Ha leáll az állórész...

2017.01.02. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

Van egy törzsolvasónk, Zooltek, aki szívesen és segítőkészen bekommentelget barkács- és elektromos témájú írásaink alá. Általában több hozzáértéssel, mint az eredeti írás maga. Teszem hozzá, annyira tág perspektívájú a témaválasztásunk, hogy a MIT sem bírná szakértelemmel.

maki_posztba1.jpg

Hozzá fordultam tehát, mielőtt karmaim közé kaptam egy Makita sarokcsiszolót. Annyit példálóztunk már ezzel a márkával, hogy ideje volt szemügyre venni egy példányt közelebbről is. Az apróhirdetésben őszintén, de baljósan szerepelt a "A kollektornál hányja a szikrát" megállapítás. Gyarlók vagyunk, hajlamosak arra gondolni, "Áááá, biztosan csak a szénkefe. Ha meg hányja, hát hadd hányja, elmegy az vidéken".

maki_posztba4.jpg

Mielőtt ideért a gép, megkerestem Zoolteket a jelenség leírásával. Ezt a gyors és igazán kimerítő választ kaptam a potenciális hibalehetőségekkel. Megosztom Önökkel, hiszen egy gép központi eleme a meghajtómotor és ha vége, akkor általában nem érdemes cserélni (a drága profi gépeket kivéve).

(1. A kollektor az kommutátor, grammarnazi letudva.)
2. Halott a forgórész. Nem írtad, hogy 115, 125, 180 vagy 230-as, az olyan 5-10E nálunk.
3. Nem halott a forgórész, csak fel kell szabályozni, az kb 1-2 pénz.
4. Ha csak egy oldalon húzza a szikrát jobban, akkor vszleg állórészes, az meg kb. 4-6 ezer.
5. Összetört a forgórész csapágya. Mind a kettőnek C3-asnak (nagy határfordulatúnak) kell lennie, 3-6k HUF.
6. Kiment a csapágy gumiágya (ha olyan), 1000 pénz.
Ezen kívül lehet, hogy sz@r a szénkefe (nálunk Makitába kicsi 1500, nagy 3000, gyári), lehet sz@r a kefetartó (megszorul), meg előfordulhat vezetékhiba is (átad, de az "ampert" már nem bírja átvinni). Egy szó mint 100, legtöbbször a forgórész van leégve, de ha szerencséd van, csak a hátsó csapágyat kell kicserélni.
Még egy megjegyzés: minél régebbi gépet keress, ez nem az a "régen minden jobb volt", de tényleg így van :(
(grammarnazi back: ha már kollektornak mondja, akkor annak a gépnek nem volt gazdája) 

maki_posztba2.jpg

Megérkezett a sarokcsiszoló. Mint a hirdetések vagy alkuk általában, csak részben bontotta ki az igazságot. Az állórész már nem szikrázott, csak békés füstjeleket adott némi zümmögés kíséretében.

maki_posztba3.jpg

Mi a teendő ilyenkor? Vagy selejtezni érdemei elismerésével és magában is értékes alkatrészeit kinyerni belőle, vagy keresni egy tekercselő műhelyt. Ezek a vállalkozások eltünedeztek manapság. Találkozom még táblákkal, de megszűnt vállalkozásokat hirdetnek. Az eladótól kaptam egy tippet, egy alföldi műhelyt, ahova postán el lehet küldeni a leégett motort. Szétszerelik, tekercselik, összerakják, postázzák. Kommentben szívesen megadom árjegyzékük elérhetőségét. Sajnos mindegyik műveletre rakódik költség, plusz a világbajnok ÁFA. Ezt az újonnan 15-20 ezerbe kerülő gépet akkor érdemes tehát javíttatni, ha a szomszéd utcában találunk egy tekercselő műhelyt. Szerintem.

Köszi a tanácsot, remélem tanulságos olvasóink számára is a hibalehetőségek felsorolása. Sok ilyen olvasót kívánunk magunknak az új évben. Egyébként ha pont ezzel a típussal akadna probléma, még itt egy link az alkatrész árkatalógushoz. Kb. dupla áron lehetne összerakni egy új berendezést a szerelési költség nélkül.


   Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr812085827

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tehetséges ugandai buzi 2017.01.02. 22:23:42

Ismerek egy tekercselő-mestert a XIX. kerületben. Menj el metróval a Határ útig, ülj fel a 42-es villamosra, ami végigmegy az Ady Endre úton, szállj le az utolsó előtti megállónál, a Vas Gereben utcánál.

