Itt a tavasz, sok dolog vár szállításra kertünkben vagy a ház körül. A talicska sokoldalú, hasznos találmány, de nem mindenre. Sokkal jobban használhatnánk két- vagy négykerekű kiskocsit, melynek oldalfalai meggátolják, hogy kiszóródjon belőle a falevél, hosszú karók. Régebben a családi ház elmaradhatatlan kelléke volt a motorkerékpár kerék párra építkező, fémvázas - deszkafelületű kocsi. Ügyesség, idő és szerszámok hiányában manapság számos típusból 20-55.000 Ft között vásárolhatunk készen.
Teherbírásuk a beépített alkatrészek függvényében 100-400 kg. Csinosak és billenthető típust is találhatunk köztük. Kicsit felkészültebben akár építhetünk magunknak egyet, mivel legfontosabb alkatrészéből, a kerékből sok fajtát kínál a kereskedelem. A váz és oldala-alja legyen egyéni igények és beszerezhető anyagok függvénye. Mai írásunk kerék-katalógus és építési videók gyűjteménye.
A kerekek nagyobb átmérőjűek a terep egyenetlenségeit áthidalandó, mint egy pusztán járdán - épületben alkalmazott kocsié. Legkevesebb karbantartást a tömör gumikerekes megoldás kínálja, viszont vonszolni is nehezebb, illetve elmarad a buckákon megpattanó, rugalmas tömlő sugallta cross-os életérzés. Tengelyt ugyanott vásárolhatunk hozzájuk, átmérőjük 12-15 mm. Siklócsapágyas kivitelük miatt érdemes zsírozni őket, hogy ne kopjanak idő előtt.
Tömör gumikerék, 200 mm, kerékagy: 58 mm. Teherbírás: max. 60 kg. Ára: 2999,-Ft
Levegővel felfújt kerék, 260 mm, kerékagy: 75 mm. Teherbírás: max. 150 kg. Ára: 3399,-Ft
Levegővel felfújt kerék, 260 mm, kerékagy: 75 mm. Teherbírás: max. 150 kg. Ára: 3499,-Ft
Felfújható kerék műanyag felnivel, 400 mm, 200 kg, piros-fekete. Teherbírás: max. 200 kg. Ára: 6199,-Ft
Végső esetben visszanyúlhatunk a klasszikusokhoz és vásárolt vagy otthon leselejtezett bicikliből kitermelt kerekekre építkezhetünk. Ezt például 4000 forintért árulták, a várható árszínvonal miatt került ajánlónkba. Ideális BMX vastagságú abroncs, könnyű felerősítés, illetve szezonon kívül visszakerülhet a biciklivázra.
Saját magam is megpróbálkoztam egyszer kocsiépítéssel. Az első verzió meggyőző bizonyíték, hogy először inkább gondolkodjunk el a szerkezet arányairól, utána ragadjunk gyorsdarabolót és hegesztő pajzsot. A túl magas felépítmény nem túl stabil és ha nem vándor bábszínház ponyvázott mobil színpadának szánjuk, még hülyén is néz ki.
Itt már enyhül a tériszony, miután lejjebb került súlypontja. Nagyon egyszerű megoldás és anyagköltsége is alacsony. Most pedig nézegessenek profibb kivitelű példányokat és elkészítésüket. Fontos, hogy ügyeljünk a súlypont helyes kijelölésére, hogy ne dőljön fel magától vagy teherrel még inkább. Ezért a plató középpontjától inkább hátrébb tegyük a kereket, hogy a húzórúd tömege egyensúlyban tartsa kordénkat.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, kövess inkább a Twitteren!