Barkács vagy profi?

2017.05.17. 05:00 | Írta: Gyökösi Attila

Az általunk, és persze a legtöbb barkácsoló által használt gépek beszerzésekor sokszor felmerül a „de mitől van ekkora árkülönbség?” kérdése a különböző gépek összehasonlításakor. Általában azt tapasztaljuk, hogy az ismertebb gyártók barkácscélú gépei nagyjából egy árszinten mozognak, de ennél akár 20-50%-kal alacsonyabb árakon is találunk gépeket, amelyek azonban szinte minden esetben egy számunkra teljesen ismeretlen márkáktól származnak. Erről a kérdésről már többször is írtunk korábban. Most azonban arról kezdeményeznénk beszélgetést, az árlétra másik irányában mi a helyzet? Aki érdeklődik a szerszámok iránt, az tapasztalhatta, hogy a minőségi barkácsszerszámok áránál jóval magasabb áron elérhetőek ugyanezen gyártók nagyon hasonló kinézetű, de professzionális használatra ajánlott elektromos kéziszerszámai. Vajon itt mi indokolja a sokszor igen tetemes árkülönbséget?

total1.png

A kérdés persze a legtöbbször nem is így vetődik fel. Amikor az ember eljut odáig, hogy vásároljon egy komolyabb gépet, mondjuk - tavasz lévén - egy fűkaszát, vagy épp egy nagyobb fúrókalapácsot, hamar a fenti dilemmák előtt találja magát. Elsőként az áruházakban körülnézve rögtön látjuk az árak szórását. Az árlista alján az említett márkátlan, ismeretlen, ki-tudja-honnan-származó gépek lesznek, a tetején pedig az ismert német, angol, vagy manapság már akár távol-keleti gyártók barkács- és hobby célú gépei. Ha lehetőségeink engedik, gondolom legtöbben ezek közül választunk. De ha esetleg körülnézünk a neten is, felfedezhetjük, hogy a professzionális felhasználásra kínált (és az áruházakban nem is megtalálható) gépek sokszoros pénzekbe kerülnek. Példaképp egy benzinmotoros fűkasza ismert gyártótól akár 50 ezer forintos áron elérhető a barkácsáruházakban (ugyanitt már 30 ezerért is kaphatunk fűkaszának látszó tárgyat) azonban a professzionális kerti és erdei gépeket gyártó cégeknél 120 ezer forint alatt nem találunk még otthoni célra ajánlott gépet sem, az igazi professzionális gépek pedig ennek a duplájától indulnak.

Mi lehet a különbség, illetve, ami kézzelfoghatóbb kérdés, hogy az 50 ezerért megvásárolt, az áruház készletében kifejezetten profinak számító gép akkor vajon mire alkalmas, mire használhatjuk?

Műszaki érdeklődéssel gondolhatjuk, hogy a válasz alighanem a gépek belső felépítésében, és a felhasznált anyagokban lehet, azonban ez azért felveti a kérdést, hogy az a gép, ami ALKALMAS mondjuk napi két órányi munkára, hogyhogy nem alkalmas egész napi használatra? Ha viszont mégis alkalmas, akkor meg miért érné meg az igazán professzionális gépek magasabb ára?

Jómagam ilyenkor sokszor gondolok az autósportra, mint épp ide passzoló példára. Egy tetszőleges új autó sportosabb kivitele kiválóan és dinamikusan használható a mindennapokban, és gond nélkül használhatjuk akár 3-400000 kilométeren keresztül. Ugyanakkor, ha ezt a sportosnak mondott autót kivisszük a Hungaroringre egy pályanapra, akkor akár pár tempós kör alatt túlmelegednek a fékek (akár használhatatlan szintig is) és a teljes hajtáslánc, a futómű elemei, és maga a motor is komolyan túlterhelt állapotban üzemel, ami azt is jelenti, hogy egy rendszeresen így használt autó hihetetlen mértékben fogja használni az alkatrészeket, gyakorlatilag folyamatosan pótolnunk, cserélnünk kell az igénybevétel miatt fogyó-kopó alkatrészeket. És persze ezzel együtt is búcsút mondhatunk a több százezer kilométeres futásteljesítménynek, legalábbis komoly felújítás nélkül.

A minap egy ütvefúró illetve fúrókalapács kapcsán kerültek elő ezek a kérdések. Ezek a pneumatikus szerszámok az átlagembernek viszonylag komolyabb beruházást jelenthetnek, azonban ha igazán utána nézünk a témának a neten, láthatjuk, hogy a fentebb vázolt árkülönbségeket találjuk itt is, Az igazán professzionális szerszámok nagyon drágák, ami felvetheti a kérdést, hogy az olcsóbbak egyáltalán alkalmasak-e valamire? Ugyanakkor jómagam is használok olyan több éves szerszámot, amelyik probléma nélkül működik, igaz, a képhez hozzátartozik, hogy sokszor hetekig nincs rá szükségem, és amikor használom, akkor is csak néhány lyukat kell fúrjon, ami nyilván egész más intenzitású felhasználás, mint amit mondjuk egy fűtésszerelő napi nyolc-tíz órás falvésése és falfúrása jelentene. Miután nemrég beszélgettem az Extol szervizében az ottani szerviz technikusokkal (a feltörekvő kategóriába tartozó Extol igen komoly hátteret épített ki itthon, saját, igazán profi szervizük van, és a műszaki tanácsadáshoz komoly mérnöki tudásbázisra is támaszkodhatnak) rá is kérdeztem, hogy mondjuk egy ütvefúró esetében mi is a különbség.

