Fűtőszál és anódrúd cseréje bojlerben

2012.11.23. 10:25 | Írta: Mr. Furdancs

Korunk egyik nagy találmánya a villanybojler. Hozzáteszem, hogy népszerűségén sokat dobott a Star Warsban nagyot alakító R2D2. Legalábbis nálam a bojler volt a sztár a háztartásban. Tekintve, hogy távfűtéses lakásban nőttem fel, csak a nagymamámnál volt lehetőségem közelebbről találkozni "kis" kedvencemmel. Akkor viszont órákig képes voltam a nagy fehér henger előtt álldogálni és a bagzó macska tekintetével nézni a csodát. Én még a Hajdú feliratot is R2D2-nek láttam. Aztán elmúlt a gyerekkor és vele együtt a perverz viszonyulásom ehhez az egyszerű háztartási eszközhöz. A rajongás helyét a műszaki érdeklődés vette át. Itt jegyezném meg, hogy világéletemben féltem az elektromosságtól. Legalább annyira, mint csempész a vámvizsgálattól. Na de egy hibám se legyen?

Aztán szokás szerint jött a nagyúr. A szükség. Így kénytelen voltam magam nekilátni a bojler házilagos javítgatásának. Ekkor még nem gondoltam, hogy micsoda kupleráj van egy bojler belsejében. Megpróbálom a mesélésre helyezni a hangsúlyt, tekintve, hogy a legutóbbi ilyen esetről csekély mennyiségű fotó maradt fenn. Ha valamit rosszul mondok, akkor majd úgyis kommenteltek. Az "ilyen" eset pedig az, hogy Dani barátom egy szép napon némi meleg étel reményében ellátogatott nagyszüleihez, ahol egy szentségelő nagypapával találta magát szemben. Kinek a kezében egy kiszerelt bojleralkatrész volt. Mint azt Dani elmondta, ez a szentségelés még szolíd kis irodalmi dünnyögés volt ahhoz képest, amikor segíteni szeretett volna nagyapinak a bojlerszerelésben. Hamarosan erre is kitérek.

Saját emlékeimből próbálom rekonstruálni, hogy mi történhetett mielőtt Dani megérkezett. Vagy az történt, hogy valóban nem fűtött a bojler, vagy ami valószínűbb, hogy ezek az idős urak pár évente mindent szétszednek. "Az nem lehet, hogy az anódrúd ilyen sokáig bírja". Ahhoz, hogy megértsük, hogy mire való ez a varázslatos nevű alkatrész egy bojlerben, javaslom, ismerkedjünk meg vele. Az alábbi leírást INNEN loptam.

A zománcozott - vagy mondhatnánk: bármilyen bevonattal ellátott - tartályú villanybojlereknél megjelenik még egy elmaradhatatlan elem, az aktív anód. A bevonat elszigeteli az acélt, így ahol fed, ott nem lép fel korrózió, de ahol nem, ott nagyon gyorsan kilyukadna a tartály, ha nem tennénk valamit. Ezen segít az aktív anód, ami többnyire egy magnézium ötvözet rúd. A magnézium kevésbé nemes anyag, mint a vas, ezáltal ő korrodál, fogy, és nem pedig a vele egy víztérben lévő acéltartály. Szerepe tehát jelentős a korrózióvédelemben, megújítása, cseréje ezért fontos. Sajnos, nem akadályozza meg a vízkövesedést, illetve nem is fokozza azt, mint ahogy egyesek gondolják.

Nos, erre való az anódrúd. Mielőtt hozzálátnánk a bojler szétszereléséhez, néhány fontos dolog. Ha nem szeretjük a túlzott izgalmakat, akkor áramtalanítsuk a vízmelegítőt. Elvileg a bojler közelében a falon kell lennie egy határozottabb kinézetű kapcsolónak, amit el kell forgatni 1-es állásból 0-ás állásba. Ezek után engedjük le a vizet a bojlerből. Így is vizesek leszünk egy kicsit, de mégse 80 liter víz zúdul a nyakunkba, amikor leszedjük a bojler alját. Előtte viszont zárjuk el a csapot, amin keresztül a vizet kapja a bojler. Egyéb esetben soha nem lesz üres a tartályunk. Most tehát már van egy üres, áramtalanított bojlerünk. Nyilván több típus létezik, de nagyjából hasonló felépítésű mindegyik vízmelegítő. Azt a fontos információt nem sikerült kinyernem Daniból, hogy milyen bojlert szerelt a nagyapi, de a fotók alapján ti majd megmondjátok. 

Első lépésként szereljük le az összes elektromos kütyüt a bojler aljáról. Miután a takarófedél lekerült, javaslom, hogy készítsünk egy fotót a fennálló állapotokról. Nincs sok vezeték, de összeszereléskor könnyen olyan helyzetben találhatjuk magunkat, mint a terroristás filmekben: a pirosat, vagy a kéket? Nem egy bonyolult dolog leszerelni az elektronikát, dolgozzatok értelemszerűen. Mindent szedjetek le! Találkozni fogtok egy érdekes szerkentyűvel. Ezt nevezzük mondjuk fűtésszabályzó kapcsolónak. Ezzel az eszközzel tudjuk szabályozni, hogy hány fokra fűtse fel a vizet a bojler. Az elektromos cuccok leszerelésekor ez marad a végére. Ez egy hosszú vékony pálca segítségével hatol be a bojler alján a vízmelegítőbe. Ez a hosszú pálca "méri" a víz hőfokát.

hoszabalyzo.jpg
Hőszabályzó. Ilyesmit kell találnotok. Van ugyanilyen feketében is.

bojleralja.JPG
Ha az elektronikát leszereltétek, feltárul a bojler vízterét lezáró fedél. Esetünkben hat csavarral rögzítve. A vízcseppeket hagyjátok figyelmen kívül. A fotó csak illusztráció.

Nagyjából ennél a pontnál érkezhetett meg Dani barátom a nagyszüleihez. Nem mondom, hogy rögtön segíteni akart, éhesebb volt ő annál. Ebéd után viszont nem nézhette tétlenül, hogy nagyapja szenved a fedél levételével. Ez ugyanis a következő lépés. Kivette nagypapája kezéből a 17-es (vagy nem ekkora) kulcsot és nekilátott, hogy letekerje az anyákat. Jött is a sóhajtozás, meg a "hogy fogod azt a szerszámot" rigmus. Olyan hanglejtéssel, hogy attól bárki azonnal elsüllyed szégyenében. Hiába na, az öregek, még azokban az időkben nőttek fel, amikor mindent maguknak kellett megcsinálniuk. Aztán úgy maradtak. Ezért szeretjük őket. Ha megvagyunk és lekerült a fedél akkor simán lehet, hogy ilyesmit látunk:

bojler_vizkovesedes.jpg
Az a barna szmötyi a vízkő. Erre gondoltam, amikor a bojler belsejében lévő kuplerájra utaltam.

A vízkövet semmiképp ne hagyjuk benne a bojlerben. Elő a vödörrel, és kis kezünkkel kotorjuk ki a gusztustalanságot a víztérből. Nézzük, mi a helyzet a fűtőszállal és az anódrúddal. Ezek az a alkatrészek az imént leszerelt fedélen laknak.

image_2.jpeg
Ez volna az erősen viseltes anódrúd. Megjegyzem, láttam már ennél jóval durvábbat is. Ezt egy anya rögzíti a fedélhez.  Szedjük le, ahogy nagyapi is tette!

image_1.jpeg image.jpeg
Ezeken a fényképeken az új anódrúd látható, háttérben a fűtőszállal. Természetesen Dani a fotózással lemaradt a fűtőszál cseréjéről. Az anódhoz hasonlóan azt is egy anya rögzíti a fedélhez. Külön felhívnám mindenki figyelmét a falon látható lelőtt állat kabátjára.

Összeszereléskor minden ugyanúgy zajlik, mint szétszedéskor, csak fordított sorrendben. Figyeljünk arra, hogy a fedél tömítését ne felejtsük el pótolni. Amikor tehát elmegyünk a boltba fűtőszálat és anódrudat venni, szerezzük be ezt is. Javaslom, hogy mielőtt beszerző körútra indultok írjátok fel pontosan, hogy milyen márkájú és típusú a bojler, amihez alkatrészt vásároltok. Megúszhattok egy plusz utat, vagy egy feszültségekkel teli "Te anya, olvasd már le légyszi, hogy mi a bojler pontos típusa. Nem igaz, hogy nem találod" témájú  telefonbeszélgetést a feleségetekkel. Már, ha van ilyen. Még egy fontos dolog! Szerintem összeszerelés előtt tisztítsátok meg az elektromos csatlakozókat. Kész is volnánk. Töltsük fel vízzel a tartályt, majd adjuk rá a tajtékot.

Update: az ilyen kalandokat azért, ha lehet inkább bízzuk szakemberre!

Szerelés közben hallgassunk zenét. Simán belefér egy teljes album. Ajánlatom a Tears for Fears 1989-es The Seeds of Love című albuma. Ettől megnyugszotok.

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr614920344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

laci_52 2012.11.23. 17:40:06

Nagyon korrekt, hasznos, jó írás. Azzal egészíteném ki, hogy tapasztalataim szerint rendszeres használat mellett öt év után olyan lesz az anódrúd, mint a képen levő, vagy még rondább, tehát mindenképpen cserélni kell. Ennyi idő után vízkőből is legalább egy vödörnyit találunk a tartály alján.

Mr. Furdancs 2012.11.23. 17:44:57

@laci_52: Igen, ez kimaradt. Köszi a kiegészítést. Örülök, ha tetszett az írás.

lutria 2012.11.23. 19:16:19

Arról is kellene egy poszt hogy mit lehet tenni abban a borzalmas (és ritka) esetben amivel a reklámok riogatnak-konkrétan ha olyan vastagon elvízkövesedik a mosógépben a fűtőszál mint a reklámban-hogy a burkolat lebontása után-egy anyacsavar-2 kábelsaru lehúzása után <3 perc alatt ki lehet ki lehet kapni a fűtőszálat és tömény vízkőoldóba áztatni,esetleg kicserélni átlag ~5000 Ft-os anyagi ráfordítással...(szerelővel legalább 15.000 Ft)

pirxxx 2012.11.23. 20:38:38

Ez már irodalmi anyag! :)
De nem lehet, hogy a barna szmötyi a képen nem a vízkő, hanem a hőszigetelés esetleg? :)

2012.11.23. 20:46:01

Nálam is hasonló volt a helyzet tavaly, így az írás hasznosságát így utólag is meg tudom erősíteni.
A zenés rész tetszik ;) Kedvencem a Tears For Fears :)

Pirxxx: ha a barna szmötyi szigetelés lenne, akkor a nyomás már szétrobbantotta volna a bojlert. Nálam olyan volt a trutyi színe, hogy mikor kihúztam a kezem a lyukból, kissé félhomályban, azt hitték véres lett valamitől, és sikítozni kezdett az asszony.

Mr. Furdancs: mostantól sokat látogatlak.

1kutya 2012.11.23. 21:20:28

jó poszt! ötéves a R2D2, ideje is megnézni, hogy mi lehet benne (debrecenben ráadásul olyan kemény a víz, mint a vídia:)

nemmelesleg az kimaradt kedves @Mr. Furdancs: , hogy bizony a vízkő miatt a a cucc hatásfoka is csökken, aka. megnő a vellanyfogyasztása!!!

petkep 2012.11.23. 21:42:20

Mr. Furdancs: hát van egy stílusod! :-D Gratula!
A téma meg nagyon ismerős volt addig, amíg nem sikerült beszereznem egy vízlágyítót. Hogy hány vödör vízkövet szedtem ki a bojlerból, már nem is tudom, de nem is ez a lényeg. Persze az is előnye a vízlágyítónak, hogy most már soha nem kell mocskolni a bojlerrel a vízkő miatt, de mivel többszörösébe került mint a bojler, sokkal fontosabb, hogy közel 40%-al csökkent az éjszakai áram fogyasztásom (csak a bojler ment róla), és 25%-al a nappali. A nappali áramfogyasztás csökkenés a mosogatógép, mosógép fogyasztáscsökkenése generálta, mivel a lágy víz felfűtése eleve kevesebb energiát igényel, de a fő ok, hogy a ruhák alacsonyabb hőfokon is tiszták lesznek, ráadásul fele mosóport használva. Az öblítőt meg teljesen el lehetett hagyni, mivel puhák lesznek a ruhák nélküle is.
A főzésnél és fürdésnél meg az számított, hogy olyan élelmiszer-ipari vizet adó vízlágyítót vettem, aminek a vize iható, nem árt a bőrnek, sőt sokkal finomabbak az ételek, forró italok, és a bőrünk sem viszket, nem szárad ki fürdés után:
viztisztitos.lapunk.hu/?modul=oldal&tartalom=1153002
Tehát nem a bojler alkatrészein spórolunk sokat, inkább a tisztálkodószereken, kenőcsökön, mosó és más vegyszereken, energián. Ami viszont mindennél többet ér, hogy sokkal komfortosabb úgy élni, hogy minden ragyog, nem csúfít és roncsol semmit a vízkő. Minden csaptelep úgy működik, mintha minden nap olajozná valaki, nem csöpög, szorul, és nem kell maró vegyszerekkel leoldani róluk a krómot.

Környezettudatos 2012.11.23. 21:43:23

Kis javítás és egy kiegészítés:

Jav: Elektronika ezekben nincs egy gramm sem, csak elektromos szerelvények. Hidd el, nem ugyanaz! :)

Kieg: A hőfokszabályzó lehet olyan is, amin a rúd helyett egy viszonylag merev réz hajszálcső van a végén egy toll nagyságú duzzanattal. A lényege ugyanaz, ugyanúgy a boiler belsejébe kell feldugni (:)). A kontaktusok (saruk) tisztítása jó dolog, használj WD40-et.

