A fényes autók titka

2013.11.08. 10:00 | Írta: -nos-

Aki a gépkocsijával kénytelen tartósan szabadban parkolni, számos kellemetlen következménnyel számolhat. A szándékos rongáló karcolásokon kívül ugyanis veri az eső, süti a nap, támadja az UV sugárzás és állandóan hull rá a levegőben levő por. A gyakori mosás ezen csak részben képes segíteni, amely a karosszéria fényezésére tapadó szennyező anyagokat csak részben képes eltávolítani. Ezen még az alapos kézi mosás sem segít igazán, a gépi mosás pedig újabb finom karcokkal „gyarapítja” a fényezés felületét. Ezek a nyomok erős fényben elég jól láthatók és e mellett még a karosszéria felületeinek érdessége sem tűnik el.

fenyezes.jpg

 Ezt ugyan viaszolással látszólag el lehet tüntetni, ám a kifényesített viaszréteg alatt a felület ugyanolyan érdes marad, mint azelőtt volt. Ráadásul a viaszréteg hamar lekopik és a fényezett felület újból visszamattul. A kocsimosók által használt lágy viasz tartóssága ugyanis csak alig néhány hét, és az egyéb autófényező viaszok sem tartósabbak ennél. Az igazi megoldás ilyen esetekben a koptató, szaknyelven mélypolírozás, majd karosszéria ezt követő félkemény viasszal történő bevonása. E műveleteket szakemberre is lehet bízni, ám ez elég sokba kerül. Aki azonban nem riad vissza némi fárasztó munkától az viszont akár maga is újból fényessé teheti gépkocsijának a festését. Ezekhez a műveletekhez kimondottan e célra készült polírpasztát érdemes használni, amivel akár kézzel is lekoptathatók a karosszéria felületére rakodott különféle szennyeződések. E célra ugyan számos ilyen polírozó szer kapható, ám igazán csak a vizes szerek ( pl. Farecla gyártmányúak) használhatók valóban eredményesen.

A polírozás előtt alapos tisztító mosás szükséges. A felület száradása után a polírozás kézzel is elvégezhető, ám a max. 900 f/p fordulatú polírgéppel gyorsabban és főleg könnyebben lehet a munkával végezni. A polírozás természetesen koptató hatású, ám ezen hatása elhanyagolható mértékű. A gépkocsik fényezésének felső rétegvastagsága ugyanis 40-150 mikron, amiből a polírozás legfeljebb 3-5 mikront koptat le. Erre a műveletre évente legfeljebb egyszer kell sort keríteni, feltéve, ha a polírozott fényezést félkemény viaszréteggel tesszük védetté - évente legalább kétszer - a további szennyeződések feltapadása és az UV sugárzás hatása ellen.

 A polírozáshoz lágyszövésű textíliából enyhén nedves labdacsot kell készíteni. Erre kell kinyomni kevés polírpasztát, majd egy irányba mozgatva ledörzsölhetők a fényezésre tapadt szennyező szemcsék. A körkörös mozgással végzett koptatás kerülendő! A makacsabb szemcséket keresztirányú polírozással lehet teljesen eltávolítani, majd újból hosszirányú húzásokkal tüntethetők el az előző mozdulatok nyomai. Ha a fényező textília mozgatása nehézkessé válna kis víz rongyra permetezésével újra könnyen siklóvá tehető. Nem célszerű a polírozó rongyot erővel a felületre nyomni, inkább lágy mozgatással ajánlott a polírozást elvégezni. A szélvédőt is célszerű simára polírozni, mert a rátapadt szennyező szemcsék károsítják az ablaktörlő lapátok gumijának a lehúzó élét. Végül minden lekoptatott és már sima felületet újból lendületes mozdulatokkal, hosszirányban töröljünk át és a felesleges polírozó anyagot mikroszálas kendővel teljesen tisztítsuk le, majd vizesen is mossuk le.

