Pótlánc 3/8", 1.3 mm, 33 szemes - 1590 Ft" kiegészítőt is beszerzek majd.

agvago17.jpg

agvago19.jpg

agvago18.jpg

agvago21.jpg agvago20.jpg

Bár ez a gép csak egy a számos gyártó kínálta választékból, nem sehonnai névtelen gyártmány. Szervizhálózat és garancia, illetve más kerti-barkács gépek jó tapasztalata kelthet bizalmat iránta. Tehát ha a márkahűség nem készteti kifejezetten egy márka melletti kitartásra, első használatának pozitív tapasztalatai nyomán ajánlom figyelmükbe. Kiemelve természetesen, hogy nem ipari - profi gyakoriságú igénybevételre gyártották.

 

 Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, kövess inkább a Twitteren!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr715304504

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

villanyember 2019.11.15. 08:09:55

biztonsági tartaléknak egy "Hecht 33E33E Pótlánc 3/8", 1.3 mm, 33 szemes - 1590 Ft" kiegészítőt is beszerzek majd.

Ne tedd. Ha jól megnézed, ezen a láncon és az összes többi hasonlón takarékossági okból csak minden második szemen van vágóél. Hasonló okból szeretnek annyira megnyúlni is. Kisgépszervízben csinálnak neked tetszőleges hosszúságú láncot márkás (jobb) anyagból. Nekem az elektromos láncfűrész eredeti lánca hamar megadta magát. A szervízben Sharp láncból pótolták, a koma akkor mutatta a ritkított vágóélek trükkjét. Ezt a láncot két éve használom, élezni még nem kellett csak kétszer utánfeszíteni. Sokkal tisztább, szárazabb érzés! :-)))

kkm.furdancs 2019.11.15. 10:03:00

@villanyember: Köszi a tippet. Megfogadnám, de ... mivel küldetését teljesítette, továbbadtam. Egyszerűbb volt, mint bérelni valahol és sietni befejezni az egyébként megfontolt tempójú munkát (el kell takarítani közben a levágott ágakat).

Nem öncélúan említem meg ezt. A vásárló tesztelte a láncot és újszerűnek ítélte. Nem tudok fizikai adatokat mondani, hogy mennyi ágat vágtam vele, kb tisztán egy órát vágott. Ebből következik, hogy 1590 Ft-ért ennyit bőven megér a gyengébb lánc cseréje is. Tehát fel a fejjel, vásárlók, tartós cucc ez.

Lenne egy kérdésem. Az oszlopos fúrókon lévő motorok mennyiben térnek el kézi kivitelű társaiktól? Konkrétan: Egy fázishasításos teljesítményszabályzót próbálgattam és a kézi fúró sebességét meggyőzően állította, az oszloposét (Straus 500W) csak a középső tartományban kicsit és alatta meg sem mozdul, csak búg. Már értem, miért használnak frekvenciaváltót a komolyabb, elektronikus fordszámszabályzásra drága fúróknál. (Persze, lehet, most hülyeséget mondtam, csak tippelgetek).

villanyember 2019.11.15. 21:23:34

@kkm.furdancs:

Az oszlopos fúrókon lévő motorok mennyiben térnek el kézi kivitelű társaiktól?

Mindenben. A kézifúrók motorjai kefés univerzális motorok, amiknek a fordulatszámát a rájutó feszültség határozza meg. Ezért lehet a fázishasítással szabályozni a fordulatszámukat. Az oszloposon aszinkron motor van, aminek a fordulatszámát a tápfeszültség frekvenciája határozza meg. Mivel a fázishasító ugyanazt az 50 Hz-es hálózati frekvenciát "hasogatja", ezt a motort ez a művelet nemigen hatja meg. A fűrészboltos fúrógépek aszinkron motorja egyfázisú, itt a standard frekvenciaváltó sem használható. Nagyjából ennyi, ha érdekel a téma keress szakcikkeket, ugyanis erről köteteket lehetne írni.

kkm.furdancs 2019.11.15. 21:34:17

@villanyember: Ennyi elég és tökéletes, köszönöm! Majd beidézlek, mikor sorra kerül a téma.

zooltek 2019.11.16. 03:35:39

@villanyember: @kkm.furdancs: És mivel egy frekiváltó nem olcsó mulatság, ezért használnak 3-4 pár ékszíjtárcsát, hogy az áttételezést lehessen változtatni. Mert ugye a motor fordulata maradhat állandó, a kimenő fordulat a lényeg. És sokkal olcsóbb. (Pláne, akinek van 3D nyomtatója, khm...)

kkm.furdancs 2019.11.16. 07:36:37

@zooltek: Igen, ez volt a dilemma lényege. Ha egy 1300 forintos teljesítményszabályozóval ki lehet váltani a nehézkes és drágább ékszíjtárcsákat, a meglehetősen spórolós, haha, Straus miért nem alkalmazza.
A gyakorlati teszt meggyőzött, hát mert nem működik :) Logikus lenne megkérdezni, hogy akkor miért nem szénkeféset tesznek az oszlopos fúróikba. Gondolom kopik és hangos és valami elektromos bizgentyűs magyarázata is van. Egy biztos, hagyományos izzóra tökéletes.