A leírás többi része korrekt az amatőr író ellenére. :)

lionking 2012.11.23. 21:45:42

Hát grat... tizenpár évet töltöttem a háztartási gép szerelő szakmában, igaz ebben a boyler az egyik legutálatosabb dolog volt (na jó a hőtárolós kályha után) azért ebben az írásban van pár hiba
az első a vízleeresztés. A csövön míg lefolyik az még a 80 literes bojlernél is rengeteg idő egy 150 vagy 200 literesnél meg fél nap
A másik ha pl a kád fölött van akkor sokkal értelmesebb a zárófedelet lerántani, és a ki és lezúduló víz egyszersmind tisztára mossa a belsejét is, persze előtte a kádat ne felejtsük el bedugaszolni
A hőfokszabályzó egyszer lehet ilyen de a gyakoribb ami vékony rézcsővel van ellátva és úgy tűnik a cikkben lévő egy veszélyesen hibás példány, mivel kell ott lennie még egy hőmérséklet korlátozónak is, ami nem engedi a hőfokszabályzó esetleges elromlása esetén felrobbanni a bojlert mivel 90 foknál lekapcsol
Az az anód még simán menne pár évet, baj akkor van ha már csak a vas tartószára látszódna.
Ez meg elég kövér így is.
a fűtőszálat mért kell cserélni? ha fűt akkor felesleges ha vízköves, akkor meg le kell tisztogatni
A lényeg az meg simán kimaradt nem csak fotón, hanem írásban is, hogy pl a fűtőszál alá is kell egy tömítés, még akkor is ha nem újat teszünk bele hanem a régit vissza. Ezt is egy csavar tartja és nem árt jó alaposan megszorongatni
Az anód lehet 2 féle, átmenő csavaros vagy csak belül a fedélbe csavarozott ez a ritkább. Az átmenőnél kell fiber tömítés, és azt sem árt veszettül meghúzni mivel a bojlerben van némi túlnyomás.
És a zárófedélhez is kell egy szép és új tömítés, a csavarokat visszaszerelésnél nem árt tervszerűen átlóban meghúzogatni és többször is körbemenni
És nagy siker ha mindezek után nem folyik sehol belőle a víz.
Még nekem is sikerült párszor az a produkció hogy egy bojlert többször is szét kellett szedni, mire megjavult. Aki sose csinálta annak vagy a kezdők szerencséje lehet a reménye vagy nem árt ha minden tömítésből többet vesz eleve. :)
De sokkal jobb lenne, ha a bojlert a bojler szerelő javítaná, az autót az autószerelő, a festő festene a villanyszerelő szerelné a villanyt és így tovább.
És akkor megélnének a szakik, akik azért pár évet eltöltöttek a szakma elsajátításával és nem egy amatőr dilettáns netes tanácsaival állnának neki egy olyan javításnak aminek akár életveszélyes következményei lehetnek, áramütés veszélyéről nem is szólva.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.11.23. 22:02:05

@lionking: hol élsz ember, bojlerben? a mai fizetések mellet az ember nem szjvesen fizet ki 15-20 ropit egy szakembernek egy munkára, pláne akkor ha egy kis műszaki/barkácsolós vénával meg van áldva. lehet hogy kétszer annyi időbe telik neki, meg ötször annyit fog anyázni, de inkább bevállalja anyagáron...
ti is főztök otthon, nem folyton éttermeztek. a skypeot is te frissíted a gépeden, és nem viszed be szervizbe. miért fáj az, ha bizonyos emberek bizonyos munkát maguk akarnak elvégezni otthon?

lionking 2012.11.23. 22:05:49

mert ha mindenki azzal dolgoztatna akivel, akkor mindenkinek lenne betevője arra hogy ők is vagy dolgoztassanak más szakikkal, vagy vásároljanak a te boltodban, avgy éppen megbízzon azzal amivel Te foglalkozol. És ez szépen körbe járna
A bojlerszerelés az nagyon nem a házi barkács kategória.
Csináltam pár évig elhiheted.
És ha kiszámolod, hogy az ötször annyi idő alatt mindenki a saját profiljában mennyit kereshetne akkor már marha drága a csináld magad...

Környezettudatos 2012.11.23. 22:05:58

@lionking: Le lehet azt ereszteni gyorsan, ha elzártad a bejövő vizet az egész lakásban. Ki kell nyitni a hideg és a meleg csapokat is mindenhol. Amint a víz szintje a hosszabbik cső szintje alá süllyed, ott tud levegőt szívni a vezetékeken keresztül és az alsó csonkon keresztül ki tud ürülni. Rutinosabbak a két flexi csövet leszedik és ugyanez a helyzet. 15 perc alatt kiürül egy 200 literes tartály.

Ez a hőfokszabályzó egy belső szabályzó, a vékony kapillárissal szerelt pedig a külső, azaz a burkolat leszedése nélkül állítható.

Nem mindegyikben van vészleállító hőkorlátozó. Én találkoztam olyannal, amiből ezt elegánsan kihagyták. A bojler akkor sem robban, ott a túlnyomást levezető szelep. Persze az esetek többségében szerelnek be klixont, nem dobja meg az árat. :)

Szerintem is jobb lenne, ha szakemberrel szereltetnék az ilyesmit, de sajnos azt a világot éljük, amikor a csináld magad mozgalom újra értelmet nyer a pénztárcában. :(

ssjoci · http://www.vegzetur.hu/?kar=593 2012.11.23. 22:08:20

@lionking: A kolegának igaza van, talán annyit még, hogy a szilikonzsír a barátod... :)

Környezettudatos 2012.11.23. 22:08:29

Klixon/vészleállító hőkorlátozó -> usr.audioasylum.com/images/4/48143/klixon.jpg

...csak hogy felismerje, aki keresi. :)

lionking 2012.11.23. 22:12:09

@Környezettudatos: mondom ebből -is - éltem csak nekem meg a kollégáknak napi 10 15 cím mellett nemigen volt idő ilyennel kísérletezni, hogy hogyan eresszük le a vizet csövön át :)

Környezettudatos 2012.11.23. 22:14:42

@lionking: Én sem kísérleteztem, hanem gondolkodtam. :) Én mondjuk megölném, aki kizúdít 200 liter vizet a fűrdőben. :)

lionking 2012.11.23. 22:21:23

@Környezettudatos: klixon a külföldiekben szok lenni
a példa ha már Hajdu féle abban a régit nem leltem képen, az újabbak meg kapillárisopsak mint a külső szabályzó csak nem lehet tekergetni

www.elektroabc.hu/admin/kepek/nagy/20101230111215_big.jpg

lionking 2012.11.23. 22:22:06

@Környezettudatos: de hisztis vagy :) hisz csak víz :)

Környezettudatos 2012.11.23. 22:24:17

@lionking: Nálad engem sem zavarna. :) 10000 liter sem. :)

Környezettudatos 2012.11.23. 22:26:20

@lionking: Na igen. Pedig a klixon nem az ördögtől való. :) Kompaktabb is, mint ez a nyitott érintkezős holmi. Ettől a végeredmény még az, hogy akár direktbe is kötheted a fűtőbetétet, nem lesz durr, mert lefúj a szelep...ami meg mindig van. A legtutibb, legbiztosabb védelem.

Környezettudatos 2012.11.23. 22:27:03

Aludjunk! Álmodjunk bojlerrel! :)

tomcat 2012.11.23. 22:30:26

@lionking: "A bojlerszerelés az nagyon nem a házi barkács kategória."
Szerintem a blogger fel sem fogta, mennyire veszélyes, amit posztolt. A hálózati feszültség nem játék, az nem úgy megy, hogy lefotózom, aztán mint a filmekben visszakötöm! A víz és a villanyáram nem olyan jó barátok, a villanyszerelés egy szakma, a vízszerelés egy másik, ezt azért kell komolyan venni, mert aki nem kiképzett szakszemély és otthon barkácsol, aztán lesz belőle haláleset az igencsak megszívja. Volt ilyen: barkácsolt bojler anyonvágta az albérlőket, a tulaj meg ment a sittre. Ér ennyit a blogon jópofizás?
Szerintem nem.
A hosszú pálcában jó esetben egy hőbiztosíték van, ami leold 95 fokon és ezért nem robban fel a bojler. Ha már a túlnyomás szelepet nem említik.
EZ NEM JÁTÉK!
Nem ugyanaz a kategória, mint felfúrni a falra egy polcot.
Don't try this at home. Soha ne kísérletezz ilyesmivel otthon szakértelem nélkül. Ezzel kellett volna kezdeni!
A sorok a bloggernek szóltak, csak azért egészítettem ki egy gyakorlott szerelő kommentjét, mert itt nem a spórolásról van szó, hanem emberéletről és aki valaha dolgozott ilyen területen, az tudja, hogy mekkora a felelősség.

