Egy magyar úr Angliában (6.): Az a fránya utángyártott

2017.09.15. 05:00 | Írta: Pajer

 Az örök dilemma, hogy az olcsó rosszabb-e vagy csak olcsóbb a drágábbnál és mi a különbség a „gyári” alkatrész és az „utángyártott” termékek között. Természetesen a márka szervizek az eredeti alkatrészt erőltetik, a vevők pedig a minél olcsóbbat szeretnék elérni. Az igazság mint mindig fél úton van. A szervizek álláspontja is érthető, hiszen amellett, hogy magasabb árú terméken az árrése is magasabb, azért a hangsúly a minőségen van, mert nyugodtabb szívvel tud vállalni garanciát egy olyan javításra, ahol ellenőrzött hátterű alkatrészeket építenek be. Azért az látszik, hogy kis hazánkban ez a két forgalmazói kör szigorúan elválik egymástól és valljuk be, rendesen gyalázzák is egymást.

angol7_7.jpg

Ezt a gordiuszi csomót a ködös Albionban már rég elvágták. Már húsz éve amikor először próbáltam itt szerencsét már akkor nagy segítség volt egy angol nagy márkakereskedő katalógusa amibe együtt szerepelt ugyan azon az ábrán az eredeti és az utángyártott alkatrész és senki nem köpködött egymásra.

angol7_2.jpg

Persze ugyan ez megvan online formában is, de valahogy szerelés közben nekem a papír alapú valahogy jobban kézre esik.

angol7_3.jpg

Egy nagyon fontos tényező:  ha gond van, akkor tudunk kihez fordulni, ameddig egy eBay-en vásárolt henger/dugó esetén - aminek a dugattyújából kiesik a gyűrű elfordulását gátló kis csap - akkor ez az alkatrész egy örök darab marad számunkra.

Az L&S hazai megfelelője az Agroforg lehetne, de még fény évre van ettől, főleg hogy azért az utángyártott cuccoknál is van szar és még szarabb. Az L&S-nél tapasztalom, hogy törekszenek a minőségibe szart adni és folyamatosan korrigálnak, ha vakvágányra futnak. Azért a hazai cégek még inkább ár-,  mint minőségérzékenyek. Azért vannak otthon is feltörekvő cégek  (kertmotor.hu) ahol lehet kapni utángyártott alkatrészeket és a kereső felületük is használhatóbb, de azért itt is kell tudni a szakkifejezéseket, hogy ne kelljen 3800 alkatrészt átbogarászni. Itt is csak online felület van, ha gond van, csak a monitorral tudunk kiabálni. Nem gondolom, hogy sokan vásárolnának Angliából alkatrészt, de azért felhívnám a figyelmet, hogy szinte minden géphez megtalálható a felületen a robbantott ábra, ami azért nagy segítség az otthon bütykölőknek. Tehát nagy valószínűséggel a kiválasztott típus alkatrész listájánál megtaláljuk a bal felső sarokban, és csak egy klikkelés.

angol7_1.gif

Azért szeretném eloszlatni azt a tévhitet, hogy minden utángyártott azonos minőségi „ugyanazon a gyártó soron gyártott” termék, mert nem. Ezen a piacon a legveszélyesebb portéka a légszűrő. Mert ha veszünk egy gagyi karburátort vagy egy olcsó berántót, a legrosszabb az lehet, hogy egy kis bosszankodás után lecseréljük. A légszűrővel azért óvatosan, hiszen egy hamis biztonságérzetet ad, „én kicseréltem”, hát inkább nem kellett volna. És sajnos ez igaz akár a közkedvelt Honda motorokhoz de akár a Stihl termékekhez kaphatókra is.

Mi is ezeket használtuk a kölcsönzőben, de valahogy ez a nyár nem volt csapadékos, így jóval porosabb (ez azért Angliában ritka) és elő is jöttek a problémák. Szépen megjelentek a por nyomok a szívó résznél és igen ezt a szemetet kapta a motor is.

angol7_4.jpg

Persze egy lapvibró nagyobb por igénybevételnek van kitéve mint egy áramfejlesztő. Ebből következik az, hogy lapvibróba biztos nem teszek többet utángyártott szűrőt.

