Fészekhinta házilag!

2017.04.20. 05:00 | Írta: Ezermester.furdancs

Itt a tavasz és egy hosszú hétvége, mivel is lehetne eltölteni, mint egy jó grillezéssel egybe kötött barkácsolással. Barátaink hívtak, hogy lenne néhány bepácolt hús, amit szívesen feláldoznának egy családi találkozó apropóján, de ha már épp erre járunk, akkor fabrikálhatnánk egy fészekhintát is, mivel nekik nincsen hegesztő bigyójuk (trafójuk), de nekünk van.

feszek00.jpg

Még a projekt elkezdése előtt szembesültem azzal a kevésbé elhanyagolható ténnyel, hogy a fészekhez nincs egy jól felszerelt lakatos üzemem, amiben lenne egy csőhengerítő a kerek alakzatok készítéséhez, így az ősi, Euklideszi matematikai dilemmára, a kör négyszögesítésére voksoltam.

Nekem jutott még az a hálás szerep, hogy a hosszú hétvége és a záróra előtti utolsó harminc percben berobogjak egy vaskereskedésbe. Sajnos a megvalósításhoz szükséges 5/4 colos fekete cső elfogyott, így kénytelen voltam ugyanezt drágább, horganyzott kivitelben megvásárolni. Úgy terveztük, hogy mi nagyobbat csináltunk, hogy ne csak egy gyerek, hanem a „nagyobb gyerekek” is beleférjenek, akár párban is.

Így kezdődött az egész, nehéz volta ezek után túllendülni a holtponton:

feszekhinta_01.JPG

Az igazat megvallva ismerőseink annyiban már előkészültek, hogy egy bontott hintaállványt beszereztek, na, nem a sarki hintabontóból, hanem valamelyik szomszédtól. A hozzávaló hardware:

feszekhinta_02.JPG

Mindössze 4 db 97 cm-es 5/4 colos vascső (kb. 6000 Ft, a nem horganyzott olcsóbb), 4 db 5/4-es patentív (1500 Ft), 2 db hintacsukló (1300 Ft, karabinerekkel, anyával, alátéttel), valamint 30 méter 6-os és 7 méter 11 mm-es fonatolt kötél (4000 Ft) + egy csomag gyorskötöző kell hozzá.

Az első lépés a vasak pontos levágása volt, utána pedig a lyukak kifúrása következett, amik 91 mm-re vannak egymástól.

feszekhinta_03.JPG

Talán ez a legmunkásabb feladat, ami jelen esetben 88 lyukat jelentett. Érdemes fúráshoz alapos hűtést és kenést alkalmazni (én WD40-et használtam). A lyukak kifúrását fúró köszörülés nélkül nem lehet megúszni, hacsak nincs valami prémium minőségű kobalt bevonatos csigafúrónk.

feszekhinta_04.JPG

Lényeges apróság, hogy a furatokat süllyesztőfúróval alaposan sorjátlanítsuk, mert a kötelet idővel kikezdi a vas éle.

feszekhinta_05.JPG

Ezt követően, jött a hegesztés, amihez azért némi gyakorlat szükséges. Célszerű mindegyik csődarabra egy patentívet (amikor már síkba állítottuk) „rá pöttyinteni”, utána körbevarrni.

feszekhinta_06.JPG

Na, ezután következhetett a vidéki élet elmaradhatatlan attitűdje a HÉTVÉGI FLEXELÉS! A szomszédok legnagyobb örömére . Ízlés szerint korund szemcsés tisztító vagy 60-as lamellás koronggal tegyük.

feszekhinta_07.JPG

feszekhinta_08.JPG

Miután az L alakú darabokkal elkészültünk, akkor jöhetett az összeállítás. Lehetőleg sík felületen hegesszük össze a keretet. Érdemes az átlókat ellenőrizni.

feszekhinta_09.JPG

Amikor kész lett a keret, még négy függőleges, 12 mm-es lyukat fúrtam a függesztő köteleknek. Megtörtént a felfüggesztés, de a menetes vég még darabolásra várt.