Mr. Furdancs 2012.11.23. 22:50:04

Nem hinném, hogy bárkinek is kötelező lenne e poszt alapján nekibátorodni a bojlerszerelésnek. Nyilván sok dolgot kihagytam, de szerencsére vannak kommentelők, akik kiegészítenek. Személyes véleményem, hogy túlmisztifikálni sem kell minden szakmát, főleg egy lehúzós szakiktól hemzsegő országban. Egy olyan országban, ahol néhány éve még egy lada motorgenerált simán összehoztak egy parkolóban a szomszédok.

lionking 2012.11.23. 22:56:35

@Mr. Furdancs: nem akarlak minősíteni de ez a mondat...
"Nyilván sok dolgot kihagytam"
Akkor mi a pék farkáért írsz ?
Vagy írj normális tisztességes leírást, vagy bele se kezdj.
De úgy elővezetni egy - ráadásul nem is egyszerű - dolgot, hogy közben a felét kihagyod, az több mint veszélyes egy ilyen esetben.
Mert ha pl a lendkerekes autóról írtál volna, ott sem szép a felét elhagyni a dolgoknak de talán sokkal kevésbé veszélyes a követőkre nézve.
És ahogy írtam is, ez nem egy kifejezetten barkács meló.
Életveszélyes is lehet főleg ha valaki kihagy valamit vagy rosszul áll hozzá, netán csak elfelejt áramtalanítani.
Vagy szólni hogy más ne kapcsolja vissza. Ugyi...
A lehúzós szakik meg erősen sértő a -többségi- tisztességes szakik nevében is kikérném magamnak
A baj az hogy 2-3 lehúzós szemétláda az összes jó hírét elrontja.
Ezért - is - jó ha valaki nem hirdetésből hanem ismerősön keresztül talál magának szakembert. Az sem 100% garancia, de azért kisebb a pofára esés eshetősége.

tomcat 2012.11.23. 22:58:58

@Mr. Furdancs: ne haragudj, de az első komoly hibát a villamos résznél ott követted el, hogy nem hangsúlyoztad: soha nem lehetsz biztos abban, hogy a készülék nincs feszültség alatt (akárhány kapcsolót és kismegszakítót kapcsoltál le, biztosítékot iktattál ki), amíg legalább egy fázisceruzával meg nem győződtél róla, hogy egyik vezetékben sincs feszültség! Mert lehet a nulla és a védőföld is olyan potenciálon, ami agyonvág egy rosszul földelt, többször kontár módon barkácsolt rendszerben.
A másik: ha már otthon villanyt szerelsz, mindig legyen melletted valaki akár egy törölközővel, aki ki tud szabadítani az áramkörből, mert az izomgörcs miatt erre esélyed se lenne.
És még folytathatnám.
Tessék ezt (egy amúgy olvasmányos barkács blogon - mert nem először olvaslak) nagyon komolyan venni és kihangsúlyozni, nem pedig bagatelizáni, mert élet múlhat rajta.

C200UF 2012.11.23. 23:43:25

@Környezettudatos: Az MMG biztonsági szelepben van egy visszacsapó, így ez a módszer nem működik.

Rigor_mortis 2012.11.24. 03:03:47

Szakik, de begurultatok! :) Aki alapvetően nem ért a villanyszereléshez, az valóban ne nyúljon bojlerhez, de más elektromos eszközhöz sem. DE! Azért ne tartsunk már egy bojlerszerelést olyan ördöngös dolognak, amihez egyetemi diploma kell. A bojler egy kurva egyszerű szerkezet, mind elektromos, mind vízszerelési szempontból. Két dologra kell vigyázni: ne zúdítsuk a forró vizet a nyakunkba (magyarán, ha még nem teljesen krepált be a jószág, eresszük ki a meleg vizet a csapon), mert még ha azt is hisszük, hogy leeresztettük a vizet, akkor is jó pár liter a nyakunkba zúdulhat a fedél eltávolítása után. Másik pedig - de ez minden villanyszerelési munkára igaz - mindig az óránál kapcsoljuk le a megszakítót, ne bízzunk holmi gyanús kapcsolókban (persze pluszban azt is lekapcsolhatjuk), és valóban ellenőrizzük egy fázisceruzával, nincs-e a vezetékben áram. Ha ez megvolt, akkor már gyerekjáték az egész.

Én azt javaslom, szereljük ki a tárcsával együtt a fűtőszálat és az anódmaradványt, és vigyük el magunkkal vásárláskor, mert típusszám alapján lehet, hogy nem találnak kompatibilis alkatrészt, de ránézésre igen.

És ami nagyon fontos! A legjobban a VÉDŐFÖLDELÉS visszakötésére figyeljünk, lehetőleg ennek működését műszerrel is ellenőrizzük. Ha ez oké, és a bojler nem csepeg a tömítésnél, akkor nagy bajunk nem lehet. Sokkal nagyobb "csapás" érne bennünket, ha "szakembert" hívnánk. (Velem régebben párszor előfordult, hogy nekem kellett valamit megigazítani, megjavítani a "szakember" után, azóta csak a legszükségesebb esetben fordulok hozzájuk.)

hehe64 (törölt) 2012.11.24. 05:05:52

Annyi kiegészítés, hogy ha a tömítések szilikongumiból vannak, akkor nem kell/felesleges cserélni őket, mert az örökös mint a szegénység.
Előfordul sajnos hogy a fűtőszál nem fér ki a rárakódott vízkőtől, ilyenkor türelmesnek kell lenni, és óvatosnak. (Nálunk pl. 2 évente tisztítom, de iszonyat vízköves a víz.)
Az elektromos sarukat pedig érdemes még a kábelkorbács új korában ráforrasztani a vezetékekre, ezzel megelőzhetjük a "beépített" tönkremenetelüket/leégésüket.

Überspannung 2012.11.24. 06:28:34

Nem értem ezt az egészet. Milyen fűtőszál meg anódrúd?
Ezeknek a motivátoruk szokott elromlani.

Környezettudatos 2012.11.24. 07:18:32

@C200UF: Az igaz, akkor kell a flexi csöveket leszedni és nincs niagara, mégis gyorsan leereszthető.

A földelést is említi valaki. Nos, ne riogassunk, hanem tegyük tisztába. Sok öreg épületben látni, hogy az "okos" tulaj a vízvezetékre kötötte, mondván az úgyis a földben megy. FIGYELEM! Ma már ritka a fém cső a földben, leginkább műanyag KPE csöveken csorog a lé! Azaz a földelés legyen igazi! Semmiképpen nem víz- vagy fűtési rendszerre kössük, mert azzal biztosítjuk, hogy ne csak a földelendő berendezés rázzon, hanem esetleg az épület más részén a radiátor vagy mások fürdőszobája lesz elektromos terápia helyszíne. :)

Környezettudatos 2012.11.24. 07:37:44

@Környezettudatos: És még annyit, hogy a földelés klassz dolog, de ha van gyerekünk, akkor ne sajnáljuk a pénzt a fi relére! A gyerek élete megér egy 20000-est.

zsírvezér 2012.11.24. 07:55:59

@Környezettudatos: De ha gyerekünk van ? Szóval anyádat, anyósodat feleségedet , apósod meg "baszhassa" az áram, na de a gyerek az mégis ember :D :D

zsírvezér 2012.11.24. 08:02:47

Élménygazdag egy gyerekkor , Nagyinál száradó kombinéi között , állni és nézni egy bojlert, gondolom néha anyádék bejöttek és a csorgó nyálat letörölték Ödönke-MrFurdancs képéről... Nem mondom egy ideig én is fejből nyomtam a teljes szinkront, de hogy egy bojlerre azt képzeljem ,hogy az egy astro-droid.

