Villanyszerelés porszívóval

2020.06.22. 05:11 | Írta: Mr. Furdancs

Ha a férfiember elég hosszú ideig kénytelen hallás után vizelni, tekintve, hogy a mellékhelyiségben nincs világítás, két dolog történhet. Megszokja a dolgot és többet takarítja a wc környékét, vagy elege lesz és csinál villanyt az illemhelyre. Velem az utóbbi történt. A feladat mindössze annyi volt, hogy az eredeti, nem szabványos és amúgy is viseltes vezetékeket kellett kicserélni a lámpatest és a villanykapcsoló között.

Egyik vég

Másik vég

 

Ebben a lakásban már megtapasztalhattam, hogy a kábelcsatornákat valószínűleg már a benne lévő kábelekkel együtt falazták be, nem gondolva arra, hogy a jövőben előfordulhat, hogy a csőben majd egyszer még dolgozni szeretne valaki. Már az is gyanús volt, hogy a cső egyik vége barna, a másik pedig fehér. Vajon hol lehet a toldás és mennyire "akadós"? A fentiek okán úgy döntöttem, hogy a meglévő vezeték segítségével húzom át az újat. Természetesen ebben az adott gégecsőben is annyi kanyar volt egy méteres szakaszon, mint mondjuk a Tiszán, így tehát feladtam ezt a dolgot, mert egyszerűen képtelenség volt becsúsztatni az új kábeleket a régiek helyére. Jóra néztem a vezetéket és úgy döntöttem, hogy nem is kell azt annyira kicserélni, hamar találtam indokokat a szívás elkerülésére. Arról ne kérdezzetek, hogy végül hogyan és miért került ki a csőből a régi vezeték, nem akarok róla beszélni. Elég annyi, hogy oly módon húzódtak ki a helyükről, hogy utána Mr. Beannek éreztem magam.

A szívás tehát bekövetkezett, ugyanis az üres csövön, a számtalan rendelkezésre álló kábelbehúzó közül egyiket sem tudtam átküldeni. Kértem magamtól egy nap gondolkodási időt. Ekkor a villamosmérnök/villanyszerelő barátom, aki egyébként a villamosrendszer felújítását végzi a ház egyéb részein, azt találta mondani, hogy ezt a szakik porszívóval szokták megoldani, némi fonal segítségével. Páratlan vaslogikával kikövetkeztettem, hogy a fonalat át kell szívni a porszívóval a csövön.

Nem rossz gondolat, viszont fonalam épp nem volt, vékony spárgám viszont igen. A feladat tehát egyszerű volt: a spárgát, mint kábelbehúzót kellett átjuttatni a porszívó szívóerejének segítségével a cső egyik végétől a másikig, hogy azután a kábelt ráerősítve azt át tudjam húzni a kábelcsatornán. Ahhoz, hogy legyen némi felület, amibe a huzat a csőben bele tud kapaszkodni, egy kis darab szivacsot kötöttem a spárga végére. Nem jártam sikerrel, kb tíz centi után a szivacs elakadt a csőben.

 

Ezzel a remekül sikerült fotóval szeretném illusztrálni azt, ahogy a porszívóval vákumot teremtek a gégecsőben

Ekkor jött a gondolat, hogy egy kevésbé beszorulós, viszonylag nagy felülettel rendelkező könnyű valamit kellene keresnem a szivacs helyére. Megvan! Tollpihe! A fotel párnája épp a napokban engedett ki magából pár darabot, úgyhogy nem sokat teketóriáztam.

Működött a dolog. Olyannyira, hogy elsőre az 1800 wattos porszívó az összes spárgát átrántotta a csövön és meg is ette. Kisebb műtét következett, hogy kinyerjem a gép beléből a spárgát, majd megismételtem a műveletet.

Ezúttal azonban a zsinór másik végére egy mosogatószivacsot kötöttem, hogy a spárga ne tudjon eltűnni a kábelcsatornában, majd ismét a porszívóban. Siker!​

A kábelek áthúzása innentől már gyerekjáték volt. Az eredetileg betervezett, igen merev egyeres vezetéket meg sem próbáltam behúzni, a már említett kanyargós cső miatt. A sodrott, jóval flexibilsebb kábelek vígan csúsztak a helyükre.

Tekintve, hogy én nem vagyok túl jártas a villanyszerelési dolgokban, de legalább érdekel a téma, nem értettem, hogy a már említett villamosmérnök/villanyszerelő barátomnak mi ez a mágikus vonzódása az egyeres vezetékekhez. Ugyanis a villamoshálózat felújítása során mindig ilyen kábelekkel dolgoztunk. Kérdésemre elárulta, hogy a sodrott vezeték ugyanolyan jó, csak drágább, a hozzá való kötőelemek meg pláne.

A sikeres kábelcserét követően már csak vezetékek összekötése, a villanykapcsoló és a rendkívül impozáns világítótest felszerelése volt hátra. Annyira szép, hogy azt meg sem mutatom.

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr568763116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.04.26. 23:04:46

"Ha a férfiember elég hosszú ideig kénytelen hallás után vizelni, tekintve, hogy a mellékhelyiségben nincs világítás, két dolog történhet. Megszokja a dolgot és többet takarítja a wc környékét, vagy elege lesz és csinál villanyt az illemhelyre."

Harmadik lehetőség: félreteszi férfiúi büszkeségét és megtanul ülve pisilni. Nem nehéz, a világ lakosságának picit több, mint a fele ülve pisil.

Sátán meg a Jocó 2017.05.03. 08:53:47

@Kovacs Nocraft Jozsefne: a világ lakássogának picit felében meg az ilyen nagyívű női okoskodásokat a megfelelő módon rövdire zárják. Ha már követem azt a fantasztikus női logikádat.

A témához visszatérve: fogunk ülve pisálni, ha majd feltalálják azt a wc-csészét, amihez belülről semmiképpen nem érhet hozzá a férfiember farka. Akkor majd beszélhetünk róla.

Untermensch4 2017.05.03. 19:21:25

@Sátán meg a Jocó: Gondolom állva vizelésnél is tilos a célzáshoz a kézhasználat...
De a világ egy részén guggolva sz@rnak. Élettanilag egészségesebb is mint az ülős módszer. Akik ebből a szempontból úgy élnek "kultúra-határon" hogy felváltva vannak ülős és guggolós országokban, azok között előfordul olyan aki inkább megtanul a porcelánon guggolni, úgy vizelni ér?

Shanarey 2020.06.22. 12:43:15

Nos az ötlet, régi, de még egy ideig nem avul el. A másik dolog, hogy szilikon spray a csőbe sokat segít a kanyarok által okozott probléma kiküszöbölésére. A sodrott vezeték, másik hátránya, az hogy ha az adott csőbe még valamit bele akar valaki húzni, macerásabb lesz, mert a kanóc a csőben, nem úgy áll, mint a merev vezeték.

Frisco27 2020.06.22. 22:17:15

Nagyon jó a cikk!!
Egy apró észrevétel. A wago, ami az utolsó képen szerepel, amivel összekötötted a vezetékeket nagyon ócska típus, én kicserélném eredeti WAGO márkájú wagora. Alapból mivel világítás nincs nagy jelentősége, de bármilyen túláram esetén az olvad szét először és csinál tüzet. De mint mondtam erre hajszálnyi az esély, csak a jobb alvás miatt vagyok ezekre háklis!