Az itt hallottak nagyjából igazolták a fenti gondolataim, de az is kiderült, hogy az »ütvefúró« eleve egy sokszor félreértett szerszámkategória. Ezek a szerszámok általában képesek csak vésésre is, és ezen felbuzdulva az otthoni felhasználók bátran használják mondjuk korábbi betonalapok bontásánál, vagy épp egy nyílászáró beépítésénél, ami azonban a szakemberek szerint nem igazán helyes… Elmondásuk szerint fontos, hogy ezek a gépek CSAK kiegészítő vésésre alkalmasak, a belső kialakításuk különbözik egy vésőgépétől. (Ez egyébként a professzionális fúrókalapácsoknál is így van, de ott a komolyabban túlméretezett kialakítás azért tovább bírja az ilyen jellegű igénybevételt is.) Az Extol fúrókalapácsainál fel is tüntetik, hogy az üzemidő hány százalékában használhatók vésésre.

Szintén fontos az ütőerő. A barkácscélú ütvefúrók kisebb erővel dolgoznak mint a professzionálisak, ez a különbség főképp az adott munkafolyamathoz szükséges időben mutatkozik meg, az épp szükséges lyukat a betonfalban egy barkács szerszám mondjuk 24 másodperc alatt készít el, a profi meg 15 alatt. Ennek otthon nincs komoly jelentősége, de egy építkezésen már lehet.

Az ütőerőhöz is kapcsolódik az ergonómia kérdése. A szerszám tervezésekor alkalmazott különböző energiaelnyelő megoldások is inkább a professzionális felhasználásnál számítanak, nem mindegy, hogy a műszak végén érezzük-e még a karunk… A legolcsóbb szerszámok egyszerű, a gép házának anyagából készült fogantyúkkal bírnak, a drágábbakon már van valami puhább gumiszerű borítás, de a profi fúrókalapácsoknál már komoly, rugózó-rezgéselnyelő markolatmegoldásokat találunk.

És hát a belső kialakítás, a motor és a teljes szerkezet méretezése, ami igazán sokat számít, és amiben a leginkább tetten érhető a professzionális gépek magasabb árának az oka. Ez nem feltétlenül látható a gépek adattábláin, a feltüntetett teljesítmény lehet ugyanakkora a hasonló kinézetű de eltérő célra ajánlott gépeknél, a különbség a felhasznált alkatrészek anyagában, méretezésében van, a fenti autós példával élve ma már ugyanakkora teljesítmény kihozható egy egyliteres kis turbós, meg egy kétliteres szívómotorból is, de nem kétséges, hogy melyik lesz hosszabb életű, és melyik bírja jobban a »kiképzést«. A szakemberek szerint tipikus, hogy a barkácscélú gépek 20 perc folyamatos használat után pihentetésre szorulnak, mert túlságosan felmelegednek. Ha a felhasználó ezt figyelembe veszi, akkor nem lesz gond, és a szerszám évek múltán is jól szolgálhat. Ha azonban leereszkedik a vörös köd, és azzal a felkiáltással, hogy „de hát ez egy drága szerszám, bírnia kell!” tovább használjuk, akkor nem szabad csodálkozni, hogy idő előtt tönkre megy.

A konklúzió annyi, hogy valóban igaz az, hogy otthoni, barkácscélú felhasználásra tökéletes megoldást jelent egy ismert, működő szervizháttérrel rendelkező cég barkácscélú szerszáma. Ha azonban mondjuk vállalkozóként, naponta és sok órán át használnánk a szerszámot, akkor bizony a zsebünkbe kell nyúlni, és meg kell venni a professzionális felhasználásra ajánlottat. Kommentekben biztos meg fogjuk kapni, hogy némely esetben akkora az árkülönbség, hogy még profiként is jobban megéri a barkácsszerszám, ha elromlik, veszünk egy másikat, „és különben is, az én 5000 forintos fúróm már 10 éve remekül működik”. Nos, ez lehetséges, de azért a kivételek továbbra sem erősítik a szabályt...

  Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni. 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr8012495119

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zooltek 2017.05.17. 06:12:08

Régi történet: jön a delikvens (nem túl normális, de nagyon pénzes), hogy kell neki a lehető legnagyobb Hilti fúrókalapács. Főnök hívja a képviseletet, mennyi az annyi? Az visszakérdez, minek olyan nagy? Hát pincét vésni hegyoldalba. Mondja a szervizes, akkor vegyen vésőgépet. A delikvens elkezd kiabálni, de hát ez is tud vésni! Ezt telefonon keresztül meghallotta a szervizes, mondja a főnöknek: mondja meg ennek a f@sznak, hogy az autó is megy hátrafele, mégse úgy közlekedünk vele!

Ergonómia: már nem csak a markolatot tervezik szipiszupi rezgéselnyelősre, láttam már gépet, ami ellendugattyús!

kkm.furdancs 2017.05.17. 06:45:46

Lakótelepi betonba fúrt lyuknál kell a Hilti, saját tapasztalat, de ezzel nem mondok újat. Sokfélék vagyunk, különféle anyagi helyzettel és pusztán ebből kiindulva van létjogosultsága mindenféle árú és kategóriájú gépnek.
Egy biztos, vessünk számot a várható üzemóra élettartammal, használati gyakorisággal, pénztárcánkkal. Nekem bejött az Extol, a lemezvágójuk és hegesztőpajzsuk igazán hasznos jószág. Fogyóeszköznek Möller, de az Einhellre sem igazán panaszkodom. Ami alatta van (márka megbízhatóságban), az pedig olyan olcsó, hogy szinte egyszer használatosnak számít (Straus).
Viszont óvok mindenkit a -craft végződésű márkáktól. A szavak első tagja általában valamilyen fokozó melléknév Best- például :)

Ami tény, hogy az évekkel ezelőtt bemutatott 3M letisztázó korong és fémcsiszoló vagy két évig húzta ritkás használat mellett és élettartama alatt nagyon hatékony volt.

