Bolygónk benépesítésének egyik fontos eszköze volt, hogy megtanultunk közlekedni a vízen. Aki olvasott már Heyerdahl Kon-Tiki és Ra expedícióiról, netán látta a filmet tudhatja, hogy néhány összekötözött fatörzsön vagy nádkévén akár óceánokat is át lehet szelni. Manapság házilagosan persze inkább fából érdemes építeni, vagy mint ebben a cikkben látjátok majd, acélból.
Jómagam kisgyerekként sokat jártam a Balatonra egy vitorlás szakosztályba, ahol az akkori karbantartó/asztalosmester a flotta karbantartásán túl időről időre épített egy-egy kalóz osztályú (sztenderd kétszemélyes faépítésű uszonyos jolle, a Balaton egyik legelterjedtebb hajótípusa) hajót. Láttam a folyamatot, és mindig lenyűgözött, hogy egyszerű eszközökkel, de nagy szakértelemmel hogyan lesz a deszkákból egyszer csak egy ragyogóra lakkozott szépséges hajó. Nálunk a házilagos vízijármű-építés nem lett jellemző, pedig egy kis méretű, lapos fenekű és szögletes testű evezős vagy vitorlás csónak elkészítése nem sokkal bonyolultabb mondjuk egy gardróbszekrény korrekt összeállításánál. Az elmúlt rendszerben néhány barkácskönyvben volt egy-egy terv, és néhány vitorlázással foglalkozó szakkönyv szentelt pár oldalt a témának. Pedig a szükséges anyagok (vízálló ragasztással készült rétegelt lemez, rozsdamentes csavarok, szerelvények) elérhetőek voltak már akkor is. Ráadásul sok más területtől eltérően ez esetben még jogszabályok sem nehezítik a munkát, kis csónakokhoz és 10 nm alatti vitorlafelületű vitorláshoz sem hajólevél, sem jogosítvány nem kell. És egy ilyen könnyű csónak akár egy nagyobb tetőcsomagtartóra is felférhet. Most már az internet korában persze nem probléma tervekhez és leírásokhoz jutni. A fából készült csónakokról alighanem össze is állítunk még néhány posztot. (A tél úgyis a hajóépítés ideje, tavaszra elkészíthetjük a csónakunk.)
Most viszont egy másik alapanyagról írnék:
Tőlünk nyugatra persze már nem csak ilyen hétvégi csónakokat gyártanak házilag. Jómagam régóta érdeklődöm a folyami lakóhajók iránt. Mindig lenyűgözött a gondolat, hogy egy összkomfortos hajón gyakorlatilag egész Európa bejárható volna Bécstől akár Párizsig. A Duna-Rajna-Majna víziút a hozzá kapcsolódó csatornarendszerrel, amelyen keresztül szinte minden európai folyó elérhető, több mint 12000 km! (És azért egy saját hajón ülve reggelizni a croiassantokat a Szajna valamelyik szigete mellett horgonyozva, nem lehet utolsó élmény…) Még régebben fedeztem fel néhány holland acélhajó gyártót, ahol a hajók építőkészletként is megvásárolhatóak. Többféle megoldás létezik, meg lehet venni az összehegesztett, de teljesen üres acél hajótestet (szakzsargonban casco-nak nevezik), de meg lehet vásárolni magát az építőkészletet tehát a bordákat, hossztartókat, és minden szükséges lemezt. Ez esetben tehát az ember kap egy kamionrakomány acélgerendát és lemezt, meg egy köbméter rajzot, és otthon a kertben nekiállhat hegeszteni. Aki szeret műanyag modelleket összeállítani, annak nyilván felcsillan a szeme erre a lehetőségre. Hisz ez ugyanaz, csak kicsit nagyobb. A hajtómotornál és a gépészetnél is vannak lehetőségek, lehet persze venni például komplett, új hajómotort, de olcsóbb megoldások is vannak, amikor egy-egy bevált autómotor-típushoz kínálnak átalakító szettet. A motort meg beszerezhetjük a bontóban.
Szerencsére egy acélhajóban is van azért asztaloskodni való...
