Vatera Evolúció: Na, viszlát!

2019.06.28. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

image5_37.jpg

Készüljenek a vaterások, korunk haladó és progresszív dizájnja immár belerondított a piacvezető alkuportál felületébe is. Botor, aki tagadná, hogy nemes az alapötlet, miszerint látássérült értelmi fogyatékosoknak is joguk van teljes életet élni a neten. Ennek - a Vatera látványtervező csoportja szerint - elengedhetetlen feltétele az eddigi információsűrűséget lepedőnyi üres helyekkel oldalakra szétszórni. Kis tréfa, hogy változatlanul apró betűkkel, cserébe azonban kedves piktogramokkal díszítve és jó sok egérgomb tekergetéssel érhetjük el az eddigi tömény tartalmat. Ami már túlhaladott, ezek szerint.

Törzsolvasóink tudják, hogy szerszámvásárlási opcióként vagy saját kalandjaim körítéseként mindig ajánlottam az első és majdnem egyetlen aukciós oldalt. Most, hogy utolsó alkalommal az élesítés előtt még van alkalmam összevetni az adminisztrátori felületet a már modern köntösbe öltöztetett kínálati oldal elrendezésével, szövegsűrűségével... kísérteties párhuzamokat látok az Ipon.hu verítékes és többszöri dizájnváltásával.

Az IPON informatikai webáruház, mely korábban érdekes IT-magazin is volt. Kétszer futottak neki átöltöztetni és mindenhonnan előugró interaktív menükkel kiegészíteni az oldalt. Ééééééss...elszúrták! Figyelmeztetés, tesztelés nélkül indították újra az oldalt és nemcsak undorító lett, hanem a felhasználók jelentős adatvesztést is elszenvedtek. Elveszett a rendeléselőzmény, a garanciás oldal (mondjuk ennek eltüntetésén nem csodálkozom) és öt kommentenként lapozni kell a hozzászólásokat. Működése pedig az állandóan előreugráló menük miatt egy részben erotikus szolgáltatásokat is kínáló vándorcirkusz felfokozott interaktivitású fináléját idézi.

Tökéletes! - kiálthatott volna fel a Grincs, ha épp Ipon-felhasználók ezreit akarja ellopni karácsony helyett. A kommentek nem egyöntetű sikert tükröznek (itt találni, ha van kedvük kinyitogatni az előzményeket). A forgalomvesztés mértékét nem ismerem, de az ingyenes - és ezáltal vélhetően látogatottabb - magazin kommentjei szinte nullázódtak.

Erre mondja a Vatera három évvel később: "Elérkezettnek láttuk az időt, hogy elkészítsük nektek az új Vatera oldalt, amely asztali gépen, tableten és mobilon is egy közös felülettel szolgálja ki a látogatókat, az adott készülék méretéhez igazodva.". Már itt bukott a koncepció, hiszen a felületek teljesen más felbontásban ideálisak. Szerintem a kilométeres sortávolságok azért lesznek beletéve, hogy a mobilosok ne nyomjanak félre egymáshoz közeli linkekkel. De miért kelljen alkalmazkodnom asztali gépes felhasználóként egy kis képernyős mobil megjelenítéshez? 

image8_22.jpg

Két oldalra fér el, amit korábban egy lap tartalmazott.

image7_21.jpg

Több információt nem kapunk és ami zavaró hiányt ébreszt: az egymással konkuráló ajánlatokból is kevesebb fér el egy oldalon.

image7_21.jpg

Itt a jelenlegi adminisztrációs felület. Nem modern, nem alkalmazkodik a trendekhez, de információsűrűsége dicséretes. Van akinek munkaeszköz ez a felület és érdeke átlátni a kínálatot, jellemzőket és minden fontos dolgot, nem pedig...

image6_21.jpg

 ...oldalanként lapozva hozzájutni a szállítási és garanciális feltételekhez, vagy négy kattintásból eljutni oda, ahova eddig kettővel sikerült.

image3_42.jpg

Ez nem egy blog, egy ingyenes tartalmat kínáló hírportál, hanem vásárlással - pénzköltéssel és jutalékkal összefüggő műveletek felülete. Amikor 6 százalékot vonnak le az eladási árból, vannak elvárásai az ügyfélnek. Például váltási lehetőség a régi és új megjelenés között, amit többen is kértek a beharangozó cikk alatt. Ezt kedvesen, de ellentmondást nem tűrően elutasította a szolgáltató, pedig nem megoldhatatlan. A minden adatot tartalmazó adatbázis mezői változatlanok maradnak, csak egyszerűen az elrendezésük stíluslapját kellene megőrizni, átkapcsolhatóvá tenni.

Nem tetszik ez az öncélú kampány, a csak önmagáért való megújulási kényszer, amit senki sem kért, de inkább elutasít. A teljes változtatást megvárva és értékelve, inkább keresek más oldalt vásárlásra és eladásra. Ami persze a Jófogás, ingyenesen. Talán visszavonulásnak hat, és majd kifogy ízlésem alól a kínálati talaj idővel, de rég azt látom: a Vatera a vásárlóknak akar megfelelni inkább, miközben az eladóktól húzza a sápot.

