Elektromos kerékpár házilag

2016.11.23. 05:03 | Írta: qty108

Nemrégiben találkoztam az oldalon a kérdésfelvetéssel, hogy építsünk-e elektromos kerékpárt házilag. Ha nincs elég pénzünk készen vásárolni, vagy ragaszkodunk a már megszokott jól bevált kerékpárunkhoz, akkor vállalkozhatunk rá. Viszont nem mindegy hogy milyen alkatrészeket használunk hozzá. A laptop-akkumulátorok és a gépkocsik ablaktörlő motorjainak összeházasítása nem csak első hallásra tűnik rossz ötletnek.
Létezik már ennél sokkal korszerűbb és jobb hatékonysággal működő elektromos motor is.
Az BLDC azaz kefe nélküli egyenáramú motorokat már széles körben használják a járműtechnikában is. Akit részletesebben érdekel a működési elve ITT minden részletre kiterjedő információkhoz juthat

Szerencsére a fejlesztőmérnökök gondoltak a kerékpárosokra is (elvégre elég nagy felvevőpiac) így többféle, kimondottan kerékpárok átalakításához való készletet lehet kapni.
Ezáltal megkímélnek minket az egyedi alkatrészek tervezésétől és gyártásától, gyorsabbá és költséghatékonyabbá téve az átalakítást. Különösebb szakmai felkészültség nélkül, pár órás munkával magunk is vállalkozhatunk az átépítésre.
Az alábbiakban az általam átalakított kerékpárt szeretném bemutatni. A kittet ITT vásároltam hozzá.

Nézzük, mit kapunk a pénzünkért!

Egy BLDC motort ami kerékpáragynak lett kialakítva és hagyományos felnibe van befűzve. A villába minden további átalakítás nélkül beszerelhető.

image001.jpg image003.jpg

 

A motorvezérlő elektronikát, masszív aluházas, zárt kivitelben, készen bekötött és egyedi csatlakozókkal ellátott vezetékezéssel.

image005.jpg image007.jpg

 

Én ezt egyszerűen a csomagtartón állandósított oldaltáskában helyeztem el. A bezártság ellenére teljes terheléses használat esetén se melegszik túl.

Egy 36 voltos Lítium-ion akkumulátort töltővel, és alumíniumból készült tartóval, amibe csavarozás nélkül becsúsztatható és kiszerelhető. Így könnyen magunkkal tudjuk vinni töltés vagy egyéb célból. A véletlen kicsúszás ellen egy retesz védi, amit a ki-be kapcsoló kulcs működtettet. A feltöltöttség állapotát az akkun elhelyezett gombbal is tudjuk ellenőrizni.

 

Két fékkart. Ezekben található egy-egy kapcsoló, ami a fékek használatakor kikapcsolja az elektromos hajtást, ezáltal nem tudunk egyszerre fékezni és "gázt" adni.

 image017.jpg

Egy ”gázkart”. Ennek a kialakítása megegyezik a motorokon használtakéhoz, viszont nem bowdent működtet, hanem elektromosan szabályoz. Hossza a teljes markolatnak csak kb. egy harmada ezért az eredeti markolatból ugyanannyit levágtam. Így lett méretében az eredetivel megegyező, a belső részével szabályozható markolat.

image019.jpg 

Valamint egy LCD kijelzőt és egy ehhez tartozó működtető nyomógombegységet is tartalmaz a készlet.

image021.jpg


Ebben megtalálhatóak a hagyományos kerékpárkompjúterek funkciói: mutatja a sebességet, átlagsebességet, a napi és az összesen megtett kilométereket, és az időt is. Praktikusan rendelkezik több fokozatban állítható háttérvilágítással is az esti használathoz. Mutatja az akku töltöttségi állapotát. A gombok segítségével lehet állítani 1-5-ig a motor teljesítményét és ezzel a maximális sebességhatárt is, amit a ”gázkarral” fokozatmentesen szabályozhatunk.
A kalibráláshoz itt lehet megadni a kerékméretet. Sajnos ez nem milliméterben, hanem collban van megadva 20-28 között, ezért a különböző gumi méretekhez nem lehet pontos értékeket megadni. Mondjuk GPS-el ellenőrizve csak néhány százalékos eltérés mutatkozik.

