Csavarkötések szerelése

2016.10.26. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

csavar002.jpg

A fémipari gyártmányok összeszerelésének általános és leggyakrabban alkalmazott módja a csavarkötés. Ebből következik, hogy a szerelési munkák közül a csavarkötések szerelése fordul elő a leggyakrabban. Mai posztunkban ennek módszertani és balesetvédelmi oldalát vizsgáljuk.

Mindenfajta csavarozási munkához szakszerűen karbantartott és jól illeszkedő szerszámokat használjunk. Szereléskor elsősorban a nem állítható kéziszerszámokkal (villás kulcs, kormos kulcs stb.) dolgozzunk. Állítható csavarkulcsokat becsavarásra és csavaroldásra, kicsavarásra csak a legszükségesebb esetben használjunk. Csavarmeghúzásra ezeket azért ne vegyük igénybe, mert szerkezeti felépítésüknél fogva lazább fogást adnak, és így a csavarfejet és az anyát megrongálják. Használatuk csak akkor indokolt, ha meghúzáskor vagy oldáskor az anya a csavarral együtt elforog. Ez esetben az állítható csavarkulccsal a csavarfejet fogjuk meg, s a meghúzás vagy oldás irányával ellentétes irányú erőt fejtünk ki.

csavar003.jpg

Nagy nyílású villás kulcshoz ne vegyünk igénybe szűkítő lemezbetétet. Körmös és oldalcsapos kulcsok helyettesítésére lyukasztót vagy egyéb eszközt ne használjunk. Ha villás kulccsal dolgozunk, a meghúzáshoz ne használjunk kalapácsot vagy hosszabbító csövet. A csavarkulcsok hosszát a szabványok a csavarátmérők megengedett forgatónyomatékának megfelelően adják meg. Nagyobb csavaró nyomaték kifejtésével a csavar megszakad és használhatatlanná válik, ugyanakkor a csavarkulcs is idő előtt tönkremegy.
A megsérült, megrongálódott csavart, anyát és csavarkulcsot azonnal cseréljük ki vagy javítsuk meg. Sérült, hiányos vagy elhasználódott csavart, anyát és szerszámot ne használjunk. A csavarmeneteket összecsavarás előtt mindig olajozzuk meg.

csavar004.jpg

A kötőcsavarok a gép üzemeltetése közben általában változó igénybevételeknek vannak kitéve. Ennek következtében anyaguk előbb-utóbb kifárad. A kifáradás ideje, tehát a csavarok élettartama nagymértékben növelhető, ha szereléskor erőteljesen meghúzzuk őket, azaz a csavaroknak előfeszültséget adunk. Ahhoz, hogy a meghúzás mértéke arányban legyen a menet méretével, a csavar meghúzására használt kulcs karhosszúságát kell megfelelően megválasztani. A megfelelő karhosszúság l =12d mm, ahol d a menet névleges átmérője. A csavarok élettartamát 60%-ban a helyes mértékű meghúzás, tehát az előfeszítés határozza meg. Az előfeszítés helyes értéke azonban nincs egyértelműen meghatározva a meghúzó- (emberi) erő átlagos értékével és a kulcs méretével, mert a meghúzáshoz szükséges erő még sok változó tényezőtől függ (pl. az anya és a munkadarab összefekvő felületének simaságától, a menet pontosságától és minőségétől stb.). Ezért a szakszerű meghúzáshoz nagy gyakorlat és gondosság szükséges. A kötőcsavarok szerelésekor ügyelni kell a fokozatos, egyenletes és egyforma meghúzásra.