szófogadatlan prókátor 2020.06.23. 15:56:06

@Frisco27: én forrasztottam az összes kötést. Voltam olyan perverz, hogy a szigetelő szalagot is színre-szín alapon használtam, tehát pl. a nullás kék vezeték kötését kék színű szalaggal szigeteltem - forrasztani macerás volt, de megérte. Hallottam olyat, hogy rossz forrasztás és nagy áram találkozása nem szerencsés, de jól forrasztottam:)

metalex 2020.06.23. 17:30:59

@Frisco27: Vagy inkább, mivel sodrott az érpár, végzáró érhüvely és hagyományos szerelő csoki, csavarozva. Ez a wago nem igazán- igazán nem a sodrott vezetékre van kitalálva, henem a merev kábelekhez. Gyorscsatlakozás ne oldvadjon már le, ez nem gyorsmegszakító. Inkább csinál a rossz kötés hosszúzárlatot és tüzet -szikroszkóp. Vagy forrasztás és zsugorfóliás több rétegű szigetelés.

zooltek 2020.06.24. 04:40:16

@szófogadatlan prókátor: A forrasztással akkor van baj, ha érvéghüvely helyett használod csavaros kötésnél (sorkapocs=csoki, konnektor, kapcsoló etc.). Mert idővel kilágyul, nem lesz jó a kontakt, megnő az ellenállás, megnő az áramfelvétel és kész a baj.

villanyember 2020.06.24. 06:46:51

Frisco27

" kicserélném eredeti WAGO márkájú wagora " ??? Ez is Wago, igaz a régebbi típus. Az újabb fajta kisebb, kevesebb műanyag van rajta. Kétféle van, ez a bontható a sokeres vezetékhez, a másik bedugós meg az egyereshez. Láttam már olyat, hogy a sokeres vezetéket megforrasztják hogy belemenjen a bedugósba. Na ez az igazi hülyeség!!

metalex

" hagyományos szerelő csoki, csavarozva "

Én alapból utálom ezt a fajta szerelvényt. Van persze néhány fajta ami jó minőségű, de ezek drágák. Veszi az átlagjúzer (és sajna sok "szakember" is ) az ócsó polietilén szigetelésű vackokat aztán csodálkozik. Ha csoki, akkor legyen bakelit háza, legyen erős jó minőségű a csvarzata, és legyen benne szorítólemez. Lemez nélkül előfordul, hogy a vezeték már a meghúzáskor eltörik, vagy annyira lecsökken a keresztmetszete hogy az első komolyabb terheléstől elolvad. Sokan alu-réz kötéshez használják, csak a finomkezű emberke mind a két fajta vezetéket egyformán húzza meg ( mint hülyegyerek az anyját ). A vége szintén az aluvezeték törése mert sokkal lágyabb mint a réz.

Alap dolog, hogy erősáramú és rezgésnek kitett ( gépjármű ) kötéseknél semmi keresnivalója nincs a forrasztóónnak. Ezt több mint 30 év tapasztalata alapján mondom.

Pierr Kardán 2020.06.24. 14:35:21

"A fentiek okán úgy döntöttem, hogy a meglévő vezeték segítségével húzom át az újat."

Ezek szerint megvolt a megoldás, miért nem ezt alkalmaztad?!?!

De ha nem is lehetséges a régi vezeték végére kötve behúzni az újat, a spárgát akkor is rá lehetett volna kötni a kihúzandó régi vezeték végére, tehát megúsztad volna a porszívós trükközést (amit egyébként én is szoktam alkalmazni, néha őszinte döbbenetet varázsolva profi villanyszerelő szakik arcára :-))

Pierr Kardán 2020.06.24. 14:50:57

@zooltek: Sok villanyszerelő azt mondja, hogy tilos forrasztani, mert tiltja a szabvány. Ez tévedés, semmilyen szabvány sem tiltja a forrasztást, egyedül csak azt mondja ki, hogy forrasztani csak tehermentesített vezetékkötést szabad. Ez kb. azt jelenti, hogy csak fixen összecsavart, önmagát egyébként is megtartó kötést szabad forrasztani.

Amúgy az igaz lehet, hogy az ónnal futtatott rész idővel kilágyul, persze ennek az ideje 80-100 év, tehát keveseknek van ezzel közvetlen tapasztalata.

Ami egyértelműen a forrasztás ellen szól, az az időigény. Egy wagóba bedugni a vezetéket az kétszer 5 másodperc, megforrasztani viszont legalább 30-40 másodperc. Szóval ha sok kötést kell csinálni, akkor sokkal haladósabb wagózni. Ráadásul wagózni össze lehet alumínium és réz vezetéket is (az alu oldalon megfelelő pasztával bekenve a csatlakozást), forrasztani itt eléggé bajos lenne :-((

A sodrott vezeték végére is jobb az érvéghüvely, mint az ónnal való befuttatás, persze vannak olyan esetek, amikor pl. egy sarut kell a vezeték végére rakni, ott jobb ónnal kitöltött saruhüvelyt forrasztani a sodrott vezeték végére.

zooltek 2020.06.24. 15:17:56

@Pierr Kardán: Nem vagyok villanyszerelő, nem értek hozzá. A szabványokkal sem vagyok tisztában. Én villanymotorokat tekercselek és szerszámgépeket javítok. Én ezen tapasztalataim alapján írom, hogy csavaros kötésnél forrasztani nem szabad. A kilágyulás ideje nem 80-100 év, hanem 80-100 munkaóra.

Bár az is igaz, hogy az én melómban röpködnek az amperek, nem úgy, mint egy átlagos háztartásban. De a bojleremet, sütőmet biztos nem forrasztanám, mert mind itt halunk meg :)

Mr. Furdancs 2020.06.24. 15:23:19

@Pierr Kardán: Mert ezzel a módszerrel nem jött át a vezeték. A végső döntés az volt, hogy benne hagyom a csőben a régi vezetéket, ott egye meg a fene. De a szaki, akit direkt megkértem, hogy ne nyúljon a lámpatesthez, lecsavarozta azt és úgy hagyta. Mivel a másik végén már lekötöttem a vezetéket, a lámpatest úgy húzta ki a vezetéket a csőből, hogy csak na. Így aztán maradt a varázslat.

KAMA3 2020.06.30. 22:41:00

@Pierr Kardán: Nagyon jól összeszedted, egy kiegészítést raknék az előnyökhöz hozzá. A WAGO-s kötés szerszám nélkül bontható (igen, az is amelyik a tömör vezetékhez való), ha szükséges.

(kivétel: ha a tömörhöz való WAGOba érvéghüvelyes sodrottat kötött az állatja.)

fizeto_utas 2020.07.01. 14:42:49

@KAMA3: A tömör vezetéket hogy szeded ki a wagoból, a wago lerombolása nélkül? Ha kirántod, nem megy szét a karom, ami fogja?

KAMA3 2020.07.01. 15:05:00

@fizeto_utas: Nem kirántani kell, mert azt nem lehet, inkább a vezeték vége fog beleszakadni. De a WAGO nem fog tönkremenni, max azt a "lukat" már nem tudod használni. (Jó, hát ez egy kettes WAGO esetében felér a tönkremenetellel.) Bal kézzel megfogod a WAGO-t, szorosan, vagy kombináltfogóval. Jobb kézzel a kiszedni kívánt vezetéket megfogod és ráhajlítod a mutatóujjad másdik percére. (csinálsz egy merőleges erőkart, amivel könnyebb a vezetéket megforgatni) Hüvelykujjal rászorítasz, majd elkezded húzni, miközben csavargatod a vezetéket tengelyirányban. Itt egy video róla: www.youtube.com/watch?v=cZivNZMyVd4

Nem lehet végtelenszer megcsinálni, mert se a vezeték, se a WAGO nem viseli el. De egyszer-kétszer igen. Újracsatlakozáskor érdemes a megrágott vezetékvéget levágni, és újra csupaszolni, hogy ha mégegyszer ki kell húzni, akkor ne szakadjon bele a vége véletlenül se.

gigabursch 2020.07.02. 20:58:54

Ez a porszívó/szilikonspré kombónúj volt nekem.
Köszönöm.