Egy fűrészfelújítás története

2022.03.07. 11:03 | Írta: Gyökösi Attila

Egy korábbi posztomban már írtam, hogy a jó kis Einhell asztalos körfűrészem motorja megadta magát, amit egy szénkefe cserével kívántam orvosolni. A szénkefék meg is érkeztek, majd beépítésük után rögtön ki is derült, hogy a baj nagyobb, ilyen homeopátiás szerekkel már nem orvosolható. Kiszereltem hát a motort, hogy megmutassam valami szakértőbb doktornak...

ein2.jpg

A kiszerelés sem volt egyszerű, pontosabban maga a szerelés csak millió csavar kiszedéséről szólt, a gondot az okozta, hogy minden momentumot fotón is megörökítsek, hogy aztán összerakáskor is jó helyre kerüljenek a lemezkék, alátétek, rugók, miegymás. Végül sikerrel jártam. Tudni érdemes, hogy itt a motor egybe van építve a fűrészlap hajtására és rögzítésére szolgáló tengely csapágyházaival, gyakorlatilag egy öntvény ez az elem és a motor tengely felőli 'sapkája'. 

Szóval, a kivett egységet tengelyestül elvittem egy környékbeli idős szakihoz, aki mindenféle tekercselésekkel is foglalkozik. Ott előttem szét is kapta a motort, majd némi hümmögések közepette meg is mutatta, hogy miért nem lehet/érdemes foglalkozni vele. Nem csak a forgórész szénkefékkel érintkező része volt abszolút kopott, de az állórész tekercselései is mindenféle, leginkább a túlmelegedésnek betudható sérüléseket, szigeteléshiányokat, töredezéseket mutattak. Véleménye szerint ezek a kis motorok eleve alulméretezettek és 'takarékosan' kivitelezettek, ha komolyabb munkára használjuk a velük hajtott fűrészeket, akkor rendszerint erre a sorsra is jutnak. Nem érdemes foglalkozni a javításukkal, miután egy ilyen asztalos körfűrész újonnan 60 ezer pénz körül már elérhető. 

Hát jó. Lógó orral távoztam a műhelyből. Aztán pár napig gondolkoztam, hogy mi legyen. Persze egy új gép vásárlása tűnt a legjobb megoldásnak, csakhogy az én fűrészemnek egy alu profilokból készült, szélesíthető és precíz munkaasztala van, ami messze stabilabb és masszívabb, mint amilyen a most kapható fűrészek lemezasztala. Tehát arra gondoltam, hogy ha veszek is egy új gépet, az asztalt lecserélném rajta a régire. Igen ám, de ezeknél a kis fűrészeknél a motort döntő-sülyesztő mechanika az asztallap aljához is csatlakozik, és nyilván az asztallap cserénél lettek volna ebből problémák, a két gépen vélhetően nem egyforma megoldást használt erre a gyártó. 

ein1.jpg

Mindeközben azért nézegettem a neten, és merő véletlenségből rábukkantam az Einhell központi (német) szervizoldalára, ahol kiderült, hogy a régi gépekhez is lehet alkatrészt rendelni, szinte mindent, ráadásul pontosan beazonosítható módon, az adott cikkszámú szerszámokon belül a pontos altipusok, robbantott ábrák, minden ott van. Kiderült, hogy van komplett motor és akkor már új hajtószíj is. Nem olcsón, az igaz, de szerencsére van EU adószámom, így áfa nélkül tudtam rendelni. Az egész projekt 103 (akkori) euroba került szállítással együtt. Ez ugye az új fűrészgép árának kicsit több mint a fele, viszont megmarad az asztallapom. 

ein3.jpg

Jobbra az új motor, baloldalt a régi öntvény a még benne lakó tengellyel.