Jozsó_ 2017.05.17. 08:40:54

offtopic

A "kivétel erősíti a szabályt" valójában úgy hangzott eredetileg: a kivétel megléte feltételezi, hogy létezik egy szabály a nem kivételes esetekre.

Vagyis, ha azt mondod, hogy az én 5000 Ft-os fúróm még mindig bírja (és ezzel érezteted, hogy ez kivétel) akkor az azt jelenti, hogy létezik egy olyan általános szabály, hogy az 5000 Ft-os fúrók szinte azonnal elromlanak.

:)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2017.05.17. 08:47:46

@Jozsó_: Pontosan. Van is ilyen szabály, mindenki ismeri aki már fogott szerszámot kézbe egynál többször...

kkm.furdancs 2017.05.17. 11:41:42

@Jozsó_: Azért lehet, mert jelentősen túlbecsüljük az otthoni műhelyecske szerszámainak igénybevételét. Ha megméred, egy fúrót percekig használt havonta négyszer :) Tehát van esély valakinek állítani, hogy az ő fúrója nem márkás, de már 10 éve szolgál. :)

rosand 2017.05.17. 18:21:23

Ismerősék otthon kisebb lakásfelújítást hajtottak végre. Elemntek Tesc**ba, vettek egy sarokcsiszolót, aztán 2-3 naponta visszavitték, hogy leégett, ott kicserélték, amikor vége lett a felújításnak, megint picit jobban megerőltették,leégett, visszavitték, és inkább levásárolták, vettek valami mást.

Yttrium 2017.05.17. 19:00:38

Tipp: Ukrajnában egy jó Metabo gép 20-40%-al olcsóbb. Ugyanaz a katalógus és termék, mint itthon., csak az árfekvése más :)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2017.05.17. 19:02:07

Ezt a témát már én is kiveséztem, de még csak annyit, hogy egy szerszám minőségéről ne a kereskedőt kérdezzük már meg, hanem olyat aki már használta! Más: vannak ipari gépek, amik nem érnek annyit, mint egy jó barkácsgép, és amelyik márkáról beszélek, igazán nagy név, de mi ma már nem veszünk belőle, mert egyszerűen nem jó, de persze meg lehet kérdezni a kereskedőt, hogy én vagyok a hülye, akinek kérgesre törte a sarokköszörű a kezét. Erről jut eszembe az olyan biztonságos ipari szerszám széria, ami az ökör szabványok, szabályok miatt szinte bekapcsolhatatlan a túlvédett kapcsoló miatt.

KissGecihuszár 2017.05.17. 19:18:27

tán kellően autentikus vagyok, mint immáron 10-en X éve kék Bosch gépeket, többek közt GBH5-10-et használó, mely mostanság már kezd kicsit kehes lenni -konkrétan az első 5 percben az istennek se óhajt ütni, sem fúrás, sem vésés alkalmával, szóval ideje lesz elvinnem egy márkaszervizbe, ahol majd egy nagy sóhajtással fogják kezdeni, majd benyögnek egy olyan javítási köcscséget, hogy menten újra kell majd éleszteni- , de azért "bemelegedést követően" teszi a dolgát, azaz vagy vés, vagy kalapálva fúr. Mivel anno olyan 12-13 éve egy brutál akció keretében vettem olyan 110 rugó körüli áron, ezért azt mondom, hogy akkor és annyiért megérte megvenni, ugyanis bőven behozta az árát. Természetesen ez a méret (ennél még 2 nagyobb méret létezik, a GBH7-, illetve a GBH 10-) nem a legnagyobb, de az én igényeimnek ez tökre megfelelt, ugyanis ezzel nem lehet betont törni (csak vésni, pl villanyászat során szükséges mértékig) , illetve lehet, de max 6-8 sm vastagságig és sűrű pihentetés mellett. De pl. a "sikítóm" is kékerő, mint ahogy a dekopier fűrészem is, mert ezeket is 1-1 fullos akció keretében vettem vagy 10 évvel ezelőtt, bár még így is drágábbak voltak, mint a zöld Bosch hasonszőrű gépei (melyeket Miskolcon gyártanak, míg a kékeket zömében az NSZK-beli ős kéziszerzám gyárban,de lehet hogy azóta már azok közül is van, amit Miskin?!) , viszont ilyenkor az ember mindig gondoljon arra, hogy mi a kifizetődőbb; egyszer, drágábban megvenni a profi kiadást és azt akár 15-20 éven át nyűni, vagy olcsóbbér megvenni a "lakóságit" , mely esetleg pár hónappal a gari lejártát követően szarrá megy és vagy horror pénzekért javítják, vagy kuka...

Treff Bubi 2017.05.17. 19:46:01

Sok esetben a kölcsönzés jobban megéri, mint megvenni a gépet aztán évente kétszer bekapcsolni.

