Két boltban is jártam egy héten belül, mely egykori kínálatát és alkalmazotti gárdáját lassan leépítve menetel a bezárás felé. Az egyik - Veszprém régebben nagyon népszerű fotósüzlete - mellett simán elsétáltam tévedésből, mert korábban fényképezőgépektől, objektívektől hemzsegő kirakatában három állvány és két gép szerénykedett. A korábbi három-négy fős gárda helyett egy eladó állt a pultnál. A kiszemelt lencsevédő mellett vakuk közt nézelődtem volna, ha az árplafonon belül tud ajánlani valamit.
Vaku csak rendelésre, a lencsevédő kizárólag eredeti Nikon, 1490,- forintért. Kikívánkozott a kérdés, mert 12 éve fényképezővásárlás közben leültettek és egy kávé mellett közösen választottuk ki (tanácsadással egybekötve) a megfelelő típust. Mi történt itt?
Az Internet megöli a forgalmat - adta a logikus választ. A másik, említett szaküzlet szintén hasonló gondokkal küzd. Egy webáruházban hihetetlen kínálatból, a személyzet lefoglalása nélkül lehet válogatni. Ráérősen utánaolvashatunk műszaki jellemzőiknek és nem utolsó sorban, olcsóbban, házhoz szállítással jutunk a termékhez. Mit vesztünk a netes vásárlással? Maximum azt az időt, melyet a sokféle foglalat, objektív, szabvány megismerése igényel - amennyiben nem komplett szettet vásárolunk. Egy felkészült eladó azonnal megválaszolja kérdésünket, azonban ez bérköltséget jelent a tulajdonosnak.
Sajnos a lecsökkent forgalom halálos spirálba kényszeríti a kereskedőt. Leépíti az alkalmazottakat, nem költ széles választékra és a megmaradt árukra egyre nagyobb haszonkulcsot rak. Azok az üzletek virágoznak még, melyek kínálatát csak kilós tételben találjuk webáruházakban, például rögzítőelemek. Egy csavarbolt nem fog tönkremenni, hiszen fajtánként néhány darabot vásárol az átlagvásárló, a csomagküldés sokkal többe kerülne a terméknél, illetve ezek kiválasztásánál különösen jól jön a szakértői tanács. Nagy tömegű és szemrevételezést igénylő árucikkek forgalmazóinak sincs félnivalójuk az Internettől.
Milyen tanácsot adhatunk a veszélyeztetett boltoknak? Nyissanak saját webáruházat, ha csak kísérletképpen, a bezárás alternatívájaként. Bérelni is lehet webáruház kiszolgáló motort, más költség a termékpaletta feltöltése lehet. Ennek a párhuzamos üzletmenetnek sok előnye van, most nem boncolgatom. Nem pusztán elmélet, számos - a nagy malloknál jóval szerényebb kínálatú - virtuális boltot ismerek és tartok kedvenceim között. Másrészt - utalva a kétgrammos, műanyag lencsevédő árára - kis erőfeszítéssel importálni is lehetne utángyártott, de olcsóbb kiegészítőket, hogy növeljék a kínálatot. Szerintem egyáltalán nem degradálná le a bolt renoméját, ha egy sarokban kommersz típusokat találnánk, nem pedig állunkat keresgélnénk a pusztán felső kategóriás árcédulákat látva.
Összességében nekünk, vásárlóknak igazán kényelmes és spórolós világ köszöntött be a biztonságos, csomagküldő webkereskedelem felvirágzásával. Kár lenne viszont a nagy múltú, komoly szakmai tudásbázissal rendelkező hagyományos boltokat veszni hagyni. Önök mit tanácsolnának e vállalkozásoknak?
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
Az utolsó 100 komment: