Szétszedtem II.: láncfűrész

2014.02.21. 12:30 | Írta: kkm.furdancs

A láncfűrész pompás eszköz fák kivágására, gallyazására és bár intarziás asztalt nem készíthetünk vele, meglepő vágásélessége miatt használják asztalosok és ácsok is gerendák, vastagabb lécek szabására. Emellett a darabolós horrorok és zombifilmek elmaradhatatlan kelléke.

Létezik elektromos és benzinmotoros változata sőt akkumulátoros is, bár ez utóbbi ötlet már egyfajta mérnöki L’art pour l’art, öncélú művészeti filozófia jegyében születhetett. A kétütemű benzines több alkatrészt tartalmaz és bonyolultabb, viszont használatához nem kell hosszabbítót kivonszolni az erdőbe.

0_000.jpg

Ez a példány a „Soha ne vegyél használt hőerőgépet!” kampány reklámarca is lehetne. Bizonyára derekasan szolgált korábban, de hozzám már erősen leamortizált formában került, sorsa néhány próbálkozás után megpecsételődött.

0_001.jpg

Járjuk körbe külső alkatrészeinél fogva. A vezetősín és fűrészlánc a legjellegzetesebb alkatrészei a gépnek. A lánc egy vályúban fut, a sín végén pedig  csillagkerék vezeti. A lánc összeszegecselt külső peremén vágófog kialakítású - szemekből áll. Mivel üresjárati fordulatszáma eléri a 12000 körüli értéket, komoly mechanika- és hőterhelésnek van kitéve, így ellenálló és terhelhető anyagból készül. Még szerencse, hiszen a láncszakadás (sőt, kilövéses láncszakadás) elkerülése minden használati utasítás leginkább kiemelt része.
A biztosítóberendezések is ennek megfelelően kerültek kialakításra.

A láncfűrészt egyébként orvosi célokra, csontfűrészelésre találták fel skót orvosok. Tömegközéppontja a blokkban helyezkedik el, mely megkönnyíti a zsonglőrködést, de inkább ne próbáljuk ki, még ha a tévében sikerült is.

0_002.jpg

 A fém ütközőkarmok segítenek megtámasztani a láncvezetőt, hogy a legrövidebb erőkar mentén tudjunk vágni.

A kolhoz vásárol egy drága japán láncfűrészt. Nyikoláj, az élmunkás favágó részesül a megtiszteltetésben, hogy használja. Kimegy a műszakba, eredménye 3 köbméter. A művezető csóválja a fejét.
- Ejnye, Nyikoláj, erre az van írva, hogy óránként egy köbméter.
Másnap is csak négy köbméter sikerül. Harmadnap kinn marad két órát, de így is csak hat köbmétert sikerül kitermelnie.
A kolhozelnök levelet ír japánba, másnap oda is ér a gyártó képviselője. Rutinosan berántja a fűrészt. Nyikoláj felkapja a fejét.
- Mi ez a hang?

Mindig olvassuk el és értelmezzük a használati utasítást!

0_00.jpg

A gázkar mint egy fegyver ravasza. Sok fordulatszám-szabályzási lehetőséget nem tesz lehetővé, de nem is kell, teljes gázon használjuk a motort. Hogy erősen megmarkolhassuk a fűrészt, a gázkar reteszelést benyomjuk a gázkar teljes behúzása mellett és így felszabadítjuk mutatóujjunkat. Egyes fűrészeken találunk félgáz-reteszelést is, viszont az itt látható gyújtáskapcsolót nem. Eltűnődhetünk értelmén, de szerintem nem létfontosságú elem.

A szívatógomb extra üzemanyagot fecskendez a porlasztóba, hogy a hideg motort is könnyebben indítsuk, mint ahogy minden más kisgépnél is látjuk.

A kétállású leállás kapcsoló normál üzemi körülmények között (azaz nem láncszakadás esetén) állítja le a motort. Egyelőre nem fedem fel, hogyan teszi, majd lentebb kiderül.

0_003.jpg

Valahol itt lennie kellene egy "Lánckenés beállító csavar"-nak is. Maga a lánckenés automatikus, de a szállítandó olaj mennyisége nedves fánál alapérték, kemény és/vagy száraz fánál kissé több kell. Ehhez kellene egy szabályozó csavar, na mindegy.