A motor teljesítménye 500 W. De mire is elég ez. A KRESZ előírásai szerint a gyári beállítás 25 km/h, de ezt a limitet a funkció gombok segítségével feljebb állíthatjuk. Ahogy mondani szokás, sík úton önerejéből kb. 30 km/h sebességre képes. Ez ugye a kerékpártól és a kerékpáros testfelépítésétől is függ. A hatótávolságot egy töltéssel a gyártó kb. 90 km-re adja meg.
Mivel a hagyományos hajtásrendszerünk továbbra is rendelkezésünkre áll, ha az elektromos motort némi tekeréssel megtámogatjuk, a végsebességet és a hatótávolságot is nagyban megnövelhetjük. További előnye a párhuzamos rendszernek, hogy bármelyik meghibásodása esetén, vagy ha lemerül az akku akkor is tovább tudunk haladni.
Viszont a bringák esetén ugye lényeges a súly is, mondhatni minden gramm számít. És itt most el is érkeztünk a megéri-e kérdéshez. A beépített szett összesen 12 kilogramm plusz súlyt eredményezett. Ez közel azonos a bringa eredeti súlyával mintegy megkétszerezve azt.
Az autó tetőcsomagtartójára vagy a régebbi vonatokra való feljutás ahol lépcsőzni kell nem egyszerű mutatvány.
Ebből adódóan, ha már beépítettük akkor használjuk is, mert az elektromos hajtás nélkül bizony lényegesen nehezebb a haladás az eredeti állapothoz képest. Cserébe viszont mit nekem emelkedő, mit nekem szembeszél. A városi forgalomban a sokszori elindulást és az utazó sebesség elérését könnyíti nagyon meg.
Végül jöjjenek az öt év alatt megtett 8355 km tapasztalatai.
Én elsősorban a munkába járáshoz használom, ami naponta 45 km. Ezen kívül azért túrázásra is remekül alkalmas. Egy töltéssel (és kemény tekeréssel) a Balatont meg tudtam vele kerülni.
Az összeszerelés óta semmilyen meghibásodás nem történt, rendkívül megbízható, karbantartást nem igényel. A komplett vezetékhálózat is része a kittnek, csak össze kell dugni a megfelelő csatlakozókat amik kiváló minőségűek. Nem rázódnak szét maguktól, nem oxidálódtak nem törtek el. Az első kereket egyszer szétszedtem, hogy megnézzem a csapágyakat. Két darab mindkét oldalán zárt porvédős csapággyal szerelték, nincs kopás. Összeraktam, működik.
Az akku teljesítményén már észrevehető némi csökkenés, már nem bír annyit mint új korában, jövőre tervezek egy felújítást.
Zárszóul jó tekerést mindenkinek, és még néhány kép a kerékpárról.

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni. 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr6811962813

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.11.23. 18:54:59

Öcsém is csinált ilyet és nagyon boldog vele. Egy töltéssel elmegy 50 kilométert.

Phteven 2016.11.23. 19:44:47

130000Ft azért, hogy elektronok repítsék a biciklit? Miért nem mész autóval? :-D

Kovacs Nocraft Jozsefne 2016.11.23. 20:13:26

Visszatáplálást is tud? Ennyi pénzért már illenék tudnia.