Vagy persze mehetsz kocsival is.

A bolt az Ady Endre út 164. alatt található. Idén nyáron még üzemelt.

vizsla_barat 2017.01.03. 00:26:18

$200 alatt nem javitunk semmit. Kuka. Csúnya környezetvédelem. Ez van.

MIx 2017.01.03. 08:58:04

Sajnos az amerikai modellt átvettük, gyárts olcsó vacakot, add el használd rövid ideig, ha elromlik nem javítható, dobd el, vegyél újat. Így felzabáljuk a Föld erőforrásait, klíma katasztrófát okozunk...

Untermensch4 2017.01.03. 10:44:05

A szép új hegesztéses-vetemedéses bejegyzésnél nem sikerült kommentelési lehetőséget lelnem...
" Egyszerű szerkezetekben (pl. T-tartó) - nyugodtan kockáztatható a maradó (belső) feszültség azért, hogy a hegesztés miatt a munkadarab ne görbüljön el."
Az összegyűjtögetett belső feszültség ellen esetleg bevethető a normalizálás is, egyébként is előfordulhat hogy meg-megmelegíti az ember a hegeszteni valót. Akkor már a kész darabon is süthetünk egy kicsit.

kkm.furdancs 2017.01.03. 16:28:57

@Untermensch4: Pont, hogy sikerült megvalósítani az eredeti célt, azért nem lelted:)
Egyetlen újévi fogadalmam volt: kommentet nem írok, nem olvasok, csak ismerősökét. Nem fogok máűshonnan lopott, de azért egyetemi tanulmányokat és szakirodalmat védeni a Furdancson, jól van az, ahogy lektorálták a tudósok. Tehát nincs kommentelési lehetőség az alatt, amihez nem értek és nincs kedvem vitázni róla. Amit én készítek és szar, azt lehet bírálni, de amit a főlapos írások esetében ide tóduló trolloknál sokkal okosabb emberek írtak, arról nincs vita. A forrasztásos írás tanulságos volt ebből a szempontból.

Ez most nem arról szól, amit írtál, mert nem vitatod, csak kiegészíted a leírtakat. :)

Arcade Macho 2017.01.04. 00:09:52

"Még egy megjegyzés: minél régebbi gépet keress, ez nem az a "régen minden jobb volt", de tényleg így van"

koszike...
ha mar beirtad nehez lett volna a gyartasi datumot is rairni?

Arcade Macho 2017.01.04. 00:24:23

@MIx: vegyel akkor 62e -ert flexet (MAKITA GA4541C01)

ja hogy miert vegyel amikor a kicioccokinai kategorias makita 15e, mig a kicioccokinai kategorias noname meg 3e?
ha megvetted a 62e -s flexet, akkor tutti nem fogod kidobni hanem ujratekercselteted...

zooltek 2017.01.04. 06:12:36

@Arcade Macho: A Makitánál nincs konkrét gyártási dátum, hogy mikortól kezdtek el spórolni az anyaggal, nincs olyan látványos minőségromlás, mint pl. a B&D esetében. Amióta téglaszínben gyártanak, az kínai kategória, de mai napig találkozok 30-40 éves darabokkal, elpusztíthatatlanok. A fogaskerékházba gyárilag nem raktak zsírt, és eggyel sem találkoztam, amelyik elkopott volna! A Bosch-ban tudok még segíteni (az ipari kék), ők az utóbbi 3-5 évben katasztrofálisak. Hozzá kell tennem, a fúrókalapácsok és vésők között rengeteg az eredetihez megtévesztésig hasonló kínai hamisítvány. De hogy legyen egy ellenpélda is: Az AEG vagy 3 éve piacra dobott egy kis 125-öst, az egyik helyi vállalkozó napi 2 műszakban nem tudja megölni. Ja, és akkor 17ezer volt. Nem feltétlenül márka, mint inkább szériafüggő sok esetben a dolog. Plusz, amiket most leírtam, ipari felhasználásra vonatkoznak, a kezem alatt megforduló gépek mindennapos használatban vannak, szóval otthonra egy piros B&D is örök élet lehet.
Meg persze az örökös tényező: az ember. Nem feltétlenül kell a gépet ledobni a porba, vagy a zsinórnál fogva kirántani a konnektorból, az ember lehet a gazdája is a gépnek.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.04. 12:30:05

Szóval már a Makita sem az igazi? :(

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.04. 12:33:54

@kkm.furdancs:

Remélem, ez a fogadalmad is az újévi fogadalmak többségének sorsára fog jutni, azaz megszeged.