fenyezes02.jpg

A teljesen letisztított és simára polírozott karosszériát ezt követően átfedően vékonyan át kell kenni félkemény viaszt tartalmazó fényezőszerrel pl. high-gloss wax-al. Amint a vékonyan felkent szer elmattul, azaz rászárad a felületre, mikroszálas kendővel fényesre törölhető. A viaszréteg azonban a szélvédőre ne kerüljön, mert letörlése után is zavarja az átláthatóságát, ellenben a lámpatestekre kenve, átfényezés után ezeken is előnyös a hatása. A felületek fényező, lágy áttörlése után a felületek ragyogó fényesek lesznek és csillogásukat  akár egy fél évig is megtartják. Egy alapos mosás után viszont az elvékonyodott viaszbevonat felújítása ajánlatos, ám ehhez polírozásra már aligha lesz szükség, mert a karuba viasz rétege erősen gátolja a szennyezőanyagok  felületre tapadását.

 Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni. 
     

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr185604331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Morgan kapitány (törölt) 2013.11.08. 11:19:04

Igazán látványos eredmény és a fotók is jól sikerültek. A polírozógépekről mi a véleményed? Megéri 20e körüli összeget befektetni egy magánembernek?

PiBá 2013.11.08. 17:49:03

Ez nem ellentmondás? A polírgép körkörös mozgást némi excentrikus mozgással.
" ám a max. 900 f/p fordulatú polírgéppel gyorsabban"
"A körkörös mozgással végzett koptatás kerülendő!"

Mamagaio 2013.11.08. 19:04:39

Az előző tulaj sajnos nem maszkolta le a lökhárítók és az ajtók fekete műanyag koptatócsíkját ahol nagyon meglátszik a korábbi teljes polírozásból származó fehér polírcsík(ok). Mindent kipróbáltam hogy eltüntessem, fórumokat bújtam - volt ahol fogkrémet javasoltak - de eredménytelenül. A mélygarázsokban található Sonax autómosók fekete műanyag és gumiápoló kencéje csak pár napig bírta rajta, aztán ugyanúgy kifehéredik. Valami ötlet, javaslat? Előre is nagyon köszönöm!

Zoli a séf 2013.11.08. 19:42:41

@Mamagaio:
Bagarol cipőkrém, de szigorúan csak a műa elemekre.Nálam bevált.

GHG 2013.11.08. 20:09:00

@Mamagaio: Kétféle megoldás lenne, bár az egyik számomra is kérdéses. Vannak olyan díszlécek, amelyek hő hatására újra visszanyerik eredeti színüket... Hőlégfúvóval lehetne próbálkozni, ez lenne azonban az egyik, az általam is kérdőjelezett megoldás.
A másik megoldás az hogy beadod egy becsületes fényező csapatnak, becsiszolják, műanyag alapozó és fekete lökhárító festék. Jobb lesz mint az új, ha nem éri külső fizikai behatás.
Utóbbit is megcsinálhatod magadnak otthon, de pár mosás és elkezd felválni a ráfújt réteg, tehát ha kifakultan sem tetszik a kocsidon a léc - magyarul igényes vagy- akkor ezt nem javaslom.

Ja, végül is vehetsz újat is valami utgy-t, ha gyártanak hozzá. :D

fda 2020.01.29. 09:42:26

"A polírozás természetesen koptató hatású, ám ezen hatása elhanyagolható mértékű. A gépkocsik fényezésének felső rétegvastagsága ugyanis 40-150 mikron, amiből a polírozás legfeljebb 3-5 mikront koptat le."

Hogy lehet elhanyagolható mértékű a koptatás, ha akár 10 polírozással eltüntethető a teljes felső réteg? Éz épp hogy azt jelenti, hogy polírozni csak nagyon indokolt esetben, kivételes alkalmakkor szabad egy autó életében, amit azért mondjuk 15 éves koráig simán érdemes szépnek megtartani. És még utána se dobjuk ki, Magyarországon az átlag még csak akkor érkezik az országba...
süti beállítások módosítása