 A meghúzást legjobb általában három lépésben végezni, éspedig előbb a csavart vagy az anyát érintkezésig becsavarni, majd valamennyit gyengén, végül pedig (megfelelő sorrendben) erősen meghúzni. Bizonyos esetekben a meghúzás sorrendjét is megadják. Általában a nagyobb felületen elhelyezkedő csavarok közül először a középsőket kell meghúzni, és fokozatosan haladni a felület szélén elhelyezkedő csavarok felé. A körvonal mentén elhelyezkedő csavarokat átlósán húzzuk meg, tehát egymás után az egymással szemben elhelyezkedőket. 

csavar001.jpg

A csavarok meghúzásának sorrendje

 Lehetőleg kerülni kell a csavar hossztengelyére merőleges nyíróterhelést. A nyíróterhelés semmi esetre se hasson az orsó menetes részén. Ha a csavar hossztengelyére merőleges terhelés elkerülhetetlen, akkor kisebb igénybevételkor legalább azt kell elemi, hogy a csavar szára a furatban pontosan illeszkedjék (illesztett csavar). Még jobb az a megoldás, amikor a furatba teljesen átmenő kúpos vagy legalább az igénybevétel helyét áthidaló hengeres hüvelyt (csövet) illesztünk és ezzel tehermentesítjük a csavart. Csavart menetes furatba vagy anyát csavarra előbb kézzel kell csavarni. Ily módon a csavarnak egészen az ütközésig könnyen kell mennie. Az akadozás vagy a megszorulás oka lehet tisztátalanság, menetcsorbulás vagy pedig a rosszul megmunkált menet. Ilyenkor a menetet utánavágjuk vagy a csavart kicseréljük. Nagy játékú, lazán csavarható menetet nem szabad beszerelni. Ha ilyet mégis beszerelünk, meghúzáskor vagy - ami még rosszabb - üzem közben a menet kiszakad. Szerelés előtt az alkatrészeket gondosan meg kell tisztítani, mert a szennyezett menet szereléskor berágódik.

csavar005.jpg

Ha a csavart, ill. az anyát ütközésig becsavartuk, és kézzel már nem forgatható, a további csavaráshoz a csavar mérete és a hozzáférhetőség szerint különféle kulcsokat használunk. A csavarok szerelésekor fontos, hogy az összefekvő felületek egyenesek, simák és a csavar tengelyére merőlegesek legyenek. Ha az a felület, amelyre a csavarfej vagy az anya felfekszik, nem egyenes, vagy a csavarfej homlokfelülete nem merőleges a csavar tengelyére, a felfekvés csak pontszerű. Mivel pedig a csavarkötések általában rezgéseknek vannak kitéve, az érintkezőpontok lecsiszolódnak, és a csavarkötés meglazul. Ha a felületek nem elég simák, berágódhatnak. Ennek elkerülésére a fej vagy az anya alá sima alátétet teszünk.

Becsavaráshoz, meghúzáshoz a csavarfej hornyával közel azonos élhosszúságú csavarhúzót kell használni, mert rövidebb éllel kisebb a kifejthető forgatónyomaték.  Ha  a csavar süllyesztett fejű,  a csavarfej  átmérőjénél  hosszabb  élű  csavarhúzó nem fekszik  be a horonyba. A  csavarhúzó  élezésekor  ügyeljünk arra, hogy az él  oldallapjai  a homloklappal 90 fokos vagy ennél kisebb  szöget zárjanak be. 

Baleseti veszélyek. Csavarkötések  szerelésekor  a  legtöbb  baleset a  szerszámok  helytelen használatából,  a meggondolatlan munkából  származik.  A  balesetek túlnyomó  többsége  kézsérülés.  Elkerülésükre a csavarkötések  szerelésekor  a  következő  szabályokat  kell betartani.
- A  szerszámokat  rendeltetésüknek és  méretüknek megfelelően  használjuk.
- Nagyobb  méretű  csavarok  oldásakor testünket  jobb lábunkkal  jól  támasszuk meg. Így elejét  vesszük annak, hogy a csavar hirtelen meglazulásakor egyensúlyunkat veszítve hanyatt essünk.
- Kerüljük az egymásba akasztott villás kulcs használatát.
- A megsérült szerszámot azonnal cseréljük ki vagy javítsuk meg.
- Villás kulcshoz szűkítő lemezbetétet soha ne használjunk.