A motor vagy egy hét múlva meg is jött. És ekkor kezdődött a projekt igazából, hiszen az új motorra át kellett építeni a fűrészlap tengelyét, ékszíjtárcsástul, csapágyakkal, miegymás. Háát... Eleve szétszedni sem volt könnyű a régit, mert nem tudtam hogyan van összerakva, melyik irányba jön ki a tengely, hogy vannak rögzítve a csapágyak a házban, stb-stb. (Az Einhell robbantott ábra ennyire nem volt részletes/nagyítható.) Nagy nehezen szétjött a dolog, de ez is többszöri nekifutásra. Három seeger gyűrű - ebből egy rejtve, belül a két csapágy között - pozícionálta a tengelyt és azon a tárcsákat/csapágyakat. A csapágyak helyett vettem két újat és elkezdtem összerakni a cuccot. Igenám, de ez igazi gépelem-méretezéssel készült szerkezet, tehát a tengely akkora mint a csapágyak belső átmérője, a csapágyház akkora mint a csapágyak külső átmérője, azonos hőmérsékleten maximum sajtolva lehetne összerakni, amihez viszont mindenféle fura, épp megfelelő alakú szerszám kéne, ami elfér a rendelkezésre álló kis helyeken és pont ott nyom/támaszt, ahol kell, hogy az új csapágyak ne sérüljenek. Megpróbáltam azt a megoldást, hogy a tengelyt beraktam a mélyhűtőbe, a rá húzandó alkatrészeket meg a fűtőtestre. Ez elvileg működött is, de ahogy ráhúztam a csapágyat a tengelyre, rögtön kiegyenlítődött a hőmérsékletük, és minden összegyógyult mindennel. (Ezt aztán szétszedni már csak egy csővel történő ütögetéssel/sajtolással lehet, a tengelyen rögtön látszik is a váll, ahol megszorult a csapágy, tehát ilyenkor újra csiszoltam-políroztam a tengelyt.) Itt is próbálkoztam pár délután különböző szerelési sorrendekkel, volt olyan szakasz is, hogy az egész motort a csapágyházzal beraktam hűlni, de végül sikerült összelegózni a szerkezetet. Ekkor már csak néhány buktató volt hátra, például a tengely belső végére kerülő ékszíjtárcsa rögzítőcsavarját (balmenetes, persze) nem tudtam becsavarni, mert a szerelés közben valahogy kisebb lett, zömült a tengely végében a furat. Persze itt már nem lehetett rendesen hozzáférni, menetet javítani, miegymás, szóval trükköztem/csiszoltam/reszeltem egy darabig, mig apránként elkapta a csavar a menetet és finoman, vissza-vissza hajtva (mint menetmetszésnél) sikerült korrekten betekerni. Nagy tanulság, hogy egy ilyen vas tengely mennyire érzékeny. A bontáskor végig óvatosan ütögettem, mégis képes volt annyit tömörödni-zömülni az anyaga, hogy a fenti menet problémát, illetve a külső méretében is minimális, de javítandó változást okozzon.

Lego...

Akárhogy is, ezután már csak be kellett lőni az ékszíjtárcsák pozícióját, beszerelni a motort (a fényképek segítségével), össze kellett szerelni a fűrészgépet és csodák-csodája, de azóta is működik. 

Szóval most megint van fűrészgépem. A költség oldal úgy néz ki, hogy az említett 103 eurón túl kellett két 6003 porvédős csapágy, valami 900 forint volt a kettő, meg néhány önzáró anya, 200 forint értékben. 

Kicsit azért beljebb vagyok, mint amennyibe egy új fűrész került volna, ráadásul szereztem egy csomó tapasztalatot is. (Plusz a környezetvédő énem is megnyugodott, mert nem került kidobásra a korábbi fűrész, spóroltam némi hulladékot.)

Ha nektek is van/volt hasonló sztoritok, osszátok meg velünk bátran!

