Az van, hogy az emberiség autók iránt érdeklődő részének vélhetően van egy boyracer időszaka. Ez többnyire valahol 16 és mondjuk 25 éves kor között jellemző, persze nyilván egyéni, kinél mikor köszönt be, és múlik el. (Már ha elmúlik egyáltalán...) Ez az az időszak, amikor a legtöbben próbálnánk minnél szebb, jobb és persze feltűnőbb közlekedési eszközt birtokolni. Sajnos a többség pont ebben a korban a legcsóróbb, tehát mindezt olcsó, időnként kifejezetten lepukkant autókkal kell megoldani.
Az autók feltűnöbbé tételéhez számtalan út vezet, nyilván egy olcsó modellből is lehet valóban szép autót építeni, netán pénzt és időt nem kímélve tényleg erős motort, valóban jó futóművet építeni bele. Ha erre nincs lehetőség (és ebben a korban többnyire nincs) akkor lehet gyors és olcsó megoldásokat keresni, némi festék, matricaszett, használt - ezért olcsó - felniszett, és mindjárt pofásabb a verda. Jobb nem lesz, újabb és drágább sem, de a baráti kör hasonló vasai közé oda fog férni.
Jelen posztunk most a motort járja körbe, pontosabban a motor egy bizonyos, igazán FONTOS elemét, ami nem más, mint a HANG!
Mert honnan is lehet tudni, hogy egy motor mondjuk valóban erős? Nyilván a lámpától-lámpáig tartó gyorsulási versenyekből, vagy a 200+ km per órás sebességel lezavart, majd a youtube-ra gondosan feltöltött videókból, ez nyilvánvaló. (Per pillanat 417 km/h a rekord, azért az derék már.) És még honnan? Hát a hangból! Egy igazi motornak nyilván IGAZI hangja kell legyen. A hangsúly itt a valóban megtévesztő hangon van, az anno a Ladák és Golfok kipufogóvégébe beépített sípok és csörgők itt nem játszanak.
Nemrég futottam bele néhány hirdetésbe, ahol az autók utólagos "hangtuningjához" kínálnak alkatrészeket. Döbbenve tapasztaltam, hogy ez mennyire komoly sportág, mind a hardvereket tekintve, mind a szettek beszerzési árát nézve.
Nézzük is, mit ír erről az egyik forgalmazó honlapja:
"Napjainkban a gépjárműveknek egyre szigorodó technikai szabályoknak és emissziós normáknak kell megfelelniük, amely erőteljesen kihat a kipufogórendszerükre és az azzal elérhető hangzásra is. Ma már nem csak a diesel, hanem a benzines és hybrid autókat is sújtja a „hangtalanság”. Hiába gyártanak a gyártók több száz lóerős diesel modelleket, a vérpezsdítő sportkipufogó hangzás már lassan a benzines sportmodelleknél is hiányzik. Erre a problémára nyújt tökéletes megoldást a Kipufogó Hangmodul, amellyel a legkomolyabb sportkipufogók hangzását adhatjuk autónknak anélkül, hogy hozzá kéne nyúlni a gyári kipufogó dobhoz, megváltoztatva ezzel az autó egyes paramétereit. Miért használjunk Kipufogó Hanggenerátort? Mert beállítástól függően V8/ V10/ V12 sportkipufogó hangzást adhatunk autónknak legyen az diesel, benzines vagy hybrid."
A rendszer összetett, hiszen itt a gázpedál állásához, a valós kezelőszervek használatához alkalmazkadik a kamuhang, és persze abszolút finomhangolható az ízlésünk szerint.
"A rendszer áll egy hangmoduláló elektronikából ami az autó can-bus rendszeréből vett jelek alapján előállítja az elektromos kipufogó hang megszólaltatásához szükséges jelet, továbbá egy hanggenerátorból ami a hangmodultól kapott jel alapján megszólaltatja a hangot. Az általunk forgalmazott rendszerek karakterisztikája szinte megkülönböztethetetlen az eredeti motorok hangjától.Különböző mentett hangprofilokat hozhat létre amiket tetszés szerint kiválaszthat és megváltoztathat bármikor. Ha pedig arra van szükség, egy gombnyomással kikapcsolhatja a rendszert, ezzel visszaállíthatja az autója eredeti hangtalan állapotát. A nálunk vásárolt rendszerek vezérelhetőek tempomattal, mobil applikációval, távirányítóval, rejtett mikrokapcsolóval, továbbá ha gépjárműve rendelkezik ezzel a felszereltséggel, az autó multimédia rendszeréhez is tanítható amik a menet tulajdonságait hangolják a járműnek (economy,comfort,sport,stb.) módok között általában."
A dolog igazán jópofa, legalábbis addig tűnik annak, amíg meg nem látjuk a rendszerek árait. Az alapabb rendszerek is 4-500.000.- forint körül mozognak a felső határ pedig ennek többszöröse lehet. Miután ezeknél a 'hangszóró' fizikailag is a kipufogóhoz csatlakozik, nyilván a sokhengeres, V elrendezésű motoroknál használt többutas kipufogórendszerhez tervezett típusspecifikus hangrendszerek drágábbak. Szóval ez semmiképp sem a fél- vagy egymilliós boyracer autókhoz ajánlott megoldás, inkább az újabb, drágább autók hangtuningjára szolgál.
Mindenesetre akit érdekel a dolog, a 'kipufogó hanggenerátor' vagy hasonló keresőszóval számos műhelyt talál akik ilyeneket forgalmaznak. Ismert márkák a THOR, Kufatec, Xhaust, de persze sokan vannak. (Ami egyébként azt jelzi, hogy ez egy létező, valós igény...
Nektek mi a véleményetek? Nem felháborító, hogy a hangos kipufogó/motor hang, ami ugyanolyan alapvető szükséglet mint a tiszta víz, csak ilyen drágán beszerezhető? Írjátok meg itt, vagy kommentben a Facebook oldalunkon.