Forrás: Simon Sándor Fémipari alapképzés (1976.) című nagyszerű tankönyve, mely a kiadása óta eltelt évtizedek dacára is megőrizte mindazon tudás aktualitását, melyre a barkácsműhelyben szükségünk lehet.

 
   Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr7311830795

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zooltek 2016.10.26. 05:23:50

Épp tegnap szereltem két nagy vésőgépet (vagy ahogy egy korábbi cikketekben írtátok: "elektromos légkalapács" :D), ahol a vésőszár befogó fej 6 darab 10-es imbuszcsavarral van felfogatva. Van fizikai behatás, víz, sár, magyarul össze van rohadva, plusz rugós alátét, plusz menetrögzítő. Aki azt hosszabbító cső és kalapács nélkül kiveszi, annak odaadom a fizetésem. Sarokcsiszolóval levágni nem ér!

De tetszett a kormos kulcs, meg a tisztátalan menet :)

anonymouse. 2016.10.26. 09:58:14

@zooltek: A fizetésedre jelentkeznék!:) Lángvágót használnék! Mármint melegítésre, úgy jobban szét lehet és a szedni. A kormos kulcs meg szerintem körmös kulcs akart lenni, de az ékezet lemaradt.

A csavarkötések megfelelő meghúzásához nyomatékkulcsot használnak, de ez már írva volt a Furdancson. Pl. a gépkocsik hengerfej csavarjait szokták ezzel meghúzni, több körben és többféle Nm-es forgatónyomatékkal. Ja és megfelelő sorrendben.

furdancs.blog.hu/2013/04/18/a_het_mutargya_a_dugokulcs (tartalom alsó része)

kkm.furdancs 2016.10.26. 11:12:28

@zooltek: Fura, de mintha erre a kommentre válaszoltam volna hajnalban. Vagy csak akartam?

Mindenesetre szerepelt benne, hogy ha nagyon erőlködsz hosszabbított kulccsal, esetleg lecsavarhatja, letörheti a csavar fejét. Persze, ettől még nem jutottunk előbbre, mert probléma a csavar ottléte.

A tisztátalan menet a vallástörténetből kerülhetett a tankönyvbe :) Jöjjön velem nagyság Canossát járni, bizsereg a talpam, nem tud várni. A kormos pedig tényleg körmös lehet.

Untermensch4 2016.10.26. 18:29:35

" A csavarmeneteket összecsavarás előtt mindig olajozzuk meg."
Ez olyasmi mint autóval elindulásnál a fékpróba... :)

"Állítható csavarkulcsokat becsavarásra és csavaroldásra, kicsavarásra csak a legszükségesebb esetben használjunk. Csavarmeghúzásra ezeket azért ne vegyük igénybe, mert szerkezeti felépítésüknél fogva lazább fogást adnak, és így a csavarfejet és az anyát megrongálják."

Hát én pont gazdaságos állíthatót használok bringaszereléshez (is). Abból hogy ezt "rá lehet méretezni" az anyára, arra következtetek hogy egy minőségi szerszámnál még inkább így van.

zooltek 2016.10.27. 06:02:47

@anonymouse.: A lángvágó nem nyert. Az átmenő csavar acél, a gép háza meg alu, akárhogy szúrod azt a lángot, csak jobban befeszül. Másrészt odabent olaj van és gumi tömítések, ők sem szeressék a melegt. Bár mondjuk elég vastag falú házról beszélünk, hogy ne legyen semmi bajuk, de láttam én már karón varnyút :)

anonymouse. 2016.10.27. 09:40:31

@zooltek: 2.0 version: (de csak azért, mert olyan nagylelkű felajánlottad a fizetésedet!:) Nyomatéksokszorozó! Tádááám...
De van még a tarsolyomban...

