Van egy törzsolvasónk, Zooltek, aki szívesen és segítőkészen bekommentelget barkács- és elektromos témájú írásaink alá. Általában több hozzáértéssel, mint az eredeti írás maga. Teszem hozzá, annyira tág perspektívájú a témaválasztásunk, hogy a MIT sem bírná szakértelemmel.
Hozzá fordultam tehát, mielőtt karmaim közé kaptam egy Makita sarokcsiszolót. Annyit példálóztunk már ezzel a márkával, hogy ideje volt szemügyre venni egy példányt közelebbről is. Az apróhirdetésben őszintén, de baljósan szerepelt a "A kollektornál hányja a szikrát" megállapítás. Gyarlók vagyunk, hajlamosak arra gondolni, "Áááá, biztosan csak a szénkefe. Ha meg hányja, hát hadd hányja, elmegy az vidéken".
Mielőtt ideért a gép, megkerestem Zoolteket a jelenség leírásával. Ezt a gyors és igazán kimerítő választ kaptam a potenciális hibalehetőségekkel. Megosztom Önökkel, hiszen egy gép központi eleme a meghajtómotor és ha vége, akkor általában nem érdemes cserélni (a drága profi gépeket kivéve).
(1. A kollektor az kommutátor, grammarnazi letudva.)
2. Halott a forgórész. Nem írtad, hogy 115, 125, 180 vagy 230-as, az olyan 5-10E nálunk.
3. Nem halott a forgórész, csak fel kell szabályozni, az kb 1-2 pénz.
4. Ha csak egy oldalon húzza a szikrát jobban, akkor vszleg állórészes, az meg kb. 4-6 ezer.
5. Összetört a forgórész csapágya. Mind a kettőnek C3-asnak (nagy határfordulatúnak) kell lennie, 3-6k HUF.
6. Kiment a csapágy gumiágya (ha olyan), 1000 pénz.
Ezen kívül lehet, hogy sz@r a szénkefe (nálunk Makitába kicsi 1500, nagy 3000, gyári), lehet sz@r a kefetartó (megszorul), meg előfordulhat vezetékhiba is (átad, de az "ampert" már nem bírja átvinni). Egy szó mint 100, legtöbbször a forgórész van leégve, de ha szerencséd van, csak a hátsó csapágyat kell kicserélni.
Még egy megjegyzés: minél régebbi gépet keress, ez nem az a "régen minden jobb volt", de tényleg így van :(
(grammarnazi back: ha már kollektornak mondja, akkor annak a gépnek nem volt gazdája)
Megérkezett a sarokcsiszoló. Mint a hirdetések vagy alkuk általában, csak részben bontotta ki az igazságot. Az állórész már nem szikrázott, csak békés füstjeleket adott némi zümmögés kíséretében.
Mi a teendő ilyenkor? Vagy selejtezni érdemei elismerésével és magában is értékes alkatrészeit kinyerni belőle, vagy keresni egy tekercselő műhelyt. Ezek a vállalkozások eltünedeztek manapság. Találkozom még táblákkal, de megszűnt vállalkozásokat hirdetnek. Az eladótól kaptam egy tippet, egy alföldi műhelyt, ahova postán el lehet küldeni a leégett motort. Szétszerelik, tekercselik, összerakják, postázzák. Kommentben szívesen megadom árjegyzékük elérhetőségét. Sajnos mindegyik műveletre rakódik költség, plusz a világbajnok ÁFA. Ezt az újonnan 15-20 ezerbe kerülő gépet akkor érdemes tehát javíttatni, ha a szomszéd utcában találunk egy tekercselő műhelyt. Szerintem.
Köszi a tanácsot, remélem tanulságos olvasóink számára is a hibalehetőségek felsorolása. Sok ilyen olvasót kívánunk magunknak az új évben. Egyébként ha pont ezzel a típussal akadna probléma, még itt egy link az alkatrész árkatalógushoz. Kb. dupla áron lehetne összerakni egy új berendezést a szerelési költség nélkül.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.