A hét műtárgya - A tolómérő

2013.02.28. 10:00 | Írta: Mr. Furdancs

A tolómérő, tolómérce vagy külföldiül subler (angol nyelvterületen: Vernier Calliper), nagy kedvencem volt a suliban. Főleg miután megtanultam leolvasni a varázslatos elnevezésű nóniusz-skáláról a mért értéket. A subler elnevezést német eredetűnek gondoltam, aztán amikor egyszer Németországban arra ragadtattam magam, hogy kérjek egy "sublert" a helyi szakitól, akkor Hans úgy nézett rám, mint aki nem látott még hülyét. Lehet, hogy a kiejtésemmel volt baj, mindenesetre a félórás könyörgésem végére már tulajdonképpen svédül beszéltem. Megpróbáltam megkeresni a subler név eredetét, és bevallom, először nem találtam. Aztán elvetődtem egy német nyelvű oldalra, ahol a tolómérőről értekeztek és szemben találtam magam ezzel a mondattal: Der Messschieber (auch Schieblehre oder Schublehre) ist ein Längen-Messgerät. Ebből számomra egyértelműen kiderült, hogy a subler elnevezésnek van némi köze a tolómérőhöz. Ezek után végképp nem értem, hogy Hans mit értetlenkedett. Majd a kommentekben megmondjátok.

tlomero.jpg

A subler a mérőeszközök népes családjába tartozik. Külső és belső méreteket, valamint mélységet lehet vele, nagy pontossággal mérni. Ezalatt értsük a 0,1 - 0,02 mm-es pontosságot. Mindez a már említett nóniusz-skála hosszától függ.

  • 0,1 mm pontosság - 9 mm skálahossz
  • 0,05 mm pontosság - 19 mm skálahossz
  • 0,02 mm pontosság - 49 mm skálahossz.
noniusz.jpg
 A nóniuszt Pierre Vernier találta fel 1631-ben. Találmányát Pedro Nunez portugál tudós latinos névváltozatáról, Petrus Noniusról nevezte el, akinek először támadt az ötlete, hogy műszerek pontosságát ezen az elven növelje meg.

Méréskor a tolómérő rögzítő pöckét kilazítjuk és a mérendő felülethez szorítjuk a pofákat. De nem állat módjára, csak finoman. Ezután rögzítjük a pofákat és elvesszük a tolómérőt a munkadarabtól, majd leolvassuk a mért értéket. Párszor érdemes megismételni a mérés. Ezt kivételesen tapasztalatból mondom. A tolómérő használata nagy gyakorlatot igényel. Sok összetevő befolyásolja a mérést. A mérő kolléga gyakorlottsága, a hőmérséklet, a subler műszaki állapota, az alkalmazott mérőnyomás nagysága.

Vernier_caliper.svg.png

  1. Külső mérőpofa: külső méretek mérésére használatos
  2. Belső pofa: belső méretek mérésére használatos
  3. Mélységmérő: mélység mérésére használatos
  4. Fő beosztás (mm)
  5. Fő beosztás (hüvelyk)
  6. Nóniusz (mm)
  7. Nóniusz (hüvelyk)
  8. Rögzítő: a mozgó rész rögzítésére szolgál a pontos leolvasás megkönnyítése céljából

Forrás: Wikipédia

Az előbb nagy mellénnyel bemondtam, hogy "olvassuk le a mért eredményt". A nóniusz-skála használata, csak elsőre tűnik bonyolultnak. Akár el is magyarázhatnám nektek, hogy hogyan kell leolvasni a tolómérővel mért értéket, de nem biztos, hogy lenne benne köszönet. Inkább találtam nektek jó kis animációt, aminek segítségével pillanatok alatt megértitek a dolgot. IDE KATTINTSATOK! Ha inkább olvasgatnátok a dologról, akkor ajánlom az idevágó, nóniusz-skáláról szóló szócikket.

A technikai fejlődéssel párhuzamosan, megjelentek a modern, előbb mérőórával, majd digitális kijelzővel felszerelt tolómérők. Ezek az eszközök nagyobb pontossággal mérnek és az eredmény is könnyebben leolvasható róluk.

tolomero_oras.jpg tolomerodigit (1).jpg

Hogy biztosak legyetek a dolgotokban, az alábbi videón azt is megnézhetitek, hogy hogyan működik a nóniuszos tolómérő a gyakorlatban. Egy biztos: a tolómérők nagyon érzékeny, finom műszerek. Vigyázzunk rájuk!

