A ragacs és a LED-ek.

2017.02.14. 05:02 | Írta: Gyökösi Attila

A ragasztópisztolyokról, és az olvadékragasztókról hallhatunk mostanában sokat. A legtöbb dekorációs meg csináld-magad műsorban sűrűn feltűnik ez a technológia. Jómagam, is találkoztam vele persze, de mindig kicsit bohóckodásnak tartottam, hiszen léteznek valódi ragasztók, minden anyaghoz megfelelő, és egy igazi férfi különben is tubussal és kinyomópisztollyal ragaszt, nem holmi elektromos ketyerével.

ragacs1.pngMár csak azért is ez volt a véleményem, mert a hagyományos ragasztók kémiáját picit ismerem, épp ezért nagyjából tudom, hogy adott feladatra miért épp az adott ragasztót használjuk. Ki ne találja már valaki, hogy egy random műanyag megolvasztott darabkája korrekten meg fog ragasztani MINDENT? De, mint tudjuk, időnként mindenkit érnek meglepetések, minél szilárdabb és erősebben megalapozott egy vélemény, annál valószínűbb, hogy előbb utóbb inogni és recsegni kezd.

Az történt, hogy a bárpult projektem kapcsán (amely keretében kocsmává alakítom a konyhát) szükség támadt a LED-szalag polcvilágítások alu sínének gyors rögzítésére. Vagyis alumíniumot kellett fához ragasztanom. A LED-szalag persze amúgy öntapadós, de arra jutottam, hogy a sérülések elkerülése miatt talán nem felesleges egy direkt erre a célra szolgáló alu sínbe helyezni a szalagot, a sínnek van szépséges átlátszó plexiborítása, így a belül lévő ledek minden mechanikai sérüléstől védve lesznek.

ragacs3.png

Szóval, volt egy ilyen feladat, amit valahogy meg kellett oldani, méghozzá, úgy, hogy viszonylag gyorsan létrejöjjön a kötés, mert haladni akartam, és amúgy sem lett volna elég szorítóm egyenként rögzíteni a ragasztásokat órákig. Épp kapóra jött, hogy volt nálam egy Extol ragasztópisztoly, méghozzá egy vezeték nélküli verzió.

Amikor idekerült, én is csodálkoztam a drótnélküliségen, hiszen azért ez nem egy drága szerszám, feleslegesnek éreztem, hogy ebbe is akkut rakjanak, pláne, hogy egy fűtőszál azért fogyassza az energiát, szóval akármilyen kis méretű akku elvileg nem is lenne elég. Aztán kiderült, hogy nincs itt semmilyen akku, egyszerűen a szerszám használaton kívül egy dokkolóban csücsül, onnan kapja a delejt, majd ha kivesszük a dokkolóból, akkor pusztán az »elraktározott« meleg, ami biztosítja az olvadék felhasználhatóságát. A meglepő az egészben az, hogy a dolog működik. A dokkolóról levett pisztoly egész jól használható, és érzésre egész sokáig, 5-8 percig, ha jól át van forrósodva, akár tovább is. Miután nincs madzagja, bárhová odafér, akár létrára is szaladgálhatunk vele. Opcionálisan egyébként van arra is lehetőség, hogy a dokkolóról lehúzott 230V-os tápkábelt direktben a szerszámra csatlakoztassuk, szóval gondoltak mindenre. A pisztoly kicsit nagyobb és nehezebb is a megszokottnál, gondolom épp amiatt, mert több fém van beépítve, így tovább raktározza a hőt. Van rajta egy helyes piros lámpácska, ez a felfűtési időszakot mutatja, épp mint egy vasaló esetében. A bekapcsolás után, s fűtés alatt akár 200W-ot is fogyaszt, de ez csak 2-4 perc, a már felfűtött pisztoly alig 50W teljesítményt igényel a szintentartáshoz. 