pamutpamlag 2016.11.23. 22:18:09

@Phteven:
"130000Ft azért, hogy elektronok repítsék a biciklit? Miért nem mész autóval? :-D"
.
Ez komoly kérdés volt?
.
Az autózás valamennyi költségét beleszámítva (adók, biztosítás, amortizáció, szerviz, útdíjak, parkolás, gumik, ablaktörlő, stb stb) egy kilométert nagyjából az üzemanyagköltség kétszereséért lehet megtenni. Ez egy ökölszabály, ami alól természetesen vannak kivételek, de elfogadhatjuk átlagosnak.
Magyarul egyetlen kilométer autóval kb 60 Ft.
Tehát a szóban forgó 130 000 Ft-ból szűk 2 200 km-t lehetne autózni.
.
Ezzel szemben a poszt szerint eddig(!) 8 355 km megtételéről van szó. Ez autóval a fentiek szerint kb 500 000 Ft lett volna. Ráaádsul a megspórolt pénz minden kilométer megtételével tovább nő.
.
Na EZÉRT nem megy autóval :-D

Arcade Macho 2016.11.23. 22:22:01

elegge kopott volt az a motorvezerlonek az aluhazan a 2011 -es datum
de utana megvilagosodott

12 kg volt a biczo hat mit ne mondjak, elegge alapkivitel ha csak ennyi, nekem egy favoritom van nem ilyen nagy dog de az is 10.5 kg

qty108 2016.11.24. 08:04:50

@Phteven: Mert szeretek biciklizni.

qty108 2016.11.24. 08:20:24

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Az enyém még nem. Lehet hogy az újabb fejlesztésekbe már beleépítették ezt a funkciót is.

qty108 2016.11.24. 08:24:34

@Arcade Macho: Allu vázas, így valamennyivel könnyebb az átlagos bringáknál. Nincs is a vázon festék, csak le van homokszórva.

qty108 2016.11.24. 08:48:22

@pamutpamlag: Nekem egy 17 éves skoda feliciám van. 4 éve vettem, azóta kb. 30000 km mentem vele. Az össz. rezsiköltsége benzinnel együtt 29 Ft/km. De mindenképpen szempont volt a gazdaságosság kérdése is. Akkoriban volt a benzin ára tartósan 400 Ft felett.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.11.24. 09:07:30

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Én is ezt kérdeztem az öcsémtől. aszonta semmi értelme, mert az energia alapvetően a légellenállásra megy el a cangánál.