Szóval szerintem jött a szaki te az okos telóddal nyomtál pár fotót aztán amit meg tudtál jegyezni azt leírtad , azt részedről a fáklyás menet.

Te egy kincs vagy....

el kéne ásni !

lionking 2012.11.24. 08:46:14

@hehe64: igen meg mint a butaság
ha már nem vagy bölcs legalább a hülyeséget ne terjeszd

háténvagyokaz 2012.11.24. 08:46:36

@lionking:
azt írod: "A másik ha pl a kád fölött van akkor sokkal értelmesebb a zárófedelet lerántani, és a ki és lezúduló víz egyszersmind tisztára mossa a belsejét is, persze előtte a kádat ne felejtsük el bedugaszolni"
Azért kicsit vigyázni kell ezzel a módszerrel: ha gyakorlatlan valaki próbálja és nem figyel arra, hogy óvatosan dolgozzon, a 80 fokos víz azért kellemetlenül forró tud lenni. Az se használ sokat, hogy ha az elektromos cuccokat is eláztatja a lezúduló víz.

Amúgy jó az írás:)
Aprócska gyakorlati kiegészítések: a leírt módszer csak villanybojlernél működik. A gázbojler kicsit másmilyen.
Ha már le kell ereszteni 80-150-150-200 liter vizet, kicsit spórolósabb a dolog, ha jóval előtte lekapcsoljuk a "villanyt" a bojlernél, hogy akkor már ne 80 fokos víz folyjon el, hanem hideg. Persze a családnak nem árt szólni...
Áramtalanításhoz pedig a legbiztosabb a kismegszakítót lekapcsolni (persze ha nem sötétben kell utána matatni).
Meg ugye a kifolyó vizet is fel lehet fogni és (főleg kertes háznál) elhasználni pl. locsolásra.

Én a gázbojlerben cserélgetem az anódot 3-4 évente; abban is tud vízkő termelődni rendesen.

háténvagyokaz 2012.11.24. 08:49:47

Lányomnak kicsi korában éppen a mumusa volt a villanybojler: mikor rokonoknál aludtunk, a vendégágyból a nyitott fürdőszobaajtón át éppen látta a bojler piros lámpáját. Nem tudta mi az mert nappal ugye nem világított, így nagyon félt, hogy valaki biztos őt figyeli. Utált is ott aludni a rokonoknál:)

négykarika 2012.11.24. 09:16:49

Nekem tetszett a poszt, ami müfajilag nem keverendö össze egy preciz müveleti utasitassal.

lionking 2012.11.24. 09:17:52

@háténvagyokaz: először is nem mindenki 80 fokon járatja a bojlerét
másodszor meg anno mikor ezt hivatásosan műveltem, mikor a szervizben a csajok felvették a címeket, akkor szóltak előre az ügyfélnek hogy használja ki a meleg vizet és utána kapcsolja le az áramot a bojlerről.
Így mi már eleve hideg vízzel teli cucchoz mentünk.
Meg hát logikus is, aki nekiáll egy ilyen műveletnek annak legyen annyi esze is hogy tisztában van a dolgok menetével miszerint a bojlerben a víz normális esetben forró.
Amúgy a csövön kieresztett is az és azzal is remekül lehet mindenét leforrázni a juzernek

A írás meg nem jó hanem elnagyol felületes antitudományos dilettáns.

nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2012.11.24. 09:20:41

Már nem is tudom, mit higgyek....Neki merjek állni a kocsin kipufogórendszert cserélni egyedül, (az is meleg ugye, meg azok a fránya forró gőzök-gázok), leszedni azt a cca 10 csavart, mindezt 1-2 óra alatt sörárban, vagy vigyem márkaszervízbe?

Én is cseréltem/javítottam már R2D2 -t, kurva sok diploma, meg oklevél, szakma kiváló mestere cím kellett hozzá....Minimális villanyászati ismeretek (kihúzod a konnektorból este), reggel már állhatsz is neki. A villamos csatikat össze szoktam jelölni, így azt sem tudtam elbaszni. Érdekes, még élek.
A maszekokról meg megvan a véleményem, T a kevés kivételnek!

Zöldövezeti 2012.11.24. 09:50:34

Sokan kapták fel a vízet erre az írásra. Nincs igazuk. Igaz én se javasolnám, hogy teljesen kezdő sk. csinálja, de ennek ellenére nem árt tudni mit is csinál a szaki !!
Amúgy a bojler szerelőkről. Én is belefutottam egyszer egy önérzetes szakiba. Egy fűtő szál cserét csinált és egy 50 literes bojlerhez egy 1,8 kW os fűtőszálat tett be.
Nagy dumával magyarázta, hogy így hamarabb melegszik a víz, ebben igaza volt, de abban nem , hogy mindegy. nem mindegy, mert a hálózatom már eleve túlterhelt volt, így ez még egy ráadás volt.
Amúgy látom az elektronikát más is kiszúrta már előttem.

Zöldövezeti 2012.11.24. 09:56:03

@nyunyógomez: Nos kipufogó dobot én is cseréltem egyszer, még a skoda 105 -nél, a másodiknál meg már műhelybe vittem.
Most csak egy opel asztrám van, Általában műhelybe javítatom, de az olaj és a kerék cserét sk. csinálom. téli nyári. Mind a kettőnél az időnormám balakezeségem dacára pont egy óra . a szerszámok elővétele és elrakásával együtt. Vagy ezeket is vigyem szerelőhőz ??

Zöldövezeti 2012.11.24. 10:01:07

@lionking:
Hőtárolós kályha ?? Mi tud abban elromlani ?
A fűtőszál. Ki kell cserélni, az elektromos szabályzó ? Ki kell cserélni !
Néha a ventillátor !

Amúgy nagyon nehéz darabok ezek a jószágok. Csak szétszerelve lehet szállítani.
Meg már kimentek a divatból.
Én még használok egy helyen.

ember100 2012.11.24. 10:06:53

Helló !
Csak egy szöszzenet :)
Az alkartészekre kb. 5-6.000 ft lehet számolni akkor az idő, stb. ha szerelőt hívnak alsó hangon 12-15.000 ft lesz a buli , na de 20.000 ft egy új 2-5 év garanciával rendelkező bojler , de 40 .000 ft ért már kompjútereset lehet kapni amig elég jó :)
2 csavar felszerelni a régi helyére , 2 vízcső beköt , konnektorba bedug.
Nem biztos hogy megéri javítgatni , javíttatni sajna ez van fogyasztói társadalom.
Ezért nincs annyi munkájuk a szakiknak , nekem sem és én más szakterületen dolgozom , ott is ezt látom.

micsoda? 2012.11.24. 10:11:26

A mostanában meghibásodott / nem melegítette a vizet/ bojler a következő gondot jelentette nálam.