Az egyik kedvenc gyártóm a holland Euroship cég. Rengeteg modelljük van, persze ez pont az a szakma, ahol igazából amúgy sincs két egyforma hajó, hiszen ezek már elég nagyok ahhoz, hogy a belső tér kialakítását és berendezését viszonylag szabadon, a megrendelő kérése szerint tudják alakítani. Érdemes végigböngészni a gyártó oldalát, a Luxe motor 1350 - 2000 típusok a legszebbek. Néhány modellnél teljes képgaléria látható az építés fázisairól. Persze nem olcsó mulatság a házilagos építés sem, bizony itt is sok milliós összegekről van szó. Cserébe kapunk egy lakást, nagyszerű kilátással, állandóan friss folyami levegővel. Ráadásul békés, óránként 15-20 km-es tempóval elvisz minket szinte bárhová.
Hollandiában a szabadidőhajók nem kis hányadát a jövendőbeli tulajdonosok építik egyedül vagy a széles beszállítói körre támaszkodva, az északi országban ugyanis külön iparág alakult az amatőr hajóépítők támogatására. A cél a hajótulajdonosi réteg szélesítése volt, amihez olcsóbbá kellett tenni a hajógyártási folyamatot. Olyan rendszert kellett létrehozni, amelyre támaszkodva a hajóépítési gyakorlattal nem rendelkezők is képesek lesznek költséghatékonyan hajót építeni. A legnagyobb szaktudást és gyakorlatot kívánó hajótest- és felépítmény építést is új alapokra helyezték. A hajótestek bonyolult térbeli formáját számítógépes tervezéssel sík lapokból összeállíthatóvá formálták. Ezeket a síklapokat számítógép vezérelte plazmavágókkal szabják ki tizedmilliméter pontosan hatalmas acéltáblákból. A síklapokat összehegesztve áll elő a hajótest és a felépítmény.
A ti udvarotokban nem férne el egy ilyen?
Hegeszteni sokan tudnak, így aztán mindig lehet találni gyakorlott hegesztőt, aki elvállalja a test- és felépítmény összehegesztését. Az igazi "homemaker" persze maga hegeszti a hajóját. Ha kell, elvégez egy hegesztőtanfolyamot.
Tényleg nem más, mint egy nagy hajóépítő makett. Persze kicsit nehezebb mint egy műanyag makett, úgyhogy mire kész a hajó, jól megerősödünk...
A gyártók általában a hajóépítési folyamat négy különböző fázisában lévő hajókat kínálnak:
Hajóépítő csomag (kit):
Az építő készlet (kit) tartalmazza hajótest és –felépítmény megépítéséhez szükséges méretre vágott elemeket, amelyek az egyértelmű összeszerelést segítendő egyesével számozva vannak, valamint az összeépítést segítő műszaki rajzokat
Összehegesztett test és felépítmény (casco):
A megrendelő teljesen összehegesztett testet és felépítményt kap. Az összes acéltartály nyomáspróba után mellékelve van. A test simára csiszolva, homok fújva, tiszta és festésre előkészített állapotban kerül átadásra.
Úszóképes hajó (sailaway):
Ebben az állapotában a hajó kész a vízre helyezésre és képes a saját motorjával elhajózni. A sailaway technikai tartalmát mindig a megrendelő határozza meg, aszerint, hogy milyen munkákat kíván ő maga elvégezni s mit végeztet el inkább a gyártóval.
A teljes sailaway verzióban kész a festés, technikailag teljes a hajó, minden ablak, ajtó felszerelt, hidraulikák, elektronikus rendszerek működnek, orrkormány, fűtés funkciónál.
Persze tulajdonos magára vállalhat a fenti munkákból és ezzel is csökkentheti a költségeket.
Indulásra kész hajó (turnkey boat):
A kész hajó tartalmaz mindent, amit a jövendő tulajdonos elképzelt és megrendelt. Teljes belső berendezés, finom famunkák, navigációs berendezések, háztartási eszközök, működő elektronika, fűtés stb. Csak be kell szállni és elhajózni.
Ti melyiket választanátok?
Ha esetleg valaki komolyabban érdeklődne az ilyen hajók iránt, talál elég erről szóló anyagot a neten. Arra sajnos számítani kell, hogy hosszabb távon itt sem csak a hajó beszerzése lesz a komoly költség, hanem a fenntartása és különösen a tárolása/parkolása. A kikötői díjak felénk egészen elképesztőek tudnak lenni, és persze a téli tárolást is meg kell oldanunk. A vízparti üzemanyagtöltő állomások sem az olcsóbbak közé tartoznak. De ha ezeket megoldjuk, akkor egy egészen különleges életformát tudunk megélni, ami szinte mindenben mást (szerintem jóval többet) tud nyújtani, mint a szárazföldi élet.
Itt lehet elfogyasztani azt a bizonyos croiassant-t...
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.