0_004.jpg

Az összeszerelést imbusz csavarokkal oldották meg. Valóban nem akad bele mindenbe a szabványos hatszögletű csavaros megoldással szemben, viszont idővel biztosan eltömődik. Lekerekített profiljából adódóan külső részén már nem is lehet annyira terhelni, mint látjuk később.

0_005.jpg

A tartófogantyú rugós mechanizmuson keresztül kapcsolódik a készülékházhoz, ezzel is csökkentve a kézre ható rezgést. Amolyan "letépett metrófogantyú Fradi meccs előtt" fogása van a tapadós műanyagbevonatnak. Nagyon praktikus.

0_006.jpg

A markolat is rezgéscsökkentő kivitelű, így kezeink teljesen függetlenednek a zsibbasztó vibrálástól. Egy hosszas, kiszáradt diórönk-fűrészelés során mélyült el a tisztelet bennem a hivatásos favágók iránt. Az egész napos fűrészmarkoláshoz kell kotta, végére szinte nem is érezzük kezeinket.

0_007.jpg

Nem lehet eléggé felhívni a figyelmet látószerveink védelmére, ezért felvilágosító célzattal helyeztem el a védőszemüveget, mielőtt a kipattanó rugót tartalmazó fedelet lefeszegetem. Sajnos másképp nem jött le a markolat. Látható, hogy méhsejtszerű fröccsöntés erősíti a műanyag burkolatot.

0_008.jpg

A markolatban elhelyezkedő üzemanyagtartályhoz csatlakozó vezetéket, valamint a gázbowdent látjuk. 

0_009.jpg

Lerántom a leplet a leálláskapcsoló működéséről: a műanyag gombot elforgatva elzárjuk a levegő útját. Gyors és hatásos motorleállítás. A levegőszűrés klasszikus szivacsmegoldású. Szükséges tisztításakor elég két csavart kitekernünk és levehetjük a takarófedelet.

0_010.jpg

Üzemanyagtartály. Kapacitása egy liter lehet, legalább kisebbet robban, mikor erdőtűz esetén menekülve csapot-papot hátrahagyjuk. Másrészt plusz egy kiló már a megérezhető kategória a nyolc órás műszak során.
Egy 45-50 cm3-es fűrész fogyasztása 1.2 liter óránként az 1:25-re hígított, 92-es oktánszámú benzinből. A gyártó cég saját motorolaját elég 1:50 arányban hígítani, számottevő különbség. Teljesen laikusként azt gondolom, inkább füstöljön kicsit, de legyen kenése ekkor fordulatszámnál.

0_011.jpg

0_012.jpg

A fűrészlánc élesítéséhez megfelelő átmérőjű, gömbölyű láncreszelő célszerszámot vagy elektromos láncélezőt használjunk. A gömbölyű reszelők nem megfelelőek. De előtte le kellene szedni valahogy a fedelet, akárcsak lánccsere esetén. Persze, hogy az egyik csavar megadta magát. Megforog benne az imbuszkulcs. Nem segít a megfelelő méretű lapos csavarhúzó...

0_013.jpg

...a véső sem...

0_014.jpg

... így marad a flex és finom, kalapácsos utókezelés.

0_015.jpg

Feltáró jellegű fotó. Láthatjuk a fedélen keresztül érkező levegő útját és egy kacéran  kivillanó kis részt a főtengelyből.

0_017.jpg

A centrifugális tengelykapcsoló (becézhetjük röpsúlyos kuplungnak) működési elvét sokkal szabatosabban megfogalmazta más, ezt idézem. "A kuplungharang a végáttétellel van fix kapcsolatban. Növekvő motorfordulatszámnál elindulnak a kuplungpofák a centrifugális erőnek köszönhetően, mindaddig amíg fel nem fekszenek a kuplungharang belsején, és így megteremtik a kapcsolatot a főtengely és a hajtott kerék között." Megjegyzem, itt a kuplungharang egybeépült a lánckerékkel, látjuk majd később.

0_018.jpg

Ebben a nézetben egy szabványos kétütemű motor mutatja minden fontos alkotóelemét. Ennél jobban nem fogom szétszedni, mert így talán még van valami esélye újrahasznosítani. Mondjuk drónt építek, vagy robotkutyát. Egy igazán profi szétszedő meg sem állt volna eddig az állapotig.