ragacs4.png

ragacs5.png

Amire viszont figyelni kell, a használati útmutató is kitér rá, az az, hogy ne nagyon nyúljunk a forró ragasztóba. Én most úgy írom ezeket a sorokat, hogy a bal kezem mutatóujja egy pohár hideg vízbe lóg, mert ügyesen belenyúltam abba a szalvétába, amelyikkel a forró ragasztót törültem le a pisztoly csövéről. Egy dolog, hogy tényleg forró, igazi égető módon, de ráadásul abszolút letörülhetetlen. Ahová kicsit már kihült állapotban csöppen oda, onnan kihülés után lejön, mintha rágógumi volna, de az ujjamról szerintem csak az égés miatt lehámló bőrrel fog lejönni...

ragacs7.png

Tehát tettem egy próbát. Az aluprofilba belülre beszabtam-beragasztottam az öntapadós LED-szalagot, majd csak néhány kis műanyag pöttyöt nyomtam a mintegy 60 centis aluprofil külsű oldalára, 10 centinként egyet, és odanyomtam a deszkapolcok belső oldalához. Meglepő, de a technológia működik, az aluprofilok egy pillanat alatt - épp csak egy kis igazítást lehetővé téve - odaragadtak a fenyő polcokhoz. Olyannyira működőképesnek tűnt a technika, hogy felbátorodtam, és fát fához is ragasztottam így. Eddig még semmi nem esett szét, szóval lehet, hogy ez mégsem az ördögtől való technológia. Mindenképp jó, ha tiszta és valamelyes érdesített a ragasztandó felület. Ami még szintén mókás a dologban, hogy a hagyományos ragasztók használat utáni korrekt lezárása mindig rejt buktatókat magában. A kartus-tubusok csőre biztos hogy benő (vagyis beleszárad a már ott lévő ragasztó) és a fémtubusos ragasztók korrekt visszazárása is csak néhány alkalommal sikerül, bármit is mondjanak a gyártók. A ragasztópisztolynál ilyen gond nincs, a műanyag persze beleköt a pisztoly fémcsőrébe, de a következő használatnál szépen felolvad újra, és mehet a móka tovább. Arra persze vigyázni kell, hogy ez a ragasztás nem valami hőálló, az átlagos körülmények között ez nem probléma, de ha mondjuk egy hagyományos izzólámpa körül akarunk ragasztani valamit, vagy épp egy vasaló törött burkolatának megfoltozására nem ez a jó választás. Ugyanakkor mindenképp jóval komolyabban vehető annál, mint amit én korábban gondoltam erről, messze nem csak papír és mondjuk adventi ajtódíszek ragasztására alkalmas.   

A felszerelt világítással már jobban is mutatnak a polcok, bár ez még csak az első lépcső, további folyóméterek jönnek, mert az italok világa hihetetlenül hatalmas, ennyi hely nyilván semmire sem elég.

ragacs2.png

 Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr5212251090

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Untermensch4 2017.02.14. 10:40:13

" a bárpult projektem kapcsán (amely keretében kocsmává alakítom a konyhát)"
"...a használati útmutató is kitér rá, az az, hogy ne nagyon nyúljunk a forró ragasztóba. Én most úgy írom ezeket a sorokat, hogy a bal kezem mutatóujja egy pohár hideg vízbe lóg..."
A drog ÖL!" :D

Jozsó_ 2017.02.14. 12:37:36

Próbáltam már ezt a ragasztó pisztoly dolgot több helyre (ajtófélfa, szekrény, drót, álmennyezet) idáig még konkrétan az összes helyről lejött. Nem valami erőltetés hatására. Konkrétan lepottyant rövid időn belül.

Nem tudom, hogy a varázslatnak melyik része az, amit én nem csinálok.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2017.02.14. 12:43:35

@Untermensch4: Persze, de közben vidámmá tesz. Mind meghalunk ám, de nem mindegy milyen vidáman. :)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2017.02.14. 12:48:37

@Jozsó_: Hát, ugye ezek még nem hosszútávú tapasztalatok nálam. Még leeshet bármi. :) Amúgy meg azt hallottam barátoktól, hogy a ragasztórúd minősége sokat számít, persze hogy ezt hogy lehet belőni, azt nem tudom, nyilván kisérletezni kell sokat. Az biztos, hogy a poros felület nem nagyon jó, meg a teljesen sima sem, az aluminiumról azért elég könnyen lepiszkálható a ragasztópötty. Viszont a pult felületéről egyéltalán nem hajlandó lejönni a véletlenül odapöttyent cseppecske. Alighanem ez is olyan, mint a többi ragasztó, a MINDENT megragasztást érdemes fentartásokkal kezelni.