Becsúszhat egy-egy gyengébben siklerült írás, bárkivel megesik. De remélem, ez nem szegi kedvedet, mert igen hasznosnak tartom ezt a blogot. Konkrétan a mai, hegesztéses-vetemedéses posztot különösen aktuálisnak érzem, mert tavasszal lesz pár hegesztenivalónk, jól jön a hasznos infó.

Mivel ott nincs kommentelési lehetőség, itt köszönöm meg a hegesztéses posztot.

kkm.furdancs 2017.01.04. 12:37:29

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Jaj, de kedves vagy!
Szerinted érdemes lenne kivonatolni egy szakkönyvet a hegesztésről? Már korábban felvetődött az ötlet, csak mindig visszatartott egy egészséges szégyenérzet, hogy ne osszam az észt olyanról, amihez nem értek. Persze, ilyen alapon az egész blogot be lehetne zárni, mióta csak én írom :):):)

kkm.furdancs 2017.01.04. 12:38:57

@zooltek: Itt köszönöm meg a szakmai konzultációt. Bocs, hogy csak kitettem kérdés nélkül, de miután kiderült leégett állapota, ezen már nem volt mit ragozni.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.04. 18:34:20

@kkm.furdancs:

Szakkönyve válogatja, de szerintem nem ördögtől való dolog. Talán nem szerezhető be a könyv torrentoldalról sem, vagy ismersz egy a többinél hasznosabb, olvashatóbb, jobb könyvet.

Más: A kommentelés említett letiltását azért is tartom szerencsétlen ötletnek, mert így a hasznos kiegészítések sem jelenhetnek meg. Persze mindig akadnak haszontalanok, kötekedők vagy tévesek (időnként magam is elkövetek ilyeneket, előre is bocsánatot kérek, ha megesik), de nézzük a pozitív oldalt.

Természetesen a te blogod, ne tekintsd belevauvaunak, amit írtam. Te azért bizonyára jobban átlétod a dolgot, hiszen nem csak olvasod, hanem csinálod is. :)

Bárhogy lesz is, én továbbra is szívesen olvaslak és további jó munkát kívánok neked.

kkm.furdancs 2017.01.04. 19:52:11

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Kösz. OK, tegyünk egy próbát mindkét tanácsot megfogadva :)

usb2.0 2017.01.04. 23:28:45

Számomra annyira hihetetlen, hogy ez sok blogger, ha már rá szán öt percet egy ilyen írásra.
Akkor a címre miért nem ? De legalább egyet.
" Ha leáll az állórész"
Az állórésznek az a dolga, hogy álljon.
Sőt !
Valami egészen elképesztő módon, ezért ez a neve.

nagya21 2017.01.05. 07:18:33

HAli!!
Otthoni felhasználásra teljesen elegendő a Lidl-ben vehető 125mm tárcsával ellátott 1100w-os fordulatszámszabályozós sarokcsiszoló. Legutóbb valami 9900huf-ért tették elérhetővé, és 3 év garancia van rá.
Az állórész áll (mint a neve is mutatja), és a forgórész szokott elöbb elhalálozni (aztán a forgórész viszi magával az állórészt is), nevesül legtöbbször a túlterhelés miatt (csak ezt az 1-et kell mán megcsinyáni), elégtelen hűtés (porbeszívás rulez), elkopó kommutátor miatt.
Tapasztalat az, hogy a nevenincs gép is birhatja sokáig ha gazdája van, és a profi gépet is kicsinálhatja a rosszhiszemü használó hamar.
Üdv Nagya

kkm.furdancs 2017.01.05. 07:51:09

@usb2.0: Komoly humorérzéked lehet. De tényleg. :)

kkm.furdancs 2017.01.05. 07:52:38

@kkm.furdancs: Nem kell próba sem. Lásd alant.