feszekhinta_10.JPG

Utána egy csomózott végű 6-os kötelet fűztünk be oda-vissza az egyik csőpár oldalán, közben figyeltünk a feszítésre, majd jöhetett a másik oldal, amit alul-felül váltva fűztünk. 

feszekhinta_11.JPG

feszekhinta_12.JPG

Itt egy kis csalás következik, ugyanis a piacon kapható fészekhinták kötele vagy fonva, vagy csomózva van. Mi nem akartunk ehhez egy makramé tanfolyamra beiratkozni, hanem nemes egyszerűséggel az egymást keresztező szálakat gyorskötözővel összehúztuk, hogy használatkor ne csússzanak szét. Ezeket érdemes fogóval meghúzni, a kiálló részeket pedig alul levágni.

feszekhinta_13.JPG

Mint tudjuk a komoly szakemberek is mindent gyorskötözővel, WD40-nel és szigetelőszalaggal javítanak.
TÁÁDÁÁÁMM, és kész is van!

feszekhinta_14.JPG

Illetve majdnem, mert a hintaállványt és a keretet előbb le kellett volna festeni, de a gyerekek már nagyon birtokba akarták venni, így ezt később kell pótolni.

feszekhinta_15.jpg

 

   Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr5912437159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Untermensch4 2017.04.20. 17:42:14

"Lényeges apróság, hogy a furatokat süllyesztőfúróval alaposan sorjátlanítsuk, mert a kötelet idővel kikezdi a vas éle."
A sorják miatt én a cső belső oldalán is aggódnék...

Ezermester.furdancs. 2017.04.20. 19:02:03

@Untermensch4: Alapvetően nem kell. A legnagyobb súrlódási igénybevétel a cső külső peremén van, ahol 90 fokban van megtörve a kötél, itt a sorja az apró mozgások hatására kikezdené. Utána pedig a belső peremnél van, ahol, ha bele ülnek, enyhén lefele hajlik a zsinór. A furat belsejébe pedig nem lóg bele a sorja. Az UV sugárzás, eső hamarabb fogja tönkre tenni, mint a sorja.

artdesigner 2017.04.21. 08:04:17

Kinek éri ez meg? A tartó állvány még meg sincs említve, aminek az alapanyaga többe kerül mint a hintarészé. Plusz jó minőségű fúrószár+állványos fúrógép, hegesztő trafó (ami az utcánkba pl. csak egy embernek van). Egész nap vacakol vele az ember, plusz az anyagbeszerzés ideje. Ezenkívül le is kell festeni. A végeredmény meg nem túl "impozáns". Ennek az árából és energiájából már nagyon jó minőségű és szép hintaágyakat lehet venni házhozszállítással. A házi barkácsolásnak a lényege, hogy olcsóbb vagy jobb vagy egyedibb legyen a vásárolhatóénál.

2017.04.21. 08:13:12

@artdesigner: Te minden barkácsoláshoz új fúrót, hegesztőt és szerszámokat vennél?
Most egy csomó mondatot nem írok le, lényeg, hogy béna vagy,

Dinkainka 2017.04.21. 08:57:47

Alapvetően a hegesztés hibás. A két összehegesztendő alkatrész közé kell egy kis hézagot hagyni vagy az éleket V formában lemunkálni.

artdesigner 2017.04.21. 09:20:41

@Könyveslány: "Könyveslány" létedre nem igazán érted meg amit olvasol. Állványos fúrógép és hegesztő trafó pl. kevés embernek van otthon alapból, de nem írtam hogy minden barkácsoláshoz újat kéne venni. Az alapanyagok ára és a ráfordított idő összessége ami túlsúlyban van a végeredménnyel szemben szerintem. Ja, lehet, hogy tényleg elég béna vagyok, mert előfordul, hogy pl. alig használt, mondhatni új fúrószárat beletörök az anyagba, de nemrég leégettem az egyik elektromos láncfűrészemet is, mert csak nyomtam mint a barom (pedig a papírja szerint állítólag, ilyen esetben automatikusan ki kellett volna kapcsolnia).

2017.04.21. 09:29:34

@artdesigner: Te azért vagy béna, mert egy megvalósult project leírásához nem tudsz semmi előremutatót vagy hasznosat odaírni, csak a visszahúzó, frusztrált troll teljesen érdektelen karakterszemetét nyomod. 5 hozzászólásod volt ezen a néven és szerinted minden baromság, mindenki sír vagy hülye.

Ezért nem szeret senki. A posztoló megcsinált valamit, leírta, lefotózta, tehát alkotott. Ennyi a különbség köztetek. És ezért nem lesz ebből az országból semmi szerintem (bár ez a gondolatmenet túl messzire vezet). :)
Én a moderátor helyében kitiltanálak a picsába.

artdesigner 2017.04.21. 09:49:15

@Könyveslány: Az nem elég hasznos, hogy leírom, hogy többe kerül mint a kész termék?
Az általam létrehozott dolgokkal pedig találkozhatsz az interneten is több helyen ugyanezen a "nicknéven".

Vissza néztem, hogy mit írtam korábban, de akárhogy vizslatom, azokban pont a "jó oldalon" álltam, legfeljebb Te nem olvastad el, hogy kinek vagy mire válaszoltam.

Szeretet hiányos és frusztrált valószínű, hogy inkább Te vagy, a fenti hozzászólásaid alapján, de most már neki kell állni a "munkámnak", nem érek rá írogatni. Teljen kellemesen a napod.

Untermensch4 2017.04.21. 17:38:17

@Ezermester.furdancs.: Ott a pont. Jobban belegondolva tényleg nem műszaki hanem paranoid alapon aggódnék... :)
Lefestés helyett felvetődött az esztétikus körültekergetése ragasztótextillel? Mióta a múltkor azzal burkoltam be egy bicikliülést, legyőzhetetlennek érzem... :) Nem állítom hogy szebb lenne mint a festés de a kötelek a hintában biztosan nem lesznek festékesek.

villanyember 2017.04.21. 18:16:28

@Könyveslány:

Nagyon jól látod. A házi barkácsnak nem lehet egyedüli célja, hogy ócsóbb legyen! Létezik olyan, hogy az alkotás öröme, hasznos időtöltés (nem a tv előtt punnyadok), a sikerélmény, ha valami jól sikerült és tetszik. Lehet hogy drágább mint a szabvány Praktiker megoldás, de akkor is az én kezem munkája!

villanyember 2017.04.21. 18:18:16

@Dinkainka:

Azért ez nem röntgen alá készülő izometriás csőhegesztés!@Ezermester.furdancs.:

villanyember 2017.04.21. 18:21:51

@Ezermester.furdancs.:

Én vettem volna némi PVC levegőcsövet a vason átmenő kötélre. Átdugod a furaton, belül kicsit kilóg, a külső oldalon kicsit melegíted és szétnyitod tölcsérnek. Garantáltan ép marad a kötél. Egyébként tetszik a megoldás, lehet nyárra én is alkotok valami hasonlót ha lesz rá időm.

Ezermester.furdancs. 2017.04.21. 20:51:18

@artdesigner: Az állvány tényleg nincs megemlítve, mert az nem az én részem volt a projektben. Egyébként az egyik szomszédtól kapták, ha jól tudom ki akarták dobni, tehát nem került pénzbe. A munkához a trafón, stb kívül miért nem számolod hozzá a vasgyárat is? Úgy pontosabb képet kapnál, nem?!
Nem kell a fúráshoz állvány a nélkül is meg lehet csinálni.
Ennyi pénzért nem kapnál hinta ágyat, nem hogy jó minőségűt! Egy ilyesmi fészekhinta, kb 30 körül van, és az is általában kisebb. Ha pedig ekkora közületi fészekhintát akarsz venni, akár 500 ezer is lehet, ami a másik véglet: www.jatekliget.hu/feszekhinta-teli-kosarral-1744?utm_source=arukereso&utm_medium=cpp&utm_campaign=direct_link

A tanulság: ha nincs hegesztő trafód vagy jó barátaid, akkor ne akarj ilyet készíteni!

Ezermester.furdancs. 2017.04.21. 21:03:52

@Dinkainka: A hegesztés nem hibás látszik a vas folyásán is, de az általában igaz, hogy gyökölni szokták az össze hegesztendő anyagokat, különösen, ha vastag alkatrészekről van szó. De amikor vékonyabb elemeket, nagyobb áramerőséggel, jól bele "égetsz", akkor nincs ilyen gondod.
Próbáld ki, ha nem hiszed, hegessz össze két darab 2 mm-es lemez úgy, hogy a széleit jól begyöklöd, hagysz közötte 2mm rést és 2.5-ös pálcával 130 amperrel teszed. Szét fog folyni és rá fogsz jönni, hogy ilyen esetben teljesen felesleges a gyökölés.

Ezermester.furdancs. 2017.04.21. 21:16:19

@Untermensch4: A textil ragasztószalag nem ereszti át a vizet? Bár, ha sokszor áttekeri az ember, akkor lehet, hogy nem. De végül is csak a patent idomokat kell átfesteni, mert a többi horganyzott.

Ezermester.furdancs. 2017.04.21. 21:30:17

@villanyember: Így van, egy ilyen baráti összejövetel haszna nem csupán öncélú, hanem együtt, munkával és örömmel készíteni valami hasznosat, maradandót. (bocs, most értem haza és egymás után mindent megválaszolok, ha kell, ha nem! :)

uazosmisi 2017.04.21. 23:57:30

@artdesigner: a házi barkácsolásnak nem feltétlen az a lényege a mai világban hogy olcsóbb legyen az amit építünk, hanem hogy JOBB legyen!
az én véleményem az hogy olcsóbb akkor lehet csak ha az embernek otthon rengeteg fa és vasanyaga van innen onnan összeszedve munkahelyekről bontáskor pl
vaterral rengeteg munkánk van talicska hintaágyak több darab jelenleg is folynak az építések.
a hintaágyak 200-230 cm hosszúak garantáltan több mázsa tehrbírással (egyszer az egyikre egy osztály!!! 18 fő nyolcadikas diák ült fel. probléma nélkül.
És ezeken hintázni is lehet, az ülő része nyugalmi állapotban egy nagyon picit lejt hátra de fhajtás közben átmegy függőlegesbe. na ez az amit a házhozszállított hintaágyakkal nem lehet megcsinálni.
itt az a lényeg hogy átmegyünk a haverokhoz sütünk tárcsán bontunk pár sört építünk egy fészekhintát! ezzel mindent elmondtam
vasanyagot még a méh telepeken is be lehet szerezni pl
szerszám kölcsönző mindenhol van szerintem

én is szeretnék egy fészekhinhtát a teraszra GAZ66 külső gumi felhasználásával, csak még a végleges tervem nincs meg. most talicskát kell hegesztenem, meg füvet kell nyírnom.

artdesigner 2017.04.22. 10:22:43

@Ezermester.furdancs.: "A munkaruha árát még kihagytam". Bocs a rossz viccért.

Az más kérdés, ha nagyon sok dolog már meg van a készülő projekthez (csak az alapanyagokra gondolok), de ha valaki kedvet kap az interneten látottak alapján valamit készíteni és nem sok alapanyaga van otthon akkor lehet hogy kb. annyiba jön ki, mint egy hasonló minőségű késztermék ára. Mert itt ennél a hintaágynál valószínűleg hasonló lenne a végösszeg, ha mindent meg kellene venni hozzá. Ott már csak az a kérdés, hogy az időt még rászánja-e az ember?
Pl. én csináltam egy hintaágyat akácfából, 195 cm hosszú ülőfelülettel, hogy el is tudjak benne feküdni. Majdnem minden meg volt hozzá, pár csavart és pácot+lakkot kivéve. Összességében 2 munkanapot biztos (20 óra), hogy dolgoztam rajta, plusz a tervezgetés, számolgatás fénykép nézegetés. Ennyi idő alatt, ha a saját munkámat végzem, annak a bevételéből és a pár megvett dolog árából szebbet, jobbat kaptam volna ( 40-60 ezer) és a fám is megmarad.

kkm.furdancs 2017.04.22. 10:31:01

@artdesigner: "Ennyi idő alatt, ha a saját munkámat végzem, annak a bevételéből és a pár megvett dolog árából szebbet, jobbat kaptam volna"

Azért az megvan, hogy egy barkácsblogon érvelsz a kész termék megvásárlása mellett? :)
Nem értem az indítékaidat, ne haragudj. Következő lépés egy vegán blogon sült oldalas recepteket megosztani?

artdesigner 2017.04.22. 10:42:18

@uazosmisi: Lehet, hogy jobban jártam volna, ha tőletek rendelek egy hintaágyat. A házam felépítésénél sok mindent én csináltam, de utólag rájöttem, hogy van ami kifizetődőbb, ha egy rutinos szakemberre bízza először az ember. Elkészült minden, de nem ment olyan flottul, mint ahogy elterveztem. Feljebb írtam, hogy én is csináltam már hintaágyat, ami jó lett, de a következő biztos jobban sikerül.

artdesigner 2017.04.22. 10:48:46

@kkm.furdancs: Mivel építkeztem, sok dolgot én csináltam. Az volt a kérdés számomra melyik éri meg jobban, ha én csinálom vagy szakember. Sokszor jobban jártam volna, ha nem én csinálom. A barkácsolással is így vagyok; ha megéri valami miatt (spórolás, kikapcsolódás stb...) akkor igen, ha nem akkor inkább megveszem.

pamutpamlag 2017.04.22. 11:54:19

Azt felejted el, hogy a képletben nem az az egyetlen tényező, hogy mi éri meg (anyagilag, időben, energiában, illetve a végeredmény szépségében, használhatóságában, erősségében, tartósságában stb mérve).
.
A képletben az a másik tényező, hogy a barkácsoló emberek _szeretnek_ barkácsolni. Ez egyfajta hobbi is: kitalálni és megvalósítani dolgokat. Tervezgetni, rajzolgatni, anyagot válogatni-beszerezni, azzal dolgozgatni, azt megmunkálni, a szerszámaikat kézbe venni, azokkal alkotni. És aztán a végeredményt elégedetten szemlélni, hogy igen, ezt ÉN csináltam.
.
Tehát ez egy hobbi is, és mint ilyen, nemhogy nem feltétlenül cél olcsóbbnak, gyorsabbnak stb lenni, hanem még az is elfogadható, hogy az ember pénzt, időt és energiát öl bele. Mint a hobbikba általában :-)

pamutpamlag 2017.04.22. 11:54:57

@pamutpamlag: az előző hsz-em artdesignernek ment

jobbal 2017.04.22. 12:03:58

Megvagy! Te vagy aki az egész országot felx frászban tartja minden vasárnap ebéd után. :)

scsaba1 2017.04.22. 12:49:57

@artdesigner:

A kérdés az az, hogy el tudod-e adni a munkádat heti 7 napban és napi 16 órán keresztül? Ill. el akarod-e adni a munkádat heti 7 napban és napi 16 órán keresztül? Mert akkor az akáchintatágy valóban nem a te projekted. Másfelől az aktív kikapcsolódás fogalmáról hallottál már?

scsaba1 2017.04.22. 12:59:54

@artdesigner:

Akkor eltérő utat jártunk be, mert én meg egyre többször jutok arra, hogy sokszor olcsóbb, jobb(tartósabb), szebb, de még gyorsabb is lett volna, ha nem hívok szakembert, hanem én megcsinálom úgy _ahogy_ kell, betartva a különböző technológiai előírásokat, rétegsorrendeket, várakozási időket stb. és nem egy kókányjózsi mesterre bízom az egészet, mert jó mestert találni mostanság jóformán lehetetlen. Vagy nekem túlzóak az igényeim...

Ezermester.furdancs. 2017.04.22. 16:28:52

@scsaba1: Igen, ha az embernek van egy kis műszaki érzéke, kitartó és alapos, akkor sokszor jobban meg tud oldani egy-egy feladatot, mint ha ezt valaki másra bízza. De ha csupán árban gondolkozunk, akkor egy nagy szériában gyártott termék biztos, hogy olcsóbb tud lenni, mint egy házilag készített vagy kisipari, utána ha nem jó kidobja a fogyasztó. Szemlélet kérdése, hogy ki mire teszi a hangsúlyt

Ezermester.furdancs. 2017.04.22. 16:36:06

@artdesigner: Ha az anyagiakat nézzük esetenként tényleg olcsóbb lehet egy nagy szériás kínai cucc. De nem biztos, hogy jobb is. Általában azok bármennyire is szépen néznek ki a monitoron, amikor összerakod sokszor rájössz, hogy sok helyen le vannak méretezve!, nem tartósak, hanem gyors kidobásra valóak, hogy utána megint vegyél egy újabb csili-vili 2.0-ásat, amivel még jobban pörgeted fel a kínai gazdaságot. Persze minden alól lehet kivétel, de nagy vonalakban sokszor ez a helyzet...

Untermensch4 2017.04.22. 20:54:15

@kkm.furdancs: " Következő lépés egy vegán blogon sült oldalas recepteket megosztani?"
Offtopic de ma mondta egy vietnámi hogy a fahéj segít gyorsabban megpuhítani a marhahúst. Lehet hogy a gyömbér is, ebben nem vagyok biztos mert még eléggé töri a magyart. :)

Untermensch4 2017.04.22. 21:04:33

@Ezermester.furdancs.: Én a bringaülésnél átfedéssel ragasztgattam, alul a pereme alá visszahajtva. Azóta kapott már esőt, nem látszik hogy problémát okozna (ez igazából gyerekülés a bringán).
Anyagilag nem túl veszélyes kísérlet, a német gonoszmultinál ahol vettem a ragasztót kb 18 ft-ra jön ki egy méternyi. A fekete jobban néz ki sztem mint a szürke.
Azt még elmondanám a kínai ipar védelmében hogy volt egyszer egy benzines rollerem amit ők követtek el. Kb 5000 km-t mentem vele, eközben a kitámasztóról ledobta ugyan a krómozást a rozsda meg egyszer az elektromos részén anyázott egy szerelő 2ezer pénzért mert a vezetékeknél nem igazán adtak a színkódokra, meg gyárilag le akartak törni a kormányszarvak ponthegesztései (amit a bolt garanciálisan javított). A "type" rovatban a használati utasításban másfél sornyi karakterhalmaz volt, egy japán hangzású részletéből arra tippeltem hogy onnan licencelték/koppintották a motorját ami eredetileg fűrészhez volt tervezve. :) Nagyon jó játék volt, az emberek vidámabbak lettek ha láttak rajta az utcán. :)

kkm.furdancs 2017.04.23. 08:21:04

@Untermensch4: Egy biztos: nem indiai volt az illető :)

ULászló Puskás 2017.06.12. 19:52:52

Akárki akármit vitatkozik, azt be kell látni, hogy ez a négyzet alakú izé nem egy fantáziadús dolog, a képen látható, hogy egy illető keresztben is csak felhúzott lábakkal fért el rajta, ha pedig a grill mellett ülünk rajta, majd kicsúszik alólunk, egy kicsit kényszeredett az egész, "mindenképpen dolgoznom kell a szabad időmben", na azután ez a vége ...

Ezermester.furdancs. 2017.06.13. 08:45:19

@ULászló Puskás: A mérete egyébként nagyobb, mint a kereskedelembe kapható fészek hintáknak, még így is, akkor képzeld el, hogy milyen lehet egy kisebb kör alakú. Abszolút nem kényszeredett, kipróbáltam. Pont belefér egy felnőtt is fekve épp annyira, hogy a hátán fekve a lehajló lábával hintáztatni is tudja magát, ha akarja. Egy árnyékos helyen a nem túl meleg nyári estéken, egy jó könyvvel kellemes kikapcsolódást ad egy ilyen hinta. A gyerekek pedig rajonganak érte.
süti beállítások módosítása