Aki a gépkocsijával kénytelen tartósan szabadban parkolni, számos kellemetlen következménnyel számolhat. A szándékos rongáló karcolásokon kívül ugyanis veri az eső, süti a nap, támadja az UV sugárzás és állandóan hull rá a levegőben levő por. A gyakori mosás ezen csak részben képes segíteni, amely a karosszéria fényezésére tapadó szennyező anyagokat csak részben képes eltávolítani. Ezen még az alapos kézi mosás sem segít igazán, a gépi mosás pedig újabb finom karcokkal „gyarapítja” a fényezés felületét. Ezek a nyomok erős fényben elég jól láthatók és e mellett még a karosszéria felületeinek érdessége sem tűnik el.
Ezt ugyan viaszolással látszólag el lehet tüntetni, ám a kifényesített viaszréteg alatt a felület ugyanolyan érdes marad, mint azelőtt volt. Ráadásul a viaszréteg hamar lekopik és a fényezett felület újból visszamattul. A kocsimosók által használt lágy viasz tartóssága ugyanis csak alig néhány hét, és az egyéb autófényező viaszok sem tartósabbak ennél. Az igazi megoldás ilyen esetekben a koptató, szaknyelven mélypolírozás, majd karosszéria ezt követő félkemény viasszal történő bevonása. E műveleteket szakemberre is lehet bízni, ám ez elég sokba kerül. Aki azonban nem riad vissza némi fárasztó munkától az viszont akár maga is újból fényessé teheti gépkocsijának a festését. Ezekhez a műveletekhez kimondottan e célra készült polírpasztát érdemes használni, amivel akár kézzel is lekoptathatók a karosszéria felületére rakodott különféle szennyeződések. E célra ugyan számos ilyen polírozó szer kapható, ám igazán csak a vizes szerek ( pl. Farecla gyártmányúak) használhatók valóban eredményesen.
A polírozás előtt alapos tisztító mosás szükséges. A felület száradása után a polírozás kézzel is elvégezhető, ám a max. 900 f/p fordulatú polírgéppel gyorsabban és főleg könnyebben lehet a munkával végezni. A polírozás természetesen koptató hatású, ám ezen hatása elhanyagolható mértékű. A gépkocsik fényezésének felső rétegvastagsága ugyanis 40-150 mikron, amiből a polírozás legfeljebb 3-5 mikront koptat le. Erre a műveletre évente legfeljebb egyszer kell sort keríteni, feltéve, ha a polírozott fényezést félkemény viaszréteggel tesszük védetté - évente legalább kétszer - a további szennyeződések feltapadása és az UV sugárzás hatása ellen.
A polírozáshoz lágyszövésű textíliából enyhén nedves labdacsot kell készíteni. Erre kell kinyomni kevés polírpasztát, majd egy irányba mozgatva ledörzsölhetők a fényezésre tapadt szennyező szemcsék. A körkörös mozgással végzett koptatás kerülendő! A makacsabb szemcséket keresztirányú polírozással lehet teljesen eltávolítani, majd újból hosszirányú húzásokkal tüntethetők el az előző mozdulatok nyomai. Ha a fényező textília mozgatása nehézkessé válna kis víz rongyra permetezésével újra könnyen siklóvá tehető. Nem célszerű a polírozó rongyot erővel a felületre nyomni, inkább lágy mozgatással ajánlott a polírozást elvégezni. A szélvédőt is célszerű simára polírozni, mert a rátapadt szennyező szemcsék károsítják az ablaktörlő lapátok gumijának a lehúzó élét. Végül minden lekoptatott és már sima felületet újból lendületes mozdulatokkal, hosszirányban töröljünk át és a felesleges polírozó anyagot mikroszálas kendővel teljesen tisztítsuk le, majd vizesen is mossuk le.
A teljesen letisztított és simára polírozott karosszériát ezt követően átfedően vékonyan át kell kenni félkemény viaszt tartalmazó fényezőszerrel pl. high-gloss wax-al. Amint a vékonyan felkent szer elmattul, azaz rászárad a felületre, mikroszálas kendővel fényesre törölhető. A viaszréteg azonban a szélvédőre ne kerüljön, mert letörlése után is zavarja az átláthatóságát, ellenben a lámpatestekre kenve, átfényezés után ezeken is előnyös a hatása. A felületek fényező, lágy áttörlése után a felületek ragyogó fényesek lesznek és csillogásukat akár egy fél évig is megtartják. Egy alapos mosás után viszont az elvékonyodott viaszbevonat felújítása ajánlatos, ám ehhez polírozásra már aligha lesz szükség, mert a karuba viasz rétege erősen gátolja a szennyezőanyagok felületre tapadását.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.