Untermensch4 2017.01.05. 19:01:35

@kkm.furdancs: Eszet osztani jó móka. Gondolom a villanyász-hordákhoz hasonló létszámú szak-trollokat kigyomlálni nem olyan jó móka...
Viszont az ritka hogy vki vmit tökéletesen tud, ekkor jó ha kommentben vki hozzáfűzi a saját tudását. És ez, a hozzászólási lehetőség az ami miatt a szakkönyvnél jobb a net, folyamatosan frissülhet. Papír-kiadásúnál ez lassúbb ciklusú és drágább lenne. Meg egy jó humorral megírt kivonat szórakoztatóbb is lehet azonos információtartalom mellett mint az eredeti.

anonymouse. 2017.01.09. 19:46:54

@Untermensch4: Off: Igen én is írni akartam, mert jó téma a vetemedés és biztos, hogy lehet saját tapasztalatokkal is gazdagítani. Pont ilyenbe futottam bele a nemrég, mindent megtettem, de akkor is elhajlott a kovácsoltvas kapu. Ilyenkor jutott eszembe: ha valami nem működik, akkor vegyél elő egy nagyobb kalapácsot. Azért hátha lesz még a hegesztéssel kapcsolatos poszt és talán nem kell komment-glialkát szórni?! :)

Untermensch4 2017.01.09. 20:37:24

@anonymouse.: Vetemedés. Volt szerencsém dolgozni olyan géppel aminek korábban a gyártási helyén dolgozott egy arc aki távolabbi munkatársam volt a cégnél ahol a késztermékkel, úgy összeszerelt valójában, meg olyannal aki dolgozik vele, először találkozott úgy együtt. Érdekes volt hallani hogy a nagy nevű gyártónál milyen barkács-módszerekkel egyengettek. Nagyobb kalapács, targonca, daru, pajszer, I-gerenda, tökömtudjami... de a végeredmény egyenesnek tűnt, legalábbis azon a darabon. :) Na ilyen személyes sztori ritkán jön szembe szakkönyvben, sztem.
De ugyanígy hegesztési a villamos forgózsámoly esete. A tengelypárból mindig az egyik oldali tört, tesztelhetően hamarabb jelentkezett az anyagfáradás. Minden elvégezhető mérés szerint paranormális módon. Aztán végül a közvetlen gyártást mérnökileg végignéző projektnél jöttek rá hogy az egyik tengelynél és a másiknál is egymás után ugyanúgy hegesztettek, a "másikról" némi gáz fújódott az "egyikre" a hegesztésből adódóan. Az anyagban sehol nem volt ez kimérhető de ilyen homeopátiás jelleggel az anyag mégis emlékezett erre az inzultusra, és hamarabb fáradt. Ez mondjuk lehet hogy közismertebb, a mérnök-tanár akitől hallottam ilyen műszaki érdekességekkel igyekszik ébren tartani a diákokat és fenn az érdeklődésüket, vszeg sokaknak mesélte.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.10. 09:30:52

@Untermensch4:

"de ilyen homeopátiás jelleggel az anyag mégis emlékezett erre az inzultusra"

Ez nagyon tetszett! :D

OFF, mert csak a homeopátiához kapcsolódik:

www.youtube.com/watch?v=HMGIbOGu8q0

Ez meg duplán off, de óriási:

www.youtube.com/watch?v=P6MOnehCOUw

Bocsánat az offért.

Untermensch4 2017.01.10. 11:22:53

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Jók. Annyira legalábbis hogy még csekély angoltudásommal is tudtam nevetni rajtuk. :)

anonymouse. 2017.01.10. 19:19:23

@Untermensch4: Daruval egyengetni, ez hihetetten! :) Ha ezt a munkavédelmi ellenőr látná az összes haja kihullana...