De itt másik példa a Stihl motoros vágó gyári és utángyártott szűrővel.

angol7_5.jpg

  a., gyári légszűrő                                                           b., utángyártott légszűrő
                                                                                       (itt azért kisebb a para mint a Honda légszűrőknél, de ne)

Én a hengereknél ekkora gondot nem tapasztaltam, áruk átlagosan 10-20 eFt magasságában mozog a kétütemű motorok esetében. Bevallom őszintén ebbe az irányban el szoktam csábulni. Gond a dugattyúk tömegével szokott lenni, mert egyes utángyártott dugattyúk valljuk be elég nehezek, és néha ezzel adjuk be a kegyelemdöfést a már gyengélkedő főtengelynek.

angol7_6.jpg

A minőség itt márka független, akár Stihl, akár Makita

A kint kapható Hondákhoz kapható berántókkal sem nagyon szokott gond lenni, érdekes itthon amikor feltettük lap vibrátorokra kb. két kölcsönzés után kerültek a kukába. Na de a Stihl-hez gyártottak elég problémásak, főleg akkor, ha elfelejted melyik gépen cseréltél és utána próbálod javítani és egy utángyártott berántó házba cserélni a gyári berántó tárcsát, hát szentségeltem én is.

Kedvencem a STIHL ElastoStart utángyártott változata, egyrészt vastagabb a zsinórja és alig fér el a tárcsában, másrészt kb. két hét után törik-szakad, de szerencsére bosszúságon kívül más problémát nem okoz.

angol7_7.jpg

Az észrevehető az angol cégeknél, hogy inkább rendelnek egy megbízható drágább szállítótól, mint egy olcsó bizonytalantól, mivel a munkaerő igen csak drága és ha egy 5 fontnyi differencia miatt állnom kell egy órát - ami meghaladja a 10 fontot - akkor az igen csak nem éri meg.

Magyarországon azért szerintem még ezen a téren ott tartunk, mint pár éve az üzemanyag vásárlásnál, hogy volt aki akár 20-30 Km autózott, hogy 2 forinttal olcsóbban vegyen benzint, bele sem gondolva abba, hogy az utazás és annak ideje többe fáj a spórolásnál.

Ezen fellelkesülve a következő bejegyzésben kivesézzük a munkadíjakat és elábrándozom azon, hogy milyen simán lehetne nyugati színvonalú bérért dolgozni egy hazai szervizben.

 

    Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

8 komment Címkék: külföld

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr4812828954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zooltek 2017.09.15. 06:17:51

Akad egy olyan verzió is, amikor a masinához csak gyári cucc létezik, és egy adott alkatrészre rácsodálkozol, hogy milyen olcsó, be van akciózva, akkor nem 3 darabot rendelünk, hanem 10-et, úgyis elfogy. Aztán az első adott alkatrésszel javított gépet másnap visszahozzák ugyanarra a hibára, rá egy hétre megint. Aztán a másikat, harmadikat is, és ezt persze mindet garanciába kell újra megjavítani. És akkor rájössz, hogy vagy az eredetihez megtévesztően hasonlító csomagolású hamisítványt vettél, vagy a márka a saját tudtával, de nem jelezve, kiadott egy gyengébb minőségű szériát. Ez pénzben és időben is rengeteg bukó, de akármelyik (kinek melyik a szimpatikus) istennél reklamálhatsz, le se vagy sz@rva.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2017.09.15. 10:55:05

Feltételezem itt is igaz az, ami az autó alkatrészeknél. (Azt a piacot ismerem.) A gép (autó) gyártók nyilván nem gyártanak légszűrőt, nem fröccsöntenek berántókart, nem esztergálnak dugattyút. Pusztán összeszerelik a beszállítóktól érkező alkatrészeket. Épp ezért a nem gyári dobozos alkatrészeken kívül nem csak utángyártott alkatrészek léteznek, hanem OEM parts, vagyis az adott gyártónak beszállítóktól származó alkatrészek is. Persze ezek megkereséséhez ismerni kell jobban az adott gyártó beszállítói körét, mindenesetre nem lehetetlen olcsóbban ugyanazt a terméket megvenni ami a gyári csomagolásban is megtalálható.

Pajer 2017.09.15. 11:49:37

@Thoreau: Az annyira a kisgép piaco nem igaz, régen a karburátoroknál és a dugoknál volt tapasztalható, de mára szinte mindent saját kézben tartanak (a nagyok), nelem még húsz év alatt ne sikerült meglelnem a tutit. Én a nem kopo alkatrészeknél, pl burkolatok, vagy wackernál a gumiharang szó nélkül berakom az utángyártottat, de fődarabnál próbálom meggyőzni az ügyfelet az eredetire.