Yttrium 2017.05.17. 19:59:12

@KissGecihuszár: Én egy kollégám piros NSZK-beli Bosch fúróját használtam párszor. Az igazán régi darab, de még mindig jó állapotban van. ;)

zsoci 2017.05.17. 20:16:17

Azért pár dologgal nem feltétlenül értek egyet: az Extool lehet, hogy feltörekvő, de max a ultra barkács ligában. A szerszámtól nagyon messze van.

Pont az ütvefúró, ahhol nem érvényesül az olcsón még jó lessz elv. Egy már majdnem profi Makta 50.000 körül van, és kiszolgál egy iparost is. Egy Hilti is csak 65.000. Egy full-full gagyi (Kinzó stb. ) amivel egy lukat se lehet kifúrni az meg 25.000. Akkor gondolkodjunk!Szerszámot nem 1-2 évre, hanem mnimum1-2 évtizedre vesz az ember.

Ugyanigy a sarokcsiszoló. Egy alap Flex 800W-os, 17.000. A gagyi 12.000. Na melyiket érdemes?

zsoci 2017.05.17. 20:17:34

@KissGecihuszár: Ilyen a Bosch. Hiába monja magát profinak, egy hulladék, ráadásul baromi drága.

zsoci 2017.05.17. 20:19:22

Ja még egy: orbitális baromság ez a ma divatos gumibetétes foggantyú. Csak extrán koszolódik, és szétmálik, de jobb nem lesz tőle a szerszám/gép

MIx 2017.05.17. 21:30:06

Az egyik kulcsszó a bekapcsolási idő.
Egy barkács gép 10-20%-os bekapcsolási időt bír ki, azaz fúrunk, vésünk vele 10 percet (felmelegszik!) aztán békén hagyjuk 50 percig, hogy lehűljön.
A másik a gépház: barkácsgépek főleg osztott műanyag házzal rendelkeznek. Profi gépek öntött fémházzal. A harmadik a belső szerkezet a barkácsból kihagyják pl a csúszókuplungot és műanyag fogaskereket alkalmaznak, ami x idő után elkopik. Javítás egy új gép ára.

_B_ 2017.05.17. 22:21:49

@zsoci: "Egy full-full gagyi (Kinzó stb. ) amivel egy lukat se lehet kifúrni az meg 25.000"
Na ez mondjuk nem igaz. Einhellből,parkside-ból 15-20-ért olyat kapsz, hogy simán véshetsz vele.
Panelban lakok, van egy ultra gagyi CMI obi gazdaságos gépem, 10 ezerért vettem 5 éve. Bírja. Pedig minden lyukat én fúrtam, dobozhelyeket is ezzel véstem.
Használtam havernál 15-ezres einhellt, na az mindent kapott már, bírta az egész napos csempe-padló felverést is, meglepően erős is.
Szerintem pont a fúrókalapács az a szerszám, amiből lakosságiban egész jók vannak. Panellakónak ez a szükségleti piramis alsó szintje :D

Untermensch4 2017.05.17. 23:10:16

@kkm.furdancs: "Lakótelepi betonba fúrt lyuk..." Ebben a műsorszámban sikerült már összehasonlítanom a noname és a márkás szerszámot.
Először másfél óra alatt, tetemes zajszennyezés közepette (mármint a nem annyira közeli boltban a pénztárnál is hallotta az asszony hogy még fúrok...) ki tudtam fúrni a két tervezett lyukból kb 4-4 mm-t (azaz kétszer négy millimétert). Aztán kihoztam a kölcsönzőből egy japán nevűt és lyukanként 3 másodpercen belül készen is lett.

John Doe3 2017.05.18. 00:03:41

@Untermensch4: szerintem itt az almát a ... vadalmával hasonlítod össze. Az ún. barkács "ütvefúró" (arról lehet megismerni, hogy közönséges hengeres fúrószárat befogó tokmány van rajta), max. Ytonghoz vagy téglához (barkácsként) alkalmas, keményfémlapkás fúrószárral. Aki ezzel 1 m-nél jobban megközelít betont, az szvsz továbbképzésre szorul. A pneumatikus fúrókalapács az, ami betonhoz alkalmas, SDS (vagy újabban: SDS-MAX) fúrószárral. Én még '92-ben vettem egy Kress márkájú fúrókalapácsot a sógoroknál, azóta is szolgál, csont nélkül. Másik telephelyre zöld Boscht vettem, és annak ellenére, hogy a kommersz 2,5 J-nél kisebb az ütési energiája, meg vagyok elégedve vele. A jó fúrókalapácsot arról lehet megismerni, hogy a) nem kell tengelyirányban nyomni (nem is szabad, max 10N erővel), b) a furat átmérője nem nagyobb, mint a fúró névleges átmérője.

John Doe3 2017.05.18. 00:05:05

@John Doe3: A zöld Bosch a jegyzőkönyv kedvéért: PBH 2000.

jamroll 2017.05.18. 01:25:13

@Untermensch4: Nekem a lakotelepi betonnal az a tapasztalatom, hogy a furoszaron mulik a csoda. Sima zold Bosch pneumatikus furom van. Probaltam lyukat furni es eppenhogy a festek alatt kapargattam a betont. Inkabb hivtam egy szakit. A szaki kb 20 masodperc per lyukkal dolgozott. Kerdeztem, hogy ezt megis hogy? Mondta, hogy vegyek egy rendes furoszarat. Vettem egy db 8mm hilti szarat aminek az ara vetekszik egy noname furogeppel. Azota nekem is 20 mp egy lyuk a panelba. Kivancsisagbol kiprobaltam aposom noname racsnis furojaval. Joval lassabb, de 1,5-2 perc alatt azzal is megvolt egy lyuk. Szoval nem kell feltetlenul a szomszedok agyara menni azzal sem, ha egy-ket lyukrol van szo. Az mar egy mas kerdes, hogy az tizedik lyuknal lehet, hogy kidobhatod a gepet.