Untermensch4 2017.01.11. 23:33:16

@anonymouse.: Hát amikor darus voltam... :) Egyszer volt egy nagy munkavédelmi nekibuzdulás. Hát hogy is mondjam... a szabályok betartása meglepően megnövelte a balesetveszélyt. De a munkavédelmi ellenőr nagyon örült neki hogy szabályos. Én meg örültem hogy eléggé jól ismerem az emelőgépbiztonságiszabályzatot hogy ha baleseti jegyzőkönyvbe kell nyilatkozni akkor tudjam hogy mit érdemes mondanom. Mert az nagyon elmebeteg dolog hogy hordjon védősisakot mindenki, mert ez a szabály. Aztán rászoknak hogy mivel leesik a sisak ha hajlonganak mint a búzaszál, így mindenki merev test- és fejtartással járkál. A sisak meg attól hogy így megszokták a viselését, még ugyanúgy kitakarja a látómező tetejét. Így a látás perifériáján nem tűnik fel hogy odafent beúszna a képbe egy csillagromboló... hát lazán besétálgattak a mozgó teher alá. De legalább a munkavédelmis felfesttette (*) a közlekedési utakat hogy takarásból tudjanak az életveszélybe sétálni, még rosszabb látómezővel.
Mondjuk voltak olyan darus produkciók is (egyengetés annál a cégnél pont nem) ami nem volt annyira szabályos mint amennyire nem, de a veszélyes üzem varázsa az is hogy az emberek derűsen ám kellő komolysággal állnak az életveszélyhez.
(*) a mész mint padlóra alkalmazott festék. Annyi ráció volt benne hogy egyenetlen, reménytelenül pormentesíthetetlen padlóra (az egyenetlenség mértéke miatt nem vagyok biztos hogy a "padló" szó alkalmazható rá) kár is lenne rendes festéket pazarolni. Gyorsan szárad, addig kell egymásra festeni a rétegeket amíg eltűnik a kosz a színárnyalatból. Amikor elkezd porlani még mindig látszik egy darabig. Kéthetente munkavédelmi festés, vkinek aznap laza melója van. :)

zooltek 2017.01.21. 12:22:07

Már a cikk megjelenése óta gondolkodom a bővítésről, de ma a facebookon is előjött egy dolog, csak nem hagy a buzgóságom (és remélem villanyember hozzászól/kijavít):

7: Fellazult az állórész. Ha az álló- és a forgórész "vasmagja" nincs egyvonalban, nagyon megnőhet az áramfelvétel, a szénkefe ettől is szikrázhat. Vagy ha elfordul, extrém esetben beledörzsöl a forgórészbe, akkor nagyon hamar megmurgyel a masina.

8.: Elektronika: a komolyabb árkategóriájú gépekben benne van. Ez egy egyszerűsítve nyomatékszabályzó cucc, akárhogy nyomod az anyagnak, mindig tartja a fordulatszámot, nem fullad be. Csak annyi a gond vele, hogy manapság úgy ki van hegyezve az érzékelés, hogy ha egy kicsit is üt a vágó/csiszolókorong, akkor egyből meghülyül, nem tudja az áramot szabályozni. Megint itt a "régen minden jobb volt", a 26 éves elektronikás kék Bosch-om a mai napig hibátlan.

9.(ez került most szóba a facebook-on): A zsírzás.Sajnos nagyon sokszor találkozok ezzel a problémával. A gép gazdája jó ember, karban tartja a gépét. És akkor a fogaskerékházat telenyomja zsírral, hogy a kúp- és a tányérkerék rendbe' legyen, nehogy elkopjon. Csak azzal nincs tisztában, hogy a fogaskerék áttét ált. 3.5-szeres, tehát egy 115/125-ös sarokcsiszolónál a 11000 kimenő fordulatnál a forgórész 35-40 ezret forog. És ha a "fej" tele van b@szva zsírral, akkor a szegény gép nem bírja felvenni a fordulatszámot, mert a zsír nem tud hova menni (főleg, ha sűrű/kemény), ez nagyon hamar a forgórész leégéséhez vezethet.

zooltek 2017.01.21. 12:30:26

Na és ha már kommentelek (lúd), legyen kövér: ha az enyém lenne ez a Makita, én bizony megjavítanám, mert konkrétan ez a típus nagyon hálás kis szerszám.

(Nekem ilyen kicsiben egy sokkal gagyibb Makitám van, és még az is jól dolgozik, de a nagy 230-as szintén Makita meg egy álom, ő most töltötte be a 34. életévét)

anonymouse. 2017.01.21. 20:32:57

@zooltek: Ezt a gépzsírozási problémát én is tapasztaltam, ha túl sok zsírt raknak bele, lefogja a gépet. Ha kemény a zsír akkor kicsapja a fészek szélére és semmi nem jut a kúpkerék és fogaskerék közé. Te milyen zsírt ajánlanál ilyen helyre és mennyit?