- alkatrész nem volt, a boltosnak rendelni kellett, 4 napos ünnep miatt minden leállt./csak a szerelőnek nem volt ünnep/
- vízkő volt bőven, a szerelő szerint az alkatrész nem dolgozott rendesen amelyiknek a vízlágyítása volt a feladata. /nem forrósítom a vizet/

Tanulság; Ez a Hajdu- nem az a Hajdu, mert a bojlerem alig 3 éves.

Zöldövezeti 2012.11.24. 10:11:38

@petkep:
És egy kis háztartásban mennyi lenne egy ilyen készülék bekötése ??
Ár és a : helyigény.

micsoda? 2012.11.24. 10:13:02

Ja, és a szakember a villanyóránál is lekapocslta az áramot.

Zöldövezeti 2012.11.24. 10:19:28

@ember100:

Így van a villanybojlerek az egyik legtartósabb és lególcsóbb háztartási eszközök. Ha elromlik, ki kell cserélni. Nálam a legnyagyobb gondot a 120 literesnek a falról való leemélése és az új visszahelyezése okozza.
Sajnos az 2 emberes munka.
Amúgy a bojlereim élettartama . első horganyzott 20 év, 2. horganyzott 9 év 3. zománcos megy már 17 éve . 3. zománcos valami talján - ez is vagy 17 - 18 éves
és a csúcs egy átfólyós Elekthermaxos kisvízmelegító 38 éves és megy.
Igaz vettem a tótóktól egy csicsást ami egy év után elromlott, Aztán gariban megjavították majd egy év után újra. Valószinű valami elektrokémiai korrózió miatt. Hogy a fene a tótókba. Tatra - mat a jószág.

Zöldövezeti 2012.11.24. 10:31:52

@ember100:

Így van a villanybojlerek az egyik legtartósabb és lególcsóbb háztartási eszközök. Ha elromlik, ki kell cserélni. Nálam a legnyagyobb gondot a 120 literesnek a falról való leemélése és az új visszahelyezése okozza.
Sajnos az 2 emberes munka.
Amúgy a bojlereim élettartama . első horganyzott 20 év, 2. horganyzott 9 év 3. zománcos megy már 17 éve . 3. zománcos valami talján - ez is vagy 17 - 18 éves
és a csúcs egy átfólyós Elekthermaxos kisvízmelegító 38 éves és megy.
Igaz vettem a tótóktól egy csicsást ami egy év után elromlott, Aztán gariban megjavították majd egy év után újra. Valószinű valami elektrokémiai korrózió miatt. Hogy a fene a tótókba. Tatra - mat a jószág.

dekás dezső 2012.11.24. 12:15:05

R2D2 inkább egy guruló centrifuga.
max akkor lesz benne fűtőszál, ha a pólódban hagytál egy vasalót véletlenül:P

mükkemakk 2012.11.24. 12:27:20

Hány évente célszerű vízkőtleníteni, anódot cserélni a bojlerben? A nagyiéból 25 év alatt két vödör vízkő jött le, és anódot is cserélni kellett....gondolom 7 évente elég megtakarítani a bojlert.

ElPadre 2012.11.24. 12:44:47

hehe, épp ma tartok TFF napot. :)

amúgy igen, már én is szereltem meg a saját jó kis hajdu bojleremet, sőt, én alaplapcserét is csináltam rajta (alaplap=fenéklemez, csak hivatalosan ez a neve), de az se bonyolult, csak a termosztát érzékelőit kell ügyesen visszadugni a fémhengerbe.

az öt év szerintem kevés, kb. két évente érdemes szétszedni, megnézni és esetleg cserélni az anódot, és megnézni a fűtőszálat, így elkerülhető a csere. kegyetlen sok vízkő tud lerakódni ugyan, de egy kis pucolással, meg a fűtőszál ecetbe áztatásával (nem kell durvább vízkőoldó) visszanyerhető az eredeti teljesítmény. (ugyanis a sok vízkő legnagyobb problémája a csökkenő hőleadás, vagyis hosszabb ideig kell fűtenie, vagyis több áramot zabál.)

történhet viszont egy durvább dolog is: a bojlerben van egy cső, amin a melegvíz távozik a csap felé. érthetően elég magasra ér a bojleren belül, mert alulra a hideg víz jön be, felül marad a meleg (ld. termodinamika), és ugye nem árt azt kihozni a bojlerből. na most, ez a cső a legtöbb bojlerben műanyagból van, és ugyebár arra is rakódik a vízkő, csakhogy azt el is kezdi szétmállasztani. aztán egyszer csak ebből a csőből marad egy csonk, és passz, hibajelenségként meg azt látod, hogy nagyon rövid ideig fűt, de nagyon langyos víz nyerhető csak ki a bojlerből, akármilyen magasra is állítod. ez elvileg lehetne termosztát-hiba is, de először érdemes ezt a csövet ellenőrizni.

ellenőrzés: nézz rá a bojlerre, a piros jelölésű ág az, amin a forró víz jönne le. a kiszerelt alaplap helyén a lyukon dugd be a kezed, és tapintással próbáld ellenőrizni, ott van-e még a cső, és kellően magas-e (kb. a bojler tetejétől öt centire kéne lennie a végének). de ha a vízkő kilapátolásakor furcsa szilánkokra bukkansz, azok is valszeg a csőből törtek le, tehát jelzik, hogy kezd szétesni.

csere (ezt egy hajduval csináltam, másnál lehet, hogy kicsit más a rögzítés): először is szerezz be egy RÉZből készült pótcsövet (az alján van a menetes tömítés általában), az se baj, ha a te bojlerednél kicsit nagyobb bojlerbe való, max lefűrészelsz a végéből. aztán láss neki a régi műanyag cső csonkjának eltávolításához: ez valszeg eléggé nagy szívás lesz, de nyomd végig. aztán kenderkóc vagy teflonos szigetelés a bojleren levő csonkra, dugd be a csövet és tekerd rá a csonk menetére. ha nem tudod betekerni rendesen, és kongó hangokat hallasz a bojlerből, akkor fűrészelj még le a tetejéből. húzd meg rendesen csőkulccsal, aztán agyő, újra lesz melegvized. :)

amúgy g*ci bojlergyártók, alapból mindben műanyag cső van, szóval előbb vagy utóbb el fog rohadni, ha kemény a vized.

ElPadre 2012.11.24. 12:45:48

@mükkemakk: attól függ, mennyire kemény nálatok a víz. ha nagyon, akkor két évente rá kell nézni. (nem az anód, hanem a vízkő miatt. az anód 5-6 évig jó kb.)

ElPadre 2012.11.24. 12:56:52

ja, plusz tipp: a legtöbb villanyszerelő (úgy tudom, szabály miatt) úgy köti be a bojlert, hogy az áram egyik vége megy be a bojlerbe, a másik meg vagy direkt biztosítékra van kötve (ez a mázlista eset), vagy nagyon közel hozzá egy közös sínre (ez a szívás). azt, gondolom, nem kell részleteznem, hogy mekkora szívás is minden bojler-szereléskor lecsapni a biztosítékot, ha más is rá van kötve... ez a közös sínes megoldás legnagyobb hátránya.

nem kell nagy villanyszerelői ismeret egy kábel kettévágásához, blankolásához, és az egyik végén egy aljzat, másik végén egy dugó (esetleg kapcsos dugó) felszereléséhez. ami fontos, hogy ezt NE A FÜRDŐSZOBÁBAN csináljátok, hanem a vizesblokkon kívül. (elég gáz, ha a felszálló pára nedvességként lecsapódik a konnektorban... ugye nem kell magyaráznom?) a kapcsos megoldás a legtisztább, de ezzel azt a plusz előnyt is élvezhetitek, hogy esetleg egy időzítős aljzatot köttök be, az pedig felesleges időkre kikapcsolhatóvá teszi a bojlert.

még egy nagyon, nagyon, nagyon fontos dolog: a földkábelt el ne felejtsétek visszakötni a bojlerbe. ha nem teszitek meg, nagy valószínűséggel nem éritek meg az első fürdés végét sem (csúnyán nagyot tud csapni ám az áram a földeletlen cuccban...). sőt, tovább megyek: mindig ellenőrizzétek, hogy a földkábel nem tört-e meg, rendben van a csatlakozása stb. a földelés itt életfontosságú, és ez nem vicc.

(gyorssegítség a kábelszínekhez: barna (néha piros): pozitív, kék (néha fekete): negatív, zöld-sárga: föld)

lionking 2012.11.24. 16:04:29

@ElPadre: ó anyám
hülye vagy és nem is titkolod :))
Miket regélsz itt közös sínes megoldás meg társai???
Nagyon bennfentesnek akarnál látszódni de csak egy amatőr juzer vagy.
A bojlerek szabályos bekötése
Ha külön villanyórája van, és többnyire van, ami vagy éjszakai vagy csúcsidő kizárásos elven működik, szóval onnan indul a vezeték, először is van még egy külön kismegszakítója, aztán van egy 2 áramkörös !!!! tehát a vezetékek mindkét ágát megszakító kapcsolója, utána a falból érkező vezeték közvetlenül kellene bekötve lennie a bojlerba.
Semmilyen más fogyasztó nem lehet egy áramkörön a bojlerrel!!
Az áramtalanító 2 áramkörös kapcsoló az lehet a villany elosztó szekrényben is, de lehet a bojler mellett is.
és itt hívnám fel a "szagértő" FIGYELMED HOGY A BOJLEREK MINT ÁLTALÁBAN A HÁLÓZATI ÁRAMOT HASZNÁLÓ KÉSZÜLÉKEK VÁLTAKOZÓ ÁRAMRÓL MENNEK.
Tehát van fázis nem pedig pozitív, meg nulla vezető és az sem negatív (max a te hozzászólásod értelme) és a földet azt sikerült eltalálni.
A színekről meg annyit, hogy a fázis lenne fekete a nulla a kék és a földelő szál az zöld/sárga, DE!!!! a régi rendszerben (nem a cuculistában) a PIROS volt a földelés színe így jobb, ha nem hallgat rád senki a vezetékek színkiosztását illetően.

ZöldszemM 2012.11.24. 16:12:39

@ElPadre:

" amúgy g*ci bojlergyártók, alapból mindben műanyag cső van, szóval előbb vagy utóbb el fog rohadni, ha kemény a vized."

A hajdú kis vízmelgítőknél - azt hiszem szabadkifolyású a neve - mindegy - ismerem, na ennél már a tartály is műanyagból van !!

ZöldszemM 2012.11.24. 16:25:01

@mükkemakk:

A nagyiéból 25 év alatt két vödör vízkő jött le, és írta
@ElPadre:
A nagyiéból 25 év alatt két vödör vízkő jött le,
mind a kettő igaz.
A nagyiék hetente eccer fürödtek és akkor is csak 40 fokra volt állítva a bojler.
Tehát a vízkő mennyége a következőktől függ .
1. a víz keménysége,
2. a víz hőfoka és

3. az áteresztett víz mennyisége.
Ha nem éjszakai áram van akkor elvileg elég annyira beállítani a hőfokot, hogy éppen állj az ember keze, mondjuk 40 -45 fokra. Sőt így még azért is kevesebb áram fogy mert kisebb a hőveszteség.

ZöldszemM 2012.11.24. 16:29:00

@ZöldszemM:
helyesen
: @mükkemakk:

A nagyiéból 25 év alatt két vödör vízkő jött le, és
írta
@ElPadre: 12:45:48

attól függ, mennyire kemény nálatok a víz.

mind a kettő igaz.
A nagyiék hetente eccer fürödtek és akkor is csak 40 fokra volt állítva a bojler.
Tehát a vízkő mennyége a következőktől függ .
1. a víz keménysége,
2. a víz hőfoka és

3. az áteresztett víz mennyisége.
Ha nem éjszakai áram van akkor elvileg elég annyira beállítani a hőfokot, hogy éppen állja az ember keze, mondjuk 40 -45 fokra. Sőt így még azért is kevesebb áram fogy mert kisebb a hőveszteség. Egyébként nekem 120literes bojlerem van szigrúan 40 fokra állítva és most tértem át a kétnaponkénti fűrdésre.

mükkemakk 2012.11.24. 17:26:33

thx, volt takarítva, mondta az érdekelt, de 10-15 éve...,akkor az 5-6 évet vegyük alapul az anód miatt. Köszönöm a válaszokat.

Környezettudatos 2012.11.24. 20:02:50

@zsírvezér: Reméljük, hogy anyád nem olyan hülye, hogy bedugdos mindent a konnektorba kíváncsiságból. Anyósért nem kár, annak segítesz is. :)

Környezettudatos 2012.11.24. 20:08:24

@ElPadre: Te inkább ne adj tanácsokat! És ez komoly, életek múlhatnak rajta! Tehát:

- nincs pozitív és negatív, ez váltóáram naivan
- színek: fekete/barna=fázis (ez ráz), kék=nulla és zöld-sárga/sárga=védőföldelés
- a bojler az, ami jellemzően vezérelt energiaellátást kap, (régen éjszakai áram) és az ilyennek nincs közös sínje (ez vasút akkor vagy nem?) sem semmi ilyen cafrangja, hanem direktben kell bekötni. Ez sajnos szabvány.
- ha nincs leföldelve a bojler, nem ráz. Akkor ráz, ha nincs leföldelve vagy rosszul és testzárlatos lesz

Te szerintem egy nem végzett asztalos lehetsz, hát ne okoskodj az árammal, mert nem fogod érteni, hogy miért győz mindig a bírkozó gép. :)

halor 2012.11.24. 20:45:10

ezt az anódot kár volt még kicserélni, sok hús van még rajta, még ugyanennyit kibírt volna

lionking 2012.11.25. 18:58:26

@Zöldövezeti: hát bármi el tud a hőtárolós kályhában
de nem az volt a szopás hanem az üzembe helyezés, mikor a samot téglákat bele kellett teszegetni a helyükre
de az sem volt épp lányálom mikor több éves por és kosz után szét kellett szedni és a tégla is már elkezd ilyenkor porlódni, a megégett por száll mikor kihúzod a kiégett fűtőszálat belőle...

norberto84 2013.02.12. 12:40:02

SZÍA.VAN EGY OLYAN PROBKÉMÁM,HOGY A BOJLEREM VILLANYOS RÉSZÉT NEM ÉN SZERELTEM SZÉT.AZ URIEMBER ANGOLOSAN TÁVOZOTT.SE FÉNYKÉPEM RÓLA,SE NEM IS LÁTTAM AZT HOGY MELYIK VEZETÉK HOVA TARTOZIK.HA TUDSZ LÉGYSZIVES SEGITS.KÖSZI

Keresztény Balázs Keresztényné Anita 2013.07.16. 17:58:19

üdvözlök mindenkit!