zooltek 2017.05.18. 05:54:53

@KissGecihuszár: Miskolcon (szerencsére) csak zöldet gyártanak. A régi GBH széria elég jó (és a GSH csak vésők is), főleg a 11-es sikerült nagyon megbízhatóra. A te problémádra a megoldás egy felújítószett, amiben tömítések és kenőanyag van. Nem egy nagy összeg, mi géptől függően 10-30 pénzért javítjuk attól függően, mennyibe kerül a szett. Ha még el akarod odázni a beruházást, egy apró trükk (ami télen, hidegben is hasznos): tekerd le a fordulatszámot, amíg bemelegszik. Bár ha azt mondod, 5 perc kell neki, ez se fog sokat segíteni.

@Yttrium: Ukrán import gépek. Nem messze lakok a határtól, rengeteg kék Bosch jön onnan, megközelítően féláron az itthoni árakhoz képest. És mint kiderült, kinézetre megtévesztően hasonló, csak épp kínai szarok. Az aluház törik, a csapágyak csúszkálnak a tengelyen, a fogaskerék lemegy, bitang gyenge anyagminőség. Amikor az elsővel találkoztam, én is azt hittem, hogy eredeti, ma már ránézésre megmondom, melyik a kínai hamisítvány.

midnight coder 2017.05.18. 07:19:28

Szerintem ebben bőven benne van a tervezett elavulás is. A polgár vegyen csak olyan gépet, ami úgy 5-10 év után szarrá megy, majd vegye meg a következőt. Ráadásul, ha az olcsó gép is tartós lenne, akkor ki a fene venné meg drágán ?

kkm.furdancs 2017.05.18. 07:19:29

@zooltek: Már nekem is feltűnt, hogy a Jófogáson újnak hirdetett gépek mindig olcsóbbak a keleti megyékben.

scsaba1 2017.05.18. 08:54:23

@John Doe3:

Még annyival pontosítanám, hogy van a normáltokmányos _fúrógép_, ütvefúró funkcióval. Ezeknél egy kapcsolható fogaskerekes rendszer állítja elő az "ütést". Onnan lehet megismerni, hogy sohasem lehet csak "ütésre", azaz vésésre állítani őket. Meg méretben kisebbek pneumatikus fúrókalapácsoktól. Van fúrás, ütvefúrás, fordulatszám szabályozás, irányváltás. Viszont ezekből is létezik profi Makita vagy Bosch, meg ilyenek. Igazából ezek fa és fém fúrására valók, ill téglára - bekapcsolt ütőfunkcióval meg max. "egylapátos" otthoni kókánybetonra.

Ill. vannak a pneumatikus fúrókalapácsok. Itt az ütőerőt egy légdugattyú állítja elő. Ezeknél mindig ki lehet kapcsolni a forgást, tehát lehet vésni is velük. Ezekből úgyszintén létezik áruházi Kínzó is meg hatszámjegyű árkategóriába tartozó High End kategóriás cuccok is. Ezek mindig SDS tokmányosak. "Sima" fúrót nem lehet beletenni közvetlenül, csak ha veszünk hozzá tokmányadaptert. Na ezekkel meg lehet fúrni a panelt meg a sziklakeménységű mixerbetont is egy jobb fúrószárral.

Nyilván nem neked írom, de fontos ezt tisztázni az amatőrök kedvéért, akik örömtől sugárzó arccal viszik haza életük első ütvefúróját a Tescóból a békásmegyeri panelba...

tlantos 2017.05.18. 09:20:01

@Treff Bubi: Van amikor meg nem. Fureszelnem kellett par lecet. Raadasul kanyarban.
Elsetaltam a tescoba (mert olyan kozel van, hogy kar gilkolni az autót), megvettem a legolcsobb gazdasagos dekopirfureszt. 3000-ert. Ennyiert a kolcsonzos kb kirohog, es oda 2x kell menni.
Elvégeztem a munkat, azóta se nyultam hozza. Majd ha par ev mulva esetleg kell, eloveszem :)
A drágábbról ugyanigy lejar a garancia, mire bedöglik.
Szoval van az a helyzet, hogy inkabb venni kell.

scsaba1 2017.05.18. 09:30:06

@zsoci:
Az Extollal egyetértek a (zöld)Bosch-sal nem. A házfelújításnál gőzölt akác lépcső csiszolásához (meg sok minden más csiszolásához) hosszas nézelődés után vettem egy Extol szalagcsiszolót. Hát... Először is: nehéz, mint a sár. A hozzá adott porzsák 5 forintot nem ér, átereszti a port. Van benne egy szélkerék a porelszíváshoz, de csiszolótalptól. egy téglalap alakú, körömnyi nagyságú résen kellene a pornak eltávozni. Ez persze pik-pak eldugul és lehet szétszedni majd egy dróttal kipiszkálni. A kapcsolója nem porvédett. Néhány óra használat után elkezdett megtelni finom porral, egyre nehezebb volt bekapcsolni, végül teljesen leállt, pedig még 10 napja sem vettem... Vertem is a fejemet a falba, hogyha rádobok még 5-10k-t, akár Boscht is vehettem volna.