0_019.jpg

A gép elektronikusan vezérelt mágneses gyújtással rendelkezik, nem kopik, utánállítás sem szükséges. A gyújtógyertyát a kisgépeknél megszokott eljárásokkal kezeljük, tartsuk karban. Ha a motor többszöri indítási kísérlet után nem indul, csavarjuk ki és jól szárítsuk meg. Vagy vegyünk másikat - mondatja velünk a bennünk bujkáló Mágnás Miska.

0_020.jpg

Szükség esetén a láncfék a fellépő visszacsapás (kickback) esetén a tömeggyorsulás miatt hirtelen automatikusan kiold. Ezt a fékezést manuális a kézvédővel tudjuk elvégezni. Széthajtva a jobb oldali burkolatlemezt, látjuk a vészleállító mechanizmus kivitelezését: ha megnyomjuk a kart, egy acélpalást rászorul a kuplungra és azonnal leállítja a motort is.

0_021.jpg

A láncfeszítő csavar lineáris mozgássá alakítja a forgatást, ezzel előre-hátra húzza a vezetősínt. Mivel a lánctengely  helyzete stabil, így a kifelé tartó elmozdulás megfeszíti a láncot. Először lazítsuk meg a láncvezető oldalán található süllyesztett csavart, majd addig feszítsük a láncot, míg felfekszik a sínre, de kis holtjátéka (2-4 mm) még marad. 

Az igénybevétel okozta láncnyúlás természetes folyamat, de ha már nem tudjuk tovább feszíteni, jobb ha lecseréljük. Ez igazán kézenfekvő ötlet, már sajnálom is, hogy leírtam.

0_022.jpg

Megfordítva a fűrészt, még érintetlen tájékra, a bal oldali burkolathoz tévedünk. Hátulról hatolunk be. Rossz ötlet volt, mert ez a lánckenőolaj-tartály hátsó burkolata. Hát, ha legközelebb megkérdezik, hogy „Voltál már török börtönben”, vagy „Láttál már olajtartályt hátulról?”, legalább az egyik kérdésre igennel válaszolhatunk. Három deciliter kenőolaj fér el benne. A használati utasítás óv fáradtolaj felhasználásától, inkább a speciális, nagy viszkozitású, szinte fekete láncolajat ajánlja.

Szárazon használva tönkremegy a lánc. Munkakezdés előtt álljunk szembe valami száraz tárggyal és próbáljuk ki, hogy spriccel-e rá olaj. Használat közben is győződjünk meg az olajszintről és pótoljuk időben.
Utólag észlelem,hogy Szalai Vivien e két bekezdés alapján hatszáz oldalas pornókönyvet tudna írni. Ilyen a favágók élete.

0_023.jpg

A spirálra hajtogatott lemezrugós berántó mechanikát előszeretettel alkalmazzák kerti kisgépekben. Fűnyíró, kaszálógép, motoros kapa. Talán ezért elfogadott és népszerű vélekedés, hogy feltalálójának lelke a pokol legkellemetlenebb részében rohad az idők végezetéig, mert javításánál koszosabb, idegesítőbb, értelmetlenebb és biztosan kudarchoz vezető tevékenység nem sok akad. Élek a gyanúperrel, hogy az ismert emo szubkultúra is kisgépjavító műhelyekből indult hódító útjára, hiszen mi reprezentálhatná jobban az élet és célok vezérelte cselekvés értelmetlenségét, mint egy szétugrott lemezrugós berántókészülék. 

0_024.jpg

A fotó főszereplője a lánckerék. Olaszul Rocchetto della catena. Sokkal egyszerűbb magyarul műszaki blogot írni. A bemaródásból látjuk, hogy időnként cserére szorul. Ezzel a gyártó is tisztában van, mert az utánrendelhető alkatrészek között (kuplungharanggal egybeöntött) lánckereket is vásárolhatunk. A lánckerék cseréje után vagy szükség esetén lítiumos zsírral kenegessük.

0_025.jpg

Szakmai forrás: különféle láncfűrészek használati útmutatója.

Legközelebb: számítógép billentyűzet


Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr648764156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása