Nemrégiben találkoztam az oldalon a kérdésfelvetéssel, hogy építsünk-e elektromos kerékpárt házilag. Ha nincs elég pénzünk készen vásárolni, vagy ragaszkodunk a már megszokott jól bevált kerékpárunkhoz, akkor vállalkozhatunk rá. Viszont nem mindegy hogy milyen alkatrészeket használunk hozzá. A laptop-akkumulátorok és a gépkocsik ablaktörlő motorjainak összeházasítása nem csak első hallásra tűnik rossz ötletnek.
Létezik már ennél sokkal korszerűbb és jobb hatékonysággal működő elektromos motor is.
Az BLDC azaz kefe nélküli egyenáramú motorokat már széles körben használják a járműtechnikában is. Akit részletesebben érdekel a működési elve ITT minden részletre kiterjedő információkhoz juthat
Szerencsére a fejlesztőmérnökök gondoltak a kerékpárosokra is (elvégre elég nagy felvevőpiac) így többféle, kimondottan kerékpárok átalakításához való készletet lehet kapni.
Ezáltal megkímélnek minket az egyedi alkatrészek tervezésétől és gyártásától, gyorsabbá és költséghatékonyabbá téve az átalakítást. Különösebb szakmai felkészültség nélkül, pár órás munkával magunk is vállalkozhatunk az átépítésre.
Az alábbiakban az általam átalakított kerékpárt szeretném bemutatni. A kittet ITT vásároltam hozzá.
Nézzük, mit kapunk a pénzünkért!
Egy BLDC motort ami kerékpáragynak lett kialakítva és hagyományos felnibe van befűzve. A villába minden további átalakítás nélkül beszerelhető.
![]() |
![]() |
A motorvezérlő elektronikát, masszív aluházas, zárt kivitelben, készen bekötött és egyedi csatlakozókkal ellátott vezetékezéssel.
![]() |
![]() |
Én ezt egyszerűen a csomagtartón állandósított oldaltáskában helyeztem el. A bezártság ellenére teljes terheléses használat esetén se melegszik túl.
Egy 36 voltos Lítium-ion akkumulátort töltővel, és alumíniumból készült tartóval, amibe csavarozás nélkül becsúsztatható és kiszerelhető. Így könnyen magunkkal tudjuk vinni töltés vagy egyéb célból. A véletlen kicsúszás ellen egy retesz védi, amit a ki-be kapcsoló kulcs működtettet. A feltöltöttség állapotát az akkun elhelyezett gombbal is tudjuk ellenőrizni.
Két fékkart. Ezekben található egy-egy kapcsoló, ami a fékek használatakor kikapcsolja az elektromos hajtást, ezáltal nem tudunk egyszerre fékezni és "gázt" adni.
Egy ”gázkart”. Ennek a kialakítása megegyezik a motorokon használtakéhoz, viszont nem bowdent működtet, hanem elektromosan szabályoz. Hossza a teljes markolatnak csak kb. egy harmada ezért az eredeti markolatból ugyanannyit levágtam. Így lett méretében az eredetivel megegyező, a belső részével szabályozható markolat.
Valamint egy LCD kijelzőt és egy ehhez tartozó működtető nyomógombegységet is tartalmaz a készlet.
Ebben megtalálhatóak a hagyományos kerékpárkompjúterek funkciói: mutatja a sebességet, átlagsebességet, a napi és az összesen megtett kilométereket, és az időt is. Praktikusan rendelkezik több fokozatban állítható háttérvilágítással is az esti használathoz. Mutatja az akku töltöttségi állapotát. A gombok segítségével lehet állítani 1-5-ig a motor teljesítményét és ezzel a maximális sebességhatárt is, amit a ”gázkarral” fokozatmentesen szabályozhatunk.
A kalibráláshoz itt lehet megadni a kerékméretet. Sajnos ez nem milliméterben, hanem collban van megadva 20-28 között, ezért a különböző gumi méretekhez nem lehet pontos értékeket megadni. Mondjuk GPS-el ellenőrizve csak néhány százalékos eltérés mutatkozik.
A motor teljesítménye 500 W. De mire is elég ez. A KRESZ előírásai szerint a gyári beállítás 25 km/h, de ezt a limitet a funkció gombok segítségével feljebb állíthatjuk. Ahogy mondani szokás, sík úton önerejéből kb. 30 km/h sebességre képes. Ez ugye a kerékpártól és a kerékpáros testfelépítésétől is függ. A hatótávolságot egy töltéssel a gyártó kb. 90 km-re adja meg.
Mivel a hagyományos hajtásrendszerünk továbbra is rendelkezésünkre áll, ha az elektromos motort némi tekeréssel megtámogatjuk, a végsebességet és a hatótávolságot is nagyban megnövelhetjük. További előnye a párhuzamos rendszernek, hogy bármelyik meghibásodása esetén, vagy ha lemerül az akku akkor is tovább tudunk haladni.
Viszont a bringák esetén ugye lényeges a súly is, mondhatni minden gramm számít. És itt most el is érkeztünk a megéri-e kérdéshez. A beépített szett összesen 12 kilogramm plusz súlyt eredményezett. Ez közel azonos a bringa eredeti súlyával mintegy megkétszerezve azt.
Az autó tetőcsomagtartójára vagy a régebbi vonatokra való feljutás ahol lépcsőzni kell nem egyszerű mutatvány.
Ebből adódóan, ha már beépítettük akkor használjuk is, mert az elektromos hajtás nélkül bizony lényegesen nehezebb a haladás az eredeti állapothoz képest. Cserébe viszont mit nekem emelkedő, mit nekem szembeszél. A városi forgalomban a sokszori elindulást és az utazó sebesség elérését könnyíti nagyon meg.
Végül jöjjenek az öt év alatt megtett 8355 km tapasztalatai.
Én elsősorban a munkába járáshoz használom, ami naponta 45 km. Ezen kívül azért túrázásra is remekül alkalmas. Egy töltéssel (és kemény tekeréssel) a Balatont meg tudtam vele kerülni.
Az összeszerelés óta semmilyen meghibásodás nem történt, rendkívül megbízható, karbantartást nem igényel. A komplett vezetékhálózat is része a kittnek, csak össze kell dugni a megfelelő csatlakozókat amik kiváló minőségűek. Nem rázódnak szét maguktól, nem oxidálódtak nem törtek el. Az első kereket egyszer szétszedtem, hogy megnézzem a csapágyakat. Két darab mindkét oldalán zárt porvédős csapággyal szerelték, nincs kopás. Összeraktam, működik.
Az akku teljesítményén már észrevehető némi csökkenés, már nem bír annyit mint új korában, jövőre tervezek egy felújítást.
Zárszóul jó tekerést mindenkinek, és még néhány kép a kerékpárról.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.