anonymouse. 2016.10.27. 09:57:35

@Untermensch4: A könyv, amit írt alapvetően igaz. Egy állítható francia/svédkulccsal (pl: p2.vatera.hu/photos/c0/86/7cc8_1_big.jpg?v2) Ne akarj egy berohadt, rozsdás 24-es anyát letépni. De van ez alól is kivétel, mert amit már a csillag villással nem tudtam leszedni a sarkok élrágódása miatt az szorítópofával rendelkező (szorító) franciakulccsal le tudtam szedni. Pl.: www.hoffmann-group.com/medias/sys_master/root/h2c/hee/9050809761822/b813980.jpg

Untermensch4 2016.10.27. 15:28:11

@anonymouse.: Az enyém "svédkulcs" fedőnevű (mint az első link, kb a mérete is, csak szépen csillog). Azért kedveltem meg mert a bringákon amik előfordultak a családban, 14-15 -ös csavarokat akkor is tudtam vele nyomatékosítani amikor a villással nem eléggé, mert nem volt hézagmentes.

altalaj 2016.10.27. 18:48:01

@Unte rmensch4: Csak arra akarom a figyelmet felhívni , hogy legyünk óvatosak a csavarkötés olajozásánál, mután a megadott meghúzási nyomatékok a kötésre egy bizonyos csavarszilárdságra és egy bizonyos súrlódási tényezőre vonatkoznak. Amenyiben olajozom a csavarkötést , úgy a súrlódási tényezőt változtatom , és így más a meghúzási nyomaték értéke.

anonymouse. 2016.10.27. 22:56:52

@Untermensch4: Igen ezek a hézagok a bicikli esetén a kulcsnál és a csavarfejnél távol-keleti átok, mert ott tömegtermelés van gyenge minőséggel és nagy szórással sokszor.

anonymouse. 2016.10.27. 23:04:02

@altalaj: Ez érdekes téma. Azt mondod, hogy még "vékony" olajat sem szabad használni?

-xy- 2016.10.27. 23:40:54

Mivel a könyv címe, amiből a cikk idéz: Fémipari alapképzés, így általánosságban megfogalmazva rendben van, hogy olajozzuk meg a menetet.
Az már nem az alapképzés része, hogy vannak olyan csavarkötések, ahol éppen tiltva van az olajozás vagy más kenőanyag használata.
Meg azért 1976 óta sok víz lefolyt a Dunán, és a csavarkötések biztosításai is kibővültek olyan menetrögzítő kenceficékkel, amiknek nem tenne jót ha még be is olajoznánk...

zooltek 2016.10.28. 05:49:28

@anonymouse.: @Untermensch4: Ugye azt akartátok írni, hogy a 14-15 meg a 24 a kulcs mérete, nem a csavaré.

Nyomatéksokszorozó: Egy normális szett, ami bites (nem elég a 24-32 dugókulcs, kell imbusz és torx is), kb. fél éves fizumba kerül. Még mindig marad a sima vascső :)

Olajozás: jó is az, ha könnyen oldható kötést akarsz, könnyű betekerni, nehezebben rozsdál, és a későbbiekben könnyebb kiszedni a csavart. De pl. a fentebb említett vésőgépnél sokkal könnyebben kitekeredik a nagy rázkódás és vibráció miatt. Ott elengedhetetlen a tiszta csavar + menetrögzítő.

altalaj 2016.10.28. 17:07:56

@anonymouse.: Amennyiben előirt meghúzási nyomatékérték van megadva , úgy az száraz, azaz olajmentes csavarra és anyára érvényes, általában 0,14 es súrlódási tényezőre.

Untermensch4 2016.10.28. 19:22:19

@zooltek: Igen, a kulcs mérete. Szoktam keverni a csavarmérettel (és egyiket sem tudom szemmértékkel megállapítani :( Eddig nekem is mindig bevált a vascső... :)

anonymouse. 2016.10.29. 08:39:18

@zooltek: Egy alap nyomatéksokszorozót már 25-től lehet kapni. Nem kell feltétlen Betát venni. A fejre pedig krova átalakítóval olyan bitet teszel, amilyet akarsz. De az eredeti felhívásodban, kivételként csak a flex tilalma volt megadva, ilyen kitételek nem voltak.
3.0 verzió: légkulcs
süti beállítások módosítása