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr6217774060

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincs még nicked 2022.05.08. 19:01:27

Nem tudom, ez a brózernek melyik bugyrából került most (megint) elő, de ha már így adódott, egy gyors tipp: menetes tengelyvéget NEM ütünk közvetlenül, hanem tekerünk rá min. 2 anyát, amiket mérsékelten összekontrázunk, mindezt úgy, hogy a tengely vége 1-2 menettel mélyebben legyen az anya lapjánál, és EKKOR már kopácsolhatjuk.

mantaboy2 2022.05.12. 23:24:02

@Gyökös Attila!

Gratulálok a cikkhez!
Én is hasonló képen jártam csak én hibásan vásároltam a gépet egy használt műszaki cikkeket áruló magyar weboldalról ahol az előző gazdi azt írta róla hogy néha indul néha nem de legutóbb már nem indult be.
Gondoltam mindenre (kapcsoló, hálózati kábel, szénkefe,esetleg kondi vagy valami (nem ismertem a gép pontos felépítését)) de nem ezek az alkatrészek voltak a hibásak.
A gép rendben megékezett becsomagolva.Gyors bontás után kulturált ,szinte mondhatnám hogy újszerű állapotban volt/van külsőleg.
Elkezdtem a villanymotort hátsó részét megbontani mert a körfűrész lapot megforgatva hol fordult hol akadt.Ekkor még csapágy problémára gyanakodtam de sajnos 4 csavarral később lefagyott a mosoly az arcomról.
Hogy a 2 szénkefe el volt kopva az még hagyján de ilyen fura réz szerű hosszúkás vékony darabok estek ki a kefetartó rész felől.
Jobban megnézve a kefetartók el voltak hajolva a réz szerű vékony darabok a kommutátor darabjai voltak,ami tulajdonképen felrobbant!
az összes szegmens ott volt bent a kefetartók körül beszorulva.
Hosszas fejvakarás után rájöttem hogy a szinte teljesen elkopott szénkefe maradványa befordulhatott a kommutátor és a kefetartók közzé és ahogy befeszült szét is szakította az összes szeletét a kommutátornak.
Gondoltam nem gond rendelek gyártótól másik forgórészt,de a honlap szerint nem elérhető és emailes megkeresésre is azt írták hogy nemtudják mikor lesz.
Próbáltam több kínai webshoppban is keresni alkatrészt de nem ismerték az oldalak ezt a márkát, és a méret szerinti keresés sem hozott eredményt.(2 napig ezzel keltem és feküdtem mert bosszantott)
Végül egy villanymotorok tekercselésével foglalkozó cég újította fel a forgórészt teljesen.
Kíváncsi leszek jó lesz e.
Majd megírom.

Carada 2024.03.25. 06:07:44

Van egy 1300 wattos elektromos fűnyírógépem, a márkája Brill, a típusa Evolution 36. Talán tíz éve vettem, már akkor sem volt magyarországi forgalmazója. Szerintem szenzációs egy cucc, nekem azért kellett, mert egyetlen másik gyártmánynál sem láttam, hogy tároláshoz hanyatt lehet lökni, mint egy porszívót. Sokkal kisebb helyen elfér.
Nos, az évek során olyanná vált, mint a törpkirályok legendás, ősi fejszéje: néha ki kellett cserélni a nyelét, néha a fokát, de attól az még a törpkirályok legendás fejszéje maradt... :-)
Két-három évente csapágyat cserélek benne, és egyszer meg kellett rendelni a gyártótól az egész műanyag házat, mert figyelmetlenül rátoltam egy tuskóra, és eltört. Akkor kicsit komolyabban kellett barkácsolni, mert persze az eltelt idő alatt pont annyit változtattak rajta, hogy ne legyen egy az egyben átépíthető bele minden...
Egyszer a motort is tekercseltettem, szerencsére szénkefe nélküli, úgyhogy más bajom nincs vele.
Mindösszesen legalább három "eldobhatós" fűnyírót vehettem volna már abból a pénzből, amibe most van, de ez legalább elfér a kamrában. :-)
süti beállítások módosítása