Akciófilmek visszatérő sablonja, mikor a Hős izzadva gondolkodik, hogy a látványosan visszaszámláló bomba melyik vezetékét vágja át hatástalanításként. Zoltán olvasónk is egy vezeték útját próbálja visszakövetni kissé megroggyant fúrógépén. Olvasta korábbi írásomat hasonló gépek feltárásáról, ezért a blogtól kért segítséget. Vajon hová vezet a kék kábel?
A problémát megfelelően dokumentálta, így könnyebb volt Zooltek kolléga segítségét kérni egy valóban szakszerű "baleseti helyszíneléshez" illetve javítási valószínűség megállapításához. Néhány év tapasztalatára hagyatkozva megjegyzem, hogy ez egy becsületes fúrógép. Mindent figyelembe véve kevesebb csalódást okozott, mint néhány nevesebb típus, például ez a hulladék. Igyekezzünk tehát kortársait megtartani, sebeit begyógyítani, amíg utolsó fődarabja el nem porlad. Olvassák Zooltek illusztrált leírását a fúrógépek elektromos felépítéséről, amit köszönünk a szerkesztőség nevében!
Megpróbálom leírni minél egyszerűbben a hálózatról működő tekercselt forgórészes szénkefés motorok általános bekötési elvét. Hangsúlyozom: általános. Nem minden esetben van így, de ez a leggyakoribb.
Amink van: tápkábel, kapcsoló, állórész, forgórész, 2 szénkefe(tartó). Ezeket gyakorlatilag sorba kötjük. Az állórész két tekercsből áll, aminek 4 kivezetése van. A bekötés annyi, hogy az egyik átlóban megkapja a 220-at, a másik átló meg megy a szénkefékre. Az áram útja: 220V - kapcsoló - állórész 1 - kefe 1 - forgórész - kefe 2 - állórész 2 - kapcsoló - 220V.
Jelen fúrógépnél van néhány eltérés.
- A kapcsoló már meg van bűvölve, a tápkábel csak egy vezetékét szakítja meg, a másik át van hidalva.
- Ebben a gépben van egy forgásirányváltó kapcsoló is. Ez annyival bonyolítja meg a helyzetet, hogy az állórész kivezetéseit nem közvetlenül a kefékhez visszük, hanem az irányváltóba, és onnan a kefékhez.
Az irányváltó bekötése szintén átlósan történik. Az irányváltó annyit csinál, hogy az állórész felől érkező vezetéket egyszer az egyik keféhez köti, egyszer a másikhoz. Irányváltó nélkül egy úgy nézne ki, mintha felcserélnéd a 2 kefetartót. (Irányváltás csak akkor lehetséges, ha a forgórész eleve úgy van tekercselve.)
A mellékelt képen feliratoztam az alkatrészeket. Az irányváltónál az áram útja egyszer a fekete nyílon megy, egyszer a barnán. Az állórésznél gyakori eset, hogy a kivezetéseket behozzák a tekercs közepére, és ott lebandázsolják, azt óvatosan felbontva meg lehet találni a 4 véget. A tekercsek zománchuzalból készülnek, forrasztás előtt, le kell kapargatni a zománcot, a rézhuzalnak tisztának kell lennie.
A fotókat elnézegetve azt az állórészt szerintem nem forrasztani kell, hanem tekercselni, eléggé meg van melegedve. Bár lehet, elmegy még egy kis időt.
Az állórész egyszerű kimérése:
Ha van egy (autós) akkutöltőnk, ami rendelkezik ampermérővel, és a gép nem tartalmaz semmilyen elektronikát (fordulatszám szabályzó, konstans elektronika, lágyindítás), akkor elég egyszerű a dolog. Az állórész két tekercsből áll, két-két kivezetéssel. Egy tekercs egyik kivezetése megy a kapcsolóra, a másik (esetleg forgásirány váltón át) az egyik szénkefetartóra. Először is, ki kell venni a szénkeféket, nehogy véletlenül belemérjük a forgórészt is. Aztán az akkutöltőt rákapcsoljuk az egyik tekercs két végére (a kapcsolótól valamelyik vezeték és az egyik kefetartó), és megnézzük az áramfelvételt. A másik tekercs ugyanígy.
A variációk:
- Ha nem mozdul ki az ampermérő, akkor a tekercs szakadt.
- Ha a mérés kiakasztja az ampermérőt, az a tekercs valószínűleg zárlatos, ez persze függ a feszültségtől, az ampermérő skálázásától, a motor teljesítményétől, de nagy általánosságban 12 Volton 10 Amper nem szokott lenni.
- Ha a két mérés áramfelvétele nem ugyanaz, a nagyobb áramfelvételű menetzárlatos.
- Ha a két mérés egyforma, akkor még ellenőrizni kell mindkét tekercsre testzárlatot. Tehát a tekercs egyik vége és a vasmag között nem mutathat a töltő áramfelvételt.
Az autós töltők csipesszel vannak ellátva, amivel többnyire nem lehet hozzáférni a végekhez, de két blankolt vezetékkel vagy akár két csavarhúzóval megtoldva már igen.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.