Egy magyar úr Angliában (4.)

2017.09.01. 05:00 | Írta: Pajer

angol4_03.jpg

...avagy az utánfutóra eszkábált henger, és a bepolcozott üléssor története. A múltkori bejegyzésben felsorolt nyolc témából mára maradt három még témánk. Úthenger saját utánfutóval és hidraulikus törővel, a kisteherautók hátsó kabinjának átalakítása és a dömper.

Kezdjük az angol mérnöki tervezés csodájával, az úthengerek Jaguárjával a MBR71-s úthenger. Igaz erre gépre a mondás mint a Jaguárra, hogy egy olyan autó amiben kényelmesen meg lehet várni az autómentőt, azzal a különbséggel, hogy ez nem kényelmes , de szép árnyékot ad. Félretéve a tréfát, ennek a gépnek azért van piaca (itt Angliában, biztos) mert egyik konkurense sem tudja ugyan ezt a műszaki paramétereket. A Bomagnak van egy hasonló, de ott a vibrációt nem lehet külön kapcsolni, Wacker-nak nincs ez a kompakt kis utánfutója, stb. De nézzük is mit tud ez a gép, mert azt be kell ismerni, hogy az ügyfelek kedvence, hiszen nekik nem kell javítani, ez a feladat mindig a kölcsönzőkre hárul.

angol4_01.jpg

angol4_02.jpg
- Ez egy kompakt szerkezet ami egy saját kis utánfutóval rendelkezik.
- Vibrohenger, ami ki-be kapcsolható.
- Hidraulika kimenet,  amire egy törőfej csatlakoztatható nagyobb felületek, kátyúk bontására.

Egy baja van, hogy nem németek találták ki. Közel negyven éve változatlan formában gyártják, amúgy ha folyamatosan foglalkozva van vele, akkor nincs sok probléma. Most már megtanultam, hogy akkor járok a legjobban, ha bármi gond adódik: szinte teljesen szétszedni és újra össze, mert ezzel a kezdődő gondokat is kiküszöbölöm. A gondok forrása ennél a gépnél az, amire kitalálták, a vibráció, amit semmilyen csavar vagy rögzítés nem szeret. Azt  hogy egy motortartó csavar meghúzásához miért kel a teljes hidraulika rendszert kikapni arra már csak az angol mérnökök tudják a választ.  

angol4_03.jpg

A motortartó csavarok ellenőrzéséhez szinte a fél gépet szét kell szedni

Ennek az eszköznek a használhatóságának egy fontos szempontja, hogy a saját kis utánfutójára is igaz az mint minden utánfutóra Angliában, hogy nem kell külön rendszám vagy vizsga. Az autó rendszáma kerül rá, amivel vontatják, amit 15 fontért bárhol kinyomtatnak. Ez a szabályozás elképzelhetetlennek tűnik Magyarországon csak visszagondolva a bicikli szállítók mizériájára. Mindent félretéve, azért egy okos és használható szerkezet, de szükséges a folyamatos törődés.Már jeleztem az elején, hogy érdemes a kisteherautók kabinjainak is egy két sort szentelni. Itt a telephelyeknek iszonyatos áruk van, az angol építkezési szokásokból fakadóan a sorházak kertje többségében csak a konyhán keresztül megközelíthető, ebből adódóan szinte mindenki az utcán parkol a platóhoz láncolt, ponyvával letakart aszfaltvágókkal, keverőkkel és a kabinba zárt kisebb szerszámokkal, így nem meglepő, ha mindent kitalálnak, hogy el tudják biztonságba rakni (dugni) a szerszámaikat, akár egy ötüléses platós hátsó üléssoránál lerekesztenek egy kis részt és bepolcoznak.  

angol4_04.jpg

Itt rengeteg az 1-5 fős egyéni vállalkozós brigád, akik a nagyobb munkaszervező céghez vannak kötve és dolgoznak a saját szerszámaikkal és az egész cég semmi más, mint az autójuk és a rajta illetve benne lévő szerszám. A brigád méretét pedig a szabad ülések száma határozza meg. Amikor este végeznek, apuci  és a srácok bepakolnak, leponyváznak és végre hazamegy, leparkol a ház elé, nincs telephelye , nem kell telephely engedély, nincs macerálva, csak legyen parkoló a ház előtt.  Azért ez sem egyszerű életforma, de én úgy tapasztaltam, hogy mondhatjuk vidáman csinálják és nem ciki számukra. Este a Pub-ban meg nem mondod, hogy egész nap az aszfaltot kergette. 

angol4_05.jpg
Persze a tehetősebbeknek itt is megtalálható a „gyári „szerszámos” ládával ellátott platós is, ezekkel egy baj van, hogy feltűnő és utcán nem érdemes vele parkolni. 

angol4_06.jpg

Ha ezeket a 3 vagy 5 fős brigádokat látom, mindig valami hasonló érzés fog el, mint az ezredforduló környékén, amikor kézi árokásáshoz embereket kellett bérelnie a cégünknek otthon ( akkor még nagyban foglalkoztak kivitelezéssel is a szerviz, kölcsönző mellett) és csak öttel osztható csapalétszámot lehetett kérni a Zsiguli méretéből adódóan.

angol4_07.jpg
A dömperekre nem akarok sok szót pazarolni, hiszen azért ez egy ismert gép a piacon. Most csak értetlenségemnek szeretnék hangot adni, mert nem értem, miért nem terjedt el, hiszen egy gyors, könnyen mozgatható, kis karbantartás igényű, tökéletes helyi depó kezelő kis gép a fél tonnástól az óriási méretekig. Itthon valamiére még mindig a kiherélt öreg TATRA-kal és Kamazok-kal helyettesítik ezeket. Főleg azért  vagyok egy kicsit értetlen, mert a gazdaság ezen szegmensében szereplők bevételei megegyeznek a külföldi versenytársaikkal. 

A jövő héten egy kicsit belemerülünk a részletekbe és megpróbálom összehasonlítani a két legkedveltebb lapvibrátor típust, szigorúan szervizelési szempontból, egy pirosat és egy sárgát. De ehhez túl kell élnem a Junkies írországi  turnéját. 

    Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr5312790332

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása