Lakásajtó, lépcsőházajtó, kertkapu, autó: a legtöbb embernek legalább 3-4 záron át kell jutnia minden nap. Az emberek viszont többnyire nem használnak lakatot, mégis mindenkinek ugyanaz a kép jut eszébe róla:
A klasszikus sárgaréz lakat.
A lakat magja a zár, azt védi a réz lakatház, és a (jelen esetben) félköríves, edzett acél fémet pedig a kengyelnek hívják. A zárban a hozzátartozó kulcsot elfordítva a kengyel kinyílik, és szabaddá válik az út.
A lakatokat leggyakrabban ajtók (lakás, autó, bútor) és táskák zárására, láncok szemeinek összekötésére használják. Hátrányuk, hogy használatukhoz előre kialakított nyílásokra van szükség, és mind az ajtóknál, mind a láncoknál figyelni kell a kengyel vastagságára és hosszára. Ugyanakkor általában olcsóbban kialakíthatóak mint az ajtóba épített zárak, emellett könnyebben is cserélhetőek.
Már az egyiptomiak is használtak lakatokat, de a Historical Locks oldal a Kr. e. 500 körüli római lakatokat mutatja be a régiek közül. A sok érdekesség közül a rekonstruált viking lakatot emeljük ki, e mellett a többiek csak lakatkák:
A lakatok házát általában 3 féle anyagból készíthetik:
- a sárgaréz lakatok jól ellenállnak a korróziónak, népszerűek szabadtéri és vízi környezetben, például kertekben vagy hajókon
- az alumínium lakatok szintén időjárásállóak, könnyebbek a réz lakatnál, és gyakran széles színskálában kínálják őket a gyártók
- az acél ház a két előző anyagnál sokkal nagyobb biztonságot ad, és az acél mellett külön kategória az edzett acél, illetve a rozsdamentes acél lakat is: ez utóbbi kültéri használatra is ajánlott
Fontos megemlíteni, hogy a korrózióálló ház még nem garantál semmit, a kengyelnek és a zárszerkezetnek is védettnek kell lennie a nedvességgel szemben.
A ház környezeti behatásokkal szembeni védelmét gyakran műanyag vagy gumibevonattal javítják.
A ház kialakításával szoktak variálni ahhoz is, hogy minél nehezebb legyen hozzáférni és valamilyen vágóeszközzel megtámadni a kengyelt (biciklilopásoknál sem a zárral szoktak bíbelődni, hanem a kengyelt és a láncot vágják át).
Itt például a kengyel alig látszik ki:
Ez pedig az Amerikában népszerű hokikorong kivitel, a kengyelt teljesen takarja a ház:
A kengyel általában acélból készül. Egyes esetekben viszont, ahol fontos, hogy ne keletkezzen szikra egy rossz mozdulattól, ajánlott a sárgaréz kengyeles kivitel.
Gyakran találkozhatunk az edzett acél mellett a boron ötvözet felirattal is a kengyelen. A boront az acél ötvözőanyagaként használva segíti az edzési folyamatot.
A végére maradt a zár. Ez egy külön tudományág, a gyártók egyre trükkösebb mechanizmusokat készítenek, speciális csapolások és stiftek segítségével. Akit mélyebben érdekel a téma, annak ajánljuk a Lockpick blogot, ahol megismerkedhet a zárak nyitási módszereivel, a nyitáshoz használatos szerszámokkal, illetve a kinyitott zárak listájával.
Ha szükségünk van rá, választhatunk egykulcsos lakatkészleteket, illetve mesterkulcsos verziót is. Az egykulcsos megoldás az, amikor az összes lakatunkat nyitja ugyanaz a kulcs, a mesterkulcsnál pedig minden lakatnak van egy saját kulcsa, ami csak azt a lakatot nyitja, illetve van egy mesterkulcs, ami az összes lakatot nyitja. (Akinek ez túlságosan analóg, az vehet programozható kulcsokat is, ahol titkosított kulcsokkal szabályozhatjuk a hozzáférést.)
Amit érdemes tudni: a lakatok biztonsági szintjét többféle szabvány szerint mérik, de mint a Lockpick blogban olvasható, a drága, jónevű gyártók termékeivel sem mehetünk biztosra.
Választhatunk még a számzáras lakatot is, itt kulcs helyett egy számsort kell kiforgatnunk ahhoz, hogy nyíljon a zár:
Ugyanez tárcsás kivitelben:
A hét műtárgyait a Netszerszámtól kunyizzuk |
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.