Pajer 2017.09.15. 11:51:43

@zooltek: Én szerencsére ezt megusztam , vagy is csak egyszer estem ebbe a csabdába egy ismert márka akkus furójának motorjával. De eddig ha gondom volt minden esetben megpróbáltak korrigálni (akár a Stihl akár a Husqvarna, Makita, stb. )

Untermensch4 2017.09.15. 19:40:08

@Thoreau: Autóalkatrész-gyártásban dolgoztam már több helyen (arc visszavesz, két helyen...) :), azoknál kizárólagosan szerződöttnek mondták az autógyárakat, senki másnak nem lehetett gyártani.
Az már másik érdekesség hogy adott alkatrész különböző márkákhoz pont ugyanott készül... na azóta nem is nagyon hiszek a feltétlenül megfizetendő márkanévben mióta láttam embert század mm-es furatot "mérni" az erre szolgáló mérőeszköz helyett műanyag kávéspohárral mert aludt... :)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2017.09.15. 20:01:50

@Untermensch4: Én anno több külföldön működő alkatrészgyártónál jártam, láttam ahogy mondjuk az olasz Sofima filtergyártónál hogyan csomagolják a GM (Opel) és Renault OEM dobozokba a szűrőket, a Brembo (fék) vagy épp a Walker (kipufogó) mint első beszállító meg amúgy is egyértelmű. Igaz, volt olyan, hogy az adott alkatrészt nem forgalmazhatták a szabadpiacon, de én nem sok ilyennel találkoztam, anno a Brembo esetében ilyen volt a Porsche például, az akkori katalógusaikban nem is nagyon találtuk a német sportautót, holott ugye ott is a Brembo csinálta a féktárcsákat. De például a német Hengst szűrőgyárnál - ahol kamion szűrők ügyében jártunk - véletlenül kiderült, hogy akkoriban gyakorlatilag az összes német gyártású porszívóhoz ők csinálták a elő- és utószűrőket, amit nem propagáltak, de cikkszám alapján lehetett rendelni, ha akartunk volna.
Nyilván más a dolog, ha egy kisebb alkatrészgyártótól megrendeli az autógyár az ő specifikációjának megfelelő alkatrészt, (kvázi magának gyártatja le, mintegy kiszervezve a gyártást) és más, ha eleve a beszállító termékéről van szó. Mondjuk annó egy FAG fékhidraulika simán a gyártó polcáról került, - mint kész és létező termék - betervezésre egy új autó típusba. Ekkor az adott cikkszám továbbra is rendelhető volt az FAG-tól is, piros dobozban, de persze megvehettük a VW-nél is, kicsit-sokkal többért. No meg gondolom ára van annak, hogy az adott terméket csak nekem gyártsák... Persze ezek 15-20 éves sztorik, azóta lehet minden más, bár, tekintve hogy az autók modellciklusa folyamatosan rövidül, viszont egyre szélesebb palettát kell kínáljanak a gyártók, így még inkább legózás folyik, vagyis ugyanazok az alkatrészek egyre többféle modellben bukkannak elő.

Pajer 2017.09.16. 09:01:33

@Thoreau: Ez nem nagyon változott max csak annyiban a német fotengely gyárt (itt most kis gépekre gondolok) kiköltözött Kinába. Még emlékszem, hogy hűsz éve szinte az utángyártott cuccok 80% a olaszból jött, és még közösen állítottak ki az Agroforggal a Construmán. A nagy külömbség, hogy a kinába ugyan ot gyártott termékek között, hogy ( és nem elvbe, tényleg) kimegy a német és a rengeteg kis gyárkapacitás közül kiválasztja aki szerinte még tud minőséget gyártani és ameddig az nem hibázik akkor vele gyártatja. Erre ró példa a KOHLER, Most a Briggs-et is lenyomva lasan a Hondával versenyezve kinálja a motor kollekcióját, azt a motort amit az MTD szerel a 30 EFt-os fűnyirokra és látunk a nagyáruházi áramfejlesztőkbe. Az a külömbség, hogy kikukázzák a legjobb minőségi kinai motort drágábban a rosszabbak pedig rákerülnek az olcsóbb eszközökre.
A Kohel 5 éves szerződéseket köt és van egy minőségi "kodexe" 25 oldal :)) és ha ezt betartja a gyártó akkor kifizetik.
www.kohler.com/corp/supplier/GlobalSupplierQualityManual_English.pdf

Untermensch4 2017.09.16. 18:18:27

@Thoreau: Több kontinensen regnáló multi az nem annyira "kisebb alkatrészgyár", tudtommal nem maguktól gondoltak egyet hogy érctől a késztermékig legyártanak vmit, hátha megtetszik az autógyáraknak... :) nyilván csak a folyamat szűk technológiai szakaszát láttam, ott márkától függetlenül ugyanazok az emberek dolgoztak a termékekkel, optimisták feltételezhetik hogy az autógyártónál annak hírnevéhez méltó a meo, felőlem legyen. Azt mondjuk autókereskedő mondta hogy ugyanazon márka és típus esetén is látható volt a reklamációkból, garanciális hibákból és az alvázszámból hogy hol szerelték össze...
A vicces az volt amikor ez a cég csinált egy ilyen üzemet kínában, mert az jó költséghatékony lesz. Kb egy év múlva az ipartelepi utca túloldalán kinőtt egy ugyanolyan (nemcsak külsejű, termelési profilú is...) kínai tulajdonú gyár. :)