Népszerű ipar: Fogaskerékgyártás

2020.05.20. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

Vajon milyen és mekkora gépek állítják elő a sok newtonméteres nyomatékú berendezések fogaskerekeit, hogy ne roppanjanak szét az első gázfröccstől, ahogy kihajtunk az autószalonból? A fogaskerekek és fogaslécek gyártását fogaskerékmarók végzik az ipar minden területén, ahol a fogaskerekeket adagolóknál vagy erőátvitelre használják. Mai posztunk ezekről a specializált marógépekről szól.

fogazo_03.jpg

Vannak gépek és hajtások, ahol kevés a számos erőátvieli megoldás valamelyike vagy a fröccsöntött fogaskerék. Itt lépnek színre a fém fogaskerekek. Felmerül a kérdés, hogy a szokásos marási technika helyett nem lehetne önteni ezeket? Főleg a nagyobb méretűeket? Sajnos a fémöntés nem olyan egyszerű, mint a népszerű ismeretterjesztő sorozatok zanzásított összefoglalóiban.

Zsugorodás,szigorú hőmérsékleti határértékek mellett kell öntőformát tervezni és végül ugyanúgy le kell róla vakarni egy réteget. Inkább induljon tiszta lappal - egy darab acélkoronggal - az előállítási folyamat. Gyakran előfordul, mikor kis sorozatban kell készíteni tárgyakat, az öntés kezdeti költségei nem térülnek meg. Marad tehát a fogazógépek használata.

fogazo_04.jpg

A fogaskerekek gyártásáról szóló szakmai szöveget fotó-videó illusztrációként egy nevesebb típus bemutatása szakítja meg. A "HOEFLER H - 4000 Maxima Gear Grinding Machine" típus igazán impozáns képviselője a kategóriának.
Technikai adatok: max. kerékátmérő 4,000 mm; max. modul 3/32; fogaskerék szélessége 560 mm; vezérlés CNC; fogak száma 12/768; asztal átmérője 1,900 mm; max. ütési hossz 1,600 mm; préselési ütemek száma 12 - 120 1/min. A csavarvonal max. emelkedési szöge +/- 35°; köszörűkorong mérete 500 x 60 x 127 mm; Tömeg kb. 135,000 kg; Hozzávetőleges méretek 8,300 x 9,300 x 6,300 mm

fogazo_01.jpg

A gépek és autók építésénél a fogaskerekek és fogaslécek különösen fontosak. A fogaskerék egy tengellyel rendelkező gépelem, melynek feladata az, hogy egy másik alkatrészhez (általában egy másik fogaskerékhez) csatlakoztatva forgatónyomatékot tudjon átadni, ezzel megváltoztatva mozgási jellemzőit. Ezért fontos, hogy a fogaskerék marás jó minőségű alapanyagokkal és eszközökkel történjen, így biztosítva a végtermék kifogástalan működését.

A fogaskerekek, fogaslécek, és az egyéb, egyéni fémalkatrészek gyártását általában egy fogaskerékmaró gép végzi. A fogaskerekek két eljárás alkalmazásával készülnek. Az első lépés a marás, majd a köszörülés. Attól függően, hogy mire használják majd őket, különböző fogaskerék maró gépeket alkalmaznak. A fogaskerekek maratásához hideg ütősajtolást alkalmaznak.

fogazo_05.jpg

A fogaskerekek éleinek hatékony sorjázása és élezése válik lehetővé ezzel az eljárással. A fogaskerék maró gépek numerikus- vagy CNC-vezérléssel rendelkeznek, ami megkönnyíti a munkát. A külső fog, valamint az egyenes és ferde fogazatú hengeres kerék előállítására lefejtő fogmarógépet alkalmaznak. A nagy átmérőjű munkadarabokhoz pedig belső ferde fogazatú hengeres kerék alkalmazható. A gép alkalmas még síkkerekek és kúpkerekek gyártására is. Kisméretű belső fogazású fogaskerekek nem állíthatóak elő ezzel az eljárással, így e célra hideg ütősajtolást alkalmaznak más gépekkel együtt.

fogazo_06.jpg

A hideg ütősajtolást végző lefejtő fogmarógép kimondottan rugalmas beállítási lehetőségekkel rendelkezik, és képes kezelni a különféleképpen rendezett szerszámok egész sorát. Egy robusztus géptörzs ad helyet a gép alkatrészeinek. Ez a rész működteti a sajtolót és a mozgatható befogó tolókát vagy tokmányt. Gyakran beépített hűtőrendszer is található a borításban. Megkülönböztetünk horizontális és vertikális gépeket. Különösen precíz fogfelület hozható létre, ha a fogfelületet először maratják majd a fogaskereket edzik. Ezek után a speciális fogköszörűgép végzi az utolsó simításokat.

fogazo_02.jpg

A lefejtőmarógépet 1856-ban találták fel, és a fogaskerékgyártásra használt első gépek 1887-ben jelentek meg. A század végére tökéletesítették az eljárást és megjelent az első univerzális lefejtőmarógép. A működési területe volt az egyetlen megkötése, ettől eltekintve bármit meg tudott csinálni, beleértve az egyenes és ferde fogazatú hengeres kerék fogaskerék-marásos előállítását is. A modern gépek CNC-vezérlésűek.

A forrásként szolgáló háttéranyagot és képeket a Surplex aukciós háznak köszönhetjük, ahol további szerszámgépek között nézelődhetünk a fémipar teljes spektrumában.

 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr2312614507

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Medgar 2020.05.20. 12:23:40

Jaj de gyűlöltem fogaskereket szerkeszteni...

Quattroman 2020.05.20. 14:33:24

A fogaskerekeket marják (forgácsolás)
A maratás vegyi úton történik Pl. savval, nem sok köze van a fogaskerékgyártáshoz.

BGYCS 2020.05.20. 20:03:50

@ProPrimo:
Fogtündér kirágta a fogával

Quattroman 2020.05.20. 21:27:40

@Arcade Macho:
az akkor is marás.
a maratás egy másik kávéház, a savat példaként írtam, lehet akár lúggal is, lényeg hogy ezt vegyi folyamatokra alkalmazzuk.

JFK-alapítótag 2020.05.20. 21:55:02

@röf:
Nem kell mindenbe beleröfögnöd.
Ez szakszöveg.
Ehhez sem értesz!
Nem itt kell O1G valagát tisztára nyalnod.

vergyula 2020.05.21. 09:22:43

@Quattroman: Ha fogaskerékre van szükségem, és mást bízok meg a legyártásával, akkor maratom. Műveltetés.
Ha sokáig tart, akkor Maraton.

Pipas 2020.05.21. 11:53:19

@vergyula: "Ha sokáig tart, akkor Maraton."

Ha meg olcsón akarod, akkor szegeden. :D

gigabursch 2020.05.21. 15:17:23

@Medgar:
Acad-dal már nem volt olyan tragédia.
Úgy én egészen élveztem a feladatot.
De körzővel-vonalzóval kibebasz.tt nagy kín.

Medgar 2020.05.21. 15:32:38

@gigabursch: Jaja, néha még felsírok álmomban.
süti beállítások módosítása