2017.01.21. 21:29:13

@zooltek: Nagyon hideg van a műhelynek kinevezett melléképületben, de ahogy enyhül, kipróbálom a korábbi tanácsodat és szét is szedem.
Mindenesetre adtál egy posztötletet a motortekercselő szakma témában.

zooltek 2017.01.22. 05:28:59

@anonymouse.: Egy sima mezei kenőzsír is megteszi, amiből 1000 forint egy doboz. Ha nagyon sűrű, akkor egy pici olajjal hígítani, akár a motorolaj is megteszi. Viszont a grafitos zsírokat, olajokat nem ajánlanám. Mennyiség? Szemre :) Középen a csapágy/tűgörgő/persely kapjon bőven meg a kúpkerék és annyi.

anonymouse. 2017.01.22. 21:12:17

Tehát az a lényeg, hogy ne "tejföl", hanem "kefir" sűrűségű legyen a kenőzsír állaga, hogy ne kenődjön fel az oldalára a zsír, hanem kicsit folyjon. Az egyik flex alias: sarokköszörűmbe pedig pont grafitos zsírt tettem bele, amikor csapágyat cseréltem benne. Baj lesz?

zooltek 2017.01.23. 05:25:58

@anonymouse.: A grafítos zsírral valahogy nincsenek jó tapasztalataim, mintha még fel is gyorsítaná a kopást. Hozzáteszem, ipari használat mellett. Ha egy héten egyszer használod, akkor nem lesz semmi baja. A fogaskerekek így is, úgy is kicsapják a zsírt a ház oldalára, az a lényeg, hogy onnan vissza tudjon "mászni" :) Ha túl lágy, akkor meg hajlamos a fej illesztésénél kiszivárogni, abba beletapad a por, és csúnya lesz a géped :P

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.01.30. 18:28:11

Sosem értettem ezt a sarokcsiszoló elnevezést.Ahhoz, hogy a korong beérjen a sarkokba is és ki tudja csiszolni rendesen, minimum négyzet alakúnak kéne lennie...Nem? :D

Untermensch4 2017.01.30. 22:41:14

@geegee: Ha kifordítod a sarkot, lecsiszolod és utána visszafordítod akkor ez nem probléma. :D

zooltek 2017.01.31. 05:37:22

@geegee: "A német winkelschleifer-ben a "vinkli" derékszöget jelent, ami a kihajtás módjára utal (a két fogaskerék derékszögben találkozik egymással), de mi jó magyarok arra asszociáltunk, hogy ez a nagyszerű szerkezet befér a szoba sarkába is, amit a németek ugyanúgy winkel-nek hívnak."

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.31. 12:52:20

@zooltek:

Hadd pontosítsalak, a Winkel nem derékszöget, hanem csak szöget jelent. A derékszög németül rechter Winkel vagy szóösszetételben Rechtwinkel, jelzőként pedig rechtwinklig.

"a két fogaskerék derékszögben találkozik egymással"

Jól sejtem, hogy akkor ezek kúpfogaskerekek? Még soha nem láttam sarokcsiszolót belülről... :)

zooltek 2017.01.31. 14:08:14

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Jól sejted, csak az egyik kúp-, a másik tányérkerék, a kúpkereket hajtja a forgórész (maga a villanymotor), a tányérkerék meg nagyobb, így csökken a fordulatszám, de nagyobb az erő (a tányérkerék tengelyén van a vágó/csiszolókorong).

Német nyelvből nulla vagyok (egy évig tanultam, azt is általános elsőben, egy 8x éves bácsitól), de a derékszöget is úgy vettük át anno a magyar nyelvbe, hogy vinkli. Az idősb kőművesek és lakatosok mind használják mai napig. Ha szó szerint értjük, nevezhetnénk ezt a gépet szögcsiszolónak is, sőt, hallottam már így, de akkor meg arra fogunk asszociálni, hogy szeget lehet vele csiszolni :)

berlingo 2018.03.04. 18:42:19

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Már nem, de még mindig jobb mint a német csúcsgépek. Nekem Hitachi van szinte minden gépból. Szinte elpusztíthatatlan.

berlingo 2018.03.04. 18:50:49

@zooltek: Faluhelyen sikítónak hívják a "flex"-et.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.03.04. 20:10:57

@berlingo:

Szóval leginkább Hitachit érdemesvenni? Jó tudni, köszönöm a tippet.

Re: flex. Én még soha nem hallottam sikítónak nevezni, pedig már 7 éve a Dunántúlon falun lakunk sok évnyi Bp. után. Merrefelé hívják így?
süti beállítások módosítása