Azt szeretném kérdezni, hogy a h120e tipusu bojlert lehet fektetve beüzemelni?
Természetesen úgy , hogy a meleg víz kifolyó lenne a legmagasabb ponton.
Válaszokat ha lehet mailban a kereszteny.balazs@mailbox.hu címre kérhetném
Nagyon köszönöm előre is a segítséget ill. a válaszokat.
Balázs

KissGecihuszár 2014.01.22. 17:27:29

Némileg OFF, de mint villanyász, bátorkodnék javasolni egy -igaz nem minden jelenlegi bojler tulaj részére- alternatívát; nevezetesen az átfolyós rendszerű villanybojlert, mely -ez nem a reklám helye- lehet pölö a Stiebel Eltron 3 fázis 400V feszültséggel működő 18-21, esetleg 24kW-os jószága, íme: www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1311.R7.TR12.TRC2.A0.Xstiebel&_nkw=stiebel+eltron+durchlauferhitzer&_sacat=0&_from=R40 mely azontúl, hogy csak akkor üzemel, amikor a derék gazdi kinyitja a melegvíz csapot, ezen túlmenően -mivel nem pendingel benne állandóan 120-150-200 Lityi, 50-60-80C fokos forróvíz, ezért nem lesz szinte állandó program a belbecs vízkőtlenítése, anód cserével, bizonyos időintervallumot követően teljes belbecs cserével. Igen, most sokan rávághatják, hogy dehát ehhez 3 fázis, azaz "ipari áram" kell, ráadásul minimum C25A-es kismegszakító, fázisonként, mint főbiztosíték, ha van "éjszakainak" csúfolt, tehát vezérelt áram, mert ha az sincs, csak normál óra, akkor már legalább C32A kell, hogy azért még 1-2 dolog is üzemelhessen, miközben valaki zuhizik, vagy mosogat. Ez tökéletesen igaz! Épp ezért ismételten kihangsúlyozom, hogy ez a csúcskészülék (Németországban nincs az a mennyiség, mely ne fogyna el napok alatt pl az ebay-ról, tehát azt gondolom, a permanensen takarékos Németek biztosan képben vannak, hogy ez a jobb, nem pedig az áramzabáló forróvíztároló bojler) CSAK olyan helyen használható, ahol van "kakaó", illetve ahol olyan állapotban van egyrészt a méretlen, másrészt a mért fővezeték, illetve a mért főelosztó, hogy arra minden gond nélkül ráköthető egy ilyen cucc...

Pacsapapa 2014.04.29. 02:36:23

@KissGecihuszár: pölö a Stiebel Eltron 3 fázis 400V feszültséggel működő 18-21, esetleg 24kW-os jószága

Érdemes végiggondolni:
18KW 21KW 24KW --> 3fázis kell !!!!!!
NEM éjszakai áram, normál tarifa. Kb.30-50%-al magasabb villanyszámla.

Ritka az a lakás vagy ház, "ahol van "kakaó", illetve ahol olyan állapotban van egyrészt a méretlen, másrészt a mért fővezeték, illetve a mért főelosztó, hogy arra minden gond nélkül ráköthető egy ilyen cucc... "

3x32Amper minimum, de inkább 3x40A csak a bojlernek -->villanyszerelési munka, új vastag vezeték, hálózatfejlesztési hozzájárulás stb.
Járulékos költségek magasabbak lehetnek mint maga a bojler.

Kaschauer 2014.07.24. 09:42:30

A leírás nagyon hasznos, de néhány vélemény zavaró.
1. Az átélagember számára egy bojler az egyik legegyszerűbb szerkezet. A szerelése házilag könnyen megoldható, és magam évek óta elvégzem rajta a szükséges karbantartást. Akár egy vízforraló, csak egy kicsit nagyobb. :) A minimális munkavédelmi szabályokat kell csak betartani. (Meleg víz ne legyen benne, biztosíték kikapcsolva, ép szerszámok)
2. Szerelőt nem azért nem hívok, hogy éhenhaljon, hanem azért, mert amikor kihívtam egy szerelőt, 10 perces munkáért 8 ezer Ft-ot számolt fel munkadíjnak. Ráadásul a szomszéd utcából jött.
3. Némelyik annyira nagyképű és öntelt, hogy nem szívesen állok velük szóba, csak ha végkép rá vagyok utalva. De az nem a bojler esete. Inkább tájékozódok.
4. Gyakran kicserél olyan alkatrészt is egy szerelő, ami még évekig elmenne, vagy éppen hibátlan, mert abban van neki a haszna. Többször jártam így a gépkocsimmal.
5. Nem ritka, hogy a szerelő hibásan szereli vissza az alkatrészt, amivel több kárt okoz. Ugyancsak a gépkocsival történt meg.
6. Majd ha egy középiskolai tanár 4x annyit fog keresni, mint egy szerelő, majd akkor. Egyelőre fordított a helyzet. Magyarországon is ott vágják meg a "hozzáértők" a delikvenst, ahol tudják. Ez igaz az orvoskra, jogászokra és a kisiparosokra is. Tehát tessék felkészülni arra, hogy egyre inkább legyünk önkiszolgálók. Jobb az eredmény és gazdaságosabb is. Csak előtte alaposan tájékozódjunk. Megéri a tájékozódásra ráfordított idő. Ezért nagyon fontosak az ilyen leírások, mint ami itt olvasható a bojlerekről. Talán a fogalmazás tömörsége sem árt, a zavaró részleteket mellőzve.
(Mit mondott az asszony és hasonlók...)
--------------------------------------------------

Én egy120 literes osztrák bojlert (Austria Email) használok. Tökéletesen működik, kétévente takarítottam ki a mészlerakódástól. Működik vagy 10 éve, de az anód még mindig megfelelő. A belseje zománcozott, tiszta.
Átfolyós villanybojlert venni sokkal gazdaságtalanabb lenne.
Most egy gázbijlert próbálunk ki, ami egy korszerű, nagy hatékonyságú átfolyós gázkazánról működik. A bojler egy év alatt kb. 100 ezer Ft. áramot zabált. Remélem a gázszámla nem emelkedik ennyit.
Egy év múlva fogom megtudni a különbséget.

Minden esetre köszönet a leírásért és az értékes kiegészítésekért!

John Doe3 2016.08.19. 15:02:40

Azért ezen sírva röhögtem: "A magnézium kevésbé nemes anyag, mint a vas" mert ő csak báró, a vas meg gróf??? Valójában a Mg elektródpotenciálja nagyobb, mint a vasé, aki járt középiskolába, az csak felcsapja a függvénytáblázat "Fémek feszültségi sora standard-elektródapotenciáljaik sorrendjében" c. tábláját, és minden világos lesz. Talán még az is, miért nem csavarunk össze réz- és vas- vagy alu huzalokat...

Deme Csontkovacs Mariann 2017.11.11. 17:07:37

@halor: segit neken?06 70 6269975 egyedulallo no k pest megye

WildBear 2022.01.19. 18:40:56

@John Doe3
2016.08.19. 15:02:40
"Azért ezen sírva röhögtem: "A magnézium kevésbé nemes anyag, mint a vas" mert ő csak báró, a vas meg gróf???"

Pedig ezt szokták mondani. :) Pl. hogy a kevésbé nemes fém (mondjuk: cink) kiredukálja az oldatból a nemesebbet (pl. réz).

"Valójában a Mg elektródpotenciálja nagyobb, mint a vasé"

KISEBB!
A Mg negatívabb.
Épp ezért védi meg a vasat.
süti beállítások módosítása