A járműipart és a közlekedést sújtó egyre szigorodó környezetvédelmi előírásokkal kapcsolatban időnként felmerülnek az óceánokat járó konténerszállító hajók is. A modern, alacsony fogyasztású diesel személyautó-motorok ugye mostanság szinte közellenségnek számítanak. Ezzel kapcsolatban szokták felemlegetni afféle 'bezzeg' példaként a tengeri szállítást, ami hatalmas, abszolút az olcsó üzemeltetést szem előtt tartó kétütemű dieselmotorokkal hajtott hajókkal történik. Hogy ez mekkora volument jelenthet, annak megítéléséhez elég körülnéznünk a szobában/irodában/műhelyben ahol most épp ülünk. Biztos, hogy a tárgyaink, eszközeink, ruházatunk jelentős részét kínában (de legalábbis a Távol-Keleten) készítették, és ilyen konténerhajókkal érkezett ide, Európába.
Hogy ez valójában mekkora szennyezést okoz, abban most nem foglalok állást, nyilván mindenki úgy beszél erről, ahogy a meggyőződése-érdeke kívánja. Adatokat persze lehet találni, de hogy ezek mennyire teljeskörűek és pontosak, azt csak egy szakember tudná megítélni. Az bizonyos, hogy ezek a hajók jobbára mindenféle, az előírások és az adózás terén kevésbé szigorú országban vannak bejegyezve. Ez pedig nyilván ebből a szempontból sem véletlen, bár ahogy tudom, az egész tengeri szállítási területre igaz, hogy a legutóbbi időkig nem sok károsanyag kibocsátási szabály vonatkozott rá.
Akárhogy is, a dolog technikai oldala mindig is érdekelt. Ezek a nagyméretű, sokhengeres kétütemű diesel motorok izgalmasnak tűntek, de sosem vettem a fáradságot ahhoz, hogy utána is olvassak, hogyan is működnek. Ma reggel viszont elém került egy videó, ahol a készítő igen hosszan (néhol talán túl hosszan is...) és aprólékosan bemutatja és elmagyarázza ezen motorok működését.
A videó első részében kapunk egy csomó adatot is, teljesítményről, súlyról, fogyasztásról, amik annyira mások a járműmotorok esetében megszokottaktól, hogy igazából szinte fel sem fogjuk őket. (Olyan ez mint Tiborcz Lőrinc közbeszerzései, halljuk/olvassuk a rengeteg milliárdot, de nem igen tudjuk ezt fejben valódi pénzként elképzelni...) Bevallom, engem meglepett, mennyire nagyok is ezek a motorok, például sosem gondoltam volna, hogy a poszt címében olvasható létrák lehetnek egy motor forgattyúsházában, olajtól csúszos fokokkal megkönnyítve a technikusok mozgását odabenn. Ez a videó tényleg remek arra, hogy megismerjük a motor működését, miközben kicsit átértelmezhetjük magunkban a NAGY MOTOR fogalmát.
Lássunk is neki: (Persze angol nyelvű a videó, de rátehető a felirat, magyarul is, amit Google testvérünk egész jól fordít.)
A videó készítőjének egyébként rengeteg hasonló videója van mindenféle technikai eszközről és berendezésről, illetve azok működéséről, alkalomadtán érdemes azokra is rápillantani.