Az örök dilemma, hogy az olcsó rosszabb-e vagy csak olcsóbb a drágábbnál és mi a különbség a „gyári” alkatrész és az „utángyártott” termékek között. Természetesen a márka szervizek az eredeti alkatrészt erőltetik, a vevők pedig a minél olcsóbbat szeretnék elérni. Az igazság mint mindig fél úton van. A szervizek álláspontja is érthető, hiszen amellett, hogy magasabb árú terméken az árrése is magasabb, azért a hangsúly a minőségen van, mert nyugodtabb szívvel tud vállalni garanciát egy olyan javításra, ahol ellenőrzött hátterű alkatrészeket építenek be. Azért az látszik, hogy kis hazánkban ez a két forgalmazói kör szigorúan elválik egymástól és valljuk be, rendesen gyalázzák is egymást.
Ezt a gordiuszi csomót a ködös Albionban már rég elvágták. Már húsz éve amikor először próbáltam itt szerencsét már akkor nagy segítség volt egy angol nagy márkakereskedő katalógusa amibe együtt szerepelt ugyan azon az ábrán az eredeti és az utángyártott alkatrész és senki nem köpködött egymásra.
Persze ugyan ez megvan online formában is, de valahogy szerelés közben nekem a papír alapú valahogy jobban kézre esik.
Egy nagyon fontos tényező: ha gond van, akkor tudunk kihez fordulni, ameddig egy eBay-en vásárolt henger/dugó esetén - aminek a dugattyújából kiesik a gyűrű elfordulását gátló kis csap - akkor ez az alkatrész egy örök darab marad számunkra.
Az L&S hazai megfelelője az Agroforg lehetne, de még fény évre van ettől, főleg hogy azért az utángyártott cuccoknál is van szar és még szarabb. Az L&S-nél tapasztalom, hogy törekszenek a minőségibe szart adni és folyamatosan korrigálnak, ha vakvágányra futnak. Azért a hazai cégek még inkább ár-, mint minőségérzékenyek. Azért vannak otthon is feltörekvő cégek (kertmotor.hu) ahol lehet kapni utángyártott alkatrészeket és a kereső felületük is használhatóbb, de azért itt is kell tudni a szakkifejezéseket, hogy ne kelljen 3800 alkatrészt átbogarászni. Itt is csak online felület van, ha gond van, csak a monitorral tudunk kiabálni. Nem gondolom, hogy sokan vásárolnának Angliából alkatrészt, de azért felhívnám a figyelmet, hogy szinte minden géphez megtalálható a felületen a robbantott ábra, ami azért nagy segítség az otthon bütykölőknek. Tehát nagy valószínűséggel a kiválasztott típus alkatrész listájánál megtaláljuk a bal felső sarokban, és csak egy klikkelés.
Azért szeretném eloszlatni azt a tévhitet, hogy minden utángyártott azonos minőségi „ugyanazon a gyártó soron gyártott” termék, mert nem. Ezen a piacon a legveszélyesebb portéka a légszűrő. Mert ha veszünk egy gagyi karburátort vagy egy olcsó berántót, a legrosszabb az lehet, hogy egy kis bosszankodás után lecseréljük. A légszűrővel azért óvatosan, hiszen egy hamis biztonságérzetet ad, „én kicseréltem”, hát inkább nem kellett volna. És sajnos ez igaz akár a közkedvelt Honda motorokhoz de akár a Stihl termékekhez kaphatókra is.
Mi is ezeket használtuk a kölcsönzőben, de valahogy ez a nyár nem volt csapadékos, így jóval porosabb (ez azért Angliában ritka) és elő is jöttek a problémák. Szépen megjelentek a por nyomok a szívó résznél és igen ezt a szemetet kapta a motor is.
Persze egy lapvibró nagyobb por igénybevételnek van kitéve mint egy áramfejlesztő. Ebből következik az, hogy lapvibróba biztos nem teszek többet utángyártott szűrőt.
De itt másik példa a Stihl motoros vágó gyári és utángyártott szűrővel.
a., gyári légszűrő b., utángyártott légszűrő
(itt azért kisebb a para mint a Honda légszűrőknél, de ne)
Én a hengereknél ekkora gondot nem tapasztaltam, áruk átlagosan 10-20 eFt magasságában mozog a kétütemű motorok esetében. Bevallom őszintén ebbe az irányban el szoktam csábulni. Gond a dugattyúk tömegével szokott lenni, mert egyes utángyártott dugattyúk valljuk be elég nehezek, és néha ezzel adjuk be a kegyelemdöfést a már gyengélkedő főtengelynek.
A minőség itt márka független, akár Stihl, akár Makita
A kint kapható Hondákhoz kapható berántókkal sem nagyon szokott gond lenni, érdekes itthon amikor feltettük lap vibrátorokra kb. két kölcsönzés után kerültek a kukába. Na de a Stihl-hez gyártottak elég problémásak, főleg akkor, ha elfelejted melyik gépen cseréltél és utána próbálod javítani és egy utángyártott berántó házba cserélni a gyári berántó tárcsát, hát szentségeltem én is.
Kedvencem a STIHL ElastoStart utángyártott változata, egyrészt vastagabb a zsinórja és alig fér el a tárcsában, másrészt kb. két hét után törik-szakad, de szerencsére bosszúságon kívül más problémát nem okoz.
Az észrevehető az angol cégeknél, hogy inkább rendelnek egy megbízható drágább szállítótól, mint egy olcsó bizonytalantól, mivel a munkaerő igen csak drága és ha egy 5 fontnyi differencia miatt állnom kell egy órát - ami meghaladja a 10 fontot - akkor az igen csak nem éri meg.
Magyarországon azért szerintem még ezen a téren ott tartunk, mint pár éve az üzemanyag vásárlásnál, hogy volt aki akár 20-30 Km autózott, hogy 2 forinttal olcsóbban vegyen benzint, bele sem gondolva abba, hogy az utazás és annak ideje többe fáj a spórolásnál.
Ezen fellelkesülve a következő bejegyzésben kivesézzük a munkadíjakat és elábrándozom azon, hogy milyen simán lehetne nyugati színvonalú bérért dolgozni egy hazai szervizben.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.