Ha tavasz, akkor kerékpár - 1. felvonás

2017.03.27. 05:01 | Írta: Gyökösi Attila

A gondos és műértő kerékpárosok folyamatosan karbantartják féltve szeretett drótszamarukat, a telet pedig arra használják, hogy mindenféle fejlesztéseket hajtsanak végre rajtuk. (Kivéve persze azokat az egyéneket, akik télen is használják a gépüket.) Mi, többiek azonban a kerékpárt legkésőbb ősz végén az utolsó használatot követően, különösebb konzerválás nélkül, - akár sárosan és vizesen - letesszük valami fedett helyre, aztán tavaszig rá sem nézünk…

Ilyenkor, a tavaszi napsütés erősödésével aztán ránk tör a kerékpározhatnék. Kitoljuk a masinát a fészerből, és ha sikerül lesöpörni róla port meg a pókhálókat - pedig a pókok elvileg télen nem is működhetnének – elénk tárul a szerkezeti elemek piszkos, elhanyagolt és rozsdás valója. Ezt pedig valahogy orvosolni kell. Egyrészt a kinézet miatt is, de méginkább azért, hogy a fékek a nyekergés mellett fogjanak is, a váltó váltson, és az egész masina kissé olajozottabban működjön.

A bevezetőből érezhető, hogy ez bizony nem egy hardcore kerékpáros fórum tavaszi felkészítő posztja lesz. Nem is fogjuk taglalni benne a legújabb Shimano Octalink hajtóművek, vagy épp a kormány stucnik, tárcsafékek, váltók mibenlétét.

Az alapvetésünk az leend, hogy a kerékpár szerkezete azért némiképp egyszerűbb mondjuk egy átlagos vadászrepülőénél. Igaz, a fejlesztés itt is folyamatos, de az évente érkező új alkatrészek, majd - ha bevált a fejlesztés - az ezekből kinövő új szabványok azért inkább a minőség, az anyaghasználat és a precizitás terén hoznak újat. Több persze a csapágy, ami eddig menetes volt, az mostantól inkább bilincses lesz, vagy épp fordítva, de némi műszaki érzékkel viszonylag jól átlátható a szerkezet, és mint tudjuk, a pontos műszaki adatok terén bármikor segít legjobb barátunk, a Google.

Bár ezen a blogon én vagyok a minőség legfőbb élharcosa, most erre sem térek ki a szokott vehemenciával. Az biztos, hogy mondjuk 60 ezer forint alatt kerékpárt kapni nem lehet. Ami ennél olcsóbb, az csak kerékpárnak látszó tárgy. Ugyanakkor persze ezek is használhatóak időnként, az aktuálisan széteső alkatrészeket pedig folyamatosan cserélhetjük kicsit jobbakra. Legalább rutinosodunk, már ami a szerelést illeti.

Mint látni fogjuk, a beállításokhoz nemigen kell speciális szerszám. Csavarhúzó, imbuszkulcs, kombinált fogó, pár villáskulcs általában elég. A nagyobb szerelésekhez már igen, de ezek a célszerszámok a nagyobb kerékpáros üzletekben és webáruházakban beszerezhetőek, méghozzá nem is drágán. Egy adott kerékpárhoz 3-4 speciális szerszám kellhet (például: racsnileszedő, pedálkulcs, láncbontó...), fontos, hogy ezek a szerszámok általában nem univerzálisak, hanem az adott redszerű/szabványú alkatrészhez valók. De ha komolyabban beleszeretünk a kerékpárszerelésbe, pár 10 ezer forintért felszerszámozhatjuk a műhelyünk. (Néhány kedvező áru, de jó minőségű kerékpárszerszámgyártó, a teljesség igénye nélkül: Icetoolz, BBB, Longus – érdemes utánuk keresni a neten.)

Szóval, ennyit az előzményekről. És akkor lássunk neki. Igazából három (négy) fő terület van a kerékpár tavaszi felkészítésénél:

  1. Az első, hogy menjen a gép, tehát a hajtómű-lánc-váltó-kerékagy vonalat, vagyis a hajtásláncot kell átnézni.
  2. A második, hogy ha már megy, megálljon valahogy, tehát a fékek átnézése és beállítása a második pont.
  3. A harmadik pedig talán a „minden más” vagyis a kerékpár összes egyéb csúszó-mozgó alkatrésze a kormánycsapágyaktól a nyeregcsőig.
  4. Bónusz lehet a gumiabroncsok kérdése, ezek - különösen az olcsóbbak - sajnos télen hajlamosak leereszteni.

A következő posztban ezeken a pontokon fogunk végigmenni. A kerékpár, amit rendbehozunk egy Shimano SIS Tourney rendszerű váltóval, hagyományos V fékekkel szerelt mountain bike lesz. Azért ez, mert ezekből van a legtöbb, és általában ezek a legelhanyagoltabbak, hiszen aki ennél drágább gépet vesz, az talán már többet is törődik vele. Ráadásul a váltó és a fék beállításában nincs túl nagy különbség a különböző márkák és (minőség-) osztályok között. (És mint már említettem, ha mégis, akkor ott a Google…)

Ami még fontos lehet:

Felmerülhet a szokásos kérdés, nem járunk-e jobban, ha a hiányos szaktudásunkkal inkább elvisszük a gépet egy kerékpárszervizbe, hogy ott rakják rendbe? A válasz természetesen az, hogy de… Jobban járunk, és lehet hogy olcsóbban jövünk ki, különösen, ha valami olyan szerelnivaló kerül elő, amihez nincs szerszámunk. De ez nem kell zavarjon minket, hiszen ez egy barkácsblog, itt sokszor a szerelés nem eszköz, hanem maga a cél. És az is igaz, hogy azért jó érzés működésre bírni egy rozsdás váltót, arról nem beszélve, hogy ha bármikor később gond lesz, simán, rutinból fogjuk tudni, hova nyúljunk…  

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr238764120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Untermensch4 2017.03.27. 13:55:18

"Bár ezen a blogon én vagyok a minőség legfőbb élharcosa, most erre sem térek ki a szokott vehemenciával. Az biztos, hogy mondjuk 60 ezer forint alatt kerékpárt kapni nem lehet. Ami ennél olcsóbb, az csak kerékpárnak látszó tárgy."
Ez azért igazi hardcore kerékpáros szöveg... :)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2017.03.28. 14:46:41

@Untermensch4: Hát, lehet, de nekem ez a tapasztalatom. A kerékpáros oldalak inkább 100e-nél húzzák már meg a határt. De mindenki azt vesz amit akar. És aztán azt csinál vele, amit tud. És igazából egy szép bicikli (-nek látszó tárgy) tök jól mutat, mint installáció is a kertben.

kkm.furdancs 2017.03.29. 07:36:56

@Thoreau: Én kiskocsinak használtam fel a kerekeit! :)

Untermensch4 2017.03.29. 11:37:37

@Thoreau: Kertem nincs viszont egész évben kerékpárral járok. Nem rég volt egy hozzáértő munkatársam (*), így már biztos vagyok benne hogy magam a hozzá nem értő kategóriába tartozom. És mivel folyton ezzel járok, az esztétikát alárendelem a célszerűségnek. Az pl célszerű ha nagyon feltűnő a gép mert akkor kevésbé lopódik el, túl nagy kockázat hogy winetut a tulaj egyik ismerőse lekapja a nyeregből az arcánál fogva. Ha meg feltűnően ronda akkor vélt műszaki állapota miatt sem akarják annyira ellopni. Meg sajnálatból. :)
(*) beszélgettünk pedálokról, az általa éppen lecserélni tervezett pedál néhány ezer pénzért nem szerelhető, ha a csapágy eléri a nyugdíjkorhatárt akkor kuka az egész. Nekem eddig a párszáz forintos pedálok beváltak, ha nem is tűnik javíthatónak mikor meghal, 1-2 évente 10 perc a csere.
Egyébként tudom hogy van különbség a gagyi és a minőség között, egyszer az akkori bringámhoz minőségi kerekeket vettem, lusta emberként észleltem is hogy sokkal jobban gördülök. Amikor a hátsó kerék kilopódott, a barkácsolt kitámasztóm korrekten oda volt téve a kiszerelés helye mellé... a(z akkorra már újfent) gagyi első kerék meg megmaradt. :)

eßemfaßom meg áll 2017.04.08. 19:27:36

hogy én milyen jól elvagyok a 8éve a zintersárban 15ezeré vett mtb kinézetű kerékpárnak látszó vackommal.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2017.04.08. 19:58:21

@eßemfaßom meg áll: Barátom! Nyolc év? Az még a diktatúra előtt volt. Akkor még az a 15 milyen sokat ért... De hát minden elmúlik...

eßemfaßom meg áll 2017.04.09. 19:45:16

@Thoreau: ja, manapság már 25é adják ugyanazokat ugyanott

Untermensch4 2017.04.09. 20:13:38

@eßemfaßom meg áll: Én 10+ éve vettem ugyanott 22ezerért összteleszkópos mtb-nek látszó tárgyat. A hátulja eleve kissé nyikorgós volt, az elején gyárilag kissé féloldalas volt a villa szimmetriája, a fékek nem igazán voltak beállíthatóak (de legalább nem fenyegetett a fejesugrás). A váltó sem volt túl tartós (az elejét ki is iktattam), a fékekkel is akartam vmit alkotni így kezdtem átépítgetni. Miután ráraktam egy régi orosz bringa kormányát, egy dupla rugós ülést meg egy nagyon ballonos gumit hátra, bitang kényelmes lett. 25 centis járdaszegélyről koppanás nélkül lesiklottam. A csopperesítés egyetlen hibája az volt hogy féket mindössze egy patkót raktam hátra (szintén a néhai orosz bringámról), nagyon előre kellett gondolkodnom mert egy enyhébb lejtőn is győzelemre esélyes volt a fékhatással szemben a gravitáció. :)
süti beállítások módosítása