Untermensch4 2017.02.14. 17:54:46

@Jozsó_: "Nem tudom, hogy a varázslatnak melyik része az, amit én nem csinálok."
Nem túl sokat játszottam ilyennel de az az érzésem hogy a hőfok nagyon fontos tényező. Ha már elkezd hűlni, bőrünknek ugyan még forró de már nem ragaszt. Ezért vagyok kissé szkeptikus ilyen hosszabb felület felragasztása kapcsán, mire végigpötyögi az ember, az első pöttyök már ki is hűltek.
Próbáltam olyat is hogy forrasztópákával a ragasztandó anyagok szélénél (más nézőpontból a ragasztó szélénél) pótlólagosan melegítgettem, ez a kiindulási állapothoz képest jobb eredményt adott (de nem sokkal).
Hozzátéve hogy noname pisztoly (alacsonyabb hőfok?) és noname ragasztórúd (de lealább akciós volt...) :)

Untermensch4 2017.02.14. 18:06:53

@Thoreau: Egyetértek. Nem véletlenül találhattak i ott egy olyan laza és békés vallást mint a buddhizmus ahol őshonos a mák és a kender... :)
Egy javaslat a majdan elkészülő kocsmává alakítás avatóünnepségére: italféleség-szakaszonként adott alkoholokhoz való zene hallgatása melletti áldomás.
Íme a Whiskey in the jar (szerintem) találóan szöveghű magyar verziója... (dobpergés)
www.youtube.com/watch?v=41uTpD8aJTU

villanyember 2017.02.14. 19:01:43

Akkor hadd mondjak erről néhány konkrétumot. A melegragasztó (Hot Melt) régi találmány, eredetileg olyan anyagok összetapasztására találták ki, amik semmi mással nem ragaszthatók. Nálunk a cégnél polietilén zsákbetétet ragasztanak vele, a bútoriparban az ABS élzárók ragasztásához használatos. A vasalható élzárókon is ez az anyag van. Később rájöttek, hogy rendkívül gyorsan köt (hűl ki) ezért papír gyümölcsösládák felállításához is kiváló. A dobozfelállító automata megkeni a megfelelő pontokat, majd összehajtja a dobozt, amit pár másodpercen belül lehet is tölteni. Ilyen gyanta van a vízzáró zsugorcsövek belsejében is. Jött aztán a mindentragasztó barkácsfelhasználás. Itt a legnagyobb gond, hogy soha nem elég meleg a gyanta. A legtöbb ilyen 160-170 fokon működik jól, ráadásul sok fajtája létezik a ragasztandó anyagtól függő tulajdonságokkal. Itt is érvényes az a szabály, hogy ami mindenre jó, az semmire se jó igazán. Sajnos a barkácspisztolyok hőfoka nem állítható, a gyártók balesetvédelmi okokból a lehető legalacsonyabbra lövik be a hőfokot. A 170 fokos gyanta húsig ragad, szóval nem játék, mint ahogy a székely medve sem! Mi az efféle készülékeket ha muszáj, vastag azbesztkesztyűvel fogdossuk.

Untermensch4 2017.02.14. 19:40:43

@villanyember: Most úgy megveregetném a saját vállamat hogy milyen okosan rájöttem a hőfok-problémára... :)
A forrasztópákás gányolási próbálkozásomnak szted volt értelme vagy az is túl alacsony hőfok és/vagy túl kicsi hőátadó felület és/vagy újramelegítgetve nem annyira működik a ragacs?

villanyember 2017.02.14. 20:23:24

@Untermensch4:
A forrasztópákával az a gond, hogy túl kicsi a felület. A legtöbb páka nem tud 160-170 fokot, mert akkor az ónt sem olvasztja meg. A túlságos melegítéstől bomlik a gyanta, nem is a minőségromlás a fő gond, hanem a keletkező mérgező gőzök. Ha plusz hő kell, akkor inkább egy hőlégfúvót javasolnék. Mindenesetre tudomásul kell venni, hogy ez ugyan egy nagyszerű anyag, de a barkácsfelhasználásnak vannak korlátai. Igazából ipari felhasználásra való. Tudomásul kell venni a korlátait, ennyi az egész,

