A minőségnek ára van - lineáris tengely

2019.11.26. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

image6_24.jpg

Kétrészes írásunk nagyvonalú tömörséggel bemutatja a lineáris tengelyeket és sokrétű alkalmazási lehetőségeiket, alternatíváikat. Folytatásban viszont a gépépítő embert szívlapáttal csapja arcon az Életszerű Valóság és kiderül, hogy egyeseknek már a kéregedzési technológia sem szent.

A körprofilú lineáris tengely tökéletes megoldás, ha egy szerszámot vagy bármilyen tárgyat egyenes vonalban kotyogás, lötyögés nélkül akarunk vezetni. Amikor méretbeállításhoz el kell tolnunk pl. a gérvágó fűrész - felsőmaró szerszámát, vagy papírnyomtató fejének folyamatos mozgatásához egy jól illeszkedő csúszócsapágy is megteszi. Lényeg, hogy a kotyogást kiküszöbölendő, minél szélesebb érintkezési felületen feküdjenek egymáson a csúszó alkatrészek, de siklásuk egyenletes és szorulásmentes legyen.

61wkotzqk6l_sl1000.jpg

Népszerű lineáris út kivitelezés a körprofilú tengely (fotón egy szett tengelyvégi felfogatással és befogóval szerelt lineáris csapággyal). 8 mm-es változatban félméteres úttal kb. 10000 Ft

Lineáris csapágyat húzva rá, a menetiránynak megfelelő erőhatást is jól közvetíti egy kisebb (pl. 8-10 mm) átmérőjű tengely. Sőt, akár még a merőleges - azaz a tengelyt elhajlítani igyekvő - erőhatásnak is megfelel, ha megfelelően méretezzük. Például a néhányszor 100 grammos 3D nyomtatófej közismert példa rá. Az erőforrásként szolgáló léptetőmotor forgó mozgását trapézmenetes vagy golyósorsós tengely alakítja át egyenes vonalúvá.

3bef51c4-a163-43a1-9321-8c51244139e5.jpg

Csúszócsapágyasnak tűnő megoldás léptetőmotorral. Ilyet tudnék elképzelni egy fúróhegyet lefelé nyomó mechanikának. Nem a végletekig precíz, azonban nagy nyomatékot fejt ki.

Kombinálhatjuk vagy kiválthatjuk a népszerű, szabványos építőelemekből álló fogasszíj-hajtással. Komoly erőhatásokkal járó ipari alkalmazásoknál viszont vagy a vázra felfekvő talpas tengelyt... 

2-pcs-sbr16-sbr20-l-200-300-400-500-550-600-650-700mm-linear-guide-and_jpg_q50.jpg

...illetve a szintén vázra támaszkodó lineáris kocsi a megoldás, vagy pedig erősen belekapaszkodunk a pénztárcába és a várható erőhatásoknak megfelelő vastagságú körprofil-típust választunk.

Természetesen ilyenkor köbösödik a szükséges tengelytérfogat és ár is. Egyetemen a Gépelemek tantárgyba tartozó tananyag témája a várható erőhatások és környezeti jellemzők ismeretében történő méretezés. A számos képlettel tarkított elmélet mellé üzemi gyakorlatban kis kötetnyi méretű katalógusok segítik a szükséges alkatrészek beszerzését. Ebben a dokumentumban a méretezés sokrétűségének megfelelő komolysággal és terjedelemben írnak a figyelembe veendő technikai jellemzőkről.

Vásárlás előtt érdemes átgondolni, hogy milyen célra szeretné használni a terméket, illetve utánanézni, hogy az egyes típusoknak mik a legfontosabb jellemzői, majd ezt követően dönteni. A lineáris tengely használata során több tényezőt is figyelembe kell venni ahhoz, hogy a lehető legjobb eredményt érhesse el amellett, hogy az alkatrész állapota is hosszú évekig optimális maradjon. Fontos például, hogy a tengely felületét edzeni kell, hiszen, ha nincs megfelelően megedzve, akkor a megengedett terhelhetősége csökken. Ezen kívül a hőmérséklet sem lehet túl magas, hiszen ekkor a terhelhetősége mellett a hatékonysága is csökkenhet. - szúrom be egy random kiválasztott webáruház tanácsát, ahol nézelődhetnek a jellemző kínálat- és árkategóriák között. 