Már nyomtattam szükséges méretű ékszíjtárcsát. Működik, hosszú távú alkalmazását (kopását) még nem tesztelem. Fogaskerékkel végzek statikai és kopási próbát, ha egyszer ráérek.

zooltek 2019.11.16. 11:59:59

@kkm.furdancs: Egy kefés motort soha ne hasonlíts össze egy zárt forgórészű motorral. Ez az almát a körtével esete. Kérdezd villanyembert, ő itt köztünk a "kisisten" :) (nagyistent nem merek írni, de ő az, akitől rengeteget lehet tanulni)

villanyember 2019.11.16. 17:37:27

@zooltek:

Ugyammá bakker! A kisujjam körméig elpirultam. Igaz hogy van a hátam mögött 44 év, láttam már egy néhány dolgot, de azért ezt költői túlzásnak veszem.

A szíjtárcsákhoz visszatérve: egyszerű gépeknél még mindig a legegyszerűbb megoldás. Atombiztosan növeli vagy csökkenti a fordulatszám-nyomaték arányát. Az én barkács gyalugépemen az előtolást egy 60 W-os !! motorka végzi. Igaz a motor és a kihajtás között van egy 100:1 arányú áttétel, a motor meg háromfázisú. Sokak tévhite, hogy a frekvenciaváltó mindenre megoldás, holott ez nagy tévedés. A fv. hasznos dolog, de mindent nem tud. A fordulatszám csökkentésének ára van. A sima U/f karakterisztika a fordulatszám csökkentésével a motor teljesítményét is csökkenti. P=U x I. Az okosabbaknak van nyomatékszabályzó karakterisztikájuk, de ez is korlátos. A szíjtárcsás váltás a fúrógépeken még ma is a legjobb megoldás ha az ár-érték arányt nézzük. A régi oszlopos gépek akár 20 mm-es fúrókat is elvittek 300-500W-os motorokkal. Csak nem kell kis lustinak lenni, a szíjat átdobni nem egy nagy esemény.

gabroca 2019.11.16. 21:46:15

Kell csinálni egy jó hosszú létrát és nem kell ilyen szupermasina...

gigabursch 2019.11.20. 03:08:15

@villanyember:
???
Motorfűrészekkel elég sok tapasztalatom van, így a láncokkal is.
Két gyalufogas láncszem (egyik jobbos, másik balos) mindig van egy fogatlan szem.
Ennek több oka is van.
1) a forgács ki tudjon jönni
2) ne harapjon túl sokat (bár ezt nagyrészt a mélységhatároló intézi)
3) kenési és hőelvezetési kérdések
Ez utóbbihoz: a jött a forgács viszi el, de ahhoz hely is kell. Ezt biztosítja a gyalufogas közötti hézag. Biztos van a neten nagysebességű kamerás felvétel, hogy hogyan jön ki a forgács.

gigabursch 2019.11.20. 07:16:37

@gigabursch:
De gyűlölöm az Android okostelefon intelligens szójavítást.

Motorfűrészekkel elég sok tapasztalatom van, így a láncokkal is.
Két gyalufogas láncszem (egyik jobbos, másik balos) között mindig van egy fogatlan szem.
Ennek több oka is van.
1) a forgács ki tudjon jönni
2) ne harapjon túl sokat (bár ezt nagyrészt a mélységhatároló intézi)
3) kenési és hőelvezetési kérdések
Ez utóbbihoz: a hőt a forgács viszi el, de ahhoz hely is kell. Ezt biztosítja a gyalufogak közötti hézag. Biztos van a neten nagysebességű kamerás felvétel, hogy hogyan jön ki a forgács.

kkm.furdancs 2019.11.20. 07:26:27

@gigabursch: Annyira ellenszenves az Android, hogy egy NOKIA buta telefont használok. Ezért tervben volt egy iPhone SE, de most ki kell várnom, hogy elhalálozzon a NAVON okos, amit videózásra vettem :)

Az Androidnak az a baja, hogy jobban akarja tudni, mit szeretnél, mint te magad. Mellékesen a Google (most már rendesen kontraszelektált) programozóinál nyolcszor okosabb mérnökök, az átlag okostelefonnál 8000-szer gyengébb hardverrel megcsinálták a holdraszállást.
süti beállítások módosítása