Remélem nem dizájnluddita siránkozást olvastak ki a leírtakból. Semmilyen célt nem tűztem ki közreadásával, mert a regisztrált felhasználói tömeg aprócska részeként a kutyát nem érdekli véleményem. Sőt, még lehet sikeres is az arculatváltás. Ha a görcsös trendkövetésre tudnak még példákat (akár pozitívat is) vagy véleményük van, osszák meg!

 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, kövess inkább a Twitteren!

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr3414915124

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sátán meg a Jocó 2019.06.28. 17:19:20

Igen, jogos a felvetés, hisz furdancs vagy, nem webesember.

A dolog neve "mobile only" és biza nem az olyan PC-s öregeket célozzák meg vele, mint te vagy én....

plümpike 2019.06.28. 23:17:19

@Sátán meg a Jocó:
Az a baj, hogy pl egy hiroldalnal oke, hogy komolyan kell loni a mobilos felhaszalokra, de egy hirdetesi oldalon, aminek raadasul eppen az az ertelme, hogy ha ugyesen krresel, szursz akkor fillerekert juthatsz dolgokhoz, ott minek erokteni? Mobilon egy normalis tobb kriteriumos szurest nem lehet kitenni a kepernyore, aki komolyan keres valamit, azt ugyis laptoprol fogja megtenni, a vatera eseteben az impulzusvasarlas kb kizart lehet.

kkm.furdancs 2019.06.29. 09:49:23

@Sátán meg a Jocó: @plümpike: Üdv! Nem, nem és nem. Próbáltam megbarátkozni a vásárlói felülettel, de nem tudom magamat hibáztatni, hogy nem tudtam megszeretni. Tudnék sorolni pozitív példákat OTP-től kezdve Mediamarkt-ig, ahol öröm tallózgatni, vagy akár a legutolsó vidéki webáruházak logikus, átlátható, barátságos felületével példálózni, de ez nem az.

Hanyagolnám a trendet, hogy fúrógép tesztek helyett a trógerdizájnerek ballépéseit ostromlom a blogban, de ez most fájt. Tényleg. Tegnap eljátszadozott ujjam a regisztráció törlés gomb felett, de egyelőre megelégedtem azzal, hogy míg az eladói felület nem változik, csak a vásárlásról mondok le.

gigabursch 2019.06.30. 20:09:08

@kkm.furdancs:
Nahát. Pont egy hónapja "méltattam" a Vaterát. Akkor még védted.
Védhetetlen...

kkm.furdancs 2019.06.30. 22:03:57

@gigabursch: Persze, ha nem kotornak bele a külsőbe, akkor ma is ez a véleményem.

genya78 2019.07.17. 11:15:39

Első körben: magamat viszonylag "öreg PC-s"-nek tartom, 41 évemből usque 25 évet PC monitorja előtt töltöttem, mégse értem ezt a fajta céltalan, destruktív, és szubjektív jellegű hőbörgést. Bizonyára jó volna még mindig a pattintott kő korában élni, de legalább az 56k-s modemek világában. Vagy?
Tehát ha jól értem, valahol törvénybe van foglalva, hogy egy hirdetési portált csak, és kizárólag laptop-ról/desktop-ról kell használnom? Én nem tudom, Ebay-nek is van mobil alkalmazása, és jóval sűrűbben használom, mint a desktop-ot, mert kényelmes. Örömmel konstatáltam, hogy a Vatera felülete is végre reszponziv lett, így ha épp úton vagyok, nem kell egy netcafe-ba rohannom, hanem mobilon nagyítgatás nélkül licitálhatok/vásárolhatok. Igaz, késtek vagy 6 évet, de jobb későn, mint soha.
Oh, wait, léteznek még netcafe-k, vagy eltelt már legalább 10 év az utolsó bezárása óta?
Hölgyeim, uraim, ami Önöknek van, azt úgy hívják: neofóbia.

kkm.furdancs 2019.07.17. 14:06:06

@kkm.furdancs: Érdekes, de a Vaterablogon pont egy genya nevű felhasználó nyalt be Vateratunde-nek, ezekkel az érvekkel. Valahogy 120 másik kommentelő nem díjazza a külsőt és a hiba tömkeleget, ami egy dizájn átvarrásból származik. Én elmondtam a saját véleményemet itt és azóta nem is jártam a vásárlói részlegen. Megvárom, hogy kifussanak saját hirdetéseim és elbúcsúzom.