Velük együtt vettem a zöld Bosch rezgőcsiszolót meg használtan egy Bosch deltacsiszolót. Hektárokat csiszoltam meg vele (akáclépcső, lambéria, korlát, fa nyilászárók sőt levakarhatatlanul tapadó falfesték a mennyezetről is) de hibátlanul teszik a dolgukat. Annyi, hogy a rezgőcsiszolónak már kezd meggyűrődni a talpa - lassan cserére szorul majd.
Egyébként van zöld Bosch gyalum: hibátlanul teszi a dolgát és az egykéses rendszer gyönyörű felületet ad. Van zöld Bosch dekopirom: egyszer elállítódott a talpa a derékszögtől, csavar kilazít, vinklivel beállít -azóta jó. Meg van egy Ixo-m is, amit egyszerűen imádok főleg az excenterrel meg a kanyaradapterrel együtt. Sajna néha gyilkolom is: azaz bazinagy, pz 3-as csavarokat is betekerek vele, aminél azért érezhetően szenved, de - bírja. Minden szerszám megvan már 3-4 éve egyébként. Ill. faternak van egy kék Bosch 125-ös flexe: gyakorlatilag elposztíthatalan, pedig gyémántos fazékoronggal is használtam már, ami azért nem a lehajtás jóbarátja...

scsaba1 2017.05.18. 09:33:31

@zsoci:
Az Extollal egyetértek a (zöld)Bosch-sal nem. A házfelújításnál gőzölt akác lépcső csiszolásához (meg sok minden más csiszolásához) hosszas nézelődés után vettem egy Extol szalagcsiszolót. Hát... Először is: nehéz, mint a sár. A hozzá adott porzsák 5 forintot nem ér, átereszti a port. Van benne egy szélkerék a porelszíváshoz, de csiszolótalptól. egy téglalap alakú, körömnyi nagyságú résen kellene a pornak eltávozni. Ez persze pik-pak eldugul és lehet szétszedni majd egy dróttal kipiszkálni. A kapcsolója nem porvédett. Néhány óra használat után elkezdett megtelni finom porral, egyre nehezebb volt bekapcsolni, végül teljesen leállt, pedig még 10 napja sem vettem... Vertem is a fejemet a falba, hogyha rádobok még 5-10k-t, akár Boscht is vehettem volna.

Velük együtt vettem a zöld Bosch rezgőcsiszolót meg használtan egy Bosch deltacsiszolót. Hektárokat csiszoltam meg vele (akáclépcső, lambéria, korlát, fa nyilászárók sőt levakarhatatlanul tapadó falfesték a mennyezetről is) de hibátlanul teszik a dolgukat. Annyi, hogy a rezgőcsiszolónak már kezd meggyűrődni a talpa - lassan cserére szorul majd.
Egyébként van zöld Bosch gyalum: hibátlanul teszi a dolgát és az egykéses rendszer gyönyörű felületet ad. Van zöld Bosch dekopirom: egyszer elállítódott a talpa a derékszögtől, csavar kilazít, vinklivel beállít -azóta jó. Meg van egy Ixo-m is, amit egyszerűen imádok főleg az excenterrel meg a kanyaradapterrel együtt. Sajna néha gyilkolom is: azaz bazinagy, pz 3-as csavarokat is betekerek vele, aminél azért érezhetően szenved, de - bírja. Minden szerszám megvan már 3-4 éve egyébként. Ill faternak van egy kék Bosch 125-ös flexe. Na ez elpusztíthatatlan pedig gyémántos fazékkoronggal is használtam már, ami azért nem a lehajtás jóbarátja..

scsaba1 2017.05.18. 09:34:24

Bocs, kétszer ment el, kétszer ment el...

CoolKoon 2017.05.18. 12:12:44

@midnight coder: "Ráadásul, ha az olcsó gép is tartós lenne, akkor ki a fene venné meg drágán ? " - Szerinted a minőségi alkatrészek (amiket a jó gépekbe beletesznek) előállítása olcsó? Hát nem...

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2017.05.18. 12:35:27

A jó gépeknél a gyártó hozzáállása is más. Nem vagyok profi, de a házam magam építem, beleértve a monolit födém teljes vasmunkáját hegesztve. Valaha sok éve vettem 3000-ért az OBI-ban egy noname flexibilis és ütve szettet. A flex a harmadik vágásnál égett le, a fúró a második lyukat sokallta (téglafalban). Visszavittem, ráfizettem 8000-t, és elvittem a legkisebb zöld Bosch flexet. Az akkor még 2 év garancia vége előtt purcant ki, agyonhasználva (a tengelyfixáló letört, és a hajtómű bedaràlta). A szervizben nagyon csóválták a fejüket, de bevették, és két hét múlva hívtak, hogy mehetek a gépért. Csakhogy az nagyobb volt egy kissé, mint a régi! Mondtam, hogy az nem az enyém, erre a mester szólt, hogy nézzem meg jobban. Hát egy számmal nagyobb vadiúj gépen ott volt a régi gép oldalmarkolata és a kúposra kopott koronglefogó csavar... Kiderült, hogy a kis gépet már nem gyártják, javíthatatlan volt, és így oldották meg. Kalapot le, és azóta is sok zöld Bosch gépem van, bár a durván használt gépeim már ipariak: Makita körfűrész, kék Bosch és Hitachi fúrókalapács, Metabo flex, stb. Az a meglátásom, hogy a szerszámon nem szabad spórolni, mert az a jó szerszám, ami mintha ott se lenne, csak teszi a dolgát, nem az egyedi szeszélyeire kell figyelni.

