Bőr autókárpitok ápolása

2017.12.19. 05:00 | Írta: -nos-

jaguar_seat_3.jpg

Az autók utasterének burkolatát egyre inkább speciális textilanyag és egyre több műanyag felület uralja. Ám számos, igényesebb típusban nem ritkaság a valódi bőr burkolat az üléseken és egyéb kárpitozott felületeken.  A viszonylag szűk belső tér miatt azonban ezek a kárpitanyagok hajlamosabbak a különféle kopásokra, anyaggyűrődésekre, sőt esetenként durvább felületi sérüléseknek is ki vannak téve. Ezért az igényes bőrkárpitok fokozottan igénylik a rendszeres ápolást.

A gyártók természetesen a várható igénybevételnek megfelelő minőségű és vastagságú, többnyire fedett, azaz festett bőrökből készítik az ilyen kárpitokat. Ennek ellenére azonban ezek a felületek csak akkor maradnak hosszú életűek, ha rendszeres és alapos tisztításban, kondicionáló ápolásban részesülnek. E műveleteket legalább évente, de inkább félévente ajánlott elvégezni. Különösen az ülések és háttámláik párnázatainak a huzatát kell alaposan letisztítani. E művelethez általánosan használhatók a speciálisan e célra készülő bőrtisztító kendők, amelyek zsírtalanító, tisztító hatásuk mellett egyben ápolják is a bőrfelületeket. E kendőkkel akár havonta is ajánlott alaposan áttörölni az ilyen felületeket.

Ha erősebben elszennyeződött és ritkábban ápolt a gépkocsi bőrkárpitos burkolata, akkor ehhez már inkább a lanolinos  és viaszt tartalmazó bőrkárpit tisztító szerek valamelyikét érdemes használni. Az ilyen szerek nemcsak tisztítják, kondicionálják a bőrt, hanem a festett felületeket megóvják a fakulástól, a kirepedezéstől, azaz a kiszáradástól. A nagyon elhanyagolt és szennyeződött felületű bőrkárpitokat viszont előbb célszerű növényi szappannal lemosni, majd szárazra törlésük és teljes száradásuk után bőrápoló balzsamos szerrel történő átkenéssel lehet újból ápolttá és szinte újjá varázsolni. E művelethez a pumpás, méhviaszt tartalmazó, festett bőrre készült bőrápolószerek is jó hatásúak lehetnek. Az ilyen szerekkel kezelt bőrfelületek puha ronggyal áttörölve fényesíthetők is, feltéve, hogy a bőr festett felülete még nem túl kopott. Ha már az ilyen kezelés sem hoz kellően látható eredményt, akkor sajnos nincs más mód, mint a bőrkárpitok teljes újrafestése. Ilyen estekben azonban az összes bőrfelületet át kell festeni, hogy az összhatás ne legyen eltérő színárnyalatú.

A spray bőrtisztítókat célszerűbb mikroszálas kendőre, vagy tiszta textil kendőre kiszórva használni. A fényezéshez ugyancsak ilyen anyagú kendők használhatók, de ilyenkor csak száraz kendőket szabad használni a művelethez. A kiszáradt bőrfelületek ápolásához a lanolinos babaápoló kendők is jól használhatók, de csak akkor, ha a bőrfelületek alig szennyezettek és csak felületi kezelést igényelnek. Ez a szer puhítja a bőrök felületét és beszívódása után a feleslege letörölhető, a felület pedig ezt követően lágyan áttörölve fényesíthető is.

 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr848763922

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Untermensch4 2017.12.19. 18:50:45

Egyszer jelentkeztem dolgozni egy bőr üléshuzatokat gyártó céghez. A műszakvezető szaki aki a jelentkezőket körbevitte a gyárban, bemutatandó a munkafolyamatokat, már évtizedek óta bőriparban dolgozott. Volt egy érdekes kiszólása ami nem hiszem hogy a toborzás része volt, ő nem venne bőr üléshuzatos autót...

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2017.12.20. 05:41:25

@Untermensch4: Nekem bőrös kocsim van, mert ilyen volt az ülése annak a használtnak amit vettem. Olyan nagy különbség nincs, tényleg jobban kell figyelni az ápolásra, de én szeretem suvickolni, törölgetni. Több odafigyelést igényel. Figyelek, hogy napra nem parkolok hosszú időre, mert szénné ég a fekete bőrülés. Mivel van garázsom otthon családi házban, ezért ez sem annyira gond. Télen azért le tud hűlni rendesen, ezért a fűtött garázs és ülésfűtés akkor is hasznos. Pesten például ha tehetem mindig parkolóházban parkolok, egy bőrüléses pár éves bmw- nél ez alap.

Untermensch4 2017.12.20. 23:00:46

@bluebear: A bőrös szaki nem fejtette ki részletesen, ez nagyon érdekes. Abból amiket írtál nekem úgy tűnik hogy a bőrülésautóban túlzottan ellentétes az autóról alkotott elképzeléseimmel. Azokban számomra egy lényeges elem hogy az év minden időszakában tudjon a szerkezet korlátlan ideig kültéren tartózkodni, mert arra való használati tárgy.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2017.12.21. 16:51:19

Viszont a bőr sokkal tartósabb. Én is használom az autót nem a napon állok vele állandóan. Amikor nem használom azonban árnyékban van. De a szövetüléses autómra is vigyáztam, mert például a műanyagelemek is elporladnak a nyolcvanfokos utastérben.

Untermensch4 2017.12.21. 18:28:10

@bluebear: "Én is használom az autót nem a napon állok vele állandóan. Amikor nem használom azonban árnyékban van."
Eredetileg az autó van azért hogy téged védjen a környezeti hatásoktól (napsütés, szél, eső). Ha ez megfordul akkor nem neked van használati tárgyad hanem a tárgynak egy szolgája. Nekem amikor még volt autóm, a kormány műanyagjának a porladása miatt vettem rá egy másik műanyag burkoló-izét. Ha elkezdett volna porladni kb tíz év múlva akkor kicseréltem volna egy másikra... a szövetülésekre meg alapból raktam egy "ruhát", egy huzatot. Az is cserélhető, ha koszolódik könnyebb levenni és kimosni mint az egész ülést, ami ráadásul nem is fér a mosógépbe... :)
süti beállítások módosítása