Neked pedig az a bajod, hogy a kényszeres újítani akarást az információsűrűség rovására is élteted, még ha egy rakás szar is lett abból az oldalból.

zooltek 2019.07.18. 03:41:57

@genya78: Én meg 39 vagyok, de már 4 évesen volt számítógépem. És? Ez miben befolyásolja azt, hogy hogy néz ki vagy mennyire használható egy weboldal?

genya78 2019.07.18. 10:36:20

@zooltek: korommal, szokásaimmal erre igyekeztem reflektálni: "...nem az olyan PC-s öregeket célozzák meg vele, mint te vagy én...". Mondanivalómnak pont ez a lényege, hogy egyáltalán nem korfüggő, ki mennyire zárkózik el a megújulástól, illetve mennyire nyitott rá.
A kinézet például teljesen egyéni ízlés kérdése.
Szellős? Lehet. Nekem tetszik, hogy nem túlzsúfolt, a régin sokszor nagyítóval kerestem 1-1 opciót.
Használhatóság? Nekem speciel a régi teljesen használhatatlan volt mobilon; ha nem nagyítottam rá 1-1 linkre, megesett, hogy mellékattintottam, onnan vissza kellett jönni. Időpocsékolás.
Vásárlás? Agyfaszt kaptam, amikor a régi oldalon szállítási mód kiválasztásánál, és úgy anblokk minden egyes lépésnél, újratöltött az egész oldal. Most villámgyorsan lezajlik a folyamat.
Mi nem használható szerinted? Mert elenyésző számú konstruktív kivételtől eltekintve, használhatóságra, ill. annak hiányára utaló mondatot nem nagyon látok se a cikkben, se a hozzászólások közt, csak neofób megjegyzéseket, és "szakértők" véleményét, hogy szerintük milyennek kellene lennie egy weboldalnak 2019-ben.
Gondod van a működéssel, vagy a kinézettel? Írd meg nekik a problémádat, és ha jogos a felvetésed, minden bizonnyal kijavítják. Addig meg ez az egész itt csupán öncélú hőbörgés...

genya78 2019.07.18. 10:38:19

@kkm.furdancs: hmm, érdekes, érdekes :) de legalább vannak érveim :)

genya78 2019.07.18. 10:50:53

@kkm.furdancs: a bajomat illetően mellélőttél. Szakmabeliként, közel 20 évnyi webfejlesztői tapasztalattal a hátam mögött nekem muszáj haladni a korral, és ekként tekinteni a webre úgy általában. Tény, vannak a portálban hibák, akár kinézeti, akár kódbeli, mert ahogy írtad, egy átöltöztetés ritkán lesz elsőre tökéletes. De ha én egy olyan régi dizájnt mutatnék be ügyfeleimnek, ami mobilon nem jelenik meg, és/vagy tele van aggatva pörgő.forgó gif-ekkel, hamar éhenhalnék. A szakma változik, a technológia is, és az emberek is, és tetszik, nem tetszik, haladni kell a korral, és a trendekkel, és nem csak erről a szakmáról beszélek, idővel megszokja az ember. Például Te mit használsz szívesebben? Vízmértéket, vagy lézeres szintezőt?

kkm.furdancs 2019.07.18. 11:39:54

@genya78: m.vatera.hu > ennyi lenne a megoldás, hogy mobilra fejlesztett dizájnnal álljanak elő. Más kérdés, hogy ha csak az adatmezők elhelyezkedésén és színén-méretén kell változtatni, miért az a rengeteg hiba, amit kommentek tucatjai sorolnak fel?

Szerintem mint a CIB banknál és az IPON esetében: Vagy valaki megkérdezte az informatikai osztályt, hogy "Gyerekek, ti tulajdonképpen mit csináltok itt az adatmentésen és adatbázis karbantartáson kívül?" és akkor újítás! Vagy pedig nagy lobbierővel rendelkező külsős vagy belső csoport, aki munkát és pénzt akart.
Ismétlem, nem érdekelnek az okok, szerintem ronda és egyébként már rendesen túlhaladott dizájn. Akinek tetszik, szeresse. Másnak lehetősége van váltani - nem mintha a különféle felvásárlások miatt ezt a hazai piac annyira segítené - és jómagam nem fogok egy ellenszenves, átláthatatlan, vevőriasztó portálnak 6 százalékot fizetni az eladások után.

Túlbeszéltük a témát.

genya78 2019.07.18. 12:09:07

@kkm.furdancs: az aldomain-nel általában annyi a probléma csupán, hogy (ugyancsak) öregecske, és többek közt kétszer kell fejleszteni, kétszer annyi hibalehetőség, duplaannyi kifogás, és akkor a google indexeléséről, tartalomduplikációról (amit büntet a google) nem is tettem említést. Emellett, ha már a technológia évek óta adott, miért ne használja az ember? Nem véletlenül lettek a media-query-k, és a google sem véletlenül helyezi előtérbe, és kedveli jobban a mobile-first megközelítésű weboldalakat.
Azt nem tudom, pontosan milyen szakmai háttérrel, technológiákkal dolgoznak ezek a cégek, de dolgoztam több multinál is az évek során, ismerem ezeket a folyamatokat. Abban biztos lehetsz, hogy nem hasraütésszerűen történnek a módosítások, fejlesztések, hanem hosszas megelőző kutatómunkával, közvélemény-kutatással kezdődnek, profi szakemberek közreműködésével.
A funkcionális hibákról annyit, hogy ahogy látom, ha valaki a blog-on működésbeli hibát jelez, azt nem mismásolják el, hanem utánajárnak, és feltételezhetően ki is javítják.
Kinézetről nem tudok vitázni, valóban túlbeszéltük, egyéni ízlésről nem vitatkozunk :)
süti beállítások módosítása