Hosszas gondolkodás után vettem meg a Bosch Uneo Max akkus ütvefúrót, meg a dekopírfűrészt, aztán amikor cserepezni kellett, a seggem vertem a földhöz örömömben, hogy megvannak. Aki húzgált már hosszabbítót maga után tetőléceken, az tudja, hogy miért...

CoolKoon 2017.05.18. 12:47:02

Nekem az ilyen összehasonlításokkal csak az a bajom, hogy pl. benzinmotoros fűnyíróknál szoktam látni, hogy kívülről gyakorlatilag csak méretben van különbség a kb. 60e Ft-os és a 200e Ft-os változatok között. Már ránézésre is viszont ugyanolyan szar, műanyag kereke van mindkettőnek (gumi borítás? alumínium/magnézium váz? felejtős!), és ugyanaz a műanyag minden burkolati eleme (még az a rész is, amely biztos, hogy nagyobb terhelésnek van kitéve, minimális, vékony fémes megerősítéssel). Akkor mégis mi a francért venném meg a nagyobbat? Mert erősebb motor van benne és nagyobb gyűjtőtartály? Igen, ez kétségkívül előnyös lehet, de ezt bőven ellensúlyozza az az "aprócska" tény, hogy ezáltal nehezebbek is, így az oda-vissza történő húzogatás is sokkal megerőltetőbb lenne.
Ami a flexeket illeti, a szénkefék gyakori használat mellett a drágább márkáknál is ugyanolyan gyorsan kopnak. Lehet, hogy a motor nem melegszik fel olyan gyorsan, de ez szerintem teljesítményfüggő, úgyhogy ha erre odafigyel az ember, szerintem elég sok fejfájástól kímélheti meg magát.

qwertzu 2017.05.18. 13:11:59

@CoolKoon: 200e forintért már önjárós fűnyírót adnak, ott szépen megy magától a cucc. Én most vettem 180 ezerért husquvarnát, 10 évig azért remélem bírja.

CoolKoon 2017.05.18. 14:44:41

@qwertzu: 200e-ért?! Olyat, amin ülni is lehet? Az meg nekem sajnos messze túl nagy.

qwertzu 2017.05.18. 16:10:25

@CoolKoon: Nem, ráülőset nem kapsz 200ezerért. Olyan mint a tolós, de van rajta gázkar.

www.husqvarna.com/hu/termekek/funyirok/lc-356v/961410291/

comblog 2017.05.18. 16:47:43

A cikkben meg a hozzászólásokban az a legszörnyűbb, hogy összemosódik az ütvefúró meg a fúrókalapács. Az ütvefúró nagyon-nagyon korlátozottan pl. téglában meg ytongban használható fúrásra. Ezzel vésni nem lehet. A pneumatikus fúrókalapács aminek a tokmánya is teljesen más (SDS+ vagy SDS-MAX) az már használható vésésre is ill. lehet vele betonban is fúrni. Ma már az üzletláncokban is elég jót lehet kapni megfizethető áron (pl. Parkside).
Az iparban/komolyabb hobbi szinten szinte kizárólag akkus ütvefúrókat használnak, meg hálózati fúrókalapácsot (ezt a legtöbbet) meg akkus ütve-csavarozót (ez a forgásirányban üt, nem tengelyirányban).
Nem értem miért ír valaki cikket amikor még a magyar elnevezésekkel is gondja van...

Az is vicces amikor valaki 800W-os flexel példálózik. Nálam pl. a 125-ös kisflex 1400W-tól indul.

Arra jöttem rá, hogy hosszú távon az ipari cuccok jobban megérik az árukat. Kék Bosch, Makita, Milwaukee, DeWalt stb. Benzines gépek: Stihl, Husqvarna. Szerencsére néhány barkácsáruházban kezdenek ezek is feltűnni, de sajnos a többeség leragad a zöld Bosch meg a jól hangzó de semmit nem érő neveknél.
Az ipari gépekből is a feladathoz szükségest kell venni. Ha kisebb gépet veszünk mint kellene akkor az is tönkremegy. Szegélynyíróból nem lesz fűkasza, SDS+ gép tokmánya szétmegy az fal/járdabontásban stb.

KissGecihuszár 2017.05.18. 17:49:29

@zooltek: Okés, vettem az adást, ha esetleg oly mértékben eszkalálódna a helyzet, hogy már mondjuk 10 perc után se hajlandó ütni, akkor jelentkezem egy generálra.
Bájdövéj, merre vagytok??

eßemfaßom meg áll 2017.05.18. 18:07:01

@_B_: " van egy ultra gagyi CMI obi gazdaságos gépem, 10 ezerért vettem 5 éve. Bírja. Pedig minden lyukat én fúrtam, dobozhelyeket is ezzel véstem. "

Szó szerint ezt akartam írni. szintén CMI :)

zooltek 2017.05.18. 19:47:20

@KissGecihuszár: Saját tapasztalat szerint (saját tapasztalat= csak Bosch GBH és GSH több száz javítása, ez a leggyakoribb, egy GSH 11-est már-már csukott szemmel is összerakok, mind a 186 alkatrészét fel tudom sorolni), ne várj vele. Szinte tuti, hogy a tömítések már elkoptak, de ez azt jelenti, hogy a kenőanyag is kevés. Akkor meg jön a megragadás, jobb esetben csak a hajtókar törik el, rosszabb esetben a fogaskerék meghajtás. Ott meg ha a forgórészről megy le a fog, hát az már húzós, még plusz 20-40 pénz :/

Bájdövéj, Kisvárda, Szabolcs.