Amator 2017.02.14. 20:37:52

A Forma1-ben is használják a ragasztópisztolyt, ne becsüljük le.

kkm.furdancs 2017.02.15. 07:24:15

@villanyember: Az ABS bőrre gyakorolt hatásáról a 3D nyomtató kapcsán is tudnék mesélni. Ha ABS, akkor teljesen jogos állításod a magasabb hőfok szükségességéről. Hetekig kínlódtam, mert a nyomtatványok rétegei nem tapadtak egymáshoz vagy felváltak a tárgyasztalról. Aztán elkezdtem emelni a hőmérsékletet. És hiába ajánlotta a nyomtató könyvecskéje (PLA-nál) a 190 fokot, de igazán 245-nél jött meg a kedve szilárdnak és megfelelő viszkozitásúnak lenni. Onnantól ment rendesen a dolog. Az ABS-re eleve 200+ fokot ajánlanak nyomtatni.

anonymouse. 2017.02.15. 11:39:49

@villanyember: Nekem élből az volta az elgondolásom, hogy ragasztó rúd és az ABS ragasztó két különböző anyag, de utána nézve mindkettő Etilén-vinilacetát-kopolimer. De biztos, hogy van különbség anyagminőségben, mert amikor az íves bútorlap elemek ABS szegélyét ragasztják, akkor figyeltem, hogy más az állaga, színe, minősége, mint ezeknek az átlátszó rudaknak. Sőt sima felületekről is nehezen lehet leszedni a ragasztó rudakkal ellentétben. Itt a kulcs szerintem a hőfok és az ipari minőség. Ne felejtsük el, hogy nagyobb fémes felületeknél nagyobb a hőelvonás, ami a kötés minőségét csökkenti! A barkács ragasztókhoz adhatnak valami adalékot, amivel csökkenthetik az olvadáspontját is.

SaGa 2017.02.15. 13:00:52

Sokmindenhez jól tapad a hőragacs. Ami kicsit össze tud vele olvadni (maga is hőre lágyul), vagy aminek eléggé érdes a felülete ahhoz, hogy a megolvadt massza bele tudjon kapaszkodni az apró hézagokba. Egy dekorit panelhez, bútorlap fóliához vagy szilikon felülethez már egyáltalán nem tapad stabilan.
Konyhai világítás, vizálló (azaz trapéz keresztmetszetű szilikon "csőbe" szerelt) ledszalaggal, konyhaszekrény aljára felragasztva. Na azt tíz perc után dobta le a hőragacs, a kétoldalas ragasztók több fajtája is 10-25 perc után, ahogy a különféle egyéb ragacsok (pálma, technokol, és mindenféle leszármazottaik és oldalágaik) is. Többnyire a szekrény burkolófóliájától vált el mind. Pedig alapos zsírtalantó lemosást is kapott. Felcsiszolni nem akartam, mert ha végül egyáltalán nem sikerül ráapplikálni a cuccot, elgé rusnya noma marad a csiszolásnak. Ami végül megfogta, az az áttetsző szaniter szilikon (amit akvárium ragasztóként is ismernek sokan) Ugyan a ragasztási pontokat fogni kellett néhány percig, míg elkezdett "meghúzni" a szilikon, de azóta is stabilan tartja.

kkm.furdancs 2017.02.15. 15:21:29

@SaGa: A napokban kerül ki egy fiókos poszt. Már hetek óta vár a sorára (tehát nem kapcsolódik ehhez az íráshoz), ott is kétségeimnek adok hangot a ragasztópisztoly mindent-ragasztásával kapcsolatban. Arra a célra, amit te említesz, szerintem a pillanatragasztó gél a legjobb megoldás és csak másodpercekig kell tartani :)

SaGa 2017.02.15. 16:20:46

@kkm.furdancs: Azzal is próbáltam, még a bútorfólián (meg az ujjaimon) ottmaradt, de a kínai szilikoncső kifogott rajta.

nominal 2017.06.29. 12:14:43

Ha már nem kell a ragasztó/ragasztás, denaturált szesszel befújva pár másodperc alatt szinte leesik.
süti beállítások módosítása