sa_3.jpg

as.jpg

A 3D nyomtató precíz erőátvitele nem igényel karvastagságú tengelyeket. Elterjedésüknek köszönhető, hogy a kereskedelemben már nem drága kuriózum a 8 mm-es tengelyre alapozott komplett rendszer vagy alkatrészek külön árusítása

A hosszan tartó, korróziómentes élettartam egyik fontos tényezője a kopóréteg anyaga és minősége. Választható rozsdamentes- és szénacél, krómozott vagy akár alumínium kerámia bevonattal. Folytatásban (pénteken) saját tapasztalatomat szeretném megosztani a vélhetően szürkeimportból származó csillogó kínai fémszemét időjárás-állóságáról.

Előtte azonban - önéletrajzi elemekkel tarkított - gyakorlati kivitelezési példa a lineáris tengely egy lehetséges felhasználására. Fotón egy szokásos életkép, mikor megérkezik egy sikeresen licitált Güde anyag a szabolcsi kapcsolattól. (Más kép nem maradt fenn az esztergáról.) Sosem rajongtam a faesztergálásért, poros - hangos én pedig béna vagyok, illetve nincs helyi igény sem esztergált munkadarabokra. Viszont ezt a pőre, motor és késkitámasztó nélkül árult vázat érdemesnek láttam megvásárolni az egyébként jelentősen túlárazott eredeti eszterga árának ötödéért. Mi más lehetne jobb kezdő gépépítő kihívás, mint egy pusztán két megmunkáló-tengelyes eszterga? Ha ehhez készen kapom a kész vázat, drága és pontatlan vagy házilag kivitelezhetetlen alternatívákon lépek túl - ami a befogószerkezetet illeti. A motor hiánya kifejezetten jól jött, mert a gyárilag beépített, 370 wattos harmatgyenge teljesítményt nyújt. Beszereztem 1100W teljesítményű villanymotorokat és lineáris elemeket.

image14_11.jpg

A mesterterv  szerint a tengellyel párhuzamos, 70 centis lineáris úton oldalt, míg 30 cm mélységben előre-hátra csúszó kocsira erősített fűrészlapos sarokcsiszoló egy ponton kapcsolódik a gépre erősíthető mintához és annak vonalvezetését követve másolóesztergaként működik.

image3_52.jpg

image4_32.jpg

Az egymáson csúszó tengely és csapágy - korábbi tapasztalatokon alapulva - boltból (pontosabban inkább magánimportőrtől) származott. Mindenki megpróbálja egyszer a golyós fióksínnel való játszadozást, de aztán le is mond róla. Sokkal ígéretesebb a 10-12 kis méretű golyóscsapággyal megtámasztott futókocsi, ami egyetlen nagydarab, négyzet keresztmetszetű zártszelvényen halad. Ennek szilárdsága és kitámasztása biztosítja a nagy tömegeknek-erőnek rezzenéstelen továbbítását.

image6_24.jpg

Az egymáson sikló fémalkatrészek mellé tartókat és csapágyházakat műanyagból nyomtattam. Kellő sűrűségben és rétegvastagságban a nyomtatvány jól ellenáll a nyomásnak, semmi gond nem volt a technikával. Ha másért nem, prototípushoz és kísérletezéshez tökéletes megoldás. Összeszereltem a gépet, kapott egy ideiglenes meghajtást is. Végül kipróbáltam ráerősített sarokcsiszolóval, már csak a másolófunkciót kellett megoldani.

Azonban két ok miatt abba is maradt az egész próbálkozás. Hiába a kétszer 10 mm-es tengely, olyan csavarónyomatékot fejtett ki a magasan fekvő flextartó, hogy nem nevezhettem sziklaszilárdnak a támaszkodást. A másik prózai ok, hogy közbejött egy pár hónapos szünet a fejlesztésben. Sajnos, ha nem tudom 3 nap alatt megcsinálni és nincs annyira fontos, mint pl. a zongoraépítés, akkor hajlamos vagyok megunni az egészet. Most is ez történt. Sebaj, az alkatrészek más fronton indulnak majd harcba. Viszont a meglepetés akkor ért, mikor pár napja elővettem a lineáris tengelyeket...

image7_6.jpg

Folytatás pénteken, rutinosabb olvasóink addig akár felfedezhetnek árnyalatnyi különbségeket a fenti fotón látható fémrudak között.

 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr3615322482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.