(X) Az utólagos hőszigeteléseket sokszor éri az a vád, hogy igazán patinás, régi műemlék épületek esetén kevésbé jól használhatóak. Pedig ez nem feltétlenül van így. Ebben a posztunkban bemutatunk egy különleges, nagy múltra visszatekintő épületet, melyet a Knauf Insulation Supafil Cavity termékével hőszigeteltek.
A tulajdonos, a tervező és a fővállalkozó nagyon jó érzékkel gondolták azt, hogy a fahwerk típusú vázas épület bonyolult vázszerkezetének utólagos hőszigetelését igazából táblás vagy tekercses anyagokkal nem lehet precízen megoldani, így esett a választás a Supafil Cavity fújható üveggyapot termékre. A felújítás során a belső burkolat és a váz közötti hőszigetelés teljesen elbontásra került. Ekkor derült ki az is, hogy igazából a külső vakolatot hordó építőlemez nem más, mint a legutóbbi felújításkor beépített Heraklith építőlemez, amelynek belső felülete a bontás során láthatóvá vált.
Szerencsére a helyszíni előzetes egyeztetés során a fővállalkozóval kooperálva sikerült kialakítani a fújt hőszigetelési technológiához alkalmas előkészítést, amelyre a bonyolult vázszerkezet miatt különös gondot kellett fordítani. Így felkerült a belső felületre egy teljesen átlátszó PE fólia, amin keresztül fújás közben tökéletesen látható volt, hogy mit is történik valójában. Így a váz árnyékában visszamaradó légzárványokat utólag a fólia kivágásával és rátöltéssel még javítani lehetett. Ezután került föl egy végső párazáró fólia a belső felületre, majd a belső burkolat.
A fújt üveggyapottal történő felújításoknál fontos szempont a tökéletes üregkitöltés mellett az is, hogy a rendelkezésre álló adott, általában szűk keresztmetszetet egy átlagosnál sokkal jobb hőszigetelő anyaggal (λ=0,034 W/m.K) töltjük ki, ezáltal mód van alkalmazkodni a meglévő szerkezet adta lehetőségekhez.
És akit érdekel maga az épület, alább elolvashatja a rövid történetét:
„A Vitorlás eredetileg hajóépítő műhely volt. Történt, hogy még az 1870-es években Gossling angol főkonzul hajót hozat magának a Balatonra, és egyben idecsábítja Richard Young neves angol hajóépítőt. Ezzel nagyjából el is dőlt minden, a derék Young hajóműhelyt építtet a tó partján, történetesen a jelenlegi Vitorlás étterem elődjét. Az első faépület és sólya 1880-ban készül el, s még ebben az évben megépül Young műhelyében az első vitorlás, a SENTA is. Az addig holt vizet egyszerre benépesítik az itt gyártott hajók, köztük gróf Nádasdy Ferenc híresen szép yachtja a Hableány, Zichy Antal Lucifere, de itt rendelte meg Festetics Tasziló gróf a kis csavargőzösét és innen indult útjára Andrássy Géza Álmom nevű hajója valamint Esterházy Mihály harminc tonnás Olyan nincs vitorlása. Íme, a balatoni vitorlázás bölcsője. Richard Young még 1884-ben megalapítja a Stefánia Yacht Egyletet, majd rá egy évre elhagyja az országot, így az egyletet és a műhelyt Esterházy Mihály veszi át. 1887-ben megépül a Klubház, amely rövid idő alatt a Monarchia arisztokratáinak kedvelt találkozóhelye lesz, később pedig az egész Balaton emblematikus vendéglátóhelye közvetlen a vízparton. Ez a Vitorlás Étterem. Mind ennek szellemében újítottuk fel a Vitorlást. Hagyomány, patina, és a Balaton lehelete – egy helyen. Reméljük újra helytálló lesz a házról száz évvel ezelőtt lejegyzett írás: a Balaton-vidéki élet kellemeit új szórakozásokkal emelni hivatott hely.”
Ha még inkább el szeretnétek merülni a témában, ajánljuk a cikk szakmai partnerét a Knauf Insulationt.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.