Arcade Macho 2016.11.24. 09:20:10

@qty108: alu vazas persze persze, be kell szopni a sok marketing hulyeseget

pamutpamlag 2016.11.24. 10:05:32

@qty108:
OFF
Szerintem te vagy az egyik szélsőség, aki idős, olcsó autóval keveset mész.
Van a másik szélsőség, az új Audiva, Mercivel, BMW-vel sokat közlekedő. Őket ugyanúgy ne vegyük ide.
.
Álljon itt egy fiktív, de a valósághoz nagyon közeli számítás, ami szerintem nagyjából az átlagot jeleníti meg.
.
Adott egy újonnan vásárolt középkategóriás autó, amit 3 éves koráig vizsgálunk (használunk), ez alatt 100 ezer km-t teszünk meg vele.
.
Új értéke 4 MFt, értéke 3 évesen 2,5 MFt. Értékcsökkenés:
1 500 000 Ft/3 év; 15,00 Ft/km
.
Üzemanyag (7 l/100 km, 350 Ft/liter):
2 450 000 Ft/3év; 24,50 Ft/km
.
Szerviz (15 ezer km-enként, azaz összesen 6,5 db; olaj- és szűrőcserék, időnként 1-1 pár fékbetét, stb, semmi nagyobb hiba!):
30 000 Ft/db; 195 000 Ft/3év; 1,95 Ft/km
.
Casco:
50 000 Ft/év; 150 000 Ft/3év; 1,50 Ft/km
.
Kötelező:
30 000 Ft/év; 90 000 Ft/3év; 0,90 Ft/km
.
Gépjárműadó:
15 000 Ft/év, 45 000 Ft/3év; 0,45 Ft/km
.
Téligumi (a vizsgált időszakban, azaz 3 szezon alatt kb 40-50 ekm-t fut, ezalatt elhasználódik):
80 000 Ft/4db; 0,80 Ft/km
.
Felni téligumihoz:
50 000 Ft/4db; 0,50 Ft/km
.
Üléshuzat (vagy tetőcsomagtartó, csomagtértálca, stb, bármi behelyettesíthető):
40 000 Ft/klt; 0,40 Ft/km
.
Pályadíj (pl éves matrica):
45 000 Ft/év; 135 000 Ft/3év; 1,35 Ft/km
.
Parkolás:
1 000 Ft/hó; 36 000 Ft/3év; 0,36 Ft/km
.
Kopó, fogyó apróságok (szélvédőmosó, illatosító, ablaktörlőlapát, stb):
20 000 Ft/év; 60 000 Ft/3év; 0,60 Ft/km
.
Azaz összesen bő 4,8 MFt-ba fájt neked a történet, ennyibe került megtenned 100 000 kilométert.
Ez 48,31 Ft/km-re adódik (és ez egyébként kb 2x-ese az üzemanyagnak).
.
Lehetne használt autóval számolni, ott bizonyos költségek értelemszerűen alacsonyabbak (értékvesztés), bizonyos költségek pedig nyilván magasabbak (szerviz).
.
Vezettem egy táblázatot korábban egy (japán) autómra, minden(!) költségét akkurátusan felírva: 3 év és 100 000 km alatt valamivel 60 Ft fölé jött ki egy km (ezt újan vettem, a vizsgált időszak a 5-6-7 éves korára terjedt ki).
A mostani (német) autóm nagyobb, erősebb, többet eszik, színesebb, szagosabb, jobban felszerelt, többet megyek vele, a vizsgált időszakban sokkal fiatalabb: kb 80 Ft/km a költsége.
.
Az S-Klasse Merci, vagy egy A8 Audi, 7er BMW valahol 200 Ft/km körül lehet.
Tetszik vagy nem, ez az autózás reális költsége.
.
Nem olyan rég melóba járásra biciklit használtam. Napi 20-20 km oda és vissza, évi 7 hónapon keresztül. Havi 20 munkanappal számolva ez összesen 5 600 km/év. Egy 100 000 Ft-os bringát használok (teljes felszereléssel, lámpával, lakattal, stb), kb 30 000 Ft-ért tudnám eladni. Évente kb 20 000 Ft-ot kell rákölteni. Azaz összesen 130 000 Ft-ból teszek meg bringával 3 év alatt 16 800 km-t. Ez 7,7 Ft/km.
Ugyanez a kocsimmal 1 350 000 Ft lenne, 10x annyi. Nem mindegy :-)
Időben ugyanott vagyok: reggel az autó gyorsabb (dugó előtti bejárás), délután este meg a bringa (dugóban hazajárás), és megvan a sport is (ami amúgy szintén időt és pénzt igényelne).
ON

qty108 2016.11.24. 11:09:06

@Arcade Macho: Nem igazán értem a hozzászólásodat.

A bicikli Kettler Alu-Rad tipus, ha jól tudom egykori nyugatnémet gyártmány.

anonymouse. 2016.11.24. 21:41:45

@qty108: Nekem egy kicsit kevésnek tűnik a 29 Ft/km. Hány litert fogyaszt az autód? Most én is utána számoltam, olcsóbb kocsim van, kevés a biztosítása, igyekszek magam szerelni, de így is 50 Ft/km körül jött ki. Minden fentebb felsorolt tételt bele vettél?

qty108 2016.11.25. 08:01:11

@anonymouse.: 6,6l/100km. Én a kötelező biztosítást és az éves adót nem számoltam bele. Nekem ez kb. 30e Ft/év. Ezzel együtt 33Ft/km. a statisztikám.
Ezzel a blogbejegyzéssel nem arra akartam utalni hogy a kerékpárral teljesen ki lehetne váltani az autó használatát, legalább is nekem nem. Ha meg mindenképpen kell egy autót is üzemeltetni aminek akkor is vannak költségei ha egy métert sem megyünk vele, akkor nehéz forintosítani hogy mennyit is lehet spórolni a biciklizéssel.
Azért az tetszik sok ember meg tudja oldani hogy autó helyett kerékpárral közlekedjen.Még télen is sok biciklist látok reggelente akik vélhetően nem edzenek hanem munkába járnak.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.12.05. 23:49:44

Hiánypótló poszt, főleg a gyakorlati tapasztalati részében, köszönet érte.Ha jól számoltam, legalsóbb hangon olyan 500 ojrói a teljes szett.A cég prágai, ha jól látom, bár ettől még nem biztos, hogy a cucc nem eu-n kívüli országból jön.Meg ugye a szállítás.Mondjuk felugrik így mindenestül kb. 600 ojróra.Végül is még így is megérheti, bár innen már nincsenek messze a legolcsóbb gyárilag összeszerelt és "mindene ú"j bringák, tudtommal ezek olyan 8-900 eurónál kezdődnek.Bár annyi hátrányuk van ezeknek tudtommal, hogy nem 500 meg 750W-os teljesítményűek, hanem inkább csak 2-300W.Nem tudom, melyiket választanám, ha nagyon régi volna a bringám, valszeg a teljesen új érné meg jobban.Amúgy meg ezeket nem autóhoz kell hasonlítani, hanem benzines robogókhoz, mopedekhez.Az ötvenes robbanómotor sokkal erősebb (cca 2000-3000W), de forintosítva sokkal többet is zabál, illetve ahová be lehet parkolni egy bringával, oda már nem biztos, hogy egy robogóval is,(társasházi tároló, lift, lakás), illetve az esetleges szállíthatóság is okozhat problémákat.És szerelni, karbantartani sem olyan egyszerű, mint egy bringát.Illetve robogónál van olyan is, hogy biztosítás, adózás, továbbá sokkal komolyabb védőruházatot igényel.Viszont a robogókat használtan is érdemes, ileltve lehet kapni.Elcykelek jóval kevésbé vannak használtan eladók, illetve nem biztos, hogy meg merném venni...
Na ezért van bennem is a dilemma, meg a hezita erősen... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.12.05. 23:50:45

@pamutpamlag: Ez q jó ez az összeírás, még nem próbáltam ennyire részletesen magamtól.Úgyhogy vittem is belőle egy példányt, kösz. :D

Untermensch4 2016.12.06. 01:34:25

@qty108: " A KRESZ előírásai szerint a gyári beállítás 25 km/h" Ez melyik részében van a kresz-nek? Csak mert amikor legutóbb olvastam akkor még 300W alatt volt elektromos kerékpár, nálunk. Az EU-s közös irányelv/szabály 250W és csak rásegítés, a jármű önálló mozgatására a szerkentyű nem lehet képes. A "max 25km/óra" tudtommal a németeknél a "mofa" ami a mi smkp-kategóriánk közeli rokona.

qty108 2016.12.06. 08:29:28

@Untermensch4: Elnézést a téves adatért, valamiért én erre a 25 km/h emlékeztem. Nem tudom régebben esetleg ez volt e érvényben, de mindenesetre a neten több forrás is a következőket írja:
da) lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédõ sisakot visel és utast nem szállít 50 km/óra,

db) lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédõ sisakot nem visel 40 km/óra,

d/1. hólánccal felszerelt gépjármûvel 50 km/óra,

d/2) a kerékpárúton közlekedõ jármûvel 30 km/óra,

d/3) a gyalog- és kerékpárúton közlekedõ jármûvel 20 km/óra,

Valamint itt olvasható egy elég részletes összefoglaló a teljesítményekre vonatkozó előírásokról.

vaol.hu/loero/tiszta-vizet-ontunk-a-poharba-mi-minosul-robogonak-es-mi-az-ami-vegkepp-nem-1702477

Untermensch4 2016.12.06. 10:12:42

@qty108: Részletes? Rövid terjedelme ellenére 3 bullshit is van benne.

1) Smkpárnál belsőégésű motor 50ccm+45km/h-tervezési végsebesség(sík úton), minden egyéb meghajtómotorra 4kW teljesítménykorlát. Nem csak az elektromosra. Ha gőzgépet vagy stirling-motort szerel rá az ember, arra is (ezek meg ugye külső égésű hőerőgépek).

2)A kerékpár amire nem szerelik fel a pedált nem hajtható emberi erővel?! De igen. Lehet lábbal löködni (még ha nem is túl hatékonyan és kényelmesen). A kritérium az "emberi erő", nem a pedál.

3) "A hajtásmód változik/bővül, így az átalakítás elvileg engedélyköteles..." WTF?! Kerékpárból másik kerékpárrá alakítva?! A kerékpár nem műszakivizsga-köteles, nem gépjármű, nincs olyan elv amire a cikk utal.

2/b) "Hiszen ki engedné meg, hogy mondjuk a hat éves gyereke a rollerével közlekedjen az esti csúcsforgalomban?"
A cikkíró csúsztató, demagóg, hangulatkeltő trollkodása igazán lenyűgöző, alkalomadtán ki is fejezném elismerésemet. Egy tompa tárggyal...
A roller is két/háromkerekű és emberi erővel hajtott, így kerékpárnak minősül.
"Nyitott kérdések persze akadnak, például közlekedhetünk-e a rollerünkkel kerékpárúton vagy a járdán, valamint az, hogy minek minősíti egy adott rendőr az általunk vezetett járművet?"
A nyitott kérdés mindössze annyi hogy az adott rendőrt éppen utasította-e a főnöke hogy osszon csekket, és mennyire akar emiatt visszaélni azzal hogy a rendőrségi jegyzőkönyv alapesetben bizonyító erejű közokiratnak számít és megfordul a bizonyítási kényszer... A rollerrel is ugyanazokat a szabályokat követve kell közlekedni mint kerékpárral. Ha meg nem kerékpár (és ha semmilyen járműkategóriába nem fér bele) akkor sporteszköznek minősül és a gyalogosokra vonatkozó szabályok vonatkoznak rá, plusz legfeljebb 10km/órás sebességgel mehet.
Ez lent meg egy még részletesebb összefoglaló a teljesítményekre vonatkozó előírásokról. Is... csak sokáig tart kibogarászni a nekünk releváns részeket, Kelemen Attila nyilván nem vette ehhez a fáradtságot de szereti a "tiszta vizet öntünk a pohárba" kifejezést és nem szereti a rollereket meg a moped-kinézetű villanybringával randalírozó nyuggereket. :)

net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99000006.koh

Kun István 2017.09.28. 13:57:12

@Arcade Macho: Az alu váz miért marketing faszság? :D

gombi175 2019.03.06. 00:39:39

Sziasztok!

A leíráson felbuzdulva én is vettem egy ilyen szettet. Azért volt vele faragni való. Például egy pár alátétet nekem kellett a villához köszörülnöm távtartóként. A gyári elfordulás gátló kicsi volt, reszelgettem pár órát. A motor plusz 5 kg, a kábelek és a vezérlő max 1 kg. Viszont egy szett 48V 12Ah-ás akksi 3,5 kg. Most 26 kg-nál tartok. Először is vettem egy ponthegesztőt a Li-ion cellák ponthegesztéséhez. Sajnos a bontott cellák nem váltották be a hozzá fűzött reményt. A nagy áramú merítésnél elhasalt a rendszer. Viszont szereztem Li-Po akksikat és 48(44) Voltról isteni lett. A kijelzőn még 920 Watt is megjelent. Ebben már van visszatáplálás, de ezt csak a Li-Po cellák bírják. 22 ampernél tilt a rendszer és 30 Voltnál. Először BMS-t használtam, de a gyenge celláknál nem jó, hamar letilt. Jobb egy intelligens töltő, a többit a vezérlőre lehet bízni.
Fontos, hogy a szállítási költség 35 Euro és az árak a weboldalon nettók, így ajánlott az EU-s adószám.

kkm.furdancs 2019.03.06. 07:36:58

@gombi175: Szia! Nem lehetne, hogy lefotózd és megírd? Nagyon szívesen kitennénk!
süti beállítások módosítása