@comblog: "Az is vicces amikor valaki 800W-os flexel példálózik. Nálam pl. a 125-ös kisflex 1400W-tól indul."

Azt kell, hogy mondjam, hogy nem vagy tisztában a dolgokkal. A Watt szinte lószart nem jelent. Mondok egy konkrét példát: helyi (milliárdos!) fémipari vállalkozó vett egy tucat 125-ös 720W-os AEG sarokcsiszolót, akciósan, darabja 12 800, nevetséges összeg. Az összes javítás vagy kábeltörés vagy elkopott szénkefe volt. 2 év napi 2 műszak után lett az egyik forgórész cserés, de azért, mert a kommutátor már lekopott szinte nullára! Tavaly vett 25db 1400-1500-1700W-os 125-ös Bosch-okat 40-47 000 Ft-ért, na ezeket kétnaponta hozza, elektronikusan túlgerjesztett szarok mind. 115/125-ös sarokcsiszoló 1100W felett már csak elektronikával lehetséges, ami egy plusz hibaforrás. Nem mondom, hogy ez rossz, nekem is van egy 900W-os elektronikás kék Bosch, ami jövőre lesz 20 éves, csak 1x kapcsoló, meg szénkefék kellettek eddig. De a szerinted lószar 600W-os Makitámmal is elvágtam már több km köracélt/ laposvasat/ félcolos csövet. Nagyobb anyagra persze nem engedem, arra ott a 230-as 34 éves Makita :)

CoolKoon 2017.05.18. 21:17:30

@qwertzu: És van olyan is, ami hátrafelé is megy? Mert igen, önjárós van nekem is. Csak mivel a kert tele van gyümölcsfákkal (meg mindenféle egyébbel), gyakran van, hogy nem tudok a fúnyíróval megfordulni. Húzogatni pedig a nagyobb dögöket pláne nem lenne buli.

Untermensch4 2017.05.19. 00:49:14

@CoolKoon: Arra nem gondoltál még hogy a tologatás-húzogatást egy huszáros vágással kiiktasd, áttérve a motoros fűkaszára?

Untermensch4 2017.05.19. 00:58:05

@John Doe3: A csavarméreteket sem tudom szemmértékkel jól saccolni, szted mérőeszköz nélkül, szabadfogásban 0-10 N megállapítása sikerülhet nekem valaha..? :)

anonymouse. 2017.05.21. 23:16:35

@zooltek: Csak érdeklődnék, mint Szervizestől, ha az ember egy jobb felsőmarót akarna venni, akkor miben gondolkodjon? Kék Bosch, Zöld Metabo, türkiz Makita, esetleg sárga Dewalt vagy piros Milwaukee?

zooltek 2017.05.22. 05:41:35

Heh, jó irányban keresgélsz, kb. ennyit tudok mondani. Már rég nincs olyan, hogy egy márkának minden gépe jó, egy márkának vannak nagyon jó szériái, meg vannak kevésbé jól sikerültek, vagy kifejezetten rosszak. Felsőmaró ritkán fordul meg a műhelyben, azok többsége is vmilyen hajón összeszerelődött cucc, amit semmiképpen nem tudok ajánlani. Zöld Bosch-al is találkoztam már, meglehetősen barkácskategória. Nem egy olcsó beruházásról van szó, én maradnék az ismertebb márkáknál, amihez lehet alkatrészt szerezni, van szervizük. És nagyon fontos a jó minőségű marófej is, 30 000-es fordulatnál ha kicsorbul vagy egy picit is üt, nincs az a csapágy, ami túlélje.
Asztalos blogokon nézelődnék, kinek milyen tapasztalata van.

anonymouse. 2017.05.22. 15:48:54

@zooltek: Akkor másik irányban érdeklődök, nem csak felső maróval kapcsolatban. A kék Bosch gépekkel milyen a tapasztalatod? Mit ajánlanál és mit nem? Mert nekem nem jó tapasztalatom volt fémvágó körfűrésszel kapcsolatban.

zooltek 2017.05.25. 05:14:14

@anonymouse.: Az a baj, hogy az újakkal nincs sok tapasztalatom (elég csóró hely ez a Szabolcs), de észrevehetően elkezdtek spórolni az anyaggal. A 230-as sarokcsiszolóban pl. csak fele olyan vastag a tányérkerék, mint volt. A 125-ösöket felnyomták 1400-1700W-ra, de csak rosszabb lett. Horonymarót láttam még, 2 éves, abban is tönkrement az elektronika, 35 pénz. A régi gépeik sokkal megbízhatóbbak voltak.

zooltek 2017.05.25. 05:18:40

@anonymouse.: Ezzel csak azt akartam mondani, hogy hiába ajánlom a GSH 11-es vésőt, hogy az bitang jó (mert tényleg az), nem tudom, hogy az újaknál mennyire adták le a minőséget. Egy 10 éves gépet nyugodt szívvel ajánlok, egy újat már nem mernék.

anonymouse. 2017.05.27. 08:00:42

Én is valami hasonlót sejtek, de ami kecsegtető, hogy néhány termék innovációjában többet tudnak a gépeik, mint a konkurensek. De lehet, hogy vannak új szériás dolgok amik jók lehetnek, ezért érdeklődtem a felső maróval kapcsolatban.
süti beállítások módosítása