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr645107710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Őrjöngő Sandy (törölt) 2013.02.28. 12:46:47

Ez az! Nagyon örülök, hogy írott poszt is született végre. A téma érdekes és könyvjelzőztem is, de őszintén szólva az eddigi tartalmat megtaláltam a YT-on is, nem csak németül.
Magyarázd el nekem, hogy lehet otthon falcolni.

szenyo12 2013.02.28. 13:33:24

Faterom mindig úgy őrizte a sublerét, mint valami koronaékszert.
Mindig azt hittem, ez valami nagyon drága cucc...

Aztán 35 évesen vettem magamnak egyet :D

kifordított nagyanyó 2013.02.28. 14:06:50

Az órás kijelzősök tényleg furák.
Ilyet csak fényképen látok.:))

humániákus 2013.02.28. 14:15:56

Lehet, hogy Hans csak annyira értetlenkedett, mint egy hentes, ha sertéssajtot kérnél tőle...

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2013.02.28. 14:37:12

Hanzinak csak sublerrel lehetne megmérni az agyát, vagy csak mert külföldi vagy.

Jópofa olvasni ezt a tökéletes kis írást egy olyan szerszámról, amelynek negyven éve tanultam meg a használatát. Az én subleremen nincs hüvelykes skála, mert orosz darab. :-))

A digitálison nem látom a másik belső pofát! Na, ennyit érnek ezek a modern cuccok. :-)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2013.02.28. 14:40:17

Felsőben nálunk külön tartották a gyakorlati foglalkozást a fiúknak a műhelyszobában. Hja, a véres diszkrimináció sötét éve voltak. :-)

cso zsi 2013.02.28. 15:18:10

@szenyo12: Anno a szakoktatóink is úgy őrizték, és valóban drága cuccok voltak.

@Androsz: "A digitálison nem látom a másik belső pofát! Na, ennyit érnek ezek a modern cuccok. :-) "
Ami adódhat a belső pofa élkiképzése, a megvilágítás, és a fenti kép felbontása miatt is.

Ezeken van: www.google.hu/search?q=digital+caliper&hl=hu&newwindow=1&safe=off&client=firefox-a&hs=CCQ&rls=org.mozilla:hu:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=jWQvUZncHZCXhQetpoGoAg&ved=0CAoQ_AUoAQ&biw=1280&bih=593

Egy belső pofa nem jó semmire, csak köröm alatti kosz kipiszkálására. :)))

altalaj 2013.02.28. 16:46:14

Én csak azt szeretném tudni , hogy van - e kommentezők között olyan személy , aki a

zoll nóniuszt tudja használni és leolvas zollban mérési eredményt ?

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2013.02.28. 18:22:19

@altalaj: Miért, nem ugyanaz a módszer? Csak itt 16-od a legkisebb egység, amiről nem tudom, hogy a német zollnál is használják-e, vagy csak az amerikaiak inchében.

@cso zsi: @szenyo12: Én valami sötétebb dolgot sejtek itt. Kiretusálták. Talán mert a belső pofa politikailag inkorrekt hangzású, és helyette a belső arc lenne az EU-szabvány. Vagy mert az jobbra nézett, és nem balra, mint a másik. :-))

Miszter07 2013.02.28. 18:47:16

@altalaj: Igen, én használom. Régi angol autót restaurálok:)

kpityu2 2013.02.28. 19:25:11

Azért furcsa, hogy még mindig csak egyetlen cég képes jó digitális tolómérőt gyártani. Igen az a japán, aminek a hagyományos sublere a videón is szerepel. Órásban a svájciak is jók.

altalaj 2013.02.28. 20:14:06

@Androsz: OK.

Ez esetben tisztelettel kérdezem ,mennyi zollban a fenti tolómérce által mutatott
érték,

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2013.02.28. 22:09:43

@altalaj: Bocs, de a blog.hu-val valami fennakadás volt.

Szóval az analógia alapján szerintem 15/16 + 5/128, ami összesen 125/128, de nem tudom, hogy ezt hogyan szokták megadni, életemben nem foglalkoztam még ezzel. Egész pontosan ennél egy kicsivel több, de a rajz egyébként is kicsit homályos. A milliméterskálából kiindulva megpróbáltam volna megtippelni, hogy ez milyen hüvelyk, de az meg teljesen hibás a renderelés miatt.

Erről jutott most eszembe megnézni, hogy a kép milyen formátumú, és a fájlnév azt sugallta, hogy a Wikipédián ott lesz ez az ábra SVG formátumban is. És lőn. en.wikipedia.org/wiki/File:Vernier_caliper.svg

Ebből már látszik, hogy az érték félúton van az 5/128 és 6/128 között. A rajz szerint ez 24,75 mm, akkor viszont 1 hüvelyk 25,243 mm, amibe beleszámítva a pontatlanságot inkább az inch jön ki.

lutria 2013.02.28. 22:14:34

Nekem az nem volt vicces az iskolában hogy azért kellett bemenni nulladik órára hogy a szakismeret tanár bemagoltassa velünk a 0.1, 0.05, 0.02mm pontosságú tolómérők jellemzőit és leírását,de úgy hogy az iskolában nem volt egy darab tolómérő sem amin bemutatta volna hogyan is van gyakorlatban.Még egy olyan ábrát sem tudott mutatni mint itt a második kép,csak a tanműhelyi oktatáson láttunk először tolómérőt,persze ott meg lehülyéztek hogy nem tudjuk leolvasni a tolómérőt-nyilván nem figyeltünk az órán-és mindezt 14 évesen az első órákon és első heti gyakorlati oktatáson-hát,nem volt sikerélményem...

kifordított nagyanyó 2013.03.01. 00:20:36

@lutria: Én azért jobban jártam.Nem tudom tanműhelyben találkoztam e vele.Már nem emlékszem.De apám esztergályos volt.Volt egy otthon aminek a segítségével szépen rajzolgatott háromszöget,aztán berajzolgatta a vonalakat amivel egyenlő részekre osztotta a háromszöget.Egész ügyesen csinálta.

altalaj 2013.03.01. 11:10:53

@Androsz: Gratulálok. Én 126 / 128 - adot olvastam le ,ez 63 / 64 -ed zoll.
Mivel 1 zollt 25,4 mm-nek vettem ,úgy ez 25,0012 mm körül lehet.
Persze ha pontosítunk ,ettől eltérés is lehet. Én csak egyféle , a 25,4 -es zollt
ismerem.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2013.03.01. 14:49:05

Én halványan emlékeztem egy bécsi hüvelykre, még a gyerekkorom rengeteg bűvös és létfontosságú adatot soroló noteszeiből, úttörő-zsebkönyveiből. :-) Lehet, hogy régen azt hívták collnak, nem tudom. A Wikipédia szerint az 26,3 mm, szóval inkább a 25,4 a valószínű. Egyébként a Wikipédiás rajz pontosságáról egy cseppenként adagolt vita folyik, szerintem egyszerűbb lenne rendbetenniük, mint vitázni róla. Most, hogy rábukkantam, lehet, hogy megcsinálom, de ha kedved van, persze kijavíthatod te is.
Üdv.

altalaj 2013.03.01. 17:28:55

@Androsz: Megítélésem szerint a Wikipédiás rajzzal nem kell foglalkozni,a leolvasás
elve egyértelmű és ez a fontos.

Én magam is foglalkoztam még kezdőmérnök koromban a leolvasással ,mikor
rájöttem , büszke voltam. Mindenki azt mondta , minek ezt tudni , itt mm-ben
dolgozunk. De nem árt tudni a zoll leolvasást is , mikrométerek és más mérőeszközök
is vannak zoll nóniusszal.

-ling 2013.03.03. 19:39:04

Lehet, h marhaság, de mivel a legtöbb német szavunkat osztrák dialektusból vettük át, akik szeretnek rövidíteni, és egy -l betűt toldani a szavak végére, amit a magyar nyelv mindig kiejthetőre könnyített, nem csoda, ha a schieben schiebl-ből az idő múlásával (Schubkarre pl. talicska) subler lett.
Különben tényleg rengeteg így képződött szavunk van, pl. pemzli, virsli, rigli :)

Őrjöngő Sandy (törölt) 2013.03.05. 07:19:10

@Őrjöngő Sandy: Istenem, de béna vagyok. Összetévesztettem az asztalosbloggal, amely csak kommentár nélküli német nyelvű videókat oszt meg. Mea culpa! Mentségemre szolgáljon, hogy az Index főoldalról keveredtem ide.

kisf 2014.01.27. 20:21:10

Egy éve kellett volna ide írnom...:))
A subler szó a nálunk élő német ajkú (sváb) szakiktól ered.
A leolvasási pontosság (felbontóképesség) nem így függ a nóniuszskála hosszától.
A 0,05-os alapesetben valóban 19 mm. Ez 20 részre van osztva, egy osztás 0,95. Viszont vannak dupla hosszú skálák is (illetve már csak ilyenek vannak) a jobb leolvashatóság miatt. De a leolvasás elve ugyanaz.
süti beállítások módosítása